Hier dan de metingen van de afgelopen tijd:
Op 16 jan heb ik de service accu aangezet met de hoofdschakelaar. Start accu uit.
Na wat diverse gebruikers geprobeerd te hebben, heb ik de boot verlaten met alleen de AIS/VHF splitter werkend.
De BM-1 gaf aan: 12,8 V / 95%, discharge 0,1-0,2 A
Op 22 jan terug aan boord: BM-1 geeft aan: 12,4 V / 70% / Discharge 0,6A (??)
Met een gebruik van 0,2 A voor de splitter zou je komen op 6*24*0,2=29 A ---> resterende capaciteit: 72 %. Dus dat klopt wel ongeveer.
Op 23 jan ben ik wat meer gaan meten, ook op de accu zelf. Begonnen met een volle accu:
13,2V ; 100%;
Voor de zekerheid heb ik de startaccu volledig losgekoppeld.
Service accu aan: 13,1 V; 0,2 V discharge (splitter)
Navi verlichting aan: BM-1 geeft onmiddelijk aan: 12,9 V (!!). Navi uit: 13,1 V; cabin lights aan: 12,9 V. Alles uit, navi aan laten staan voor langere tijd.
BM-1: 12,9 /12,8 V Discharge 2,7 A
na 5 min: 12,7 V. 90%
na 8 min 12,6 V. 85%
na 15 min 12,6 V. 85%
na 30 min én na 45 min: nog steeds 12,6 V ; 80%
Met multimeter rechtstreeks op accu gemeten: 12,47 V
na 75 min: 12,6 V ; 80%
Op dit moment heb ik er wat gebruikers bij gezet (stoom licht)
BM-1: 12,5 V; 80%; 3,7A
na 105 min 12,5 V ; 80%
weer een gebruiker er bij (2 stuks cabin light)
12,4 V;80%;5,3A
na 120 min: 12,4 V;75%
na 135 min: 12,3 V ; 75% weer 2 extra cabin lights erbij:
12,3 V ; 75%; 7,6 A
na 150 min: 12,2 V; 70%
Op accu weer gemeten met multimeter: 12,15 V
Hierna heb ik alle gebruikers (muv splitter) er af gehaald. Meting bm-1 direct: 12,5 V ; 75% 0,2 discharge (splitter)
na 5 min: 12,6 V; 80%
na 30 min: 12,7 V; 85%
En toen was het tijd om naar huis te gaan.
Mijn 'conclusies':
De spanning op de batterij valt wel heel snel terug (binnen ca 10 min van 12,9 naar 12,6 bij een gebruik van 2,7 A. Dit herhaalt zich bij elke extra gebruiker.
De bm-1 meet de spanning van de accu in gebruik (redelijk correct)en bepaalt aan de hand daarvan de capaciteit. Terwijl de capaciteit bij de accu in rust een stuk groter weer is.
Het totale verbruik tijdens deze test was ca: 10,5 Ah. Dit is ca 10% van de maximale capaciteit van de accu.
Na 30 min rust gaf de bm-1 aan: 85%, dus dat lijkt 'redelijk'.
Wat mij echter 'onrustig'maakt is de grote stroomval bij inschakelen van een (relatief) kleine gebruiker én het feit dat je blijkbaar aan de bm-1 niets hebt zolang er een gebruiker aanstaat.
Wie kan mij uitleggen wat er aan de hand is?