Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ?

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 05:49 #867269

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
Inderdaad, dat is een keuze die de wetgever voor je heeft gemaakt:
  • een noodoproep horen (op hoog vermogen dus evt verweg) en dan dus op kanaal 16 blijven hangen in je scan en daardoor evt een mededeling voor je eigen veiligheid van navigatie missen op kanaal 10
  • de noodoproep laten afhandelen door de kustwacht, en de kustwacht laten besluiten of eventuele hulp van omstanders noodzakelijk/handig is
In nederland mag je niet scannen met je marifoon. punt. Als je toch wilt scannen mag je wel er een losse scanner naast hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 05:58 #867270

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
HPV schreef :
Baasklusje schreef :
Palomine schreef :
UItluisterplicht alleen op blokkanalen toch?

BPR 4.05.4... altijd op het ter plaatse geldende schip-schip of informatiekanaal. Dus ook bij bruggen en sluizen, in en bij havens, etc.

Ik ben bij Oudeschild al eens toegesproken via de luidspreker van de havenmeester op de ingang, die vertelde dat ik moest luisteren op 12.....

4.05.4 geldt voor een groot schip, dus niet voor jaggies

4.05.8
8. Het vierde lid, eerste en tweede volzin, is van toepassing op een klein schip dat is
uitgerust met een marifoon. Het vierde lid, derde volzin, is van toepassing op een klein
schip dat is uitgerust met meer dan één marifoon.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 06:06 #867272

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
ErikSnel schreef :
Ik geloof dat de strekking van mijn betoog nu verloren gaat in de discussie over wel of niet uitluisteren op kanaal 1 of 10.
Mijn statement blijft hetzelfde: als ik op kanaal 10 uitluister omdat daartoe de verplichting bestaat en op kanaal 16 wordt er een noodoproep gedaan van iemand die zo ongeveer naast me drijft, dan ga ik dat dus niet horen, behalve als ik scannen aan heb staan....

Als je zó dicht naast je drijft, roep je toch?
Daarbij, als het zó ernstig is, zie jij dat gebeuren en roep jij op 16 (relay)
Als het andere schip een verstopt filter heeft, moet hij maar weten dat hij eerst hulp kan roepen op K10. En anders ga je je afvragen wat iemand daar te zoeken heeft als hij dat niet verzint.

Je kan je proberen tegen alles te wapenen...........

Er zit natuurlijk wel een discrepantie in de wet/BPR dat je moet luisteren op K10 op ruime binnenwateren en de noodfrequentie op K16 is. En dat terwijl een jacht doorgaans 1 werkende marifoon heeft. Dat blijft lastig.
Én dat de kustwacht dus niet kan uitkomen op K10.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 06:45 #867282

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 7072
Precies. Dat de wet specificeert dat scannen niet mag weet ik. Maar die discrepantie zie ik ook en vind ik vreemd. Helemaal omdat de redenatie waarom scannen niet mag volgens mij te maken heeft met de herkenbaarheid op welk kanaal je wordt opgeroepen. Maar dat blijft ook als je 2 marifoons naast elkaar hebt staan. Niet voor niets hoor ik vaak van de grote schepen call waarbij de toevoeging van het kanaal wordt gegeven: "Dit is xxx op kanaal yy"
Als we dat standaard zouden doen zolang er nog geen gesprek gaande is zou scannen dus geen probleem zijn.
Maar goed, ik heb niet de illusie dat we via deze discussie de wet ff kunnen veranderen :P
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 06:55 #867284

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
Maar dat blijft ook als je 2 marifoons naast elkaar hebt staan. Niet voor niets hoor ik vaak van de grote schepen call waarbij de toevoeging van het kanaal wordt gegeven: "Dit is xxx op kanaal yy"
Op een binnenvaart schip zal je (bijna) altijd de twee marifoons uitelkaar geplaatst zien. En wel zo dat je de ene links hoort en de andere rechts.
Op de binnenvaart werkt dit goed omdat de schipper in een stuurstoel zit.
Voor een zeeschip, waar een wacht wordt gelopen werkt dit een stuk minder, of je moet ze heel ver uitelkaar plaatsen.
En op een jacht is er simpel geen ruimte om ze anders dan naasterlkaar te plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 07:20 #867296

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
De oplossing is simpel 2 marifoons aan boord.
Een 2de marifoon is geen luxe maar gewoon gezond verstand,je hebt toch vele zaken dubbel (lees in reserve)aan boord, en buiten dat je een reserve toestel hebt is het in het dagelijkse gebruik ook handig 1 op het blokkanaal en de andere voor sluizen ,bruggen, of de 16 uitluisteren...
Overigens mijn marifoon van Simrad gaat in de dual watch stand automatisch stoppen op het kanaal waar hij iets ontvangt en ik verlies het gesprek dus niet in deze stand, ik maak daar doordat ik altijd de Sailor en de Simrad samen heb opstaan zelden gebruik van, maar het kan dus.

In Belgie was het enkele jaren geleden aan de orde om een 2de marifoon te verplichten ook voor jachten, dat werd toen afgeketst omdat er enorm veel weerstand kwam van watersport bonden, ook Nederlandse, en uit vrees voor minder watertoeristen koos men toen maar voor de commerciële oplossing, en niet voor de veiligheid :silly:
Spijtig in deze is dat Nederland opnieuw de VHF belasting van 31 Euro per toestel ingevoerd heeft, dat blijkt voor sommigen een struikelblok om zelfs maar 1 toestel aan boord te nemen...31 Euro kan dus het verschil maken :blush:
Ik zet mijn marifoons s'nachts ook gewoon uit wanneer ik ergens in een haven lig te slapen, sorry .
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 07:23 door Groentje. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 07:33 #867304

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Trouwens...ATIS en zeestand......waarom doeken we ATIS niet op?
Iedereen aan de MMSI.

Versimpeld het weer een beetje.....

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 08:02 #867311

Simpel , Atis is alleen verplicht in de zogenaamde Basel landen dus Nederland , Belgie , Frankijk , Luxemburg , Duitsland ,Zwitserland en Oostenrijk.
MMSI is uniek nummer wereldwijd.
Bovendien is Atis niks anders dan de roepnaam plus een paar cijfers voor het betreffende land. Vandaar dat je Atis vrij makkelijk om kunt zetten naar roepnaam.nl.wikipedia.org/wiki/ATIS_(scheepvaart)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 08:04 #867312

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Daarmee geef je geen antwoord op mijn vraag Ad.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 08:37 #867321

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Vinni schreef :
Trouwens...ATIS en zeestand......waarom doeken we ATIS niet op?
Iedereen aan de MMSI.

Versimpeld het weer een beetje.....

Vinni

Bureaucratie wordt nooit minder alleen maar meer. Dat is een wetmatigheid waar we mee te doen hebben.

Afgelopen maandag - dinsdag de noordzee overgezeild. Ik denk wel elk half uur herrie van een all ships dsc oproep. Bijna allemaal routine berichten. Daar je in een klein bootje diegene die geen wacht heeft er dan ook wakker van wordt en dus niet uitgerust en helder aan zijn wacht kan beginnen levert dit een gevaarlijke situatie op. Om te zorgen voor een juiste rust en (rij/vaart)tijd verdeling moet dan toch de dsc uitgezet worden.
Verder punt;
Aan de Engelse zijde kan ik verder prima begrijpen wat de "beroepsvaart" zegt. Na mate je NL nadert wordt er steeds meer in een ons kent ons jargon over de marifoon gesproken. Natuurlijk geeft dat voor de betreffende groep een samenhorigheid gevoel. Echter als niet ingevoerde jacht zeiler kun je er nauwelijks een touw aan vastknopen. Het wordt dan voor mij snel alleen maar achtergrond ruis.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 09:28 #867333

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
3Noreen schreef :
Ik denk wel elk half uur herrie van een all ships dsc oproep. Bijna allemaal routine berichten.
Het is op SH marifoons, en naar ik aanneem ook vast bij andere merken, mogelijk om het DSC alarm voor de verschillende soorten DSC-calls aan- of uit te zetten. Bij mij staan 'Routine All Ships' calls gewoon uit. Uiteraard kan je op het display nog wel zien dat er een call geweest is, maar daar kan je verder toch niets mee. Bij individual, group en distress calls klinkt het alarm uiteraard wel.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 09:29 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 09:39 #867335

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Yellow Boat schreef :
Simpel , Atis is alleen verplicht in de zogenaamde Basel landen dus Nederland , Belgie , Frankijk , Luxemburg , Duitsland ,Zwitserland en Oostenrijk.
MMSI is uniek nummer wereldwijd.
Bovendien is Atis niks anders dan de roepnaam plus een paar cijfers voor het betreffende land. Vandaar dat je Atis vrij makkelijk om kunt zetten naar roepnaam.nl.wikipedia.org/wiki/ATIS_(scheepvaart)
Ad

Rijnoeverstaten en vrijwillig geadopteerd door de andere landen van het Boekarest verdrag uit 2015.
(Basel was 17 jaar geleden.)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 09:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 09:46 #867336

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Vinni schreef :
Trouwens...ATIS en zeestand......waarom doeken we ATIS niet op?
Iedereen aan de MMSI.

Versimpeld het weer een beetje.....

Vinni

ATIS is bedoeld voor de identificatie na elke uitzending en specifiek voor de binnenwateren en dateert uit 1996. ATIS is baseert op de radioroepletters en die dateren weer ergens rond 1920
MMSI is alleen een identificatie als de gebruiker dit bewust uitzend d.m.v DSC of AIS of EPIRB en oorspronklijk specifiek bedoeld voor de vaart op zee en dateert uit 1988.
Het was nooit voorzien dat deze 2 in de pleziervaart volledig door elkaar heen zouden lopen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 09:48 #867337

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
3Noreen schreef :
Echter als niet ingevoerde jacht zeiler kun je er nauwelijks een touw aan vastknopen. Het wordt dan voor mij snel alleen maar achtergrond ruis.

Wat je zegt: niet ingevoerd.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 09:50 #867339

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
3Noreen schreef :
Afgelopen maandag - dinsdag de noordzee overgezeild. Ik denk wel elk half uur herrie van een all ships dsc oproep. Bijna allemaal routine berichten. Daar je in een klein bootje diegene die geen wacht heeft er dan ook wakker van wordt en dus niet uitgerust en helder aan zijn wacht kan beginnen levert dit een gevaarlijke situatie op. Om te zorgen voor een juiste rust en (rij/vaart)tijd verdeling moet dan toch de dsc uitgezet worden.

Zoals Timo laat zien kan dit bij de meeste (volwassen) toestellen gewoon uit gezet worden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 09:55 #867344

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
ilCigno schreef :
3Noreen schreef :
Ik denk wel elk half uur herrie van een all ships dsc oproep. Bijna allemaal routine berichten.
Het is op SH marifoons, en naar ik aanneem ook vast bij andere merken, mogelijk om het DSC alarm voor de verschillende soorten DSC-calls aan- of uit te zetten. Bij mij staan 'Routine All Ships' calls gewoon uit. Uiteraard kan je op het display nog wel zien dat er een call geweest is, maar daar kan je verder toch niets mee. Bij individual, group en distress calls klinkt het alarm uiteraard wel.


Hee.....dank je!

Meteen ingesteld.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 12:17 #867379

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :
Echter als niet ingevoerde jacht zeiler kun je er nauwelijks een touw aan vastknopen. Het wordt dan voor mij snel alleen maar achtergrond ruis.

Wat je zegt: niet ingevoerd.....

Wat je hiermee zegt is heel schokkend. Altijd in de veronderstelling geleefd dat het nederlandse vaarwater openbaar is. Dus toegankelijk voor iedereen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 12:19 #867381

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :
Afgelopen maandag - dinsdag de noordzee overgezeild. Ik denk wel elk half uur herrie van een all ships dsc oproep. Bijna allemaal routine berichten. Daar je in een klein bootje diegene die geen wacht heeft er dan ook wakker van wordt en dus niet uitgerust en helder aan zijn wacht kan beginnen levert dit een gevaarlijke situatie op. Om te zorgen voor een juiste rust en (rij/vaart)tijd verdeling moet dan toch de dsc uitgezet worden.

Zoals Timo laat zien kan dit bij de meeste (volwassen) toestellen gewoon uit gezet worden.

Natuurlijk heb ik gewoon zo'n Mickey Mouse ding gekocht bij een dozenschuiver in Enkhuizen
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 12:33 #867386

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
WADnWIND schreef :
Wat je zegt: niet ingevoerd.....
Uiteraard is 3Noreen ingevoerd, net als iedere andere zeiler die zich wel eens op zee waagt. We hebben immers braaf het boekwerk 'IMO Standard Marine Communication Phrases' (SMCP) bestudeerd. En voor wie dat even kwijt was, ik heb het onderstaand nog even bijgevoegd.
Bijlagen:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 12:35 #867388

HPV schreef :
Baasklusje schreef :
HPV schreef :
4.05.4 geldt voor een groot schip, dus niet voor jaggies

In dat artikel staat 'schip' , niet groot schip. Wel voor jaggies dus.

dan heb jij een andere versie als die van mij...gedownload van overheid.nl

WadnWind schreef het ook al, maar ik moest toch even opzoeken....

Jaggies hebben wel uitluisterplicht. Dat was altijd al zo, maar inde nieuwste versie van BPR is het gesplitst over verschillende artikelen.
4
Een varend groot schip moet op de marifoon uitluisteren. Het moet op de voor het schip--schip verkeer dan wel voor de nautische informatie aangewezen kanalen de voor de veiligheid van de scheepvaart noodzakelijke berichten geven.
Op de in bijlage 9 vermelde vaarwegen moet het groot schip op de kanalen voor het schip--schip verkeer en voor de nautische informatie gelijktijdig uitluisteren. Het schip--schip kanaal is kanaal 10, tenzij een ander kanaal als blokkanaal is aangewezen.
5 nvt
6 nvt
7 nvt
8
Het vierde lid, eerste en tweede volzin, is van toepassing op een klein schip dat is uitgerust met een marifoon. Het vierde lid, derde volzin, is van toepassing op een klein schip dat is uitgerust met meer dan één marifoon.

Luisteren dus! Of slapen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 12:57 #867398

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Getver...heeft ie toch weer gelijk...

okee..de letterlijke tekst uit 4.04

4 Een varend groot schip moet op de marifoon uitluisteren. Het moet op de voor het schip--schip verkeer dan wel voor de nautische informatie aangewezen kanalen de voor de veiligheid van de scheepvaart noodzakelijke berichten geven.
Op de in bijlage 9 vermelde vaarwegen moet het groot schip op de kanalen voor het schip--schip verkeer en voor de nautische informatie gelijktijdig uitluisteren. Het schip--schip kanaal is kanaal 10, tenzij een ander kanaal als blokkanaal is aangewezen.

-en dan plakt de overheid voor het gemak onderstaande tekst in een apart artikel:

8 Het vierde lid, eerste en tweede volzin, is van toepassing op een klein schip dat is uitgerust met een marifoon. Het vierde lid, derde volzin, is van toepassing op een klein schip dat is uitgerust met meer dan één marifoon.

en volgens 4.07.7 Een varend klein schip dat AIS gebruikt, moet bovendien zijn uitgerust met een marifooninstallatie voor het schip-schip verkeer die goed functioneert en voor ontvangst is ingeschakeld.

Dus varend altijd op 10..(stilliggend niet)
en als je in een artikel 9 locatie bijv een porto en vaste marifoon aan boord hebt dan moet je zelfs beide kanalen uitluisteren als een informatiekanaal geen blokkanaal is...
(Bestaat dat uberhaupt in een artikel 9 gebied?)

Ik voel weer een golf van anarchie opkomen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 13:36 #867406

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :
Echter als niet ingevoerde jacht zeiler kun je er nauwelijks een touw aan vastknopen. Het wordt dan voor mij snel alleen maar achtergrond ruis.

Wat je zegt: niet ingevoerd.....

Wat je hiermee zegt is heel schokkend. Altijd in de veronderstelling geleefd dat het nederlandse vaarwater openbaar is. Dus toegankelijk voor iedereen.

:laugh: :laugh:
Nu zit ik heel veel boven zee, op zee kan je het eigenlijk niet noemen, en juist aan de VHF apparatuur. Mijn indruk is dat hoe meer je van de kust af raakt, de Aziatische, Oekraïense en oost Europeesche tongval sterk toeneemt op de marifoon........

Dat is inderdaad even heel goed concentreren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 14:35 #867429

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Varend op een jachtje met één marifoon (en dat zijn op het binnenwater de meeste jachten) kanaal 10 of blokkanaal altijd uitluisteren. Dat is toch ook een logische regel! In het vaargebied van de Rotterdamse haven wordt daar ook op gecontroleerd door de politie! Vaar je daar met een knotter van een marifoonantenne dan loop je de kans te worden opgeroepen, (zeker als niet uiterst stuurboordwal houdt) antwoordt je dan niet dan kun je rekenen op een controle.

Het is mij een raadsel waarom zoveel jachtschippers met prachtige marifooninstallaties aan boord deze alleen aanzetten als ze een box zoeken in een jachthaven, of een brug naderen. Op het Hollands diep en het Haringvliet heb ik zelf vaak te vergeefs een jacht aangeroepen.

Dat DSC probleem is inderdaad op te lossen als hiervoor omschreven met een de selectie mogelijkheid, verder is zo'n piep snel weg te drukken, of je schakelt even over naar kanaal 16 om te horen wat er aan de hand is. Zeker op binnenwater is dat m.i. voldoende. Dan is een jachtje tot niet het aanwezen hulp vaartuig, tenzij e.e.a. binnen je directe zichtsveld gebeurt.

Marifoon altijd aan tijdens het varen, luisteren en gewoon mee doen aan de nautische conversatie, zeker op drukke punten lijkt mij ruim voldoende voor de veiligheid.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 16:44 #867485

Is Schiermonnikoog ook een blokgebied?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF altijd aan ivm DSC Alarmmeldingen ? 31 aug 2017 16:53 #867489

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
It Paradyske schreef :
Ja.
En dat laatste mag dus niet.

In Nederland (en andere landen die onder het Basel verdrag vallen)

ROW mag er dus wel gescanned worden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl