Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ?

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 17:29 #867504

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
It Paradyske schreef :
Is Schiermonnikoog ook een blokgebied?

Ja, op de kaart staat bij de ingang van het Westgat:
VTS Schiermonnikoog Ch[05]

Tot aan de oostelijke havendam van lauwersoog....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 18:02 #867522

Oh, moet ik dat ding ook maar weer eens aan zetten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 18:09 #867527

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7197
It Paradyske schreef :
Oh, moet ik dat ding ook maar weer eens aan zetten.

vaak best lachwekkend die berichten op 5 :laugh: man man man tis echt af en toe een avondvullende comedy.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 20:55 #867595

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
b100 schreef :
It Paradyske schreef :
Oh, moet ik dat ding ook maar weer eens aan zetten.

vaak best lachwekkend die berichten op 5 :laugh: man man man tis echt af en toe een avondvullende comedy.

Zowel de Brandaris als de toren van Schier zijn altijd gewaardeerde huiskamer vulling.... :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 20:58 #867597

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
rooiedirk schreef :
In nederland mag je niet scannen met je marifoon. punt. Als je toch wilt scannen mag je wel er een losse scanner naast hangen.

Als dat zo is, waarom heeft mijn marifoon (icom 423) dan wel dual-watch voor de nederlandse versie? Triple watch (wat ie wel kan) is uitgeschakeld voor NL.

Volgens mij is dual-watch wel degelijk toegestaan, dat had volgens mij de oefen-marifoon bij de marcom-b cursus zelfs (raymarine).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 21:10 #867606

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Op zee is dual-watch inderdaad toegestaan. Op de binnenwateren echter niet. Jammer, want op de grote binnenwateren zou je daarmee eenvoudig zowel 10 als 16 kunnen monitoren. De vermeende verwarring over welk kanaal je hoort bestaat in de praktijk niet naar mijn ervaring met DW op zee.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 01 sept 2017 08:44 #867713

ilCigno schreef :
want op de grote binnenwateren zou je daarmee eenvoudig zowel 10 als 16 kunnen monitoren.

Dat is ook precies waarom dat niet mag. Zou iemand op kanaal 16 beginnen te kletsen dan schakelt je marifoon keurig naar kanaal 16 en luister je dus niet meer uit op kanaal 10. En dat is immers verplicht.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 01 sept 2017 10:17 #867770

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Yellow Boat schreef :
ilCigno schreef :
want op de grote binnenwateren zou je daarmee eenvoudig zowel 10 als 16 kunnen monitoren.

Dat is ook precies waarom dat niet mag. Zou iemand op kanaal 16 beginnen te kletsen dan schakelt je marifoon keurig naar kanaal 16 en luister je dus niet meer uit op kanaal 10. En dat is immers verplicht.
Ad

Dat lijkt me niet een valide reden. Volgens de zelfde redenering zou je dan ook geen gebruik van een werk kanaal kunnen maken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 05 sept 2017 20:37 #869481

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Soit. De icom doet het dus wel, of het mag of niet (ook in ATIS mode). Helaas hebben ze voor NL de triple-watch functie wel uitgeschakeld in de firmware.

Het enige nadeel van de DW functie is dat je hem hoort schakelen: bij het uitluisteren van een weerbericht is het niet handig omdat je af en toe even een heel klein tikje mist. Ik zet DW dan meestal even af.
Laatst bewerkt: 05 sept 2017 20:38 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 07:01 #869546

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Om terug te komen op het blokkanaal 10 op het IJsselmeer.
Deze borden hebben een zeer laag zelf verklarend gehalte.
Ze staan bij Lelystad aan de markermeer zijde van de houtribsluis.



dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 sept 2017 07:02 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 07:18 #869551

3Noreen schreef :
Yellow Boat schreef :
ilCigno schreef :
want op de grote binnenwateren zou je daarmee eenvoudig zowel 10 als 16 kunnen monitoren.

Dat is ook precies waarom dat niet mag. Zou iemand op kanaal 16 beginnen te kletsen dan schakelt je marifoon keurig naar kanaal 16 en luister je dus niet meer uit op kanaal 10. En dat is immers verplicht.
Ad

Dat lijkt me niet een valide reden. Volgens de zelfde redenering zou je dan ook geen gebruik van een werk kanaal kunnen maken.

Dat mag de beroepsvaart ook niet. Daarom moeten die simpelweg twee marifoons hebben waarvan een altijd op blokkanaal of kanaal 10 staat.
Dat geldt trouwens niet voor de pleziervaart.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 07:22 #869555

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
3Noreen schreef :
Deze borden hebben een zeer laag zelf verklarend gehalte.
Echt blij wordt ik ook niet van zo'n kluitje borden, maar het klopt wel natuurlijk. Komend van rechts: einde alle verboden en maritieme info op VHF1 (geen uitluisterplicht). Komend van links voorbijlopen verboden en maximum snelheid 12 km/h. Het blauwe bord eronder is niet leesbaar op de foto en waarschijnlijk ook niet vanaf het water.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 sept 2017 07:25 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 07:26 #869559

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
ilCigno schreef :
Echt blij wordt ik hier ook niet van, maar het klopt wel natuurlijk. Komend van rechts: einde alle verboden en maritieme info op VHF1 (geen uitluiterplicht). Komend van links voorbijlopen verboden en maximum snelheid 12 km/h. Het blauwe bord eronder is onleesbaar op de foto en waarschijnlijk ook vanaf het water.

Het blauwe bord eronder staat VHF 20. Kanaal van de sluis. Is daar geen luisterplicht ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 11:39 #869655

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
3Noreen schreef :
ilCigno schreef :
Echt blij wordt ik hier ook niet van, maar het klopt wel natuurlijk. Komend van rechts: einde alle verboden en maritieme info op VHF1 (geen uitluiterplicht). Komend van links voorbijlopen verboden en maximum snelheid 12 km/h. Het blauwe bord eronder is onleesbaar op de foto en waarschijnlijk ook vanaf het water.

Het blauwe bord eronder staat VHF 20. Kanaal van de sluis. Is daar geen luisterplicht ?
Neen, het is een vrijblijvend advies/informatie. Anders zit er een rode rand omheen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 12:10 #869660

waarom staat er niet VHF10 dan richting markermeer?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 12:13 #869662

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6327
roozeboos schreef :
waarom staat er niet VHF10 dan richting markermeer?

Omdat 10 een algemeen Intership kanaal is voor de binnenwateren, heeft verder niets specifiek met het Markermeer van doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 12:17 #869664

okay, maar ik lees hier dat ik beter op kanaal 10 kan luisteren. Met valide redenen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 12:56 #869680

Misschien toch maar (weer) een keer het cursusboekje marifonie doornemen? :whistle: Daar staan dat soort zaken ook in.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 13:55 #869698

nou aj zal ik nog es doen. maar de vraag staat nog steeds open tot die tijd.
het bord zegt vhf 1
mensen hier zeggen dat luisteren naar 10 beter is.
zet dan vhf10 op t bord

bovendien, als er dan al een keer wat gebeurt op kanaal VHF1 kan je de andere kant weer niet horen. zo irritant..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 sept 2017 13:57 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 14:10 #869702

roozeboos schreef :
nou aj zal ik nog es doen. maar de vraag staat nog steeds open tot die tijd.
het bord zegt vhf 1
mensen hier zeggen dat luisteren naar 10 beter is.
zet dan vhf10 op t bord

bovendien, als er dan al een keer wat gebeurt op kanaal VHF1 kan je de andere kant weer niet horen. zo irritant..

Simpel toch?
Handmarifoontje kopen dan kun je beide kanalen luisteren ;)
Dat er op dat boord alleen kanaal 1 staat lijk me logisch want iedereen weet dat je eigenlijk in het hele land naar kanaal 10 moet luisteren als je niet toevallig in een blokgebied vaart.
Overigens staat het ook allemaal vrij duidelijk in het BPR. Eigenlijk ook verplichte kost in de winter :lol:
Ad



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 14:37 #869705

Yellow Boat schreef :
Dat er op dat boord alleen kanaal 1 staat lijk me logisch want iedereen weet dat je eigenlijk in het hele land naar kanaal 10 moet luisteren als je niet toevallig in een blokgebied vaart.
snap deze logica niet.?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 sept 2017 14:38 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 18:07 #869767

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Yellow Boat schreef :
Overigens staat het ook allemaal vrij duidelijk in het BPR. Eigenlijk ook verplichte kost in de winter :lol:

Goed plan! Ga ik gelijk m'n theorie rijbewijs weer ophalen en m'n overige gevolgde opleidingen. :whistle:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 18:37 #869784

roozeboos schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat er op dat boord alleen kanaal 1 staat lijk me logisch want iedereen weet dat je eigenlijk in het hele land naar kanaal 10 moet luisteren als je niet toevallig in een blokgebied vaart.
snap deze logica niet.?

Het is net een schakeling. Het is een OR-situatie. (10) of (verplichte blokkanaal of sluis of brug).

Alle andere zoals 1 zijn ter info en niet verplicht.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 18:49 #869787

roozeboos schreef :
nou aj zal ik nog es doen. maar de vraag staat nog steeds open tot die tijd.
het bord zegt vhf 1
mensen hier zeggen dat luisteren naar 10 beter is.
zet dan vhf10 op t bord

bovendien, als er dan al een keer wat gebeurt op kanaal VHF1 kan je de andere kant weer niet horen. zo irritant..

Die logica kan ik dus niet volgen.

Kanaal 10 is het oproep- en veiligheidskanaal (simplex zodat iedereen elkaar hoort) en kanaal 1 is het info kanaal voor het gebied dat je invaart (duplex want je lult toch alleen maar met de infopost). Bij een sluis of brug staat toch ook dat je op kanaal 18, 22 of zo info kunt krijgen over de sluis of brug en niet een bord met kanaal 10.

Het staat allemaal duidelijk in het marifoonboek beschreven, een boek dat je verplicht aan boord moet hebben. (Geen SRC of Marcom dus maar het gewone mensen certificaat). In het BPR is het ook te vinden maar die ambtelijke taal is voor veel mensen een brug te ver.

Er is uitluisterplicht op de blokkanalen en als je niet in een blokgebied zit luister je verplicht op 10. Als je wilt weten of je nog mee naar buiten mag bij Sint Andries vraag je dat aan de meester op kanaal 20. Of als je wilt weten of je ook door het met gele tonnen afgebakende gebied bij de Houtrib mag varen vraag je dat aan de info post IJsselmeer op kanaal 1. Zelfs mijn blonde dochter snapt het.

Waarom zijn hier toch steeds oeverloze discussies over regels die we allemaal van buiten moeten kennen? Als je in je auto zit hoef je toch ook niet in een boekje op te zoeken dat verkeer van rechts voor gaat? Laat staan dat je er op een autoforum over in discussie gaat. De andere chauffeurs op zo'n forum zouden je meteen voor gek verklaren.
:sick: :evil:
Laatst bewerkt: 06 sept 2017 19:34 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 06 sept 2017 18:52 #869789

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6327
Joshua Slocum schreef :
Waarom zijn hier toch steeds overloze discussies over regels die we allemaal van buiten moeten jennen? Als je in je auto zit hoef je toch ook niet in een boekje op te zoeken dat verkeer van rechts voor gaat?

Exact!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl