Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ontladen batterijen

Re:Ontladen batterijen 12 jan 2011 17:22 #170194

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6325
Spiboom:

Ook met de shunt in de min aansluiting zie je precies hoeveel stroom er in of uit je accu gaat. Dat is het mooie van die Monitor. Je moet alleen wel alles door de shunt laten gaan, ook de lader.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 12 jan 2011 17:30 #170196

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Volgens mij klopt mijn latste schema nu weer, nietwaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 12 jan 2011 18:54 #170220

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Pieter2


de draad van de accu lader aan de ander kant van de shunt plaatsen.
Dan zie je ook de lader stroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 13 jan 2011 09:05 #170371

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Het is een stalen schip met massa aan de motor is schip.
Er zijn klein verbruikers met -- aan het schip. Die mis ik als ik in de shunt in de min zet.

Ik wil geen Nasa BM-1? gebruiken, maar gewoon een ampèremeter.
Spi(e)boom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 13 jan 2011 09:46 #170384

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8036
Dan kan de shunt nog steeds in de min. Tussen romp en accu zit ook ergens een draadje, dat gaat niet vanzelf naar de accu toe. Dus van de min van de accu een kabel alleen naar de shunt en aan de andere zijde van de shunt alles aansluiten moet werken, ook met de romp als massa (wat sowieso niet aan te bevelen is).
Misshcien kan die shunt wel in de plus maar het maakt voor het aansluiten helemaal niks uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 14 jan 2011 13:16 #170641

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
De --- van licht- en startaccu zitten aan elkaar, dan weet ik niet meer wat en waar ik de shunt moet plaatsen om de stroom van alleen de lichtaccu te meten.
In de +++ van de lichtaccu heb ik precies wat ik wil, die accu moet vol blijven, als het plaatsen van de shunt in de ++ tenminste een optie is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 14 jan 2011 16:33 #170690

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
@ spieboom


Ik heb zelf een Nasa met shunt ingebouwd.
Altijd in de min inbouwen zoals Nasa voor schrijft.
Je kan 2 optie's uitvoeren.

(1) Tussen lichtaccu en afnemers ( dus van schakelpaneel min)


(2) Tussen lichtaccu en afnemers met de acculader er bij.

Zorg dat de aansluitingen goed zijn en vast.
gebruik kabel schoenen met een goede tang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 18 jan 2011 10:14 #171416

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
@pieter2,
is er al nieuw meet-nieuws? we zijn benieuwd!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 23 jan 2011 01:22 #172193

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Sorry voor de late reactie. De knop 'toon laatste berichten'werkt niet goed blijkbaar!
Ik ga morgen / vandaag weer wat meten. Daarna volgt een rapportage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 23 jan 2011 21:18 #172358

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Hier dan de metingen van de afgelopen tijd:

Op 16 jan heb ik de service accu aangezet met de hoofdschakelaar. Start accu uit.
Na wat diverse gebruikers geprobeerd te hebben, heb ik de boot verlaten met alleen de AIS/VHF splitter werkend.
De BM-1 gaf aan: 12,8 V / 95%, discharge 0,1-0,2 A
Op 22 jan terug aan boord: BM-1 geeft aan: 12,4 V / 70% / Discharge 0,6A (??)
Met een gebruik van 0,2 A voor de splitter zou je komen op 6*24*0,2=29 A ---> resterende capaciteit: 72 %. Dus dat klopt wel ongeveer.

Op 23 jan ben ik wat meer gaan meten, ook op de accu zelf. Begonnen met een volle accu:
13,2V ; 100%;
Voor de zekerheid heb ik de startaccu volledig losgekoppeld.
Service accu aan: 13,1 V; 0,2 V discharge (splitter)
Navi verlichting aan: BM-1 geeft onmiddelijk aan: 12,9 V (!!). Navi uit: 13,1 V; cabin lights aan: 12,9 V. Alles uit, navi aan laten staan voor langere tijd.
BM-1: 12,9 /12,8 V Discharge 2,7 A
na 5 min: 12,7 V. 90%
na 8 min 12,6 V. 85%
na 15 min 12,6 V. 85%
na 30 min én na 45 min: nog steeds 12,6 V ; 80%
Met multimeter rechtstreeks op accu gemeten: 12,47 V
na 75 min: 12,6 V ; 80%
Op dit moment heb ik er wat gebruikers bij gezet (stoom licht)
BM-1: 12,5 V; 80%; 3,7A
na 105 min 12,5 V ; 80%
weer een gebruiker er bij (2 stuks cabin light)
12,4 V;80%;5,3A
na 120 min: 12,4 V;75%
na 135 min: 12,3 V ; 75% weer 2 extra cabin lights erbij:
12,3 V ; 75%; 7,6 A
na 150 min: 12,2 V; 70%
Op accu weer gemeten met multimeter: 12,15 V

Hierna heb ik alle gebruikers (muv splitter) er af gehaald. Meting bm-1 direct: 12,5 V ; 75% 0,2 discharge (splitter)
na 5 min: 12,6 V; 80%
na 30 min: 12,7 V; 85%

En toen was het tijd om naar huis te gaan.

Mijn 'conclusies':
De spanning op de batterij valt wel heel snel terug (binnen ca 10 min van 12,9 naar 12,6 bij een gebruik van 2,7 A. Dit herhaalt zich bij elke extra gebruiker.

De bm-1 meet de spanning van de accu in gebruik (redelijk correct)en bepaalt aan de hand daarvan de capaciteit. Terwijl de capaciteit bij de accu in rust een stuk groter weer is.

Het totale verbruik tijdens deze test was ca: 10,5 Ah. Dit is ca 10% van de maximale capaciteit van de accu.
Na 30 min rust gaf de bm-1 aan: 85%, dus dat lijkt 'redelijk'.

Wat mij echter 'onrustig'maakt is de grote stroomval bij inschakelen van een (relatief) kleine gebruiker én het feit dat je blijkbaar aan de bm-1 niets hebt zolang er een gebruiker aanstaat.

Wie kan mij uitleggen wat er aan de hand is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 23 jan 2011 22:08 #172371

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Heb je de BM-1 ook laten 'wennen' aan de karakteristieken van jouw accu, zoals in de installatiehandleiding beschreven? En als ik me goed herinner (boekje ligt aan boord) moet je die inleerprocedure soms herhalen. Denk dat die procedure vrij nauw luistert en misschien met jouw accu net niet lekker overweg kan; ik zou het apparaatje resetten en opnieuw laten 'leren' als de temperatuur in de toegestane waarden ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 23 jan 2011 22:49 #172374

Klinkt als een "coup de fouet". Hier uitgelegd samen met SOH.
www.battcon.com/PapersFinal200...niPaperFINAL2003.pdf

Zo'n loodaccu is een enorm complex ding, waar heel wat onderzoek naar is gedaan. Zoek b.v. eens op 'soh lead acid' (SOH='state of health' en anders dan SOC='state of charge').

Note: Een accumonitor houdt geen rekening met veroudering (en dus SOH) en gaan vaak van de nieuwstaat uit. Die dingen zijn dus maar beperkt te vertrouwen en bij accu's die al redelijk ver heen zijn geven ze veel te optimistische waardes aan.

Tevens maken de meeste niet gebruik van de Peukert cooeficient (of hij staat niet goed ingesteld) die een accumonitor nog onbetrouwbaarder maken.
Laatst bewerkt: 23 jan 2011 22:51 door zeil_dude.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 23 jan 2011 23:42 #172377

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Delphi32 schrijft:
Heb je de BM-1 ook laten 'wennen' aan de karakteristieken van jouw accu, zoals in de installatiehandleiding beschreven? En als ik me goed herinner (boekje ligt aan boord) moet je die inleerprocedure soms herhalen. Denk dat die procedure vrij nauw luistert en misschien met jouw accu net niet lekker overweg kan; ik zou het apparaatje resetten en opnieuw laten 'leren' als de temperatuur in de toegestane waarden ligt.

Ik zal daar nog even naar kijken, volgens mij was alles goed gedaan, maar om zeker te zijn..
Wellicht ook beter even te wachten op warmer weer. Heb ik tevens wat tijd om de reply van zeil-dude goed te bestuderen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 24 jan 2011 08:40 #172390

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeil_dude schrijft:
Klinkt als een "coup de fouet". Hier uitgelegd samen met SOH.
www.battcon.com/PapersFinal200...niPaperFINAL2003.pdf

ik vind het een mal onderzoek, m.i. niet zomaar bruikbaar voor onze bootjesaccu.....
- het gaat om hele grote accu's: 770-5500 Ah
- kennelijk van no-break systemen (verizon=telecom), dus altijd aan de lader en nooit belast
- ook te zien aan de leeftijden: 4-20 jaar!
- enige verband dat wordt aangetoond is tussen leeftijd en voltage-drop bij 'coup-de fouet' belasting
- en dat NIET voor jonge (<4 jaar) accu's; misschien hebben die ook wel zo'n voltage drop.
- geen enkel gebruik van statistiek om toeval uit te sluiten, maar wel conclusies?? onwetenschappelijk.

Ze schrijven zelf al:
Accurate estimation of battery capacity using the coup de fouet data is not possible at this stage as the correlation data between the coup-de-fouet data and the actual battery capacity information is not available at this time.
groet
t
Laatst bewerkt: 24 jan 2011 08:57 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 24 jan 2011 12:07 #172460

Hallo ,
Ik heb gezien dat dit soort problemen in alle Forums wel voorkomt en moeilijk op te lossen schijnt te zijn.
Een ding kom ik nergens tegen en dat is het volgende:
Normaliter loopt er van de B+ van de dynamo een draad naar de startmotor.Zo gaat de laadstroom naar de accu. Dit is logisch als je maar een accu hebt of twee zonder scheidingsdiode of scheidingsrelais.
Wanneer deze laatste echter wordt gemonteerd moet deze draad worden verwijderd en er een nieuwe verbinding van de dynamo naar de ingang van de scheidingsdiode worden gelegd . Dit staat beschreven in de installatievoorschriften van de Vetus ( verliesloze) scheidingsdiode.
Zie:
www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf

Als de oorspronkelijke verbinding niet wordt verwijderd blijft er nl een rechtstreekse verbinding tussen beide accu's bestaan en is de scheidingsdiode dus zinloos!Dit kan dan tot allerlei ongewenste verschijnselen leiden.
Ad
Ad
Laatst bewerkt: 24 jan 2011 13:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 24 jan 2011 16:49 #172546

Capolavoro schrijft:

ik vind het een mal onderzoek, ...
t

Je moet je ook niet blindstaren op dat ene doc-je. Dat heb ik alleen aangehaald omdat het in de 1e alinea direct ter zake kwam. Zoek eens verder op SOH. Kom je vervolgens op het modelleren van een lood accu en dan ben je zo weer een paar dagen verder voordat je e.e.a. hierover gelezen hebt :-).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl