peter1 schreef :
hoezo zou zo een tanker 20 nm van te voren het ais signaal van jou boot al moeten zien om een paar graden te kunnen wijken, ik kan op 0,2 nm het roer omgooien en bij wijze van spreken nog 3 rondjes draaien en dan wijken.....je kan toch zelf met je bootje makkelijk wijken.
die 2mtr hoogte is zat, als er een alarm afgaat heb je dik 10 minuten de tijd om je koers te wijzigen als ie 15 kts loopt.
en met de helmstok f stuurwiel kan je in 1 seconden al een gewijzigde koers hebben, of je moet een zeiljacht hebben van 450 mtr lengte en 400 ton dan heb je idd veel ruimte en tijd nodig

Op zee geldt een goed doordacht stelsel van internationale regels (
COLREGs) voor wat elk schip doet als er een aanvaringskoers is. Volgens deze regels - waaraan elk schip (ook een zeilboot) zich moet houden - wordt er tijdig uitgeweken door het wijkplichtige schip. Voor grote schepen betekent dat doorgaans al vele mijlen van tevoren een heel kleine koerswijziging van 1 of 2 graden. Het niet-wijkplichtige schip (op zee veelal het zeilschip) dient in zo’n uitwijksituatie
koers en vaart te houden, zodat het wijkende schip weet waar het aan toe is en geen onvoorspelbaar varend schip hoeft te ontwijken.
De gedachte die hier op het forum wel vaker geventileerd is dat je als jachtenschipper zelf wel naar eigen inzicht uitwijkt en dus niet of pas laat gezien hoeft te worden door andere schepen druist tegen alle internationale afspraken in en brengt chaos op het water.
Het is een illusie dat je er van uit kan gaan dat je niet gezien wordt en dus onder de radar geheel zelf je gang kunt gaan. Zoals Koko terecht aangeeft brengt dit amateuristische gedrag stress op de brug van grote schepen, op druk vaarwater heeft het wijkgedrag vaak ook consequenties voor andere scheepvaart. Het systeem werkt alleen goed als
iedereen zich aan de regels houdt, ook die jachtenschipper die denkt het zelf beter te weten. Het is
geen keuze om aan dit systeem mee te doen en voorspelbaar te varen, het zijn regels die voor
iedereen die op zee vaart gelden.
Dus ja, het maakt zeker uit hoe vroeg en goed je zichtbaar bent op zee. Dit maakt een AIS transponder daar (nog) niet verplicht voor kleine zeilschepen, maar als je een transponder hebt druist het tegen elke logica in om dan alsnog (voor grote schepen) relatief laat zichtbaar te willen zijn en wereldwijd geldende afspraken aan je laars te lappen.