Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 28 dec 2019 22:45 #1113042

zeekraal schreef :
Sailingcamelot schreef :
zeekraal schreef :
Noballast schreef :
Mij ontgaat even de noodzaak om een onderdekse drive snel te kunnen lossen.
Zonder drive is de uiterste roeruitslag veel groter en kan veel korter worden gedraaid. Komt nog wel eens goed uit als je in een krap deel van de haven moet keren. Daarom ligt de drive bij mij er altijd naast en koppel ik die alleen aan als ik op de automaat wil varen (10 sec. werk).

Die situatie was bij onze 3 laatste boten niet het geval. Gewoon maximale roeruitslag beschikbaar met autopilot aangesloten op het kwadrant.
Ben ik best nieuwsgierig hoe groot die uitslag dan is. Misschien heb ik ooit de arm op de roerkoning wel te lang gemaakt. :laugh:

HR38, HR45 en Contest 36S. Allen met roer aan scheg (en dus vrij conservatieve roeruitslag) en roerstops die eerder raken dan het eind van de autopilot drive, exact zoals Timo beschrijft.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 00:09 #1113047

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
ISO788 Hans schreef :
Zand er over...
Het is een leuk draadje, en dat hou ik graag zo..
Terecht, ik heb het gemiep maar even verwijderd zodat er (geloof ik) een leesbaar verhaal overblijft :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 00:36 #1113051

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Sailingcamelot schreef :
zeekraal schreef :
Sailingcamelot schreef :
zeekraal schreef :
Noballast schreef :
Mij ontgaat even de noodzaak om een onderdekse drive snel te kunnen lossen.
Zonder drive is de uiterste roeruitslag veel groter en kan veel korter worden gedraaid. Komt nog wel eens goed uit als je in een krap deel van de haven moet keren. Daarom ligt de drive bij mij er altijd naast en koppel ik die alleen aan als ik op de automaat wil varen (10 sec. werk).

Die situatie was bij onze 3 laatste boten niet het geval. Gewoon maximale roeruitslag beschikbaar met autopilot aangesloten op het kwadrant.
Ben ik best nieuwsgierig hoe groot die uitslag dan is. Misschien heb ik ooit de arm op de roerkoning wel te lang gemaakt. :laugh:

HR38, HR45 en Contest 36S. Allen met roer aan scheg (en dus vrij conservatieve roeruitslag) en roerstops die eerder raken dan het eind van de autopilot drive, exact zoals Timo beschrijft.
Geloof ik zonder meer maar ik bedoel de hoek in graden.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 02:28 #1113052

Wanneer de roeruitslag bepaald wordt door de aangekoppelde drive, krijgt de drive er een functie bij als eindstop. Drive en koppeling moeten daar mechanisch op berekend zijn. Dat lijkt mij zeer uitdagend en is in de inbouwvoorschriften nooit de bedoeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 10:25 #1113102

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Nachtvlinder schreef :
Wanneer de roeruitslag bepaald wordt door de aangekoppelde drive, krijgt de drive er een functie bij als eindstop. Drive en koppeling moeten daar mechanisch op berekend zijn. Dat lijkt mij zeer uitdagend en is in de inbouwvoorschriften nooit de bedoeling.

Bij onderdekse drives zie ik niet vaak een eindstop, ik moet zelf het spul nog inbouwen en ga hier wel rekening mee houden. Ons roer heeft een flink balansdeel waardoor hij vanzelf naar buiten wilt met vaart of slagje motor heb ik gemerkt.

Edit: ik denk dat een roeruitslag niet hoeft, ik ga hem redelijk kort dicht op de roeras zetten, daarmee is het roer zelf eerder mijn zijn eigen uitslag dan de drive.
Laatst bewerkt: 29 dec 2019 10:31 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 11:38 #1113129

uitslag met de gekoppelde drive is 35 graden beide kanten op, daar kan ik mee uit de voeten.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 12:12 #1113138

Nachtvlinder schreef :
Wanneer de roeruitslag bepaald wordt door de aangekoppelde drive, krijgt de drive er een functie bij als eindstop. Drive en koppeling moeten daar mechanisch op berekend zijn. Dat lijkt mij zeer uitdagend en is in de inbouwvoorschriften nooit de bedoeling.

Toch zit de Type-1 bij mij zo.
Hij beperkt de uitslag tot 37 graden (beide kanten).
Zonder de Type-1 is dat over elke boeg zeker 10 a 15 graden meer. Doen we bij wedstrijden.

De drive kan 295 kg kracht ontwikkelen. Daar zijn beide aansluitingen (spiegel en kwadrant) dus tegen bestand, vast met de nodige reserve.
En het binnenwerk van de drive moet daar ook tegen kunnen.
Als ik met de helmstok tegen de aanslag van de drive aan stuur (bochtje de box in, bijvoorbeeld) zal ik die 295 kg (ondanks de hefboom van helmstok/kwadrant) niet zomaar halen. Met enig beleid gaat het dus prima (al 18 jaar). De roerstandsensor heeft een veel grotere slag. Dus is nooit het probleem.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 dec 2019 12:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 12:36 #1113141

Met een stuurwiel zit de eindstop meestal ingebouwd direct onder de kuipvloer. Standaard bij Jefa is 36 graden beide kanten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 13:02 #1113145

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
helmsman 38 schreef :
uitslag met de gekoppelde drive is 35 graden beide kanten op, daar kan ik mee uit de voeten.
Voor normaal zeilen is dat ook ruim voldoende. Zeer ruim zelfs.
Maar bij manoeuvreren in beperkte ruimte is meer heel makkelijk.
Hoe vaak zie je niet mensen eindeloos voor- en achteruit schakelen als ze willen keren in een vak of scherp draaien bij het verlaten van een box.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 13:14 #1113148

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Baasklusje schreef :
Nachtvlinder schreef :
Wanneer de roeruitslag bepaald wordt door de aangekoppelde drive, krijgt de drive er een functie bij als eindstop. Drive en koppeling moeten daar mechanisch op berekend zijn. Dat lijkt mij zeer uitdagend en is in de inbouwvoorschriften nooit de bedoeling.

Toch zit de Type-1 bij mij zo.
Hij beperkt de uitslag tot 37 graden (beide kanten).
Zonder de Type-1 is dat over elke boeg zeker 10 a 15 graden meer. Doen we bij wedstrijden.

De drive kan 295 kg kracht ontwikkelen. Daar zijn beide aansluitingen (spiegel en kwadrant) dus tegen bestand, vast met de nodige reserve.
En het binnenwerk van de drive moet daar ook tegen kunnen.
Als ik met de helmstok tegen de aanslag van de drive aan stuur (bochtje de box in, bijvoorbeeld) zal ik die 295 kg (ondanks de hefboom van helmstok/kwadrant) niet zomaar halen. Met enig beleid gaat het dus prima (al 18 jaar). De roerstandsensor heeft een veel grotere slag. Dus is nooit het probleem.
Ik kan me vergissen maar ik heb in mijn hoofd dat dat type 400 kg kan drukken.
Heeft bij mij ooit op de rand van een schot gezeten (los genomen maar niet eerst uitgezet) terwijl hij een stuurcommando kreeg. Brak dwars door de rand van een stuk 12 mm multiplex. Heb je maar één keer. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 13:23 #1113149

zeekraal schreef :
Ik kan me vergissen maar ik heb in mijn hoofd dat dat type 400 kg kan drukken.

Dat is Type 2.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 13:24 #1113150

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16839
Zou die automaat niet kunnen sneuvelen bij het lomp achteruitvaren?
Die klappen/krachten kunnen flink aankomen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 13:41 #1113154

holtere schreef :
Zou die automaat niet kunnen sneuvelen bij het lomp achteruitvaren?
Die klappen/krachten kunnen flink aankomen!

Dat zal best kunnen. Die krachten zijn dan enorm, zeker met een groot diep roer als onder mijn boot.
Dat doe ik dus ook nooit, lomp achteruitvaren, want de helmstok is dan niet te houden en de boel zal en door de automaat en door de uitslagbeperker heen gaan en pas stoppen als het roerblad meer dan dwars vaststaat tegen het vlak. Niet doen….
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 dec 2019 14:03 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 13:56 #1113157

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16839
Ja, zeker en vast, weleens mijn knie goed bezeerd :blush:
Misschien dat dan een (deugdelijke) eindstop ook wel een dienst kan bewijzen bij onkundig gebruik en zo de automaat sparen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 14:17 #1113166

De uitsparing in de scope heb ik precies 2x36 graden gemaakt en dient zo als eindstop. Lekker degelijk.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 29 dec 2019 21:28 #1113254

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Baasklusje schreef :
zeekraal schreef :
Ik kan me vergissen maar ik heb in mijn hoofd dat dat type 400 kg kan drukken.

Dat is Type 2.

Oei.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 30 dec 2019 00:21 #1113275

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
zeekraal schreef :
Hoe vaak zie je niet mensen eindeloos voor- en achteruit schakelen als ze willen keren in een vak of scherp draaien bij het verlaten van een box.

Dat is ook vaak omdat men te vroeg het roer draait.....
Boot vaart nog achteruit, motor gaat vooruit en meteen roer om maar door de vaart achteruit gaat een deel van de ingezette draai weer verloren.

Mijn autohelm zit er al 30 jaar, onderdeks op quadrant en geen enkele belemmering in roeruitslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 30 dec 2019 13:23 #1113398

zeekraal schreef :
Sailingcamelot schreef :

HR38, HR45 en Contest 36S. Allen met roer aan scheg (en dus vrij conservatieve roeruitslag) en roerstops die eerder raken dan het eind van de autopilot drive, exact zoals Timo beschrijft.
Geloof ik zonder meer maar ik bedoel de hoek in graden.

Bij alle drie de schepen in ieder geval minder dan 45 graden roeruitslag per kant. De HR38 en C36S hebben beiden een schuurdeur achter een vollrdige scheg, de HR45 een flinke scheg met een semi balans-roer (balansdeel erg bescheiden). Allen zware stops op de kwadranten binnenboord.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 30 dec 2019 14:11 #1113405

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6373
Jefa gaat uit van 2x 36° "travel for the tiller lever" 72°


Zonder drive draait mijn roer ~116° dus ik heb de arm van het kwadrant verkleint en 2 eindstops op het montageframe van de drive gelast zodat zowel de drive als de roerkoning 112° kunnen draaien.

En Jefa vond dat goed ;)

S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 30 dec 2019 14:16 #1113407

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6373
zo dus
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 30 dec 2019 15:24 #1113428

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Waterblok schreef :
zeekraal schreef :
Hoe vaak zie je niet mensen eindeloos voor- en achteruit schakelen als ze willen keren in een vak of scherp draaien bij het verlaten van een box.

Dat is ook vaak omdat men te vroeg het roer draait.....
Boot vaart nog achteruit, motor gaat vooruit en meteen roer om maar door de vaart achteruit gaat een deel van de ingezette draai weer verloren.

Mijn autohelm zit er al 30 jaar, onderdeks op quadrant en geen enkele belemmering in roeruitslag.
Geef me de hoek en ik vertel je of ik die als een belemmering zie of voldoende om scherp te draaien.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 12 jan 2020 18:04 #1117376

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
Belofte maakt schuld.

Ik heb in dit topic nog wat huiswerk goed te maken. Bij deze.

drive.google.com/file/d/1C8U6R...Z84/view?usp=sharing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 12 jan 2020 18:16 #1117378

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
bedankt Joop voor de uitgebreide analyse.
Weer wat wijzer in de materie geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 12 jan 2020 19:58 #1117428

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Hele duidelijke uitleg, dank!

NB Hans kan nu nog even niet reageren, die zit ergens op de Atlantische Oceaan in de buurt van de Carieb Suriname als het goed is.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 20:02 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 27 jan 2020 20:49 #1122056

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Il Cigno,
Heb jij misschien al iets gehoord van Hans? Rond deze tijd zouden ze zowat kunnen arriveren. Ik ben heel benieuwd hoe het nu met dat boutje op het kwadrant voor de automaat is afgelopen.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.232 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl