Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boegschroef ervaringen.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 15:44 #636891

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Excuus dat ik mijn openingspartij heb aangepast, vervelend dat daardoor t draadje moeilijker te lezen is.
Onnadenkend van mij, zal t niet meer doen :-)

Bedankt voor jullie adviezen, voor wat ze waard zijn.

Ik durf te stellen dat ik heel veel stuurmannen er uit vaar wat betreft manoeuvreren, maar met deze boot dus nog niet. Mn vorige boot kon ik echt alles mee doen wat ik wilde, zelfs achteruit inparkeren ging perfect. Ik had dust niet verwacht dat t met de volgende zo moeilijk zou gaan, eerlijk gezegd. En inderdaad ben ik nogal onderbemand de komende jaren dus het wordt of vaak niet varen of er dus (zoals hier gesteld) overkomen als niet kunnen varen op t moment dat ik mn boegschroef zal gebruiken. Ben inmiddels op een leeftijd dat me dat werkelijk een dikke worst zal wezen. Degene die dit roepen maken het zichzelf in t dagelijkse (vaar) leven duidelijk moeilijk. Een beetje in de trend van wat zullen de buren er van vinden. Haha.

Maar goed, wie heeft er ervaring in t gebruik van een boegschroef en wie heeft er wel eens ingebouwd?
Op internet staan genoeg filmpjes van de inbouw en t ziet er niet moeilijk uit, het is alleen veel werk.
En t zal in de kosten nogal schelen lijkt me.

Graag jullie reacties.
Laatst bewerkt: 18 juni 2015 15:47 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 15:57 #636892

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik heb zelf een boegschroef, en zie het gewoon als een extra tool in de gereedschapskist.
Dat een boegschroef een brevet van onvermogen is vindt ik bull.
Vaak gebruik ik hem niet, maar wel als het in die situatie van pas komt.
Soms ff een tikje als ik (zoals gebruikelijk) achteruit in parkeer.

Misschien werd er bedoeld dat mensen het gebruiken als compensatie voor gebrekkige motor manouvreerkunde, maar mijn idee is dat dan een boegschroef ook niet helpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 16:00 #636894

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ CAT-36: helaas ligt mijn boot noodgedwongen nog op de kant :( maar anders was je welkom geweest op mijn boot om te ervaren wat een boegschroef doet.
(hopelijk begin juli ligt ie in het water)

By the way is mijn motormanouveren beoordeeld als niveau yachtmaster offshore +, dus trek je niets aan van mensen die denken dat een boegschroef iets is voor mensen die niet kunnen motor manouvreren.
Laatst bewerkt: 18 juni 2015 16:02 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 16:39 #636912

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Je vraagt om ervaringen met een boegschroef. In mijn 31 voet langkieler is er één ingebouwd en ik heb er helemaal niks aan. De reden is dat de ingebouwde boegschroef veel te licht is om mijn 6 tons schip om te duwen. Ik zou je dus adviseren op 2 zaken te letten: a-is de boegschroef sterk genoeg voor jouw boot en b- zit hij voldoende ver van voren om een goed moment te kunnen hebben om de boot te draaien. Ik heb best een moeilijk manouvreerbare boot en ik heb geleerd daar aardig mee om te gaan. ook al vaar ik heel veel solo. Ik kom echt overal.
Maar ik vind het wel jammer, want als hij er dan toch in zit zou ik hem echt wel willen gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 16:43 #636915

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Heb je voor de TS gegevens over jouw boegschroef?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 17:13 #636924

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Ik vaar wel eens op motorpramen zonder zwaarden en zonder boegschroef. Je moet die krengen op de wind houden, maar soms kan dat niet en dan ga je. Met veel motorgeweld krijg ik ze wel weer in het gareel maar wat zou een (sterke) boegschroef in bepaalde gevallen een handig hulpje zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 17:48 #636932

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Het is een Vetus b0egschroef, ik dacht 25 kgf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 18:05 #636937

Op mn vorige schip, ook een 36 voeter heb ik in Lelystad een Vetus 75 Kgf boegschroef laten monteren. Gevoed door een 2 spiraal accu's. Inkl hoofdschakelaar en bedienings joystick was ik +/- 6500 kwijt.

Is veel geld, maar dat was het meer dan waard

Zeker niet een te kleine nemen, dat is zonde van de investering

wil je meer details, kun je me een pb sturen
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 18:07 #636938

Mijn 43 voeter heeft ook zo'n erg handig hulpje in de neus. Wat niet wil zeggen dat deze vaak gebruikt wordt, maar als er door wind of stroom een inschattingsfout ontstaat hoef je niet je hele manoeuvre af te breken maar kan je deze herstellen. Dat er mensen zijn die evengoed niet kunnen varen hou je altijd. Zie er genoeg door het seizoen. En ohja ik zal ook wel niet kunnen varen daar ik een bavaria heb :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 18:27 #636944

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
Michieltje schreef :
Toevallig vandaag met een motorboot gevaren met boegschroef.
Ik kan niet anders zeggen dat het reuze handig is! ;)

Vaar regelmatig met motorboten. Reuze handig als die er is inderdaad, maar met meren heb je toch veel meer controle als het schip eenmaal aan de wal vast zit met tros of spring. Zo'n slagroomklopper, al heeft die 400 pk, krijgt lang niet altijd de kop naar de wal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 18:37 #636947

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
johanwillemb schreef :
Op mn vorige schip, ook een 36 voeter heb ik in Lelystad een Vetus 75 Kgf boegschroef laten monteren. Gevoed door een 2 spiraal accu's. Inkl hoofdschakelaar en bedienings joystick was ik +/- 6500 kwijt.

Is veel geld, maar dat was het meer dan waard

Zeker niet een te kleine nemen, dat is zonde van de investering

wil je meer details, kun je me een pb sturen


Ik heb een offerte van een heel goed bedrijf voor een 85 kgf dubbele boegschroef met 2 accus en compleet ingebouwd. Is een vriendenprijsje En een heel stuk onder jouw prijs.
Laatst bewerkt: 18 juni 2015 18:44 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 19:02 #636957

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Belangrijk zijn accu's met een lage inwendige weerstand , ofwel die een hoge koudstartstroom kunnen leveren. Een boegschroef trekt een paar honderd A's , waardoor de accuspanning ruim beneden de 12 volt daalt. Daardoor lagere toeren van de boegschroef en dus lagere stuwkracht.
Als de boegschroef stuwkracht is gespecificeerd bij 12 Volt, dan is in de praktijk de stuwkracht altijd lager.
De spanning op de klemmen van de boegschroefmotor bij ingeschakelde boegschroef moet dus zo hoog mogelijk zijn om uit de boegschroef te halen wat er in zit. Het is allemaal te meten.
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 19:06 #636959

en dikke korte kabels!!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 19:27 #636966

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
als je denkt dat je niet zonder kunt; vooral doen..

ik moet zeggen dat ik de eerste 2 jaar met de HELIOS(langkieler, 10 t, 38ft, met een theehuis erop) ook wel eens dacht; ik ga een boegschroef inbouwen.
nu weet (en kan) ik wel beter (zonder arrogant over te willen komen, het is gewoon een kwestie van ervaring opdoen, althans in ons geval)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 19:40 #636971

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@roozeboos
Ja zeker : korte dikke kabels. Dank voor je aanvulling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 20:46 #637011

Go west schreef :
Belangrijk zijn accu's met een lage inwendige weerstand , ofwel die een hoge koudstartstroom kunnen leveren. Een boegschroef trekt een paar honderd A's , waardoor de accuspanning ruim beneden de 12 volt daalt. Daardoor lagere toeren van de boegschroef en dus lagere stuwkracht.
De gele Optima is daarvoor erg geschikt. (Is mij verteld)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 21:15 #637039

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Liever een startaccu dan een verbruiksaccu dus? Evt met een dunnere draad naar je service-accu om direct na gebruik van de boegschroef de boegschroefaccu weer van nieuw sap te voorzien?

Overigens vind ik zo'n waterjetsysteem veel eleganter, zeker als je die pomp gewoon op je motor of dicht bij je accu's kan zetten. Dat scheelt zo'n zware accu voorin en je hebt ook niet meer zo'n heel groot gat (minder opdrijvend vermogen) voorin je boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 21:20 #637042

FMJ schreef :
Overigens vind ik zo'n waterjetsysteem veel eleganter, zeker als je die pomp gewoon op je motor of dicht bij je accu's kan zetten. Dat scheelt zo'n zware accu voorin en je hebt ook niet meer zo'n heel groot gat (minder opdrijvend vermogen) voorin je boot.
Ik schat dat het rendement daarvan grofweg de helft is van een boegschroef dus heb je nog meer accu capaciteit nodig.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 21:21 #637044

  • Karick
  • Karick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
Ik dacht dat je voor die jets nog meer vermogen nodig had. Zelfs al gezien dat er een extra generator ingebouwd diende te worden om.voldoende power te hebben (wel.vier jets, twee voor en twee achter)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 21:56 #637052

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18197
FMJ schreef :
Overigens vind ik zo'n waterjetsysteem veel eleganter
Iemand (ik dacht H3arth) vertelde mij enige tijd geleden dat hij had gezien dat op diverse boten waar zo'n jetsysteem was ingebouwd het systeem al na korte tijd niet meer werkte. Het werd er weer uitgehaald en vervangen door een conventionele boegschroef. Dit vanwege vervuiling/zeepokken/mossels e.d. in de relatief dunne buizen en kwetsbare en peperdure HD pompen. Ik heb het van horen zeggen, maar het verklaard wel waarom je het systeem niet vaak ziet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 18 juni 2015 23:57 #637071

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
En natuurlijk de prijs, is veel duurder dan een boegschroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 19 juni 2015 05:47 #637083

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@noballast
De Engelse term voor koud start eigenschappen is CCA, Cold Cranking Amperage. zie Google. De genoemde verbetering kwam mede door toepassing van 2 Optima accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 19 juni 2015 06:33 #637092

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
Praktijkvoorbeeld:
Boot Dartsailer 30
Waterverplaatsing 7000 Kg leeg (met gevulde tanks en reisklaar 7800 Kg)
Lengte 9.15m diepgang 1.25 langkieler Sspant
Boegschroef Vetus 30 (jaar 2000)
Inbouwdiepte 60 cm onder de waterlijn

De boegschroef duwt ons vlot van de kant in open terrein pal in de wind tot B5 ze helpt bij meer windkracht maar dan is er enkel nog een stabiliserende werking en moet de hoofdmotor en roer het doen, in havens en sluizen (beschut terrein) helpt ze altijd.
In de sluis met 2 boten ernaast duwen we het pakje vlot van de kant.
Bij ons is de boegschroef (en de ankerlier) op de startbatterij semitractie AGM 125amph aangesloten omdat je deze dingen toch enkel gebruikt wanneer de motor (alternator) stroom draait.
Extra accu vooraan is dus niet nodig wel 1 set zeer dikke kabels met beveiliging bij de batterij.
Dit systeem voldoet sinds 2000 prima .
Een extra batterij verreist meer zorgen denk ik ,deze moet ook geladen worden en of je nu een dunne of dikke kabel moet leggen.
Je moet dan ook weer een aparte laad verdeling voorzien.

en om nu eens hard te vloeken in de zeilerskerk, bij te weinig wind om vlot overstag te gaan even op het knopje duwen en je hoeft de fok niet even bak te houden :whistle:

Je kan er ook even op duwen wanneer je bij aankomst een stoere helper die je vrouw op het voordek ziet staan en spontaan naar je reling grijpt even op andere gedachten te brengen , lossen of het water in ... :evil: ;)


Succes.
Laatst bewerkt: 19 juni 2015 06:44 door Happydart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 19 juni 2015 08:39 #637129

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Van de orde:

Geinig. Ik zie een aantal genuanceerde reacties waarin wordt gevraagd hoeveel ervaring er is met manoeuvreren (die zijn merendeels geplaatst voordat TS zijn OP aanvulde). Ok, en een mafketel over een koffiemolen.

De ongenuanceerde reacties komen van de voorstanders die zeggen dat degene met vragen bij de boegschroef zo overdreven reageren. Het is de omgekeerde wereld: als je niet meteen staat te juichen krijg je shit over je heen. Niet als je een voorstander van een boegschroef bent! Kennelijk hebben de boegschroevers toch het idee wat te moeten verdedigen, terwijl dat wat mijn inziens helemaal niet nodig is.

Het is een hele relevante vraag om bij iemand die een grote uitgave wil gaan doen, te kijken of het probleem op andere manieren is op te lossen. Nu blijkt dat TS ruime ervaring heeft met manoeuvreren maar een toch een boegschroef wil gebruiken is dat een uitstekende keuze. Ik manouvreer af en toe op een schip (44) met boegschroef en dat is heerlijk. Maar iedereen moet toch toegeven dat een boegschroef geen vervanging is voor kunnen manoeuvreren? Het is een (vaak heel handig) extra hulpmiddel.

Kortom, boegschroevers: niet zo aangebrand reageren als we vragen hebben over de situatie van TS voordat we een boegschroef adviseren. Je hoeft je boegschroef niet te verdedigen want we nemen je ook serieus met je boegschroef B)

Groet, Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef ervaringen. 19 juni 2015 09:05 #637143

ilCigno schreef :
FMJ schreef :
Overigens vind ik zo'n waterjetsysteem veel eleganter
Iemand (ik dacht H3arth) vertelde mij enige tijd geleden dat hij had gezien dat op diverse boten waar zo'n jetsysteem was ingebouwd het systeem al na korte tijd niet meer werkte. Het werd er weer uitgehaald en vervangen door een conventionele boegschroef. Dit vanwege vervuiling/zeepokken/mossels e.d. in de relatief dunne buizen en kwetsbare en peperdure HD pompen. Ik heb het van horen zeggen, maar het verklaard wel waarom je het systeem niet vaak ziet.
Deze berichten heb ik nog niet gezien. Je zou mogen verwachten dat deze negatieve geluiden wel ergens geverifieerd moeten kunnen worden. Ben wel benieuwd of je daar meer info over hebt.

Ik heb een JT-70 combi systeem geinstalleerd, dus boeg en hek. Ik vind alle componenten nogal grofstoffelijk van aard (zacht uitgedrukt), niets dunne buisjes maar zware 90mm gewapende slang met grote kleppen en verder simpele componenten, m.u.v. de electronica. De zware RVS nozzels heb ik vervangen door home-made composiet doorvoeren. Aanvankelijk was ik ook sceptisch maar na het systeem in werking gezien te hebben ging ik toch door de bocht. Voor mij was ook belangrijk dat het meeste gewicht centraal in de boot gepositioneerd kon worden.

Uiteraard ben ik ook heel nieuwsgierig hoe dit straks in de praktijk gaat uitpakken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl