hnrts schreef :
Watermaat schreef :
NB: er zijn ook helemaal geen grote aantallen "vergane" polyester jachten, het overgrote deel van 50jr oude boten vaart nog gewoon rond of ligt "economisch afgeschreven" te wachten op een eigenaar die er met wat dhz werk gewoon weer mee kan varen.
Zolang je weet waar je mee bezig bent hoeft het helemaal geen probleem te zijn om met een 50 jaar oude "plastic" boot op pad te gaan.
Wat er van die leeftijd nu nog rond vaart is maar een klein percentage van de aantallen die 50 jaar geleden zijn geproduceerd, dus het beste deel. Het grootste deel van die oude vloot is er om uiteenlopende redenen niet meer. Oude projectboten zijn vaak een bodemloze put. Voor hetzelfde geld (kosten vaarklaar) kan je meestal ook een betere/jongere boot vinden.
Ik vraag me af waar dan die grote aantallen polyester boten uit de eerste jaren zijn verdwenen? Ik kom zelden gesloopte polyester boten tegen op een werf of haven? Kleine bootjes wel, maar echte jachten?
Vaak zijn er zelfs behoudsverenigingen en wordt het grootste deel van die oudste boten in de vaart gehouden. Van de oude Victoire 28 vaart nog het grootste deel traceerbaar rond, er varen nog ruim 3000 Marieholm's rond van de 3500 bouwnummers.
Dat er oude boten een bodemloze klusput kunnen zijn heeft met economie te maken, niet met het bouwmateriaal. Iets weggooien is vaak voordeliger dan opknappen of repareren....."duurzaam" of "recyclen" zijn hippe termen maar feitelijk kost hergebruik meer geld dan weggooien. Zo'n verhaal in Zeilen bevestigt dat weer eens; "zeilbootjes en duurzaamheid gaan niet samen, koop aub nieuw"
Ook van een jongere boot gaat uiteindelijk van alles kapot, als je mazzel hebt niet binnen jouw eigenaarsschap, maar erna. Lijkt economisch, maar je hebt er op voorhand ook voor betaald (bij aanschaf).
Een nieuw zeil, verstaging of nieuwe apparatuur kost voor een oude boot net zo veel als voor een jongere en ze zijn na 10-15jr economisch niks meer waard (en vaak aan vervanging toe).
Ik koop tegenwoordig graag een leuke oude boot. Kost bij aanschaf weinig en wat ik erin steek aan geld schrijf ik af. Als je hull technisch goed is, mast/verstaging oke, zeilen bruikbaar en aandrijving oke (of goedkoop te vervangen) en alles is erbij en compleet vaarklaar dan kun je zo een lijstje maken met te verwachten kosten voor de eerste 5jaar. Doe (en kun) je veel zelf en blijf je ver van dure watersport winkeliers, marketing en bangmakerij dan vaar je daar leuk en veilig mee.