Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grote motorjachten in de gemeentehavens

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 14:38 #1584252

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
3Noreen schreef :
escapade schreef :
Theorie en praktijk zijn niet altijd eensluidend. Een sluiswachter verwacht dat een beroepsschipper weet wat hij/zij doet. Van de receatievaart moet je dat maar afwachten. De sluiswachter zal daarom het liefst beroepsvaart, veiligheidshalve, voorin de sluis hebben en de recreanten er achter. Wel zal de sluiswachter erop moeten letten dat de afgemeerde beroepsvaart de schroef uitzet. En uitvaren met de boegschroef

Heerlijk die ongefundeerde aannames.
Ik denk met mijn onderbuik dat die sluismeester of brugwachter gewoon denkt dat als die beroepsschipper geen voorrang krijgt de sluis of brug er gewoon uit gevaren wordt. Het is duidelijk een toenemende trend dat bruggen en sluizen door beroepsvaart beschadigd raken. Dus heb ik de indruk dat die beroeps helemaal niet weet waar die mee bezig is. Ik vaar liever achter die eikel dan er voor. :p

Dat zei ik. De meeste sluiswachters willen de beroepsvaart voor de recreatievaart in de sluis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 14:43 #1584255

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
escapade schreef :
3Noreen schreef :
escapade schreef :
Theorie en praktijk zijn niet altijd eensluidend. Een sluiswachter verwacht dat een beroepsschipper weet wat hij/zij doet. Van de receatievaart moet je dat maar afwachten. De sluiswachter zal daarom het liefst beroepsvaart, veiligheidshalve, voorin de sluis hebben en de recreanten er achter. Wel zal de sluiswachter erop moeten letten dat de afgemeerde beroepsvaart de schroef uitzet. En uitvaren met de boegschroef

Heerlijk die ongefundeerde aannames.
Ik denk met mijn onderbuik dat die sluismeester of brugwachter gewoon denkt dat als die beroepsschipper geen voorrang krijgt de sluis of brug er gewoon uit gevaren wordt. Het is duidelijk een toenemende trend dat bruggen en sluizen door beroepsvaart beschadigd raken. Dus heb ik de indruk dat die beroeps helemaal niet weet waar die mee bezig is. Ik vaar liever achter die eikel dan er voor. :p
Dat zei ik. De meeste sluiswachters willen de beroepsvaart voor de recreatievaart in de sluis.

Een sluiswachter verwacht dat een beroepsschipper NIET weet wat hij/zij doet
De uitkomst is het zelfde. Beter dat plastic bootje er veilig achter.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 14:44 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 15:25 #1584265

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8427
. Terzijde n.a.v. de vele reacties in dit draadjesonderdeel, is het wel bedroevend teleurstellend hoe weinigen er over een beetje kennis van het BPR beschikken en dat er schijnbaar weinigen een beetje begrijpend lezen machtig zijn.

Klopt. Zelfkennis kan ik wel appreciëren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 17:04 #1584282

Nachtvlinder schreef :
TuuLeVi schreef :
waar is ineens jouw post Nachtvlinder?

Screenshots nog even bijgesneden om dubbelingen te voorkomen…


Antwoord van de NNVO…







Goed uitgezocht hoor! Duidelijk antwoord ook (hoewel niet echt verrassend, BPR is mijns inziens ook best helder…)
Hopen lezen er ook wat sluiswachters mee…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 17:33 #1584290

Nuttig antwoord, maar weten we nog steeds niet wat we met ale die grote motorboten moeten aanvangen die steed vaker opduiken en ons zeilers het vrije zicht op de kade en/of het water ontnemen. Daar ging het TS tenslotte om. De paradox is dat als je er niet meer tegen op kunt klimmen bij het overstappen dat het dan tijd wordt voor je eigen motorboot, maar dat is een thema dat we beter in een apart draadje kunnen uitwerken. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 18:07 #1584294

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
Yep schreef :
AndreAzuree schreef :
Yep schreef :
Eensch, vreselijk volk. :laugh:

Echt? Ik ken ze niet. Ik kan je wel verzekeren dat zij op hun beurt weer de zeilers vreselijk volk vinden.

Beetje dollen.
Ik ben zelf motorbootvaarder en denk dat het onderscheid niet al te groot is.
Een beetje overigens wel, zeilers zijn gemiddeld iets slimmer zo is mijn ervaring (met uitzondering van 'ondergetekende' maar dat spreekt voor zich).

Als klanten zijn er vaak verschillen, motorboot eigenaren zijn vaak makkelijkere klanten, doen soms graag dingen zelf, maar als ze werk aan de werf overlaten vertrouwen ze er ook wel op. Zeilboot eigenaren zijn meer betrokken, vragen meer, zijn meer ingelezen, en stellen andere, en veel meer, moeilijkere vragen. Dat zie je bijvoorbeeld sterk terug bij het kranen: de meeste zeilboot eigenaren zijn daar bij, de meeste motorboot eigenaren verwachten op een bepaalde datum en tijdstip dat de boot startklaar aan de steiger ligt, het kranen zelf interreseert ze niet.
Op het water zijn er weer andere verschillen, de meeste motorboot eigenaren onderschatten de wendbaarheid van de meeste zeilboten, en worden al snel nerveus van zo'n zeilboot, die daarbij soms ook nog eens ogenschijnlijk totaal willekeurig beweegt. In de beroepsvaart is dit nog veel erger: waar een zeilboot het idee heeft ver van te voren, en ruim op tijd te draaien, zit de zeilboot voor een gemiddelde binnenvaartschipper al zo dichtbij dat die niks meer kan doen, mocht het nodig zijn. Kleinere motorboten hebben dat al veel minder, maar een opkruisend valkje in een kanaal is al 'lastig'. Dat terwijl je een valkje zo even in de wind parkeert terwijl er een boot voorbij komt, maar dat weten de meeste motorbootschippers niet, die zitten in hun maag met dat bootje wat voor hun langsvaart, en vervolgens naast hun ligt met klapperende zeilen, tja, wat moeten ze daar mee? Laat staan als het er 5 zijn...
Voor een zeilbootje is het dan weer ontzettend lastig als de motorboot zich daarop laat leiden, koers en vaart behouden graag, dan vaar je gewoon om ze heen. Maar ja, een onzekere schipper gooit als eerste het gas er af. (ja, en dan lig je net te lang stil met je zeilbootje, verwaai je, waardoor je alsnog in de problemen komt met die motorboot naast je , haha).

Misschien moet iedereen eens wat vaker van bootje wisselen :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 18:19 #1584298

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Ik heb op heel veel verschillende gevaren, maar het grootste probleem in het inlevingsvermogen bij de ander en het nautisch inzicht en kennis. Vaak bedroevend.

Over motorboten is nu al van alles geschreven, zeiljachten weten alles van zeilen, maar van elkaar weten ze niks....

Uitzonderingen daargelaten.
In mijn ogen zijn ex zeilers op een motorboot een goede combi.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 18:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 18:27 #1584300

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3613
H700 schreef :
Goed lezen. De tekst ¨Zo stelt men¨ is van mij. Het is niet mijn stelling of mening, noch onderzoek maar dat van een ander.
vervolgens vind ik het initiatief wel een goed idee om de watersporter zelf mee te laten denken over het VB.

Diegene die het onderzoek opstart is dus I & W, ik citeer:
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft onderzoeksbureau IPSOS I&O
opdracht gegeven om onderzoek te doen onder de beroeps- en pleziervaart naar ervaringen
met het Klein Vaarbewijs. De vraag die in het onderzoek centraal staat is of het Klein
Vaarbewijs in de huidige vorm nog voldoet met de toegenomen drukte op het water.


De aanleiding, volgens de opdrachtgever (I & W) is, en ik citeer: Het aantal eenzijdige ongevallen met
recreatievaart vertoont al een aantal jaren een stijgende trend. De meest voorkomende
eenzijdige ongevallen in de recreatievaart waren lek raken/zinken (36x) en scheepsbranden
(20x).

Ongevallen tussen de beroeps- en recreatievaart als percentage van het totaal aantal
scheepsongevallen laat nog steeds een dalende trend zien.
Het aantal dodelijke slachtoffers bij ongevallen in 2023 waarbij recreatievaart is betrokken, is
lager dan in 2022.


Uit de vraagstelling is de correlatie tussen wel of geen VB volgens I & W er dus wel, met de vraag van Ipsos aan ons om het VB eventueel anders in te richten, uit te breiden of aan te passen met een praktijkexamen.

Lees eenzijdige ongevallen, lekslaan/ zinken en brand. Wat doet een vaarbewijs daarbij? Een cursus voor onderhoud eerder op zn plaats?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 18:39 #1584302

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
escapade schreef :
Wel zal de sluiswachter erop moeten letten dat de afgemeerde beroepsvaart de schroef uitzet. En uitvaren met de boegschroef

Hoe doe je dat? Door de sluismuur?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 18:48 #1584303

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5180
Waterblok schreef :
escapade schreef :
Wel zal de sluiswachter erop moeten letten dat de afgemeerde beroepsvaart de schroef uitzet. En uitvaren met de boegschroef

Hoe doe je dat? Door de sluismuur?

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 18:52 #1584304

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4118
Waterblok schreef :
escapade schreef :
Wel zal de sluiswachter erop moeten letten dat de afgemeerde beroepsvaart de schroef uitzet. En uitvaren met de boegschroef

Hoe doe je dat? Door de sluismuur?

Nee, dwarsliggend in de sluiskom en dan langzaam op hek- en boegschroef
de sluis uitvaren met de carmina burana door de dekspeakers, ondertussen
je mede watersporters streng aankijkend.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 19:08 #1584305

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Waterblok schreef :
escapade schreef :
Wel zal de sluiswachter erop moeten letten dat de afgemeerde beroepsvaart de schroef uitzet. En uitvaren met de boegschroef

Hoe doe je dat? Door de sluismuur?

Zoetwaterkip reactie. Veel grotere beroepsvaarders hebben tegenwoordig een draaibare boegschroef. Kennis van de beroepsvaarders bij de plasticbootjes is bedroevend laag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 19:08 #1584306

hehe, ik zie het voor me!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 19:21 #1584310

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
escapade schreef :
Waterblok schreef :
escapade schreef :
Wel zal de sluiswachter erop moeten letten dat de afgemeerde beroepsvaart de schroef uitzet. En uitvaren met de boegschroef

Hoe doe je dat? Door de sluismuur?

Zoetwaterkip reactie. Veel grotere beroepsvaarders hebben tegenwoordig een draaibare boegschroef. Kennis van de beroepsvaarders bij de plasticbootjes is bedroevend laag.

Joh kijk eens naar lege schepen hoeveel boegschroeftunnels zie je daar vs de draaibare?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 21:07 #1584351

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1329
JB-NL schreef :
H700 schreef :
Goed lezen. De tekst ¨Zo stelt men¨ is van mij. Het is niet mijn stelling of mening, noch onderzoek maar dat van een ander.
vervolgens vind ik het initiatief wel een goed idee om de watersporter zelf mee te laten denken over het VB.

Diegene die het onderzoek opstart is dus I & W, ik citeer:
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft onderzoeksbureau IPSOS I&O
opdracht gegeven om onderzoek te doen onder de beroeps- en pleziervaart naar ervaringen
met het Klein Vaarbewijs. De vraag die in het onderzoek centraal staat is of het Klein
Vaarbewijs in de huidige vorm nog voldoet met de toegenomen drukte op het water.


De aanleiding, volgens de opdrachtgever (I & W) is, en ik citeer: Het aantal eenzijdige ongevallen met
recreatievaart vertoont al een aantal jaren een stijgende trend. De meest voorkomende
eenzijdige ongevallen in de recreatievaart waren lek raken/zinken (36x) en scheepsbranden
(20x).

Ongevallen tussen de beroeps- en recreatievaart als percentage van het totaal aantal
scheepsongevallen laat nog steeds een dalende trend zien.
Het aantal dodelijke slachtoffers bij ongevallen in 2023 waarbij recreatievaart is betrokken, is
lager dan in 2022.


Uit de vraagstelling is de correlatie tussen wel of geen VB volgens I & W er dus wel, met de vraag van Ipsos aan ons om het VB eventueel anders in te richten, uit te breiden of aan te passen met een praktijkexamen.

Lees eenzijdige ongevallen, lekslaan/ zinken en brand. Wat doet een vaarbewijs daarbij? Een cursus voor onderhoud eerder op zn plaats?

VB I heeft redelijk veel onderwerpen over gas aan boord, elektra, reddingsmiddelen etc, wist je dat niet?
Dit nu is exact het onderwerp, het VB stringenter verplicht maken en aanpassen aan de tijd.
Dus:
Kijken of a) het huidige vaarbewijs nog van deze tijd is (aangepast moet worden) en b) of de correlatie tussen het VB en ongevallen (in de breedste zin des woords) er is en c) of een eventuele stringenter toepassing van het VB het aantal ongevallen kan verminderen.

Tegenstanders geven aan dat het hebben van het VB niet zou leiden tot afname van ongelukken op het water. Ik denk dat die tegenstanders geen VB hebben.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 21:09 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 21:24 #1584358

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6335
H700 schreef :
Ik denk dat die tegenstanders geen VB hebben.
ik weet dat je het mis hebt ;)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 09 sept 2024 21:48 #1584361

Ik heb mijn VB gehaald toen ik een speedcruser gekocht had. Zonder gedoe over eigendom, met een ANWB voorbeeld contract.
Veel opgestoken aan theorie, varen kon ik al langer.
Met 2 dikke 6 cilinder dorstige diesels geen gedoe met stroom mee of tegen, 23 kn, elk uur weer.
Hield wel rekening met zeilers, gaf zelfs eentje advies zijn kraanlijn wat losser te zetten, keek me vreemd aan.
Maar feit is dat zeilers de nodige aversie-afstand tot motorboten hebbeb, zeker de wat snellere.
Ik had een Azimuth 28, dat viel wel mee.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 05:49 #1584373

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
helmsman 38 schreef :
Ik heb mijn VB gehaald toen ik een speedcruser gekocht had. Zonder gedoe over eigendom, met een ANWB voorbeeld contract.
Veel opgestoken aan theorie, varen kon ik al langer.
Met 2 dikke 6 cilinder dorstige diesels geen gedoe met stroom mee of tegen, 23 kn, elk uur weer.

Jammer dat je dat van die motorboot nu pas schrijft. Verklaart veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 06:40 #1584382

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Dit draadje gaat over;

- Mensen met een motorboot horen niet in een gemeentehaven.
- Mensen met een beroeps schip horen sneller geholpen worden bij een sluis passage.
- Mensen zonder vaarbewijs horen niet te varen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 06:49 #1584385

escapade schreef :
Zoetwaterkip reactie. Veel grotere beroepsvaarders hebben tegenwoordig een draaibare boegschroef. Kennis van de beroepsvaarders bij de plasticbootjes is bedroevend laag.
Misschien eerst zelf de kennis over boegschroeven bij de binnenvaart wat bijspijkeren voordat je zulke uitspraken doet.
Achteruit varen op de boegschroef lukt redelijk goed bij de moderne schepen, maar vooruit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 07:01 #1584390

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
CaptainRob schreef :
escapade schreef :
Zoetwaterkip reactie. Veel grotere beroepsvaarders hebben tegenwoordig een draaibare boegschroef. Kennis van de beroepsvaarders bij de plasticbootjes is bedroevend laag.
Misschien eerst zelf de kennis over boegschroeven bij de binnenvaart wat bijspijkeren voordat je zulke uitspraken doet.
Achteruit varen op de boegschroef lukt redelijk goed bij de moderne schepen, maar vooruit?

Is dat belangrijk voor ons zeilers met plezierbootjes om te weten ? Vind je dat beroepsschippers moeten weten hoe je zeilt ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 07:26 #1584396

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
escapade schreef :
Zoetwaterkip reactie. Veel grotere beroepsvaarders hebben tegenwoordig een draaibare boegschroef. Kennis van de beroepsvaarders bij de plasticbootjes is bedroevend laag.

Dat "tegenwoordig" is al ruim 30 jaar, weten die jachtjes veel...die blijven hooguit steken op vetus-dwarsbuis niveau.

Dat laatste klopt!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 sept 2024 07:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 07:29 #1584397

CaptainRob schreef :
Misschien eerst zelf de kennis over boegschroeven bij de binnenvaart wat bijspijkeren voordat je zulke uitspraken doet.
Achteruit varen op de boegschroef lukt redelijk goed bij de moderne schepen, maar vooruit?

Ik heb bijgespijkerd :-)
Een béétje binnenvaartschip heeft een zeer krachtige kopschroef die stuwkracht kan leveren in alle richtingen. Ook vooruit.
Soms met een stuurrooster, soms met een vierkanalensysteem, soms met een schottel, soms met een jet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 07:30 #1584398

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
CaptainRob schreef :
escapade schreef :
Zoetwaterkip reactie. Veel grotere beroepsvaarders hebben tegenwoordig een draaibare boegschroef. Kennis van de beroepsvaarders bij de plasticbootjes is bedroevend laag.
Misschien eerst zelf de kennis over boegschroeven bij de binnenvaart wat bijspijkeren voordat je zulke uitspraken doet.
Achteruit varen op de boegschroef lukt redelijk goed bij de moderne schepen, maar vooruit?

Vooruit varen op een goede boegschroef lukt prima. gasolietanker van de groot uit Stavoren is een keer van lelystad naar Stavoren gevaren , alleen op de boegschroef....
Moet je wel een Schottel o.i.d. hebben.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 07:43 #1584400

3Noreen schreef :

Is dat belangrijk voor ons zeilers met plezierbootjes om te weten ? Vind je dat beroepsschippers moeten weten hoe je zeilt ?

Ja. Over en weer.
De finesses hoeven niet, maar wel de grote lijnen.
En ik kan je verklappen dat binnenvaartschippers zich zeer bewust zijn van de invloed van wind. Daarom hangen er vlaggen voorop elk schip.
Denk eens aan een standaardschip van 110 meter. Leeg ruim 3 meter boven water, dat is ongeveer 400 vierkante meter windvang. Zonder spinnaker :-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl