Noballast schreef :
plusfast schreef :
Leuk idee, grote uitdaging.
Ter overweging: met een 2,5 of 4 pk motortje krijg je vrijwel geen snelheid in je bootje. Ik heb zelf eens zo'n ding gehad, maar daar heb ik een 5 pk'tje achter gehangen, en daarmee ging het bootje met alleen mij erin in plané. met zelfs maar één gast aan boord niet meer overigens. Maar dat in plané gaan geeft wel heel veel meer snelheid, zonder dat er een vaarbewijs voor nodig is. Dat is hier in Nederland tenminste zo, ik weet het niet van België of Frankrijk.
Advies van mij zou dus zijn om een wat grotere motor erachter te hangen, en dan eens proberen met al je bagage erbij of je in plané kunt komen. Zo niet, nog eens proberen met een nog iets grotere motor. Wel in de gaten houden dat je bootje dat nog wel aan kan. Mijn bootje had een houten vloertje erin met een luchtzak daaronder als kieltje. Koers houden ging daarmee prima, comfortabel was het nooit. Ook niet voor een uurtje...
Dat heeft niet zo veel zin. Ik meen dat de max snelheid op de kanalen iets van 6km/uur is en op de rivieren het dubbele. Schiet mij ineens te binnen de vele sportvissers langs de kant. Je moet natuurlijk maar niet blijven haken met je rubberbootje.
Die obsessie met snelheid hier begrijp ik ook niet zo goed.
Wat het motorvermogen en de te behalen snelheid betreft: ook Frankrijk kent, voor boten vanaf een bepaalde categorie een vaarbewijsplicht. Ook voor buitenlanders. Of TS met zijn opzet hieronder valt, weet ik niet een-twee-drie, maar als de boot in plané kan komen wordt die kans alleen maar groter.
Ik vind het een geweldig leuk plan.
Het streven van TS is om het met minimale middelen te doen, als ik me niet vergis. Over onderdak en overnachten zal hij vast wel hebben nagedacht en dat het wat benzine gaat kosten zal hem ook wel duidelijk zijn.
Als je tijd hebt, kan het een vrij ontspannen aangelegenheid worden. Gewoon goed uitkijken. Met het kruisen van de grote rivieren in Nederland heb je een van de grootste hinderpalen al gehad. Sluizen kunnen desgewenst inderdaad worden vermeden met een paar wieltjes, hoewel het er in Frankrijk, op weg naar de waterscheiding, wel erg veel worden (sluizen).
Nog een tip: Jonathan Raban heeft ooit
Old Glory geschreven, waarin hij met een bootje van een meter of vier met bbm de Missisippi afzakt van Minneapolis naar de Golf van Mexico. Buiten het feit dat het prachtig geschreven is, kun je er misschien nog wat uit opsteken, qua varen met een kleine boot over lange afstanden. Sluizen komen er ook in voor!
Succes en houd ons op de hoogte!