Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: de condenspomptest!

de condenspomptest! 24 nov 2014 20:42 #574489

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Ahaaaa... Jij bent niet sneller omdat je zo goed kan trimmen maar jouw boot is gewoon veel lichter. B)
Al die andere boten zitten vol water :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 24 nov 2014 21:00 #574498

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
CeesS schreef :
Tsja wat dan te denken van de adviezen om je tank juist vol te gooien om condens te voorkomen?

Verkleining van het oppervlak aan de binnenwand van de tank waarop condens kan neerslaan....
Ofwel helemaal vol, zodat geen condens kan neerslaan, ofwel helemaal leeg zodat condenswater weer kan verdampen. In het ergste geval hoef je alleen water uit de tank te halen en niet te knoeien met brandstof.
Laatst bewerkt: 24 nov 2014 21:00 door Hans60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 25 nov 2014 05:15 #574534

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Hans60 schreef :
CeesS schreef :
Tsja wat dan te denken van de adviezen om je tank juist vol te gooien om condens te voorkomen?

Verkleining van het oppervlak aan de binnenwand van de tank waarop condens kan neerslaan....
Ofwel helemaal vol, zodat geen condens kan neerslaan, ofwel helemaal leeg zodat condenswater weer kan verdampen. In het ergste geval hoef je alleen water uit de tank te halen en niet te knoeien met brandstof.

Mijn opmerking was sarcastisch bedoeld, uiteraard ken ik bovenstaand argument. Ik probeer al heel lang aan te geven dat het hele condensverhaal een broodje aap is. Ik ben daatom blij met de reactie van Erik, die helemaal in lijn is met mijn zienswijze
Sinds de verplichte bijmenging van biocomponenten aan onze diesel is er een sterk argument bijgekomen om je tank voor het winterseizoen juist niet vol te gooien : dat is de beperkte houdbaarheid van de huidige diesel. Je zit dan na het winterseizoen met een volle tank met onbetrouwbare brandstof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 25 nov 2014 07:16 #574536

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Wat is er onbetrouwbaar aan deze brandstof? Ik heb in ieder geval nog nooit problemen ondervonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 25 nov 2014 08:19 #574545

doe er GTL in. Geen bio, en geen water. En bederft niet.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 25 nov 2014 09:02 #574552

CeesS schreef :
Ik weet niet wat je met het papier in bloempot wilt bewijzen, maar het vochtgehalte van materialen bij een bepaalde relatieve vochtigheid is in de bouwfysica een bekend fenomeen, en al lang onderzocht, zie bijvoorbeeld :

www.joostdevree.nl/shtmls/even...tsvochtgehalte.shtml

Het evenwichtsvochtgehalte is alleen afhankelijk van:
- de relatieve vochtigheid
- de materiaalsoort

Als je nu in huis begint met 60% relatieve vochtigheid, en je weegt over een paar maanden in huis na acclimatisatie weer bij dezelfde relatieve vochtigheid, zul je exact dezelfde massa meten, afgezien van stof, ongedierte etc dat zich in de tussenliggende tijd heeft opgehoopt.

Om deze redenen moet je ook niet alleen het eindgewicht meten maar ook bijv. elke twee weken.
Waarschijnlijk zal het gewicht eerst wat toenemen en dan op en neer gaan door wisselende omstandigheden/RV buiten.
Zou je alleen aan het eind meten weet je nog niet of dat echt het maximun of de eindwaarde is.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 25 nov 2014 10:01 #574564

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Hans60 schreef :
CeesS schreef :
Tsja wat dan te denken van de adviezen om je tank juist vol te gooien om condens te voorkomen?

Verkleining van het oppervlak aan de binnenwand van de tank waarop condens kan neerslaan....
Ofwel helemaal vol, zodat geen condens kan neerslaan, ofwel helemaal leeg zodat condenswater weer kan verdampen. In het ergste geval hoef je alleen water uit de tank te halen en niet te knoeien met brandstof.

Je kunt ook je tank volgooien en speciale antibacterierotzooi toevoegen. Gezien de huidige dieselprijzen is dat wel het overwegen waard. Door die rotzooi erbij zullen de beestjes niet kunnen groeien, alleen verlies je het prijsvoordeel van de huidige lage prijs, door de prijs van de rotzooi die je erbij gooit.

Elk nadeel heb zijn voordeel, zullen we maar zeggen.

Ga een van de dagen mijn tank leegmaken, en dan terug volledig vullen met diesel, en hopen dat door de lage temperatuur de beestjes voorlopig koest blijven.
Vorige week nog eens 1 ltr afgetapt uit de tank van onderen, (na 1 jaar in de tank), zit er op het oog geen probleem, geen spoor van water, of onzuiverheden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 25 nov 2014 10:28 #574577

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Hans60 schreef :
Wat is er onbetrouwbaar aan deze brandstof? Ik heb in ieder geval nog nooit problemen ondervonden.

Uit de 'Factsheet biodiesel' van het Centrum voor Industriele Veiligheid, afdeling Rijnmomd :

[...]'Het is belangrijk om te weten dat de houdbaarheid van biodiesel beperkt is. Zonder de toevoeging van additieven is de houdbaarheid ongeveer 6 maanden [...]
De beperkte houdbaarheid van biodiesel is het gevolg van oxidatie en de aanwezigheid van bacteriën. Om dit proces te vertragen worden antioxidatie-middelen en biocides toegevoegd aan biodiesel. Het afbraakproces wordt ook bevorderd door de aanwezigheid van oude (reeds bedorven) biodiesel en/of water in de tank. Daarom moet iedere tank voordat deze wordt gevuld met een nieuwe batch biodiesel niet alleen grondig gereinigd, maar ook zorgvuldig gedroogd worden.
Afbraakproducten:
- Hebben een hogere viscositeit dan het oorspronkelijke product
- Hebben een hogere soortelijke massa dan het oorspronkelijke product
- Zakken naar de bodem van de tank
- Bestaan uit polaire producten die oplosbaar kunnen zijn in water
- Hebben een lager vlampunt dan het oorspronkelijke product.'

Contact met onderdelen uit koper, messing, brons, lood, tin en zink heeft een negatieve invloed op de stabilteit.
Laatst bewerkt: 25 nov 2014 10:29 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 25 nov 2014 10:35 #574579

ook gewone diesel is 6-12 maanden (met mogelijke uitzonderingen van iets langer).

zie BP document van 2005 (ouder dan biodiesel ;-) )

Overigens pleit het impliciet wel voor volle tanks: dan houd je de zuurstof uit de buurt, een belangrijke veroorzaker van de veroudering.


Bijlage:

Bestandsnaam: long-term-...esel.pdf
Bestandsgrootte:87 KB
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 25 nov 2014 10:37 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 03 dec 2014 16:12 #577024

Een kleine complicatie bij de condenspomptest:
De olijfolie onderin de flessen is gestold nu het koud is.
Dan kan een eventuele waterdruppel er niet doorheen, en zou die stiekum weer kunnen verdampen.

Tot nu toe geen condens in de flessen: al zeker 2 weken lang is de RV nooit 100% geweest.
Ook de laatste 12 uur weer niet: maar net 85% op Schiphol.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 03 dec 2014 16:20 #577028

Spannend, begint op een blog te lijken ;)

Zat me te bedenken: de flessen zijn van glas toch? Wellicht moet je ze zwart schilderen en onder de blote hemel zetten. 's Nachts zullen de flessen dan sneller afkoelen (uitstraling) waardoor je het verwachte (gewenste?) effect kunt versterken. De meeste boten hebben een lichte kleur, maar soi, het doel is om het principe van de condenspomp te illustreren toch!? En natuurlijk ook olijfolie van "winterkwaliteit" gebruiken, dit spul wordt pas weer helder boven 8 graden ofzo, waardoor je test de hele winter stil ligt, juist de periode waar het om gaat!
Laatst bewerkt: 03 dec 2014 16:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 03 dec 2014 16:28 #577034

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
Baasklusje schreef :
Een kleine complicatie bij de condenspomptest:
De olijfolie onderin de flessen is gestold nu het koud is.
Dan kan een eventuele waterdruppel er niet doorheen, en zou die stiekum weer kunnen verdampen.

Tot nu toe geen condens in de flessen: al zeker 2 weken lang is de RV nooit 100% geweest.
Ook de laatste 12 uur weer niet: maar net 85% op Schiphol.

Jaja. Je stuit bij wetenschappelijke experimenten soms op onverwachte hinderpalen.

In de tijd dat ik nog bij de TU-Delft werkte heb ik daar enige ervaring mee opgedaan. De faculteit was Bouwkunde. Dat stond binnen de TU nou niet direct bekend om zijn hoogwaardige manier van wetenschap bedrijven. Binnen de faculteit merkten wij vaak grijnzend op dat er meer sprake was van 'willenschap' dan van 'wetenschap'.
We hadden in wetenschappelijk opzicht nog veel te leren.

Ik zou hier een mooi verhaal op kunnen hangen over de manier waarop een groot aantal metingen in laatste instantie als waardeloos kon worden weggegooid, omdat we één specifieke factor, die van invloed was op die metingen, over het hoofd hadden gezien en niet hadden uitgeschakeld. Pas na tientallen metingen, die per stuk nogal wat voeten in de aarde hadden en tamelijk tijdrovend waren, merkten we die omissie bij toeval op.

Bij onze vakgroep werkte ook iemand die daarvoor jaren bij TNO had gewerkt. Die moest heel erg hard lachen toen hij hoorde van ons foutje..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 04 dec 2014 01:02 #577183

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Baasklusje schreef :
Overigens pleit het impliciet wel voor volle tanks: dan houd je de zuurstof uit de buurt, een belangrijke veroorzaker van de veroudering.

Dat snap ik niet. Als je de tank slechts met bijv 5% vult voor de winter en dan in het voorjaar volgooit, dan is slechts een heel klein deel 'verouderd' op het moment dat je gaat varen.
Helemaal leeg laten is wellicht nog beter. Wat er niet in zit kan niet verouderen, kan geen bacteriën opdoen en kan niet "waterpompen"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 15 feb 2015 20:32 #597453

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Hoe staat het intussen met de test ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 16 feb 2015 17:11 #597682

CeesS schreef :
Hoe staat het intussen met de test ?

die gaat niet zoals verwacht, maar dat had ik al eerder gemeld:
de olie (olijfolie) die in de flessen zit is al de hele winter gestold, en nu kan eventueel condenswater niet onder die olie worden 'opgesloten'. En dus zou dat water weer kunnen verdampen.

De olie ziet er wel deels raar wittig uit (ipv geel).
Heb de flessen net even binnen gehaald, kan de olie weer vloeibaar worden en wordt eventueel aanwezig water als druppels of een laagje zichtbaar.

Volgende winter, of misschien eerder, zal ik met diesel (GTL) ipv olijfolie de test herhalen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 17 feb 2015 09:10 #597831

Tja , olijfolie stolt al bij een graad of 8.
Had je eigenlijk zo in internet kunnen opzoeken. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 17 feb 2015 09:12 #597832

ik weet het, dom van mij.

De olijfolie is hier binnen nu weer helemaal vloeibaar, maar niet mooi helder meer.
Geen zichtbaar water, misschien wel een heel klein beetje dat de olie troebel maakt.
Ik laat het nog even uitzakken, dan gaat er GTL in de flessen en gaan we verder.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 17 feb 2015 21:48 #598068

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Baasklusje schreef :
ik weet het, dom van mij.

Kunnen we deze ergens inlijsten en ophangen?
;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 18 feb 2015 05:43 #598105

pieter2 schreef :
Baasklusje schreef :
ik weet het, dom van mij.

Kunnen we deze ergens inlijsten en ophangen?
;)

Dat heb je al gedaan..
Is inderdaad erg zeldzaam, dat ik iets doms doe ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 18 feb 2015 07:05 #598119

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Laten we in ieder geval concluderen dat het zeldzaam is dat je het toegeeft! :P
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 18 feb 2015 07:13 #598121

Hen3 schreef :
Laten we in ieder geval concluderen dat het zeldzaam is dat je het toegeeft! :P
Inderdaad zeldzaam, maar precies zoveel als nodig is....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 18 feb 2015 10:26 #598175

Yellow Boat schreef :
Tja , olijfolie stolt al bij een graad of 8.
Had je eigenlijk zo in internet kunnen opzoeken. ;)
Ad

Even opgezocht;
Neem zonnebleomolie stoltraject begint bij -8 graden
Of nog beter maar lastiger te krijgen; koolzaadolie met een stoltraject wat begint bij ca. -15 graden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 19 feb 2015 06:53 #598407

dank je Ad.
Gisteren de olijfolie eruit gehaald en zonnebloemenolie erin.
De flessen staan weer buiten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 19 feb 2015 08:36 #598426

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Tja, ik weet het, ik ben te laat. Maar had je niet voor de volledigheid foto's moeten nemen van het eindresultaat van test 1 van deze winter.
Ook een niet verwacht resultaat is in wetenschappelijke testen een resultaat en moet opgetekend worden.
Door het weggooien van het niet verwachte resultaat zijn we nu erg onwetenschappelijk bezig.
:(
Tegen volgden jaar zeker proberen aan koolzaadolie te komen.
Zal eens kijken of ik dat bij ons niet in de supermarkt tegenkom. Dacht dat ik het laatst nog gezien had.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 19 feb 2015 08:54 #598433

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
waarom doe je de test niet gewoon met biodiesel ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl