Wadloper schreef :
Doejong schreef :
Het ergste wat er gebeurd is, is een brekende hekgolf aan boord van een Urker visser die toch te dicht bij kwam. Dat was trouwens op de Waddenzee. Mijn enige natte pak die vakantie. Uit de buurt van die Pipo's blijven dus.
Hahaha.. Ik heb exact dezelfde ervaring.
Pakweg 30 jaar geleden, maar nog vers in het geheugen.
Ik/wij ook, ik denk vijf jaar geleden, met een bolletje keurig tegen de buitenkant van de tonnen aan stuurboordszijde van het Zoutkamperlaag, 5BFt dus toch al best hoge golven schuin va achteren. Kwam er een kottertje, met 20 knopen (?) planerend, vol gas aan binnenzijde, niemand te zien in de stuurhut (autopilot?), op minder dan 20m tegen de tonnen geplakt voorbij. Ik denk dat we meer dan 45 graden langsscheeps op zijn hekgolf rolden, ik deed er toen rustig over en daardoor vond iedereen het grappig, maar als zo'n gangboord/spiegel onder water gaat kan het snel gedaan zijn met een platbodem...
Ik heb ook wel eens 's-nachts niet al te ver van de vaargeul op een wantij voor anker gelegen, dat er met HW zo'n bakbeest voorbij kwam gedregd, ook net buiten de vaargeul. Met zaklamp geschenen, mastlicht aan en uit geknipperd, lawaai gemaakt, geen idee of dat geholopen had, maar toen geen aanvaring gehad. Je voelt je als een konijn in de koplampen en kunt nergens heen. 's-nachts tijdens het vaarseizoen door ankerplaatsen heen vissen, ik weet het niet, hoor, moet dat?
Verder ben ik erg voor de vissers en eet ook graag een vis, ter aanvulling. Maar qua veilig vaargedrag zijn het mi niet allemaal altijd de meest voorbeeldige verkeersdeelnemers itt vrachtwagenchauffeurs die ik vaak wel een toonbeeld van hoffelijkheid vind. Er zit misschien van nature irritatie met de "concurrerende" en per definitie (vaak) minder vaardige watersporters die het vissen (onnodig) belemmeren?