Wadloper schreef :
Maar waarom een electrische auto 370 pk moet hebben ontgaat me volledig. Dan kan het zo zijn dat een zo'n auto in de praktijk net zo efficient is als een kleinere, maar zoiets doet natuurlijk niks voor de omslag in mentaliteit, die electrisch rijden naar mijn idee ook teweeg zou moeten brengen.
Onderdeel van de transitie. Eerst de early adopters (hogere lease segment) vanuit hun Duitse dinosap sedans in een elektrische auto krijgen. Op bouwkwaliteit/afwerking/interieur legt Tesla (ik hoef niet mysterieus te doen over het merk eigenlijk he) het af tegen Duitsers en Japanners. Dus die leasers moet je overhalen met een bak vermogen dat voorheen alleen in topmodel sedans en Porsches te vinden was. Nieuwe gadgets als autopilots, enorme schermen etc. Wat je er ook van vindt, dat het een succes is lijkt me duidelijk.
Die 370pk wordt geleverd door een elektromotor op de achteras en een kleinere motor doet de voorwielen. Eenmaal op snelheid schakelt de grote op de achteras uit, waardoor er ook efficiënt mee te rijden is. In de VS bood Tesla een Model 3 met wél de grotere range maar níet de 2e elektromotor. 5000$ goedkoper en 200 kilo lichter. Dan ga je in 5,5 seconden naar de 100, nog steeds te hard en onnodig voor dagelijks verkeer maar soit.
Tesla zal heus nog wel een kleiner model op de markt brengen. Tegelijkertijd: Musk bouwt auto's tegen wil en dank. Hij wilde de industrie veranderen, toen hij te weinig beweging zag is hij het zelf maar gaan doen. Als andere partijen de markt gaan domineren vindt hij dat helemaal prima.
Dit laatste is in volle gang natuurlijk, nu alle grote concerns ook betaalbaardere modellen in de portfolio of in de pijplijn hebben.
Wat betreft die mentaliteit: ik zit aan de onderkant van het verbruiksspectrum, weet ik. De meeste Tesla rijders halen me hard links in. Ik vind het zelf juist sport om zo zuinig mogelijk te rijden, zonder sloom te hoeven doen. 'De baas betaalt toch'. Mijn werkgever heeft dat slim aangepakt: als eigen bijdragen betalen we de stroom zelf, het loont om zuinig aan te doen én goedkope laadpalen op te zoeken.
En als collectief autobezit een serieus ding wordt voel ik daar ook wel wat voor. Als de daarbij horende mentaliteit ook algemeen aanwezig is.
Als je daar mee bedoelt dat sommige mensen met spullen van een ander aanzienlijk slechter omgaan dan met spullen van zichzelf...? Dat is precies de reden dat ik zeker een eigen auto wil hebben. Ik ben zuinig op m'n spullen. Dat zie ik niet bij iedereen terug.