Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 28 jan 2020 08:27 #1122115

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Weten we hoe zijn boot heet?

Ook al is t niet officieel, maar Meneer Marinetraffic moet toch wel iets weten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 28 jan 2020 09:49 #1122137

Joop66 schreef :
Belofte maakt schuld.

Ik heb in dit topic nog wat huiswerk goed te maken. Bij deze.

drive.google.com/file/d/1C8U6R...Z84/view?usp=sharing
Mooi samengevat Joop, dank je.

In aanvulling van je aanbevelingen wil ik nog toevoegen dat op een stuursysteem op zeegaande zeilboten naar mijn mening eigenijk een driepuntsverbinding gebruikt hoort te worden voor bevestigingen aan het kwadrant. Dus of een gaffel uiteinde aan de stuurstang / hydraulische ram, of een brug op het kwadrant gelast waar een lange bout door en door loopt. Op die manier elimineer je de buigende kracht op de verbindingspennen en is de levensduur zomaar opeens vertienvoudigd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 jan 2020 09:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 28 jan 2020 11:20 #1122165

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Erikdejong schreef :
]Mooi samengevat Joop, dank je.

In aanvulling van je aanbevelingen wil ik nog toevoegen dat op een stuursysteem op zeegaande zeilboten naar mijn mening eigenijk een driepuntsverbinding gebruikt hoort te worden voor bevestigingen aan het kwadrant. Dus of een gaffel uiteinde aan de stuurstang / hydraulische ram, of een brug op het kwadrant gelast waar een lange bout door en door loopt. Op die manier elimineer je de buigende kracht op de verbindingspennen en is de levensduur zomaar opeens vertienvoudigd.

Klopt.

Dat zie ik dan als "netjes construeren". Met een enkelzijdige belasting kom je er ook. Maar je hebt wel meer en dikker ijzer nodig. Overigens kan zo'n "brugje" ook een instinker zijn: dat werkt alleen als hij ongeveer even stijf is als de kwadrantschijf.
Laatst bewerkt: 28 jan 2020 11:21 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 28 jan 2020 12:13 #1122182

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
De bootnaam is Liberty-C
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 30 jan 2020 22:46 #1122904

En weer boven water:-)
Joop dank voor je analyse. Peter dank voor je vakwerk. Montage was een eitje en heeft geen krimp meer gegeven.
Meer werk was de restauratie van het rolfok profiel. Na plaatsen van verdwenen lagers en top afsluiter van het profiel bleek de onderste sectie gebroken onder het overzetstuk om de genua in het profiel in te voeren. Laten lassen maar een klein knietje op de las om deze te testen alvorens terug te plaatsen gaf wederom een breuk op de las. Uiteindelijk het Ali overzetstuk als versterking laten lassen en een breuktest op de steiger leek te houden. Profiel gemonteerd en de stag afgemonteerd met een stalok terminal.. daarmee waren de grootste klussen gedaan en konden we los.
De naam kokosnoten route heeft zijn naam eer aan gedaan. 15-25 kn wind 140-160 graden backstage. Veel zon, heerlijk lange golven. Vier dagen net wind rond de 6-15 kn gehad en die met de gennaker goed doorgekomen. 3 boten op de ais gezien in 14 dagen met voor de Surinaamse kust nog een dozijn vissers op zicht omzeilt ( geen ais en blijkbaar ook geen marifoon) temperaturen rond de 25-35 graden en voldoende solar power om koeling en stuurautomaat de dorst te lessen.
14 dagen met prachtige sterrenhemels ( in mijn shift stuurde ik achter orion aan) . De magische leegte van de oceaan, de enorme variaties in golfpatronen, 4 relatieve vreemden op een schuitje ... mooie gesprekken, heerlijke muziek,(te) veel zon ( tot 36 graden oplopend. 1 squall met 39 knots 3 keer de mast in om het probleem van verstrengelende vallen in de voorstag op te lossen en definitief de wereld uit te helpen. Dat smaakt naar meer... ( en ik heb diep respect voor de oude zeelieden gekregen door te spelen net de sextant: we hebben onze berekende positie van nabij Groenland tot 100 mijl weten te reduceren in noonshots)..
We waren net op tijd met inklaren om ons vliegtuig terug te halen. Dit omdat we de eerste week niet konden vliegen op de Kaapverden ivm zandstorm. Ik zal er nog een leuker verslagje van maken...
Back in town, in high spirit!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken bout onderdekse stuurautomaat op kwadrant 31 jan 2020 09:59 #1122979

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Hans,
Welkom, blij te horen dat alles goed is verlopen, speciaal goed te horen dat het boutje op het kwadrant geen krimp heeft gegeven. Zie je verslag graag tegemoet.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl