Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ?

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 08:08 #866808

waarom is dat scannen van kanalen eigenlijk niet toegestaan?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 08:13 #866812

Palomine schreef :
UItluisterplicht alleen op blokkanalen toch?

BPR 4.05.4... altijd op het ter plaatse geldende schip-schip of informatiekanaal. Dus ook bij bruggen en sluizen, in en bij havens, etc.

Ik ben bij Oudeschild al eens toegesproken via de luidspreker van de havenmeester op de ingang, die vertelde dat ik moest luisteren op 12.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 08:18 #866819

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
roozeboos schreef :
waarom is dat scannen van kanalen eigenlijk niet toegestaan?
Omdat men denkt dat je hierdoor "belangrijke" oproepen op de andere kanalen zou missen.

Wat men eigenlijk wil, is dat je 3 VHF toestellen hebt en dat ze allemaal opstaan, zodat je 3 kanalen tegelijk blijft ontvangen. Zo zul je moest er ooit iemand jou willen oproepen, je zeker die oproep niet gaan missen. Het feit dat iemand maar aandachtig naar 1 ontvanger kan luisteren doet daarbij totaal niet ter zake.
Het feit dat je met selective call ervoor kunt zorgen dat alleen de opgeroepen post gealarmeerd wordt ook niet.
Technisch is veel mogelijk, maar de regelgeving loopt jaren achter op de stand van de techniek.
En gelooft absoluut in haar eigen gelijk.

Dat het dagelijks misloopt is duidelijk te horen op kanaal 16 waar Maasmond minstens 1 maal per uur een groot vrachtschip moet aanmanen naar het juiste kanaal te gaan. Maasmond kent dan al de scheepsnaam en de roepletters, maar werkt blijkbaar niet met selective calling, terwijl deze schepen toch allemaal met DSC zouden moeten zijn uitgerust.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 08:23 #866825

roozeboos schreef :
waarom is dat scannen van kanalen eigenlijk niet toegestaan?

Die vraag heb ik al meerdere malen gesteld, oa tijdens de cursus maar nooit een goed antwoord op gekregen.

Beste antwoorden wat ik gehoord heb zijn deze:

1) Automatisch scannen heeft als risico dat je een bericht net mist op een andere kanaal, ofdat hij midden in een mayday of zo opeens overschakelt naar ander kanaal. Kan natuurlijk wel op te lossen zijn door niet te scannen zodra er een kanaal in gebruik is.
2) Automatisch scannen heeft als risico dat als je wat hoort binnenkomen je niet zeker bent op welk kanaal dat was en als je dan wilt antwoorden wat doe je dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 09:47 #866878

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Vroeger...
Met de sailor RT142, RT144 was het zo, dat als je zelfs op dualwatch stond en je hoorde iets, dat je eerst het toestel van dualwatch af moest halen. Omdat je anders antwoordt gaf op K16, terwijl je het gehoord had op K10.
Ook wist je niet op een bericht of oproep op K16 of K10 geweest was, als de marifoon niet recht voor je zat.

Om dergelijke verwarringen te voorkomen is dualwatch op binnenwateren niet toegestaan, laat staan scannen.

Ga maar eens scannen op het wad, dan mis je de helft aan info op kanaal 2 brandaris. je hoort dan ook niet "Begrepen" ;)

Scannen verhoogd dus niet de veiligheid....en is alleen leuk in de haven.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 aug 2017 09:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 11:29 #866923

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Zaterdag kwam er ook een dsc binnen. Zonder positie.
Erg onhandig, want wij konden natuurlijk wel de oproep van de kustwacht ontvangen, maar het antwoord van het schip niet.
Ik ben er dus vanuit gegaan dat het buiten ons bereik was om iets zinvols te doen.
Het zou best fijn zijn als de kustwacht het antwoord herhaald, zodat je toch meekrijgt wat en waar er iets aan de hand is.

Dat dsc alarm is echt oorverdovend B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 11:43 #866929

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
koko schreef :
Zaterdag kwam er ook een dsc binnen. Zonder positie.
Erg onhandig, want wij konden natuurlijk wel de oproep van de kustwacht ontvangen, maar het antwoord van het schip niet.
Ik ben er dus vanuit gegaan dat het buiten ons bereik was om iets zinvols te doen.
Het zou best fijn zijn als de kustwacht het antwoord herhaald, zodat je toch meekrijgt wat en waar er iets aan de hand is.

Dat dsc alarm is echt oorverdovend B)

Klopt kreeg die ook binnen, zat op de Grevelingen, dus weinig kans dat ik enige hulp van betekenis kon leveren, maar zonder positie weet je het nooit.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 16:28 #867055

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
koko schreef :
Zaterdag kwam er ook een dsc binnen. Zonder positie.
Erg onhandig, want wij konden natuurlijk wel de oproep van de kustwacht ontvangen, maar het antwoord van het schip niet.
Ik ben er dus vanuit gegaan dat het buiten ons bereik was om iets zinvols te doen.
Het zou best fijn zijn als de kustwacht het antwoord herhaald, zodat je toch meekrijgt wat en waar er iets aan de hand is.

Dat dsc alarm is echt oorverdovend B)

Vanwege de klojo's jachtschippers of dito instalatiers die niet kunnen lezen en dus geen RTFM doen, waardoor ze geen positie aansluiten, onderneemt de Kustwacht ook geen actie meer op positieloze DSC distress alert's. Hoogstens nog even roepen voor de formaliteit.
Er is n.l. geen beginnen aan.

Hoe verkloot je het GMDSS dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 19:12 #867139

Dat z'n DSC Alarm melding zelfs binnenkomt op de Greveling, iets van 100 nm verderop, dat verbaast me.....

Ik ga in ieder geval voorlopig mijn VHF aan laten staan met 's nachts het volume op 0, hoop dat het aantal DSC alarmmeldingen waar ik niets mee kan wat meevalt......

Ben trouwens benieuwd wat je op OpenCPN ziet als z'n melding via NMEA daar binnenkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 19:20 #867145

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Baasklusje schreef :
Palomine schreef :
UItluisterplicht alleen op blokkanalen toch?

BPR 4.05.4... altijd op het ter plaatse geldende schip-schip of informatiekanaal. Dus ook bij bruggen en sluizen, in en bij havens, etc.

Ik ben bij Oudeschild al eens toegesproken via de luidspreker van de havenmeester op de ingang, die vertelde dat ik moest luisteren op 12.....

4.05.4 geldt voor een groot schip, dus niet voor jaggies
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 19:34 #867153

HPV schreef :
4.05.4 geldt voor een groot schip, dus niet voor jaggies

In dat artikel staat 'schip' , niet groot schip. Wel voor jaggies dus.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 20:01 #867165

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
WADnWIND schreef :
<knip>
Scannen verhoogd dus niet de veiligheid....en is alleen leuk in de haven.

Helaas, ik kan het hier echt niet met je eens zijn. Case in kwestie: IJsselmeer, behalve als het slecht zicht is moet ik daar op kanaal 1 uitluisteren. Noodsignalen komen over het algemeen op kanaal 16 binnen, ook als ze op het IJsselmeer worden uitgestuurd. Die mis ik dus mooi, als ik niet scan. Terwijl ik er misschien zo ongeveer naast vaar en zo assistentie zou kunnen verlenen.

Ik geef toe, het systeem werkt niet perfect, maar dat doet het ook niet als je wel officieel 2 marifoons naast elkaar zet, want dan moet je nog steeds heel goed opletten.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 20:17 #867172

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
Ben trouwens benieuwd wat je op OpenCPN ziet als z'n melding via NMEA daar binnenkomt.
Als jouw marifoon ook nmea uit heeft (veel dsc marifoons hebben alleen nmea in voor een gps positie), dan ziet het er zo uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 20:39 #867182

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Jelle-Zeiler schreef :
Dat z'n DSC Alarm melding zelfs binnenkomt op de Greveling, iets van 100 nm verderop, dat verbaast me.....

snip 8--
Uitzonderlijke condities, hoorde Duinkerke en Dover Coast Guard ook verschillende keren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 20:42 #867183

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Baasklusje schreef :
HPV schreef :
4.05.4 geldt voor een groot schip, dus niet voor jaggies

In dat artikel staat 'schip' , niet groot schip. Wel voor jaggies dus.

dan heb jij een andere versie als die van mij...gedownload van overheid.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 20:52 #867186

Oei, ik lig met mijn woonschip (groot) in een box aan het Buiten-IJ binnen het blokgebied. Wordt ik dan geacht uit te luisteren als ik aan boord ben? Alleen als je aan het verkeer deelneemt toch!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 21:27 #867212

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
ErikSnel schreef :
WADnWIND schreef :
<knip>
Scannen verhoogd dus niet de veiligheid....en is alleen leuk in de haven.

Helaas, ik kan het hier echt niet met je eens zijn. Case in kwestie: IJsselmeer, behalve als het slecht zicht is moet ik daar op kanaal 1 uitluisteren. Noodsignalen komen over het algemeen op kanaal 16 binnen, ook als ze op het IJsselmeer worden uitgestuurd. Die mis ik dus mooi, als ik niet scan. Terwijl ik er misschien zo ongeveer naast vaar en zo assistentie zou kunnen verlenen.

Ik geef toe, het systeem werkt niet perfect, maar dat doet het ook niet als je wel officieel 2 marifoons naast elkaar zet, want dan moet je nog steeds heel goed opletten.

Het is een absoluut een totale misvatting dat je MOET luisteren op kanaal 1, dat staat n.l. nergens. Er wordt alleen op de borden aangegeven dat K1 voor info is, maar het is géén blokgebied en géén luisterplicht. Daarbij is het duplex, dus je hebt er niets aan voor andere schepen.
Er staat wel in het BPR dat je moet uitluisteren op K10.
Dualwatch en scannen blijft een risico dat je nét belangrijk stukje info mist van K10.
Het luisteren op K1 brengt absoluut niks nieuws aan info! Weer berichten heb je op je telefoon, en veel nauwkeuriger.

Als er écht stront aan de knikker is, krijg je wel een DSC Distress.

Idem op het wad; alle info gaat via de vuurtorens, dus Brandaris K2 of 4 en Schier K5. Ook alle problemen en noodsituaties
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 aug 2017 21:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 21:36 #867219

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
ErikSnel schreef :
IJsselmeer, behalve als het slecht zicht is moet ik daar op kanaal 1 uitluisteren. Noodsignalen komen over het algemeen op kanaal 16 binnen, ook als ze op het IJsselmeer worden uitgestuurd.
Het IJsselmeer (en ook de Waddenzee) valt onder de binnenwateren waar VHF10 geldt als aanroepkanaal. Op de grote binnenwateren (en dus ook het IJsselmeer) kan ook VHF16 gebruikt worden als noodkanaal. Er is geen blokkanaal op het IJsselmeer en dus geen verplichting om op VHF1 uit te luisteren. Als jacht zal je daar niet op 16 uitluisteren, dus mocht je zelf serieus in de problemen komen op het IJsselmeer is het misschien verstandig om naast een noodoproep op VHF16 ook op VHF10 (en wellicht zelfs op VHF1) uit te zenden. Tamelijk omslachtig als je dat vergelijkt met een druk op de DSC-knop (correct aangesloten).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 21:45 #867225

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Kanaal 1 verwijst je weer door naar K16, ze mogen niets doen en kunnen ook niks.
gewoon lekker op 10 luisteren en DSC (mét positie) gebruiken als het mis gaat.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 23:00 #867250

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Sorry, ik bedoelde te zeggen dat een noodoproep op VHF1 zinvol is om omliggende pleziervaart (die blijkbaar vaak alleen op 1 uitluisteren) te kunnen alarmeren. Niet om de Post IJsselmeer te bereiken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 23:44 #867255

ilCigno schreef :
Sorry, ik bedoelde te zeggen dat een noodoproep op VHF1 zinvol is om omliggende pleziervaart (die blijkbaar vaak alleen op 1 uitluisteren) te kunnen alarmeren. Niet om de Post IJsselmeer te bereiken.

Kanaal 1 is een duplex kanaal. Als jij daar om hulp staat te blèren is er geen enkele andere boot die je hoort. In plaats van zinvol zou ik zeggen zinloos. Iedereen met een marifoon certificaat weet, of zou moeten weten, dat je op kanaal 10 (simplex) moet luisteren en/of om hulp moet blèren. RTFM.

BTW, op het IJsselmeer werkt kanaal 16 kennelijk ook als noodkanaal omdat de kustwacht dat kanaal ook uitluistert. Ik vermoedt dat dat is omdat ze ook naar schepen op de Noordzee moeten luisteren. Ik denk dat het duidelijker is om op 10 alarm te slaan. De kustwacht weet dan meteen dat je op binnenwater (IJsselmeer) zit en andere boten in je directe omgeving horen je ook, die luisteren immers ook op 10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 30 aug 2017 23:59 #867258

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Dat VHF1 duplex is was mij inderdaad even ontgaan. Ik kom daar niet zo vaak...
Voor de kustwacht zijn IJsselmeer, Waddenzee en de Delta GMDSS A1 gebied. RTFM :) Er staan hulpzenders omheen voor volledige dekking. Een noodoproep op VHF16 of DSC wordt dus gegarandeerd ontvangen en komt meteen binnen op de juiste plek. Je locatie volgt niet uit het kanaal wat je gebruikt, maar uit de DSC positie die je uitzend, de positie die je zelf móet noemen als je op 16 een noodoproep doet en als dat allebei niet lukt uit de driehoekspeiling op je marifoonuitzending.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 05:19 #867263

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Ik geloof dat de strekking van mijn betoog nu verloren gaat in de discussie over wel of niet uitluisteren op kanaal 1 of 10.
Mijn statement blijft hetzelfde: als ik op kanaal 10 uitluister omdat daartoe de verplichting bestaat en op kanaal 16 wordt er een noodoproep gedaan van iemand die zo ongeveer naast me drijft, dan ga ik dat dus niet horen, behalve als ik scannen aan heb staan....
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 05:27 #867266

ErikSnel schreef :
Ik geloof dat de strekking van mijn betoog nu verloren gaat in de discussie over wel of niet uitluisteren op kanaal 1 of 10.
Mijn statement blijft hetzelfde: als ik op kanaal 10 uitluister omdat daartoe de verplichting bestaat en op kanaal 16 wordt er een noodoproep gedaan van iemand die zo ongeveer naast me drijft, dan ga ik dat dus niet horen, behalve als ik scannen aan heb staan....
Ja.
En dat laatste mag dus niet.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 05:37 #867267

HPV schreef :
Baasklusje schreef :
HPV schreef :
4.05.4 geldt voor een groot schip, dus niet voor jaggies

In dat artikel staat 'schip' , niet groot schip. Wel voor jaggies dus.

dan heb jij een andere versie als die van mij...gedownload van overheid.nl

Mijne is BPR2010.
Zal eens een nieuwe downloaden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl