Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 09 nov 2016 15:58 #782924

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Inmiddels weet ik wat meer, en heb wat foto's gemaakt.
Die zal ik nog uploaden.

Er zit een plankje in gelamineerd, en die is natuurlijk verrot.
Dus dat word open halen, en een nieuw plankje erin lamineren.
Zal ik op het to do lijstje zetten!

:P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 09 nov 2016 20:54 #782988

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Ik zou er dan iets inzetten dat niet meer verrot. Hardweefsel of massief laminaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 10 nov 2016 09:20 #783076

Rinus schreef :
Ik zou er dan iets inzetten dat niet meer verrot. Hardweefsel of massief laminaat.

Als je een houtsoort uit klasse 1 ervoor gebruikt zal dat de Verianta waarschijnlijk wel overleven.
Wat ook kan is wel met een balkje beginnen als laminaatondersteuming maar dan veel dikker ( 8mm of zo ) de vertikale zijkanten lamineren met epoxy en glasweefsel afgewisseld door koolstofweefsel.
En naast het balkje doorlamineren tot op de bodem , dus ook in de V. De sterkte om de mast drukkracht op te kunnen nemen zit nl vrijwel alleen in de vertikale zijkant en niet bovenop.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 10 nov 2016 10:32 #783096

En waar is dat koolstofweefsel dan voor ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 10 nov 2016 11:01 #783100

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Iedereen bedankt voor de reacties, die zijn zeer welkom!

Hierbij de beloofde foto!

Ik zal hem dus aan de bovenkant open moeten slijpen met een dremel o.i.d.
Ik zit alleen met hoe ik de maststeun los moet krijgen, want het staaldraad van het kielmidwaard loopt er doorheen.

Zelf zat ik te denken om er of een hardhouten blokje in te leggen, of iets van kunststof.
In beide gevallen met een rvs beschermplaatje erbij boven op.

Ik moet eerlijk bekennen ik ben bang dat ik niet de vaardigheden bezit om dit correct uit te voeren. Ik ben technisch en doe bijna alles zelf, maar op 1 of andere manier zie ik er tegenop ...
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 10 nov 2016 11:08 #783101

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Als ik het goed begrijp (but correct me if I'm wrong) denk ik dat je de kans loopt dat de mast dwars door het kajuitdak je kajuit in komt. :ohmy:
Als dat zo is, zou ik er een stevig stuk (RVS) profielstaal inlammineren.
Laatst bewerkt: 10 nov 2016 11:08 door zapp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 10 nov 2016 12:28 #783132

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7022
Kom op, Sonador. Niet bang zijn. Gewoon aan beginnen. Zorg dat je die rvs paal kunt wegnemen en je kunt overal bij. Als je vastloopt is er op dit forum altijd hulp te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 10 nov 2016 13:32 #783147

Noballast schreef :
En waar is dat koolstofweefsel dan voor ?

Is sterker dan de normaal gebruikte glassoorten en heeft i.t.t. glas vrijwel geen rek ( ongeveer 1/5 van die van glas).Daardoor zal die ondersteuning niet vervormen maar alle kracht overbrengen op kiel en romp.
Ad

Laatst bewerkt: 10 nov 2016 13:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 10 nov 2016 15:05 #783168

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Als je tegen lamineren aan ziet, dan zien dat je de mastvoet iets omhoog krijgt(wel eerst de mast even leggen)Dan de voorkant ´(waar je op de foto tegenaan kijkt)open zagen.Vervolgens schuif je er een nieuw stuk hardhout onder/in en plak je dat weer dicht met epoxyplamuur.Die kun je eenvoudig zelf maken maar voor zo'n klein stukje zou ik gewoon een blikje bestellen.Het zal vast niet zijn zoals een echte restaurateur het zou doen maar dan ben je in ieder geval de eerste paar jaar klaar.Voor dat dat hardhout weer verrot is heb je toch al lang een ander bootje.Goed schoonmaken en dan de buitenkant om de mastvoet een beetje opschuren,weer schoonmaken en daar dan om de mastvoet heen ook wat epoxy zodat de mastvoet niet kan gaan schuiven.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 10 nov 2016 16:52 #783188

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
ik heb zelf ooit een losgekomen bak op mijn clevertje weer vastgezet
alle losse meuk heb ik weggezaagd, en met een haakse slijper schoongeslepen
lamineren, als het niet netjes hoeft, is niet moeilijk, kwestie van de juiste matjes en hars, en verder plakken en pleisteren
ik heb het met gewone hars gedaan, had achteraf met epoxy gemoeten, (was pre ZF) maar het zit nog steeds vast

in jouw geval zou ik boven en onder de paal een passend hardhouten balkje inlamineren
in die balkjes een gat boren van een cm diep, met de diameter van de paal, dan is de paal gefixeerd
daarna een kleiner gat boren, voor de binnenpijp, persoonlijk zou ik een stuk dyneema terug monteren
zorg dat de paal goed klem staat. met passend geweld ertussen meppen
eerst de paal en blokjes plaatsen, daarna blokjes lamineren heeft de voorkeur :whistle:
gewoon aan beginnen
hou wel de mengverhouding en temperatuur van de hars in de gaten
gebruik een mondkap/ oogbescherming en handschoenen
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 10 nov 2016 19:00 #783209

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Iedereen zeer bedankt voor de tips, dat word erg gewaardeerd!
Ik ga mijzelf proberen in te lezen over dit soort reparaties met polyester en epoxy etc.
De mast heb ik gisteren alweer naar beneden gehaald, omdat daar ook wat reparaties aan gedaan moet worden, later meer daarover :blush:

Bijkomend "probleem" is wel dat het ijzerdraad van het kielmidzwaard erdoor heen loopt.
Dus dat maakt het al iets lastiger.

Ik had zelf het idee om het verrotte plankje van bovenuit los te dremelen vanwege de beperkte ruimte.

De ruimte onder het plankje op te vullen met epoxy met losse glasvezels erin.
Dan een stuk hardhout of kunstof o.i.d, met daarboven op een rvs plaatje met een busje erop gelast waar de maststeun erin staat, en dat geheel weer vast lamineren.

Maar zoals eerder gezegd ik weet niet of ik voldoende vaardigheden bezit om zoiets echt correct uit te voeren.

Ze zeggen hier weleens: vake be'j te bange :S
Laatst bewerkt: 10 nov 2016 19:02 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 10 nov 2016 19:49 #783216

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Precies,de zaag er in!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 10 nov 2016 23:17 #783266

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Zachte heelmeesters... Eruit met de ellende en opnieuw opbouwen met hardhout (dat vult lekker snel), glasweefsel en epoxyhars. Wat je nodig hebt kan je leverancier (b.v. sponsor Polyestershoppen of Polyservice) je prima mee helpen. Werken met epoxy is niet moeilijk, als je de hoeveelheden goed afweegt (keukenweegschaal) kan er niet zoveel mis gaan. Zorg wel dat je ook nitrilhandschoenen koopt tegen allergische reacties. Te koop bij je epoxyleverancier.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 10 nov 2016 23:19 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 11 nov 2016 14:00 #783374

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Eerste offerte had ik ook al binnen, daar schrok ik behoorlijk van (rond de 1000 euro) :huh:

De wil om het zelf te doen groeit natuurlijk wel hierdoor :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 11 nov 2016 14:23 #783377

  • KvB
  • KvB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Yellow Boat schreef :
Noballast schreef :
En waar is dat koolstofweefsel dan voor ?

Is sterker dan de normaal gebruikte glassoorten en heeft i.t.t. glas vrijwel geen rek ( ongeveer 1/5 van die van glas).Daardoor zal die ondersteuning niet vervormen maar alle kracht overbrengen op kiel en romp.
Ad

Als koolstofweefsel niet rekt, wordt dan niet alle kracht door het koolstofweefsel opgenomen? Glas doet dus niets meer. Tot koolstofweefsel alsnog breekt (het waren maar een paar lapjes).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 11 nov 2016 14:28 #783381

Sonador schreef :
Eerste offerte had ik ook al binnen, daar schrok ik behoorlijk van (rond de 1000 euro) :huh:

De wil om het zelf te doen groeit natuurlijk wel hierdoor :whistle:

Alleen voor die mastondersteuning :ohmy:
Wat zijn die lui dan van plan want zoveel werk is zoiets niet.
Bestaande ondersteuning eruit zagen ( haakse slijper)
Ondergrond reinigen en opruwen
Blok hout op maat maken
lamineren
Afwerken met topcoat.
Hoeveel werk kan zoiets nou zijn?
En qua materiaal hooguit €150
Hebben ze geen gedetailleerde prijsopgave (precies wat er gedaan wordt met uren en materiaal) ?
Jammer dat je niet hier in de buurt woont :whistle: ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 11 nov 2016 15:01 #783387

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik schrok mij een hoedje van die offerte (van gerenommeerd bedrijf)!
Aan de hand van de foto konden ze aanvankelijk niet inschatten wat er nu precies in gelamineerd moest worden. Pas nadat ik ze exact verteld heb wat er moest gebeuren, kwamen ze met die offerte aan, want ze konden niet inschatten hoe lang het zou gaan duren

Ze willen 2 experts sturen a 55 euro per uur ex BTW en reiskosten, en dan de materialen erbij bovenop.
Ik denk dat ze dit klusje helemaal niet willen doen.

Ik ben nu een beetje herstellende van de afgelopen weken (rug patiënt), ik denk dat ik volgende week een middag besteed om te kijken of ik de mastondersteuning ertussen weg kan krijgen, het kielmidzwaard zit toch vast dat is dan geluk bij ongeluk.

:blush:
Laatst bewerkt: 11 nov 2016 16:03 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 11 nov 2016 15:10 #783389

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Sonador schreef :
Bijkomend "probleem" is wel dat het ijzerdraad van het kielmidzwaard erdoor heen loopt.
Dus dat maakt het al iets lastiger.

Komt die draad dan ook onder water uit (of maak ik me niet de juiste voorstelling van "er doorheen lopen")?
Hoe is de aansluiting van de buis, met waar die op steunt, uitgevoerd? Die zal dan toch waterdicht moeten zijn.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 11 nov 2016 15:11 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 11 nov 2016 15:20 #783391

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
De mast ondersteuning zelf bestaat uit 2 delen, de onderste deel (wat je op de foto ziet) is een gewone 30mm aluminium stuk pijp, die loopt naar de binnenschaal. En vanaf de binnenschaal loopt een 50mm aluminium buis naar het kajuitdak toe.

Er loopt door de buis een huls, met daarin het staaldraad voor het kielmidzaard.
Deze komt er aan de onderkant van de versteviging er weer uit (de huls) en die loopt dan een stukje door de romp heen voordat hij naar het kielmidzwaard toe gaat.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 11 nov 2016 15:24 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 11 nov 2016 16:48 #783399

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Kan je daar een tekening van maken? Op de foto's is de draad en hoe die loopt niet te zien.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 11 nov 2016 17:19 #783408

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Dan zit dus die 30 mm buis waterdicht in de romp en tot (ruim) boven de waterlijn?
De 50mm buis zit daar overheen en steunt op de binnenschaal.
Die is duidelijk ingezakt.
Het probleem zit dus niet in de onderste buis maar in het naar beneden drukken van de binneschaal dor de bovenste buis.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 11 nov 2016 17:41 #783413

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
De onderste buis is niet waterdicht, dat is een gewone normale aluminium pijp.
Het hout waar hij op rust is dus verrot, waardoor het hele geheel naar beneden is verzakt. Dit schijnt een kwaaltje te zijn van oudere Dehlers, deze is van 1972!

De staaldraad loopt door een kleine huls heen naar buiten toe.
De huls zelf komt uit ver boven de waterlijn.

Ik zal proberen een tekening te maken.
Hier een foto van een nieuwere dehler, die hebben een dikkere buis en voetje eronder zitten. Deze persoon heeft hem doorgezaagd (niet handig)

En nog een foto van iemand die het plankje eruit heeft gedremelt (zit iets anders als bij mij)
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 11 nov 2016 17:43 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 11 nov 2016 17:41 #783414

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
ilCigno schreef :
Kan je daar een tekening van maken? Op de foto's is de draad en hoe die loopt niet te zien.
op een van die foto's zie je een blok met lijn bovenin zitten, op een andere een kikker ook met lijn, lijkt me wel duidelijk
als die 2 buizen niet aan elkaar vastzitten zou ik de oude matten en balk losslijpen, de binnenbuis met rust laten en de buitenbuis opkrikken met een koevoet
passend balkje eronder en vast lamineren
bovenin niets aan doen
5 tientjes hars en matten, en stuk hechthout/ hardhout
klaar is klara
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 11 nov 2016 18:37 #783431

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
jerry schreef :
Kom op, Sonador. Niet bang zijn. Gewoon aan beginnen. Zorg dat je die rvs paal kunt wegnemen en je kunt overal bij. Als je vastloopt is er op dit forum altijd hulp te krijgen.

Yep, ik drukte bij mij de boel een cm omhoog met een schaarkrik en een balk, mast nog gewoon omhoog. Door een beetje slim de druk te verdelen ter plaatse van balk/krikvoet ging dat echt simpel. Wel draaien met beleid natuurlijk, want zo'n krik drukt alles kapot als je het lomp doet. Eenmaal die paal verwijdert kan je weer opbouwen naar eigen goeddunken. Mooi stukkie merbau er bij en je bent binnen een dag klaar.

Balk was 50x75 mm ongeveer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 11 nov 2016 19:45 #783457

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Sonador schreef :
De mast ondersteuning zelf bestaat uit 2 delen, de onderste deel (wat je op de foto ziet) is een gewone 30mm aluminium stuk pijp, die loopt naar de binnenschaal. En vanaf de binnenschaal loopt een 50mm aluminium buis naar het kajuitdak toe.

Er loopt door de buis een huls, met daarin het staaldraad voor het kielmidzaard.
Deze komt er aan de onderkant van de versteviging er weer uit (de huls) en die loopt dan een stukje door de romp heen voordat hij naar het kielmidzwaard toe gaat.
Zo heb het inmiddels begrepen.
Wat jij een huls noemt is dan dat dunne buisje dat voor de waterdichte afsluiting zorgt en tot boven de waterlijn door loopt. OK.
Wat mij trouwens opvalt is een verschil tussen de eerste twee foto's. Op de eerste zit er aan de onderkant van de buis een flens. Die is op de volgende foto niet te zien. Welke is nu van jouw boot?

Gezien de vervorming van de hoek van de binnenschaal en het inzakken van de ondersteuning, die aan de bovenkant niet is te zien, denk ik dat het kajuitdak wel degelijk is doorgezakt. Controleer het maar eens door een rechte lat tegen het plafond te houden.
In dat geval zou ik, b.v. met een potkrikje, het kajuitdak, heel voorzichtig en mm voor mm omhoog drukken. Als ik het goed heb wordt dan de bovenste buis omhoog, en de vervorming uit de binnenschaal getrokken. Of de onderste buis ook omhoog komt hangt af van hoe die twee aan elkaar zitten. De bovenste steunt op de onderste. Dat kan niet anders, anders was de onderste niet ingedrukt. Maar of die zodanig aan elkaar zitten dat de onderste mee omhoog komt? Zit er geen inspectieluik in die binnenschaal?
In dat geval moet je de onderste buis met een hefboom optillen. Mogelijk is dat zelfs gemakkelijk met de hand te doen, de druk is er immers af!
Nu heb je ruimte voor de reparatie. Problemen met dat buisje kun je omzeilen door de "brug" met halve plankjes (voor en achter) op te bouwen en er t.p.v. het buisje een half cirkeltje uit te steken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl