Berghout-2 schreef :
Ik heb (gelukkig) geen verstand van plastic boten. Maar ben toch wel nieuwsgierig.
Ik zou me kunnen voorstellen dat in de loop der tijd de glasvezels van de wapening breken waardoor het allemaal slapper wordt.
Weet iemand of dat ook zo is?
ja, dat is een van de redenen dat de eerder aangehaalde lasers slapper worden. Bij aramide(kevlar) is het nog veel erger.
Er zijn voor polyester diverse processen die het laminaat aantasten. Een er van is water, polyester is niet compleet waterdicht, en het laminaat verzadigd zich. Hoewel de sterkte vooral uit de vezels komen, tast het water de hars wel aan. Dit heeft een kleine invloed op de totale sterkte. Een van de verhalen die de rondte gaat is ook dat composiet geen materiaal moeheid kent. Dit is een fabeltje. microscopisch kleine scheurtjes vormen elke keer dat laminaat belast wordt. De reden van het slapper worden. en dan UV nog. het tast lakken aan, en ook zeker harsen en dus gelcoats. Het wordt op den duur dof.
Dan is er nog de polymerisatie van de hars, die blijft doorgaan. De hars wordt steeds harder en brosser.
Alle kleine beetjes die ik hier aanhaal zijn van invloed op de uiteindelijke levensduur en gebruiksduur. Hoewel polyester eigenlijk niet vergaat, verliest het wel veel van zijn eigenschappen. Door overgedemensioneerd te bouwen is veel wel op te vangen.
Voor projecten in de infrastructuur wordt bijvoorbeeld 100 jaar voor de structuur genomen en 50 jaar voor de coating. Ik denk dat je met polyester rompen ook die kant wel op kan gaan. Hoewel minder stijf en gevoeliger voor scheuren,kan zo'n romp dan nog best even mee. Het probleem met de levensduur zal zich vooral voordoen in alles wat op de romp zit. rolfok installaties, rolgrootzeilen, lieren op het randje van het toelaatbare, en vooral de interieurs die het gaan begeven zal menig boot de das om doen.
mocht een boot vanwege eigenschappen gewild zijn dan is er altijd een refit uit te voeren waarbij de romp weer verstevigd wordt, en waardoor de levensduur verlengd word(zoals bij bijvoorbeeld de cal 40 veel gebeurt)
Wat ik dan verder nog kwijt wil, eerder werd de marieholm aangehaald, maar daar in wil ik dan nog de waarschip kwarttonner vermelden. Hoewel vele inmiddels gesloopt zijn, hebben de nog zeilende bootjes amper iets van hun kwaliteit verloren, in stijfheid en sterkte. en de gesloopte boten hebben een minimale impact op ons milieu gehad. Polyester is leuk, maar met een beetje aandacht blijft hout toch veruit het superieure materiaal om bootjes van te bouwen.