Nachtvlinder schreef :
Gerard schreef :
Groot (>20 meter) gaat voor klein (<20 meter) maar vaak denkt men dat de aankomstvolgorde het mogen binnenvaren bepaalt. Dat is echter alleen zo binnen de categorie groot of klein.
Hier (BPR) staat níet dat grote schepen (>20 m) voorrang bij het schutten krijgen:
BPR Artikel 6.28 Doorvaren van sluizen lid 5: "Een klein schip dat tezamen met grote schepen wordt geschut mag de sluis echter eerst invaren na deze grote schepen.". Dat lijkt mij toch duidelijk. Dus EERST (alle) grote schepen. Wel staat er ook in dat lid: "De schepen moeten de sluis in volgorde van aankomst op de wachtplaats invaren.". Al met al onderschrijft dit precies wat ik eerder schreef (maar waar veel pleziervaarders met kleine schepen uit onkunde en/of onwil (ze zijn op vakantie en hebben dus haast
) tegen zondigen). Dus EERST varen alle grote schepen in volgorde van aankomst in en DAARNA alle kleine schepen in volgorde van aankomst.
Er staat dat áls er zowel groot als klein tegelijk de kolk in gaat (dus nog steeds op volgorde van aankomst) het grote schip vooraan moet.
Nee, DAT staat er niet. Dat grote schepen dan vooraan in de sluis komen is wel een logisch gevolg van het eerst invaren.
Overigens heb ik er geen problemen mee dat binnenvaarders vaak wél voorrang gegeven wordt, vaak na aanwijzing.
Nee, die hebben gewoon voorrang (zie hierboven). Niet omdat ze binnenvaarder zijn, want het onderscheid binnenvaart-/beroeps- versus pleziervaart kent het BPR niet. Helaas blijkt het vaak nodig dat de kleine pleziervaart er op gewezen wordt, dat ze moeten wachten totdat de grote schepen ingevaren zijn. De ervaren pleziervaarders wachten dan ook nog met invaren totdat de schroef van grote schepen uit staat.
Maar een hele kluwen bruine vloot steeds voor laten gaan terwijl ik al 2 uur eerder aangekomen ben wil ik niet
Dat snap ik wel, maar dat zijn nou eenmaal grote schepen. Overigens is een kluwen voordringende kleine schepen halverwege in een sluis (want vast is vast - zelfs aan een trap - en zoveel mogelijk vooraan aansluiten en ook langszij vastmaken, daar blijken te velen nog nooit van gehoord te hebben), ook niet echt fijn.
en ging Kornwerd laatst best netjes mee om…
Ja, met een beetje aardig communiceren met elkaar is een hoop te bereiken. Toen ik een keer van de Westerschelde via het Antwerpse havengebied terugkeerde was een Kreekraksluis niet beschikbaar waardoor er een file van wachtende schepen was ontstaan. Ik heb toen contact gezocht met de sluis en verteld, dat ik niet zo nodig de zoveelste schutting hoefde (ik vaar in principe niet 's-nachts) zodat na mij komende beroepsvaart voor mij zou kunnen schutten, maar het fijn zou vinden wanneer ik de volgende ochtend geschut zou kunnen worden. Keurig werd ik de volgende ochtend gewaarschuwd, wanneer ik mee zou kunnnen. Omdat ik maar een klein groot schip heb, wordt ik vaak als laatste in een schutting gepland. Daarom laat ik vaak weten, dat ik 25 meter nodig heb omdat ik nog een flinke bijboot in een davit achter mijn schip heb hangen (wijs geworden door de keer dat het maar net ging).
N.B. Voordat bepaalde personen weer op tilt gaan (en op de man gaan spelen); ja, dit zou beter in en ander draadje thuis horen, maar dit forum biedt, voor zover mij bekend, nou eenmaal niet de mogelijkheid om een aftakking te maken.