Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grote motorjachten in de gemeentehavens

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 08:19 #1584404

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15205
Berghout-2 schreef :
Denk eens aan een standaardschip van 110 meter. Leeg ruim 3 meter boven water, dat is ongeveer 400 vierkante meter windvang. Zonder spinnaker :-)

Mijn idee, het is redelijk om te vinden dat dergelijke schepen niet in een gemeentelijke jachthaven horen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 sept 2024 08:20 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 08:26 #1584405

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1780
Mbt VB-verplichting versus onderzoeksvraag versus calamiteitenstatistiek:
Onder verwijzing naar de zoeklink op ZF kunnen we de eerdere discussie vinden.
Daarin hebben we ons al verbaasd over het feit dat het aantal ongelukken en vooral de eenzijdige met kunstwerken (zie eerdere foto’s) vooral bij de beroepsvaart is gestegen. En dat de reactie daarop is dat meer pleziervaarders VB verplicht zouden moeten hebben.

Twee argumenten tegen:
-uit de opleiding van de beroepsvaart valt de stijging van hun ongelukken niet te verklaren behalve als die tegenwoordig slechter is.
-uit grootste effect en grootste kosten- en overlastpost eerst zouden maatregelen richting beroepsvaart eerder gepast zijn.

De verwijzing naar brand begrijp ik ook niet. Dat is onderhoud en/of gebruik. Het VB gaat over welke brandblusser en daar kan je jezelf nu juist in alle rust over laten informeren en het monteren is incidenteel. Bij brand ga je niet naar de winkel om de juiste te halen, maar gebruik vooral direct wat je voor handen hebt. Je moet weten waar die is en de werking moet intuïtief zijn. Het moet met 1 plaatje duidelijk zijn. (NB: klein pleziervaartuig!)

Ik ben voor een verplicht maar uitgekleed VB. Een VB-0 waar het vooral over interactie gaat.
Vaarwegregels, voorrangsregels; niveau verkeersregelles lagere school.
Dus de dingen uit “Varen doe je samen”. De dingen waarbij je door onwetendheid een ander mogelijk in de weg zit.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 08:38 #1584409

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15205
Booty24 schreef :
Ik ben voor een verplicht maar uitgekleed VB.

Wetgeving moet proportioneel en doelmatig zijn. Daar schort het nogal aan bij zo'n verplichting.

Over calamiteitenstatistiek: Weten we of bij de brand ongelukken de opvarenden een VB hadden of niet ? Is dat bijgehouden ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 09:01 #1584417

3Noreen schreef :
Berghout-2 schreef :Denk eens aan een standaardschip van 110 meter. Leeg ruim 3 meter boven water, dat is ongeveer 400 vierkante meter windvang. Zonder spinnaker 
Mijn idee, het is redelijk om te vinden dat dergelijke schepen niet in een gemeentelijke jachthaven horen.

Ben ik met je eens, die dingen moeten aan een Marrekritesteigertje.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 10:11 #1584444

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1780
Precies.
Onder de gediplomeerde beroepschippers van grote schepen groeit het aantal calamiteiten.
Dat is natuurlijk niet vanwege maar ondanks opleiding.
Maar uit het onderzoek is geen correlatie te halen.

Net zo min als dat het stijgend aantal verdrinkingen met een verplichting tot VB zal worden opgelost.
Zelf weten dat je zelf niet kan zwemmen zou daarbij toch tot zelfkennis moeten horen (zie ongeluk Markermeer onlangs).
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 10 sept 2024 10:15 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 10:30 #1584451

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 847
Booty24 schreef :
Precies.
Onder de gediplomeerde beroepschippers van grote schepen groeit het aantal calamiteiten.
Dat is natuurlijk niet vanwege maar ondanks opleiding.
Maar uit het onderzoek is geen correlatie te halen.

Net zo min als dat het stijgend aantal verdrinkingen met een verplichting tot VB zal worden opgelost.
Zelf weten dat je zelf niet kan zwemmen zou daarbij toch tot zelfkennis moeten horen (zie ongeluk Markermeer onlangs).

Opleiding heeft niks te maken met het aantal calamiteiten. Er komt steeds meer papierwerk en andere formaliteiten kijken bij het werk van beroepsschippers. Daarnaast de druk om op tijd te varen. Vermoeidheid speelt een steeds grotere rol bij de calamiteiten. De val van de brug bij Schuilenburg werd er uitgevaren door een schipper die in slaap was gevallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 12:10 #1584477

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1406
1982. 18 jaar jong en op de dag van mijn verjaardag een Yamaha RD250 twee-takt motor gekocht.
Ding trok op als een malle, bij 140km/u hield het wel wat op, maar plat over het stuur was een enkele keer 160km/u wel te doen.
Naar het politiebureau voor een oefenrijbewijs, een L plaatje achterop geschroefd en gassen maar!
Dan naar de lokale rijschool, 3 lessen gehad en op naar het CBR, eerst even theorie, dan even een stukje voordoen maar het was slecht weer en de examinator wilde roken (wat binnen in het CBR gebouw gewoon mocht) en klaar; een A rijbewijs.
Jongens die ik kende en ook zo ¨leerden¨ motorrijden, hebben het niet overleefd.
Vele jaren later zie ik hoe mijn zoon zijn motorrijbewijs moet halen.

De relatie tussen een goede training / opleiding en deelname aan het verkeer, dus ook op het water, is er m.i gewoon.
Over de inhoud en het nut van het VB kun je twisten.
Dat I & W daarom laat onderzoeken of een aanpassing nodig is en dat het watersportverbond daar een rol in speelt, is een vorm van goed bestuur.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 10 sept 2024 12:11 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 13:04 #1584486

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15205
H700 schreef :
De relatie tussen een goede training / opleiding en deelname aan het verkeer, dus ook op het water, is er m.i gewoon.
Over de inhoud en het nut van het VB kun je twisten.
Dat I & W daarom laat onderzoeken of een aanpassing nodig is en dat het watersportverbond daar een rol in speelt, is een vorm van goed bestuur.

Toon eerst maar even aan dat er een probleem is.

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen het roepen om een verplicht vaarbewijs. Met elke keer de zelfde uitkomst. Maar blijkbaar denken sommigen dat als je maar vaak genoeg ongegrond het roept dat op den duur je wel je zin krijgt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 sept 2024 13:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 17:40 #1584549

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1776
3Noreen schreef :
Toon eerst maar even aan dat er een probleem is.

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen het roepen om een verplicht vaarbewijs
Zoals mijn favoriete filosoof, Johan Crijff, ooit zei "soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurd". Er gebeurt gewoon te weinig. Denk in dat verband ook aan de snelheid waarmee de Fatbike discussie over helm en leeftijdsgrens werd opgepakt nadat medici inzicht gaven in de actuele omvang van het ermee samenhangende letsel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 18:23 #1584565

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 847
3Noreen schreef :
H700 schreef :
De relatie tussen een goede training / opleiding en deelname aan het verkeer, dus ook op het water, is er m.i gewoon.
Over de inhoud en het nut van het VB kun je twisten.
Dat I & W daarom laat onderzoeken of een aanpassing nodig is en dat het watersportverbond daar een rol in speelt, is een vorm van goed bestuur.

Toon eerst maar even aan dat er een probleem is.

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen het roepen om een verplicht vaarbewijs. Met elke keer de zelfde uitkomst. Maar blijkbaar denken sommigen dat als je maar vaak genoeg ongegrond het roept dat op den duur je wel je zin krijgt.

Als je op het PM kanaal vaart gebeurt het geregeld dat bij een brugopening voor een zeiljacht tegengesteld een huurboot denkt dat de brug voor hem was geopend. Genoeg bijna ongelukken gezien op die manier. zijn ze door de brug gaan ze vaak midden op het kanaal varen. De meesten denken dat het getoeter van de naderende beroepsvaart niet voor hen geldt. Totaal niet op de hoogte van de etiquette en regels op het water. Zou ongetwijfeld beter zijn als ze een vaarbewijs hadden gehaald. Maar ja misschien moeten er eerst een paar worden plat gevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 18:41 #1584574

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8678
Die moeten niet platgevaren worden, die horen educatief benaderd te worden via marifoon of bij de volgende brug.
Alleen zo bereik je op een constructieve manier 'foutvaarders'...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 18:49 #1584583

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15205
escapade schreef :
3Noreen schreef :
H700 schreef :
De relatie tussen een goede training / opleiding en deelname aan het verkeer, dus ook op het water, is er m.i gewoon.
Over de inhoud en het nut van het VB kun je twisten.
Dat I & W daarom laat onderzoeken of een aanpassing nodig is en dat het watersportverbond daar een rol in speelt, is een vorm van goed bestuur.

Toon eerst maar even aan dat er een probleem is.

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen het roepen om een verplicht vaarbewijs. Met elke keer de zelfde uitkomst. Maar blijkbaar denken sommigen dat als je maar vaak genoeg ongegrond het roept dat op den duur je wel je zin krijgt.

Als je op het PM kanaal vaart gebeurt het geregeld dat bij een brugopening voor een zeiljacht tegengesteld een huurboot denkt dat de brug voor hem was geopend. Genoeg bijna ongelukken gezien op die manier. zijn ze door de brug gaan ze vaak midden op het kanaal varen. De meesten denken dat het getoeter van de naderende beroepsvaart niet voor hen geldt. Totaal niet op de hoogte van de etiquette en regels op het water. Zou ongetwijfeld beter zijn als ze een vaarbewijs hadden gehaald. Maar ja misschien moeten er eerst een paar worden plat gevaren.

Je houdt er grappige opinies op na over het nut van opleiding. Het lijkt een beetje als meten met twee maten. Afgeven op de "ander" is een rare bezigheid.
escapade schreef :

Opleiding heeft niks te maken met het aantal calamiteiten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 sept 2024 18:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 18:51 #1584584

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29568
Je zal jachten de kost moeten geven die niet weten wat de oranje lichten op een brug betekenen...
Zowel zeil als motor.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 18:58 #1584588

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15205
Calidris schreef :
Je zal jachten de kost moeten geven die niet weten wat de oranje lichten op een brug betekenen...
Zowel zeil als motor.

Het wil zijn dat de schade die door die onwetendheid komt reuze mee valt. Dat kunnen we helaas nie zeggen over beroepsschippers. Die blijk geven van het helemaal niet waarnemen van zo' oranje lampje. Of had de schipper wel zin in een cabrio ?

dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 sept 2024 19:00 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 19:16 #1584591

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 847
3Noreen schreef :
escapade schreef :
3Noreen schreef :
H700 schreef :
De relatie tussen een goede training / opleiding en deelname aan het verkeer, dus ook op het water, is er m.i gewoon.
Over de inhoud en het nut van het VB kun je twisten.
Dat I & W daarom laat onderzoeken of een aanpassing nodig is en dat het watersportverbond daar een rol in speelt, is een vorm van goed bestuur.

Toon eerst maar even aan dat er een probleem is.

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen het roepen om een verplicht vaarbewijs. Met elke keer de zelfde uitkomst. Maar blijkbaar denken sommigen dat als je maar vaak genoeg ongegrond het roept dat op den duur je wel je zin krijgt.

Als je op het PM kanaal vaart gebeurt het geregeld dat bij een brugopening voor een zeiljacht tegengesteld een huurboot denkt dat de brug voor hem was geopend. Genoeg bijna ongelukken gezien op die manier. zijn ze door de brug gaan ze vaak midden op het kanaal varen. De meesten denken dat het getoeter van de naderende beroepsvaart niet voor hen geldt. Totaal niet op de hoogte van de etiquette en regels op het water. Zou ongetwijfeld beter zijn als ze een vaarbewijs hadden gehaald. Maar ja misschien moeten er eerst een paar worden plat gevaren.

Je houdt er grappige opinies op na over het nut van opleiding. Het lijkt een beetje als meten met twee maten. Afgeven op de "ander" is een rare bezigheid.
escapade schreef :

Opleiding heeft niks te maken met het aantal calamiteiten.

Begrijpend lezen blijft moeilijk voor je. Op het eerste werd vermeld dat gebrek aan opleiding van de binnenvaart mogelijk oorzaak van de calimiteiten was. Ik bestreed dat. Lees maar na.
Dat ik het belang van een vaarbewijs voor de recreatievaart nodig vind is iets heel anders en hoognodig, want het is wachten in deze op de onvermijdelijke Darwin Awards.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 19:17 #1584592

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8332
3Noreen schreef :
H700 schreef :
De relatie tussen een goede training / opleiding en deelname aan het verkeer, dus ook op het water, is er m.i gewoon.
Over de inhoud en het nut van het VB kun je twisten.
Dat I & W daarom laat onderzoeken of een aanpassing nodig is en dat het watersportverbond daar een rol in speelt, is een vorm van goed bestuur.

Toon eerst maar even aan dat er een probleem is.

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen het roepen om een verplicht vaarbewijs. Met elke keer de zelfde uitkomst. Maar blijkbaar denken sommigen dat als je maar vaak genoeg ongegrond het roept dat op den duur je wel je zin krijgt.

Dit.

op dit moment, als ik de statistieken mag geloven, zijn vrijwel alle dodelijke ongelukken met en rondom watersport met betrokkenheid van snelle motorboten al dan niet met alcohol. Van de 15 of zo doden, zijn er maar 2 die te maken hebben met of gebeurd zijn rondom zeiljachten.

Maar, dit was natuurlijk te verwachten met het overgaan van de VB examens van de ANWB naar het CBR. Het CBR is gewend aan 100% dekking, en is een overheidsorgaan. Heeft waarschijnlijk meer invloed. Het zal dus in de gebruikelijke reflex schieten: iedereen moet een papiertje.

Mbt de inhoud van VB: Ik heb mij indertijd verbaasd over de tips and tricks die er in staan mbt de volgorde van uitbrengen van landvasten. Wat daar gepredikt wordt, leidt tot ongelukken. Ook zit in een de examenvragen van VB2 een onnauwkeurigheid in de uitwerking van de koersen (nagerekend).

Dat de inhoud over het algemeen weinig binding met de praktijk heeft, zijn we t wel over eens. Maar goed. Daar is het CBR nou weer juist goed in. Op de weg wel. Dus ik ben benieuwd wat ze hier van bakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 19:20 #1584593

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 847
Ilex schreef :
Die moeten niet platgevaren worden, die horen educatief benaderd te worden via marifoon of bij de volgende brug.
Alleen zo bereik je op een constructieve manier 'foutvaarders'...

Die horen een hele dikke prent te krijgen, maar je ziet zelden controles van RWS en politie bij bruggen. Want dan krijgen ze het wel heel erg druk in het hoogseizoen. En de huurders van die grote kruisers hebben zelden een vaarbewijs of marifooncertificaat. Wat dat betreft hebben onze Zuiderburen het beter voor elkaar. Die snappen het.
Laatst bewerkt: 10 sept 2024 19:26 door escapade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 10 sept 2024 22:00 #1584611

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3784
Ilex schreef :
Die moeten niet platgevaren worden, die horen educatief benaderd te worden via marifoon of bij de volgende brug.
Alleen zo bereik je op een constructieve manier 'foutvaarders'...

De sluismeester van Vinkeveen informeerde mij enige tijd geleden dat de eerste slachtoffers onde de le boat huurders er al zijn.
Met het hoofd tegen de brug, achter van de boot te water. Een ernstig nekletsel en een overleden.
De le boat huurders ontvangen nader tot nul instructie, volgens de havenmeester in Weesp, waar kennelijk de eerste stop is na Vinkeveen.
Wie zei er iets over evolutie? Maar die boaten varen nog steeds .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 11 sept 2024 04:50 #1584617

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29568
3Noreen schreef :
Calidris schreef :Je zal jachten de kost moeten geven die niet weten wat de oranje lichten op een brug betekenen...
Zowel zeil als motor.
Het wil zijn dat de schade die door die onwetendheid komt reuze mee valt. Dat kunnen we helaas nie zeggen over beroepsschippers. Die blijk geven van het helemaal niet waarnemen van zo' oranje lampje. Of had de schipper wel zin in een cabrio ?



Weet niet of het reuze meevalt? Dat zou moeten vragen bij verzekerings maatschappijen. Ik denk dat het meeste onder de figuurlijke radar blijft.
Klein bootje, kleine schade. Grote boot, grote schade.
Elk jaar wel berichten in de media over dodelijke ongevallen op jachten.
Elk vaarweekend heb ik wel verbazing over iemand die de regels niet begrijpt of wil begrijpen in een zeilboot.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 11 sept 2024 04:54 #1584618

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29568
Die 14,99m huurpramen met of zonder oosterburen (ook polen etc.) krijgen 1 ding heel goed ingeprent, n.l. dat zeilboten voorrang hebben.

Bij ons voor de deur vaak rommeltje voor de brug. Dankzij boegschroeven nog geen schades.
Verder kijken ze dan wel op 1 hoog de huiskamer binnen......

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl