Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is dit de gevreesde dieselbacterie?

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 05 dec 2022 12:01 #1442349

sy helios schreef :
ik hoef niet eens te kijken en zie het al; scheurgras!!

neutrone korrels?! Gvd doodgewone basterdsuiker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 05 dec 2022 13:22 #1442367

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Aftap onderaan de tank is een goede maatregel als je regelmatig wil controleren of je brandstof in orde is.
Bij mij heb ik bij ombouwen van de motor, gelijk de tank eruit gehaald en laten spoelen, en een kraantje laten plaatsen.
( Normaal gezien had er nog een bezinkpuntje in gemoeten, maar dat heb ik niet gedaan )
Nu tap ik regelmatig een deel van de brandstof via dat kraantje af.
In een goed schoongemaakte 5 liter kan van antivries bvb.
Tap ongeveer 2 liter diesel af en kijk of er iets in zit.
Daarna terug in de tank ( indien in orde )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 05 dec 2022 14:21 #1442381

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Reed schreef :
Wat je misschien over het hoofd ziet is dat er in de diesel zelf al water zit. Ik geloof dat diesel 0,02% water kan bevatten en naarmate het bio-deel groter is, nog meer. Dus wat je ook doet, aftappen , voorkomen e.d., het water krijg je er dus altijd bij. En wat je nodig heb om de bacterie problemen te krijgen zijn:
- bacteriën (voornamelijk in het biodeel)
- water (in de diesel of extra)
- temperatuur

De dieselbacterie leeft op het scheidingsvlak van water en de brandstof. En daarom is het water aftappen zo belangrijk.
Water ín de brandstof (opgelost / onderdeel van) is dus géén oorzaak van ontstaan dieselbacterie. Pas als er een scheidingsvlak aanwezig is.
Zie plaatje.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 05 dec 2022 14:23 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 05 dec 2022 15:18 #1442393

Reed schreef :
…het water krijg je er dus altijd bij. En wat je nodig heb om de bacterie problemen te krijgen zijn:
- bacteriën (voornamelijk in het biodeel)
- water (in de diesel of extra)
- temperatuur

Het gaat volgens mij om vrij water, dus een dusdanige water contratie waardoor zich een aparte, waterige fase kan vormen. Opgelost/gesuspendeert water is geen issue.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 05 dec 2022 16:50 #1442419

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
tuur schreef :
(...) De grootste zekerheid die je jezelf kan geven is wéten dat er geen water in je tank zit en er dus geen dieselbacterie kan ontstaan.
Bijkomend voordeel: het doet er niet toe welk middel wel / niet goed werkt. Je hebt het dan niet meer nodig.
Wat zie ik over het hoofd? Niets toch?

Wat je over het hoofd ziet, is dat niet alle dieselpompen hun zaakjes op orde hebben. Ik heb al meerdere keren bij een tankbeurt de nodige geïnfecteerde troep en water binnen gekregen, die gegarandeerd voor ellende zorgen. Ook directe besmettingen met bacteriën en schimmels komen meestal van buiten.

Als je tankniveau tijdens varen op de motor daalt, zuig je lucht naar binnen. Bacteriën en fungi zijn alomtegenwoordig in de atmosfeer, en biomassa vormt een belangrijk aandeel van de totale hoeveelheid organische koolstof aanwezig in lucht (Maser et al., 2000).
Micro-organismen komen in de atmosfeer terecht via allerlei natuurlijke en menselijke activiteiten. Lucht is voor micro-organismen vaak geen groeimedium maar wel een transportmedium. Verspreiding via de lucht is een belangrijk deel van de levenscyclus waarvan vele micro-organismen gebruik maken en is een vorm van actief transport. Fungi (schimmels), die beschikken over complexe mechanismen, maken hier vaak gebruik van. Grote hoeveelheden sporen worden hierbij rechtstreeks in de lucht gelanceerd (Kuske, 2006). Filteren aan de ontluchting heeft technisch gezien geen zin, gezien de deeltjesgrootte. (zie bijlage)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 09 dec 2022 18:21 #1443500

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
Hoi allemaal,

Ik had beloofd nog wat foto’s te plaatsen. De tank is leeggemaakt, van binnen schoon geschrobd en met diesel gespoeld. Hiervoor moest er een inspectieluik worden geplaatst. Natuurlijk moest daarvoor eerst een stuk hout boven de tank worden verwijderd, voordat er een gat in de tank kon worden gezaagd. Mooi vloeistofdicht luik met nitriet pakking eronder om ook in de toekomst te kunnen controleren en reinigen.

Nadat de tank was gereinigd is de schone diesel teruggepompt samen met biocide. De drap kreeg ik mee naar huis, om naar de recycling te brengen.

In totaal was het bedrijf ongeveer 5 uur bezig.

Impressie:













Mission accomplished en zonder zorgen het nieuwe seizoen in!
Laatst bewerkt: 09 dec 2022 19:15 door MarcelT. Reden: Stomme typfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 09 dec 2022 22:30 #1443539

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4685
Die hebben netjes gewerkt zo te zien. Mooi zeiltje op de steiger. Keurig! Prijs?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 10 dec 2022 07:27 #1443549

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
Ja heel netjes inderdaad!

De kosten zijn afhankelijk van de grootte van je tank en de locatie (voorrijkosten).
Ik betaalde 540,- incl BTW voor het reinigen en 275,- voor de montage van het luik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 10 dec 2022 07:48 #1443558

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4685
Dank voor het delen. Het oogt professioneel.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 20 dec 2022 09:54 #1446010

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Dit ziet er zeer professioneel uit. Wil je de naam van het bedrijf delen? Dit ziet er namelijk uit als iemand / bedrijf die ik ook aan mijn boot dingen zou laten doen.

Alvast dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 20 dec 2022 10:42 #1446025

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
tuur schreef :
Dit ziet er zeer professioneel uit. Wil je de naam van het bedrijf delen? Dit ziet er namelijk uit als iemand / bedrijf die ik ook aan mijn boot dingen zou laten doen.

Alvast dank!

Ja hoor:

Dieseltank Reiniging
T: 0486 - 769 049
E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
W : www.dieseltank-reiniging.nl

De site is nu "Under construction" dus ik vermoed dat ze het aan het vernieuwen zijn.
Ik was hier erg tevreden over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 20 dec 2022 11:07 #1446034

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 304
CeesS schreef :
MarcelT schreef :
Tijdens mijn Google-zoektochten kwam ik deze oplossing tegen bij verschillende leveranciers:

"Een DeBug Microbial Decontamination unit is geen filter en gebruikt geen chemische toevoegingen om micro organismen te vernietigen. In de DeBug unit is een sterk magnetisch veld geplaatst om de celwand van de bacterie te beschadigen. Hierdoor is verdere ontwikkeling van de bacterie onmogelijk. Dit ontwerp is gepatenteerd en is zeer efficiënt; 97,5% van de schadelijke bacteriën wordt al vernietigd na één doorgang."

Dat klinkt natuurlijk mooi....

Zin of onzin?

Sinds 2013 is ook dit onderwerp een 'walvis' die af en toe opduikt. Een NieuwZeelandse heeft de erste toepassing beschreven, en in meerdere landen gepatenteerd. Ik heb nog nooit een klinische test gezien waarin de werking werd aangetoond.

Zie zeilersforum.nl/index.php/foru...sel?start=25#1277676

Ik meen mij te herinneren dat de KNRM deze dingen ook monteert(de) Is in deze discussie groups.google.com/g/nl.sport.varen/c/Fd9mhlcGwFk dezelfde CeesS aan het woord?
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 20 dec 2022 14:49 #1446099

Mooi zeg, om zo te zien. Zeer netjes aangepakt door dit bedrijf.


Ik heb ook last van een compleet vervuilde (50L) tank, met dieselbacterie. Binnenkort ga ik het aanpakken, zal ook wel wat foto's maken.

Video: Klik hier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 21 dec 2022 01:22 #1446173

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Shebee schreef :
CeesS schreef :
MarcelT schreef :
Tijdens mijn Google-zoektochten kwam ik deze oplossing tegen bij verschillende leveranciers:

"Een DeBug Microbial Decontamination unit is geen filter en gebruikt geen chemische toevoegingen om micro organismen te vernietigen. In de DeBug unit is een sterk magnetisch veld geplaatst om de celwand van de bacterie te beschadigen. Hierdoor is verdere ontwikkeling van de bacterie onmogelijk. Dit ontwerp is gepatenteerd en is zeer efficiënt; 97,5% van de schadelijke bacteriën wordt al vernietigd na één doorgang."

Dat klinkt natuurlijk mooi....

Zin of onzin?

Sinds 2013 is ook dit onderwerp een 'walvis' die af en toe opduikt. Een NieuwZeelandse heeft de erste toepassing beschreven, en in meerdere landen gepatenteerd. Ik heb nog nooit een klinische test gezien waarin de werking werd aangetoond.

Zie zeilersforum.nl/index.php/foru...sel?start=25#1277676

Ik meen mij te herinneren dat de KNRM deze dingen ook monteert(de) Is in deze discussie groups.google.com/g/nl.sport.varen/c/Fd9mhlcGwFk dezelfde CeesS aan het woord?

Ja, nog steeds dezelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 21 dec 2022 13:02 #1446287

Wat ik in de Google discussie las:

bezwaar tegen magneten (naast de niet aangetoonde werking)
is dat ze alleen werkzaam kunnen zijn bij een draaiende motor, als er
brandstof wordt langsgepompt. Zodra de motor stopt, kan de magneet
geen enkele invloed meer hebben op de tankinhoud en kunnen de
microorganismen ongestoord hun gang gaan. Vooral bij zeilboten met een
spaarzaam gebruik van de motor is dit het geval.

Veel wetenswaardigheden zijn te vinden in dit artikel:
bds.home.xs4all.nl/info_artike...2027,_28,_31;_32.pdf

In mijn opvatting is de enige remedie tegen een microbiologische
besmetting een goede biocide, mits toegepast in een juiste verhouding.

CeesS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 21 dec 2022 13:14 #1446290

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1400
IK heb precies dezelfde tank in mijn Harmony. Daar zat wel een klein gaatje in maar dat is hersteld.
Ik heb `m helemaal leeg gepompt en er uit gemeubeld en vervolgens bij de lokale CasWash met de HD-unit de tank schoon gespoten met heet water door de diverse aansluitingen en openingen. Ik eerst gevraagd of dat mocht en dat was geen probleem want ze hebben er een olie vet-afscheider en bezinkput. Gelukkig kwam er bij mij geen vuil uit maar om aan te geven dat je het zo ook kan doen.
Maar netjes hoor, ziet er professioneel uit. Kost wat maar dan hedde ok wa zeggen ze hier.
En dat voelt natuurlijk wel lekker een schone tank.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 21 dec 2022 19:35 #1446401

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
De oplossing van MarceIT is wel een hele nette vind ik. De beste keuze is toch wel gelijk ook een inspectiedeksel te laten monteren. Dan kan je bij voldoende twijfel vrij snel een oordeel vellen en indien nodig makkelijk zelf reinigen. Doet even pijn in de beurs, maar de eerst volgende keer dat je iets hebt ben je blij dat je het hebt gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 22 dec 2022 07:37 #1446460

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1400
Die (witte) ringen onder de boutjes van het nieuwe inspectieluik, die wil ik wel hebben want daar zit vaak het probleem bij lekkage. Enig idee waar je die kunt bestellen?
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 22 dec 2022 07:49 #1446465

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
Reed schreef :
Die (witte) ringen onder de boutjes van het nieuwe inspectieluik, die wil ik wel hebben want daar zit vaak het probleem bij lekkage. Enig idee waar je die kunt bestellen?

De leverancier maakt die luikjes zelf van nitriel. Die luiken zijn compleet vloeistofdicht. Ze monteren ze ook in zijwanden van commerciële schepen.

Misschien willen ze er een paar opsturen als je ze belt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 22 dec 2022 08:02 #1446469

Die bouten vallen binnen het gezaagde gat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 22 dec 2022 08:48 #1446479

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
Nachtvlinder schreef :
Die bouten vallen binnen het gezaagde gat?

Ja het zijn twee plaatjes (binnen en buiten) die met de bouten worden vastgeklemd aan elkaar, met de rand van het gat ertussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 22 dec 2022 10:14 #1446498

Slim! Hoe voorkom je dat de flens in de tank valt, bij inspectie? Laatste bout alleen wat lossen en beide delen eruit frummelen oid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 22 dec 2022 10:29 #1446505

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
Nachtvlinder schreef :
Slim! Hoe voorkom je dat de flens in de tank valt, bij inspectie? Laatste bout alleen wat lossen en beide delen eruit frummelen oid?

Ja precies. De bouten zijn vrij lang dus je kunt de meeste losmaken en de laatste paar gedeeltelijk. Daarna het plaatje een beetje kantelen en door het gat halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 22 dec 2022 10:31 #1446506

Weet je of dit een standaard product is dat zij ook los verkopen? Of is het op maat gemaakt voor jouw situatie? Is RVS toch?

Mooi degelijk in elk geval!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit de gevreesde dieselbacterie? 22 dec 2022 15:17 #1446621

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
Nachtvlinder schreef :
Weet je of dit een standaard product is dat zij ook los verkopen? Of is het op maat gemaakt voor jouw situatie? Is RVS toch?

Mooi degelijk in elk geval!

Dat bedrijf laat ze zelf produceren, geen idee of ze de luiken ook los verkopen.
Ik vond ze heel vriendelijk. Ik heb tegen kleine betaling een extra nitriel afdichtflap laten nasturen voor het geval die ooit moet worden vernieuwd. Dus wellicht willen ze een inspectieluik ook wel los leveren?
Laatst bewerkt: 22 dec 2022 15:21 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.370 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl