3Noreen schreef :
H700 schreef :
De relatie tussen een goede training / opleiding en deelname aan het verkeer, dus ook op het water, is er m.i gewoon.
Over de inhoud en het nut van het VB kun je twisten.
Dat I & W daarom laat onderzoeken of een aanpassing nodig is en dat het watersportverbond daar een rol in speelt, is een vorm van goed bestuur.
Toon eerst maar even aan dat er een probleem is.
Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen het roepen om een verplicht vaarbewijs. Met elke keer de zelfde uitkomst. Maar blijkbaar denken sommigen dat als je maar vaak genoeg ongegrond het roept dat op den duur je wel je zin krijgt.
Dit.
op dit moment, als ik de statistieken mag geloven, zijn vrijwel alle dodelijke ongelukken met en rondom watersport met betrokkenheid van snelle motorboten al dan niet met alcohol. Van de 15 of zo doden, zijn er maar 2 die te maken hebben met of gebeurd zijn rondom zeiljachten.
Maar, dit was natuurlijk te verwachten met het overgaan van de VB examens van de ANWB naar het CBR. Het CBR is gewend aan 100% dekking, en is een overheidsorgaan. Heeft waarschijnlijk meer invloed. Het zal dus in de gebruikelijke reflex schieten: iedereen moet een papiertje.
Mbt de inhoud van VB: Ik heb mij indertijd verbaasd over de tips and tricks die er in staan mbt de volgorde van uitbrengen van landvasten. Wat daar gepredikt wordt, leidt tot ongelukken. Ook zit in een de examenvragen van VB2 een onnauwkeurigheid in de uitwerking van de koersen (nagerekend).
Dat de inhoud over het algemeen weinig binding met de praktijk heeft, zijn we t wel over eens. Maar goed. Daar is het CBR nou weer juist goed in. Op de weg wel. Dus ik ben benieuwd wat ze hier van bakken.