madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
Hoe kan Yanmar nou een bepaalde schroefmaat aanbevelen voor een bepaald type motor als ze niet weten aan welke boot die gebruikt worden? Kan dus nooit en te nimmer de jusi gedimensioneerde schroef zijn , hooguit bij toeval.
Immers , bij een lichtere en/of langere(LWL) boot zal voor dezelfde motor een andere schroef nodig zijn als voor een zwaardere of kortere boot.
Volvo penta geeft ook dat soort adviezen maar die zijn ook mede de oorzaak dat er nogal wat pleziervaartuigen rondvaren met een niet optimale schroef .
Ad
Om voor elke boot de optimale schroef te bepalen is veel te omslachtig.
Zeker voor een zeilboot met "hulpmotor" is een benadering volgens de motorfabrikant ruim voldoende. Ook Vicprop is een benadering want in die formule wordt helemaal geen rekening gehouden met de vorm van het onderwaterschip(vierkante bak of mooi gelijnd). En als je toch de rompsnelheid wilt bereiken zet je er gewoon een iets sterkere motor in
Commerciele schepen is een ander verhaal en daar wordt wel de optimale schroef voor berekend.
Natuurlijk zal de boot met een voor een motor standaard schroef best aardig varen maar zeker niet optimaal en ook niet met het minste gebruik bij een bepaalde snelheid.
Hoe dan ook , als je een nieuwe motor koopt , gewoon de juiste schroef laten berekenen door de schroevenleverancier , ook de eigen berekening met Vicprop kun je voor de zekerheid checken door de schroevenfabrikant .
Zeker bij een nieuwe schroef onder een bestaande boot met een bestaande motor zou ik gewoon laten checken door de afbrikant , dat is i.h.a. ook gewoon gratis.
Ad