Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rijden op zonne-energie

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:01 #1343442

  • j27
  • j27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 224
wel eens gedacht aan een auto op waterstof? "green hydrogen" is een sector waar miljarden in worden geinvesteerd. je rijdt dan elektrisch op wind / zonne energie. goede kans dat dat in 5 jaar haalbaar is. de auto's zelf bestaan al
Laatst bewerkt: 23 nov 2021 09:03 door j27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:06 #1343444

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1045
Ik denk dat we er naar toe gaan dat niemand een eigen auto heeft.
Vervoer bestel je als een service, die komt voorrijden (zonder chauffeur) en brengt jou naar daar waar je wil zijn (pay per use).
Dan hebben we veel minder vervoersmiddelen nodig (lege straten) en veel minder infrastructuur.

Duurt misschien nog 20 jaar (?) maar ik denk dat dit de toekomst is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:06 #1343445

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
De Lightyear, ja, dat is een fantastisch project. Fantastisch als in gewaagd, maar ook als in "met veel fantasie".

Ik ben erg benieuwd hoe dit ding in de praktijk van alledag gaat presteren. Auto's zijn niet vreselijk groot, worden zelden gebruikt, maar als ze gebruikt worden, nemen ze vreselijk veel energie.

In het huidige concept van autobezit kan dit ding nog best presteren. In het concept van sharing niet. Dan houden de panelen op het dak het gewoon niet bij, de auto wordt te veel gebruikt. Dan valt het voordeel weg tov stekker of H2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:09 #1343447

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
j27 schreef :
wel eens gedacht aan een auto op waterstof? "green hydrogen" is een sector waar miljarden in worden geinvesteerd. je rijdt dan elektrisch op wind / zonne energie. goede kans dat dat in 5 jaar haalbaar is. de auto's zelf bestaan al

Waterstof heeft, in andere mate dan accu, het probleem dat er zeldzame materialen voor nodig zijn.

Rare earth magnets voor de motoren,
Lithium voor de accu,
Platina voor de brandstofcel.

Voordeel van H2 is dat je er een (onwaarschijnlijk inefficiente) zuigermotor mee kan laten lopen. Die heeft die grondstof bezwaren veel minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:10 #1343448

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
j27 schreef :
wel eens gedacht aan een auto op waterstof? "green hydrogen" is een sector waar miljarden in worden geinvesteerd. je rijdt dan elektrisch op wind -en zonne energie. goede kans dat dat in 5 jaar haalbaar is.

Wel eens aan gedacht, natuurlijk. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee hoever men staat met het ontwikkelen van waterstof-auto's voor de consument. Ik heb niet het idee dat het erg opschiet. Heb je daar info over?

Bovendien vind ik het concept 'rijden op zonne-energie' van een grote schoonheid. Zo van de panelen in je accu. Niet eerst stroom opwekken, dat omzetten in waterstof en dat dat weer verstoken. De kortst denkbare kringloop. Af-en-toe (op bewolkte dagen) nog even aan de stekker. Maar ik sluit niet dat de manier waarop ik een auto gebruik (er gaan vaak dagen voorbij dat ik er niet in rijd) ervoor kan zorgen dat aan de stekker gaan tot een minimum kan worden beperkt.

Maar ik ben vooral geïnteresseerd in antwoorden op de vraag: zijn we bereid om op een andere manier te gaan autorijden, met een ander auto-concept?
En: als er dan toch gestekkerd moet worden. Hoe gaan we de benodigde infrastructuur organiseren. Met name met het oog op mensen die geen eigen parkeerplaats hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:12 #1343450

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
lschip schreef :
Ik denk dat we er naar toe gaan dat niemand een eigen auto heeft.
Vervoer bestel je als een service, die komt voorrijden (zonder chauffeur) en brengt jou naar daar waar je wil zijn (pay per use).
Dan hebben we veel minder vervoersmiddelen nodig (lege straten) en veel minder infrastructuur.

Duurt misschien nog 20 jaar (?) maar ik denk dat dit de toekomst is.

Ik vind twintig jaar te ver weg. Bovendien hou ik de discussie graag beperkt tot de uitgangspunten die ik voorleg. Een beetje op het ei blijven, zeg maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:13 #1343452

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Wadloper schreef :
Ik ben vast niet de enige die geen eigen plek heeft met een stopcontact. Maar ik hoor maar weinig over manieren hoe men dit probleem denkt te gaan tackelen. Dat moet een collectief verhaal worden. Maar kom bij deze regering maar eens aan met 'collectief'.

Waar ik woon hebben we ook geen eigen parkeerplekken, maar wel parkeerpleintjes met elk een stuk of 20 plekken. Daar zie ik nog wel voor me dat er een overkapping komt met zonnepanelen, laadvoorzieningen en meteen ook energieopslag om de pieken en dalen van het gebruik in de wijk af te vlakken. Daar heb je weliswaar collectief voor nodig, maar hoeft niet heel grootschalig te zijn, met medewerking van gemeente en energiebedrijf.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:19 #1343453

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
Joop66 schreef :
In het huidige concept van autobezit kan dit ding nog best presteren. In het concept van sharing niet. Dan houden de panelen op het dak het gewoon niet bij, de auto wordt te veel gebruikt. Dan valt het voordeel weg tov stekker of H2.

Waarom zouden die panelen het bij frequent gebruik niet houden? Omdat bij mede-gebruik (zoals nu al GreenWheels etc. doen) de klant onder het motto 'het is toch niet van mezelf' het ding verhabbezakken?
Ik geef toe dat de auto's in de documentaire er wat fragiel uitzien. Maar de 2CV was ook fragiel in vergelijk met de huidige botsautootjes.

Ik schreef niet voor niets iets over een nieuw concept qua autorijden. Daar mag wat mij betreft ook best onder vallen dat iets dat collectief wordt gebruikt, desondanks wordt behandeld als iets dat van jezelf is.

Ja, dat is misschien nogal veel gevraagd van de moderne mens, maar ik denk dat het oplossen van de huidige wereldproblemen in de eerste plaats een kwestie is van bij jezelf beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:21 #1343454

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
Wadloper schreef :
j27 schreef :
wel eens gedacht aan een auto op waterstof? "green hydrogen" is een sector waar miljarden in worden geinvesteerd. je rijdt dan elektrisch op wind -en zonne energie. goede kans dat dat in 5 jaar haalbaar is.

Wel eens aan gedacht, natuurlijk. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee hoever men staat met het ontwikkelen van waterstof-auto's voor de consument. Ik heb niet het idee dat het erg opschiet. Heb je daar info over?

Bovendien vind ik het concept 'rijden op zonne-energie' van een grote schoonheid. Zo van de panelen in je accu. Niet eerst stroom opwekken, dat omzetten in waterstof en dat dat weer verstoken. De kortst denkbare kringloop. Af-en-toe (op bewolkte dagen) nog even aan de stekker. Maar ik sluit niet dat de manier waarop ik een auto gebruik (er gaan vaak dagen voorbij dat ik er niet in rijd) ervoor kan zorgen dat aan de stekker gaan tot een minimum kan worden beperkt.

Maar ik ben vooral geïnteresseerd in antwoorden op de vraag: zijn we bereid om op een andere manier te gaan autorijden, met een ander auto-concept?
En: als er dan toch gestekkerd moet worden. Hoe gaan we de benodigde infrastructuur organiseren. Met name met het oog op mensen die geen eigen parkeerplaats hebben.

Probleem hiervan is niet eens de ontwikkeling van de auto. Dat lijkt heel erg veel op die van een accu EV. Probleem is hier de generatie van H2 uit water. Slecht schaalbaar, matig rendement.

Maar ook daar hoor ik te weinig van. Maar eerlijk is eerlijk, ik zit niet in die business.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:23 #1343455

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1045
Wadloper schreef :
lschip schreef :
Ik denk dat we er naar toe gaan dat niemand een eigen auto heeft.
Vervoer bestel je als een service, die komt voorrijden (zonder chauffeur) en brengt jou naar daar waar je wil zijn (pay per use).
Dan hebben we veel minder vervoersmiddelen nodig (lege straten) en veel minder infrastructuur.

Duurt misschien nog 20 jaar (?) maar ik denk dat dit de toekomst is.

Ik vind twintig jaar te ver weg. Bovendien hou ik de discussie graag beperkt tot de uitgangspunten die ik voorleg. Een beetje op het ei blijven, zeg maar.

Ok, kortere termijn, ik ben optimistisch:
De ontwikkelingen van betere accu's gaat voort. Ik verwacht binnen 5 jaar dat er accu's op de markt zijn die een grotere capaciteit hebben en zeer snel op te laden zijn (net als brandstof tanken).
Dan ga je dus weer gewoon naar het tankstation om elektriciteit te tanken.

Zonde om nu allerlei infrastructuur aan te leggen voor het opladen van auto's op elke plek die we nu nodig vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:24 #1343456

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
Knoet schreef :
Wadloper schreef :
Ik ben vast niet de enige die geen eigen plek heeft met een stopcontact. Maar ik hoor maar weinig over manieren hoe men dit probleem denkt te gaan tackelen. Dat moet een collectief verhaal worden. Maar kom bij deze regering maar eens aan met 'collectief'.

Waar ik woon hebben we ook geen eigen parkeerplekken, maar wel parkeerpleintjes met elk een stuk of 20 plekken. Daar zie ik nog wel voor me dat er een overkapping komt met zonnepanelen, laadvoorzieningen en meteen ook energieopslag om de pieken en dalen van het gebruik in de wijk af te vlakken. Daar heb je weliswaar collectief voor nodig, maar hoeft niet heel grootschalig te zijn, met medewerking van gemeente en energiebedrijf.

Een prachtig idee (ook die overkapping met zonnepanelen), maar er moet wel ruimte voor zijn. Of worden gemaakt. Er is bij ons in de buurt een redelijk groot parkeerterrein dat officieel 'tijdelijk' is. Ontstaan door het afbreken van een paar panden uit de jaren '70, zonder monumentale waarde. Maar dat is dure grond, die de gemeente vroeg of laat weer hoopt te verpatsen aan een projectonwikkelaar. De plek is qua 'beschermd stadsgezicht' ook niet zo kwetsbaar. Maar in die zin is het een uitzonder in de Dordtse binnenstad.

Maar je idee zou zonder meer moeten worden geïntegreerd in elk stedenbouwkundig plan dat nu wordt ontwikkeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:28 #1343459

Voorlopig is de produktie van voldoende electra nog ver onder de hoeveelheid die nodig is voor electrisch aangedreven auto´s.
Zeker wanneer we grote vermogens willen.

Fosiel opgewekte stroom is nog steeds en te groot deel van de energy opwekking.

Pas wanneer we veel meer Water-Wind-Zon emergy opwekken

Nu wordt de brandstof die bespaard wordt met electra auto´s een extra verbruik in de fosiele centrales. Wat voor het geheel een rendements daling geeft, het transport en de omzetting naar de accu´s

Ik ken één merk wat solar op de auto zelf plaatst; SION.

Het oppervlak van de auto is te klein om een forse afstand te kunnen opslaan. En al rijdend opladen zou een actieradius van zo´n 1000km dienen te maken.
Voor Stadswagentje zou het kunnen werken.

Ik heb er aan gedacht om er een te kopen, voor lokaal gebruik zou het gaan, maar in één keer is minder dan 500Km afstand mogelijk, Dat is zelfs voor mijn gebruik niet praktisch genoeg.

Het totaal renement van elektra auto´s zal nu de 20% niet halen, waar diesel tegen de 40 zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:32 #1343460

Ik heb zelf de luxe van een ruime hoeveelheid zonnepanelen op mijn dak en een eigen parkeerplaats met eigen laadpaal. Daarnaast rij ik in een kleine elektrische auto. De aanschafwaarde is misschien hoger maar met de running costs is de TCO zeer vergelijkbaar.

Het zou mooi zijn als je via je eigen dak of via een collectief 'spaarpunten' kan opsparen om die op een generieke locatie zoals Knoet benoemde in te zetten.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:50 #1343468

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Wadloper schreef :
Maar je idee zou zonder meer moeten worden geïntegreerd in elk stedenbouwkundig plan dat nu wordt ontwikkeld.
Is al achterhaald dus niet meer van toepassing voor stedebouwkundigen, die zijn al een stap verder aan het denken.
Over een tijdje zoeft je zelfrijdende auto weg uit je straat, ergens naar een depot waar hij niet kostbare ruimte inneemt en het zicht vervuild. Daar wordt ie op geladen, niet in de wijk waar je veel nuttigere dingen met ruimte kan dan blik parkeren. Als je hem nodig hebt, roep je hem pas en staat ie een paar minuten later voor je deur. Opgeladen en wel.

Ook nu is Zonnepanelen op een carport puur voor de auto zonde. Als een gemiddeld persoon zijn auto kan laden op zon (overdag), staat de auto bij het werk en kan het zonnepaneel zijn stroom niet eens kwijt. Ook als de auto vol is, zijn ze nutteloos als je ze alleen voor de auto's gebruikt. En als je ze aan het net knoopt, kun je ze net zo goed op het dak van je huis legggen. Daken creeeren voor zonnepanelen is niet nodig, er is al genoeg dak in NL. Collectief denken en grote fabriekshallen en schuren kunnen gebruiken is veel efficienter. Bij een dak dat uitsluitend bedoelt is voor de zonnepanelen is het dak vaak duurder dan de panelen zelf.

In bloemendaal aan zee hebben ze al zo'n dak en daar lijkt het me nog enigzins nuttig want daar staat de boel juist nokvol met lekker weer en je houdt de auto's koeler met schaduw.

De efteling wil er ook aan.
Laatst bewerkt: 23 nov 2021 10:07 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 09:55 #1343470

Ik denk dat die video ( heb hem niet helemaal bekeken) in ieder geva vorolopig pure fantasie is.
Immers , een huidig top zonnepaneel kan zo'n 230 watt/m2 leveren en dan nog alleen als de zon er recht boven staat ( vandaar dat dei solar challenges atijd ergens binnen de keerkringen gehouden wordt) en de lucht helemaal helder is.
Dan heeft een middenklasse autoongever een totaal oppervlak van geschat 12 m2 wat dus maximaal 12*230=2760KW oplevert . Daarmee kun je inderdaad heel langzaam ijden , ongeveer zo hard als twee mensen kunnen duwen maar niet veel harder .
Je zult dus moeten wachetn tot er zonenpanelen komen die minstens 50% van de maximale zoninstraling van ca.8KW als electricuteit kunnen opwekken en zelfs dan kun je daar niet veel harder mee rijden dan misschein 40 KMh omdat daarboven de luchtweerstand en dus de extra benodigde KW's veel te hoog zullen worden . En auto's die eruit zien als die wedstrijddingen lijken me niet echt zo geschikt voro vervoer van meerdere personen om over lading maar te zwijgen..

Maar misschein moeten TS en zijn buurtgenoden eens gaan spreken met de gemeente en/of de energeleverancier. In Duitsland heeft dat al geleid tot het installeren van oplaadaansluitingen aan straatlantaarns . Maar ook met een verhuurder ( als je huurt) of met een evreiniging van eigenaren bijv. van een appartemmenetngebouw met eigen parkeerplaatsen moet best wat te regelen zijn .

Kortom , waar een wil is en samenwerking komen de mogelijkheden vanzelf .
Ik vergelijk dat een beetje met het de glasvezelaasluitingen in het dorp waarik woon wat we in eigen beheer hebben aangesloten op de centrale op 4 km verder en dit jaar het zonenpark wat het hele dorp en omgeving kan voorzien van stroom.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 10:33 #1343495

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Ik rij een tijdje plug-hybride, dwz er kan een stekker in en je kan dus volledig electrisch tijden, is de stroom op neem t de benzine motor het over. (handig voor de langere ritten)

Echter wat mij stoort/opviel met korte ritten is het volgende :

Met de auto doe ik 6kwh : 20km
Met de scoot doe ik 2kwh : 50km

Voor korte ritjes kan je beter een electrische scoot nemen, die doet 25km per kwh ,de auto maar 3,3km..

de scoot is niet verrassend ook 7x zuiniger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 10:40 #1343499

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
Philip schreef :
Wadloper schreef :
Maar je idee zou zonder meer moeten worden geïntegreerd in elk stedenbouwkundig plan dat nu wordt ontwikkeld.
Is al achterhaald dus niet meer van toepassing voor stedebouwkundigen, die zijn al een stap verder aan het denken.
Over een tijdje zoeft je zelfrijdende auto weg uit je straat, ergens naar een depot waar hij niet kostbare ruimte inneemt en het zicht vervuild. Daar wordt ie op geladen, niet in de wijk waar je veel nuttigere dingen met ruimte kan dan blik parkeren. Als je hem nodig hebt, roep je hem pas en staat ie een paar minuten later voor je deur. Opgeladen en wel.

Over welke stedenbouwkundigen je spreekt weet ik, maar ik ken er paar en die kunnen zich nog niet permitteren zó ver vooruit te denken. Die moeten werken met de mogelijkheden die er nu zijn. Die pleintjes van OFRI lijken me voorlopig helemaal geen verkeerd idee. Ik zie die pleintjes ook regelmatig bij nieuwbouw hier in de omgeving. Alleen nog zonder laadpunt op iedere parkeerplek.
Ook nu is Zonnepanelen op een carport puur voor de auto zonde. Als een gemiddeld persoon zijn auto kan laden op zon (overdag), staat de auto bij het werk en kan het zonnepaneel zijn stroom niet eens kwijt.

Mja. Spreek voor jezelf, maar ik ga niet meer naar mijn werk. En wie dicht genoeg bij zijn werk woont gaat op de, al dan niet electrische, fiets.
Collectief denken en grote fabriekshallen en schuren kunnen gebruiken is veel efficienter.

Ik heb hier al eens betoogd dat bouwaanvragen voor dergelijke grote hallen geen vergunning meer moet krijgen als het dak niet wordt volgelegd met zonnepanelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 10:42 #1343500

  • j27
  • j27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 224
Joop66 schreef :
Probleem is hier de generatie van H2 uit water. Slecht schaalbaar, matig rendement.
water is het "afval". ik ben geen expert. google eens op "green hydrogen" als je meer wilt weten. interessant (vind ik). hier een wiki link: en.m.wikipedia.org/wiki/Green_hydrogen
Laatst bewerkt: 23 nov 2021 10:50 door j27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 10:44 #1343502

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
nardus schreef :
Voor korte ritjes kan je beter een electrische scoot nemen, die doet 25km per kwh ,de auto maar 3,3km..

Ik zou voor korte ritjes gewoon de fiets nemen. Dan hebben we ook minder problemen met de volksgezondheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 10:49 #1343507

Ik rijd inmiddels twee jaar elektrisch. Tussendoor een keer verhuist, op beide locaties niet mogelijk aan m'n huis te laden. Ik heb in twee jaar nog nooit moeite gehad om in de buurt een laadplek te vinden. Nul keer heb ik met samengeknepen billen in de auto gezeten, kom ik zonder stroom te zitten ja of nee. Ik zie het aantal elektrische auto's groeien maar het aantal openbare laadpalen groeit minstens zo hard mee. Nederland is kampioen laadpalen. Dat zie ik ook op allerlei bestemmingen. Op bijna alle openbare parkeerplaatsen waar ik kom kan ik laden. Idem voor bezoek aan klanten, op mijn kantoor etc.

Ik laad 90% van mijn kWh's overdag. Dat hele verhaaltje dat zonneënergie niet werkt voor elektrische auto's 'want iedereen laadt 's nachts' geloof ik dan ook niet zo. Superchargen doe ik per definitie onderweg, bijna altijd overdag. De meeste laadpaalleveranciers nemen zonneënergie af. Uiteraard is elektriciteit vloeibaar, de stroom die ik afneem moet ergens anders worden aangevuld. Geen enkele reden om niet verder te gaan met de transitie richting elektrisch rijden.

Over de snelheid van elektrische auto's (de mijne gaat in een seconde of 4 van nul naar 100. 370pk. Totaal krankzinnig en doodeng): in tegenstelling tot dinosap plofmotoren gaat een grote elektromotor níet per definitie ten kosten van de efficiënty. Over 2 jaar verbruik ik nu gemiddeld 172 Wh/km. Veel langzamere e-auto's doen dat niet per se beter. Stroomlijn is allesbepalend voor je verbruik, gewicht en beschikbaar vermogen veel minder.

Een liter benzine bevat zo'n 8,9 kWh energie. Een benzineauto die 1 op 15 rijdt verbruikt dan 593 Wh/km. Om die liter benzine uit aardolie en in een auto te krijgen moet je ongeveer nog een liter benzine uitgeven. Als je aan de elektrische kant het verlies aan opwekking en transport telt, de e-auto blijft enorm efficiënt. Wat voor kleur stroom je er ook in stopt.

En ja het efficiënts is fietsen of lopen, uiteraard. Zo'n 5% van de forensen woont binnen 1km van het werk en pakt daarvoor de auto. Daar zit de echte winst.

Toevoeging:

Ik hoop dat mijn huidige auto mijn laatste is. Dat klinkt raar voor een begin-40'er. Maar sinds Corona is mijn werkwereld nogal veranderd. Eén keer per week naar kantoor. Het aantal km's dat ik nog maak is lachwekkend, helemaal sinds ik naar mijn boot ben verhuisd. Gezien de weinige slijtage onderdelen aan e-auto's kunnen ze mákkelijk 20 jaar mee. Ja je accu zal wat degraderen maar dat is met met de toegenomen laadmogelijkheden geen enkel probleem. En dan nog, een vervangend accupakket kost over 10 jaar ook niet meer als wat het nu kost. Afschrijven over 20 jaar en het is alsnog peanuts.

Over 20 jaar zal ik nog best behoefte aan vervoer, maar ik ben er ook van overtuigd dat je dan in een app aangeeft dat je ergens naartoe wilt en de closest beschikbare voiture komt je thuis oppikken. Geen chauffeur nodig. Auto as a service, gewoon afrekenen per km en klaar.
Laatst bewerkt: 23 nov 2021 10:59 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 11:00 #1343512

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Wadloper schreef :
Over welke stedenbouwkundigen je spreekt weet ik, maar ik ken er paar en die kunnen zich nog niet permitteren zó ver vooruit te denken.
vriend van me werkt voor een bureau die zich precies met dit soort vraagstukken bezig houden met (goddank) oog voor de lange termijn. De gemiddelde gemeente ambtenaar nog niet nee maar ook voor hen kan het geen kwaad om eens wat verder vooruit te kijken.
Mja. Spreek voor jezelf, maar ik ga niet meer naar mijn werk. En wie dicht genoeg bij zijn werk woont gaat op de, al dan niet electrische, fiets.
Ik spreek juist niet voor mezelf, ik zoef met mijn electrische speedpedec fiets in een half uur de 18km naar mijn werk. 12,5wh/km! Op mijn fietsschuurtje liggen al zonnepanelen dus eigenlijk voldoe ik al aan je idealen ;)

Maar de meeste electrische auto's in NL zijn nu eenmaal van werkenden. Nog wel. N=1 maar de 4 neiuwe laadplekken in de straat zijn overdag nagenoeg leeg in 's avonds staan ze nog te dringen. Al moet ik het nog wel even checken met de nieuwste thuiswerkadviezen.
Laatst bewerkt: 23 nov 2021 11:13 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 11:19 #1343518

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
@Evaluationcopy: een positief verhaal. Ook voor wat betreft de laadmogelijkheden.
Maar waarom een electrische auto 370 pk moet hebben ontgaat me volledig. Dan kan het zo zijn dat een zo'n auto in de praktijk net zo efficient is als een kleinere, maar zoiets doet natuurlijk niks voor de omslag in mentaliteit, die electrisch rijden naar mijn idee ook teweeg zou moeten brengen.

Wanneer ik m'n laatste auto koop, kan ik, ondanks het gegeven dat ik 67 ben, niet inschatten. De boot wegdoen (hu!) zou de behoefte aan een auto behoorlijk verminderen. Voor mij is een auto ook een ding om met allerlei spullen te kunnen slepen. Toeristisch rijden doe ik, buiten de vakanties bijna nooit.

Ik verheug me ook vaak over het gemak van een OV-chipkaart. Een enorme verbetering t.o.v. die achterlijke strippenkaart. Zeker als je een persoonlijke hebt die je automatisch kunt laten opwaarderen. Ik heb dus helemaal niks tegen openbaar vervoer.

En als collectief autobezit een serieus ding wordt voel ik daar ook wel wat voor. Als de daarbij horende mentaliteit ook algemeen aanwezig is.
Laatst bewerkt: 23 nov 2021 12:10 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 11:37 #1343523

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Als er hier in de buurt deel auto's stonden waar mee je behoorlijk spullen kan vervoeren, was ik al lang om. Helaas zijn de concepten gericht op het voervoeren van mensen (dat doe ik wel met OV, bakfiets of speedpedelec) maar zit er niks bij waarmee je ff naar de Hornback of boot kan met een zwik spullen. Hier staan alleen C1 / Up! / Leaf en dat soort auto's die in een verbouwing niet voldoen.
In A'dam had Greenwheels wel Zafira's, toen ik daar woonde kon ik prima zonder auto.

Want op zich was ik heel tevreden over de deelauto's, zeker die je op plek A kan pakken en willekeurig ergens kan achterlaten en je dus niet voor stilstaan betaalt (car2go, Sixt). Het lijkt prijzig, totdat je je eigen autokosten eens terug rekent naar prijs per kilometer. Mijn eigen auto heeft over de afgelopen 4 jaar 40ct per km gedaan. En dan rij ik en vrij zuinige, oude auto met weinig afschrijving waarvan ik onderhoud deels zelf doe...

Op snapcar (soort Airbnb voor auto's waarin je je eigen auto kan verhuren) vind ik wel stations en zelfs busjes in de buurt maar dat werkt niet om even snel ff een auto te pakken.

Eens kijken wat de MG 5 volgend jaar gaat doen. De eerste normale electrische stationwagen die ook nog eens redelijk betaalbaar lijkt te worden. Wel Chinees (mocht je daar een mening over hebben). Als dat ding een beetje heel blijft, kan ie volgens mijn excel qua maandelijkse kosten wedijveren met mijn 16 jaar oude voiture.
Laatst bewerkt: 23 nov 2021 11:43 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 12:14 #1343539

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
Philip schreef :
Eens kijken wat de MG 5 volgend jaar gaat doen. De eerste normale electrische stationwagen die ook nog eens redelijk betaalbaar lijkt te worden.

Ik zit ernaar te zoeken maar ik krijg een andere auto te zien als ik google op MG 5 Geen Chinese.. Heb je een link?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijden op zonne-energie 23 nov 2021 12:26 #1343547

Wadloper schreef :
Maar waarom een electrische auto 370 pk moet hebben ontgaat me volledig. Dan kan het zo zijn dat een zo'n auto in de praktijk net zo efficient is als een kleinere, maar zoiets doet natuurlijk niks voor de omslag in mentaliteit, die electrisch rijden naar mijn idee ook teweeg zou moeten brengen.

Onderdeel van de transitie. Eerst de early adopters (hogere lease segment) vanuit hun Duitse dinosap sedans in een elektrische auto krijgen. Op bouwkwaliteit/afwerking/interieur legt Tesla (ik hoef niet mysterieus te doen over het merk eigenlijk he) het af tegen Duitsers en Japanners. Dus die leasers moet je overhalen met een bak vermogen dat voorheen alleen in topmodel sedans en Porsches te vinden was. Nieuwe gadgets als autopilots, enorme schermen etc. Wat je er ook van vindt, dat het een succes is lijkt me duidelijk.

Die 370pk wordt geleverd door een elektromotor op de achteras en een kleinere motor doet de voorwielen. Eenmaal op snelheid schakelt de grote op de achteras uit, waardoor er ook efficiënt mee te rijden is. In de VS bood Tesla een Model 3 met wél de grotere range maar níet de 2e elektromotor. 5000$ goedkoper en 200 kilo lichter. Dan ga je in 5,5 seconden naar de 100, nog steeds te hard en onnodig voor dagelijks verkeer maar soit.

Tesla zal heus nog wel een kleiner model op de markt brengen. Tegelijkertijd: Musk bouwt auto's tegen wil en dank. Hij wilde de industrie veranderen, toen hij te weinig beweging zag is hij het zelf maar gaan doen. Als andere partijen de markt gaan domineren vindt hij dat helemaal prima.

Dit laatste is in volle gang natuurlijk, nu alle grote concerns ook betaalbaardere modellen in de portfolio of in de pijplijn hebben.

Wat betreft die mentaliteit: ik zit aan de onderkant van het verbruiksspectrum, weet ik. De meeste Tesla rijders halen me hard links in. Ik vind het zelf juist sport om zo zuinig mogelijk te rijden, zonder sloom te hoeven doen. 'De baas betaalt toch'. Mijn werkgever heeft dat slim aangepakt: als eigen bijdragen betalen we de stroom zelf, het loont om zuinig aan te doen én goedkope laadpalen op te zoeken.
En als collectief autobezit een serieus ding wordt voel ik daar ook wel wat voor. Als de daarbij horende mentaliteit ook algemeen aanwezig is.

Als je daar mee bedoelt dat sommige mensen met spullen van een ander aanzienlijk slechter omgaan dan met spullen van zichzelf...? Dat is precies de reden dat ik zeker een eigen auto wil hebben. Ik ben zuinig op m'n spullen. Dat zie ik niet bij iedereen terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl