zeekraal schrijft:Wat die 13,8 versus 14,4 betreft is het dus een keuze tussen of een niet helemaal volle accu, of een die regelmatig staat te koken. Vanwege het nooit exact gelijke rendement van de afzonderlijke cellen bij zowel laden als ontladen zullen er een aantal cellen zijn die boven de 14,4/6=2,4 komen. Die staan dan ook het eerst "droog". Minder water heeft ook nog eens invloed op de concentratie van het zuur. Maakt het verschil tussen de cellen nog groter. Geen goede zaak.
Ik heb het idee, maar kan het niet bewijzen, dat dit weleens de grootste oorzaak van het verslijten van accu's zou kunnen zijn
Ik durf het tegendeel te beweren. Het is gek genoeg van belang dat een accu regelmatig enige tijd 'gast'. Een accu continue tot een te lage spanning laden bevordert de levensduur niet. Er ontstaat 'stratificatie' in het accuzuur. Even gassen zorgt dat de zaak weer goed gemengd is. Gassen levert weliswaar ook waterverlies op, maar daar komt enig onderhoud om de hoek kijken. Regelmatig het peil van het accuzuur controleren en indien nodig water bijvulen.
Mijn lader(s) staan overigens op 13,9/14. Beetje de kerk in het midden houden.
Je moet natuurlijk helemaal zelf beslissen wat je met je accu's doet, maar ik denk niet dat dit voor normale accu's (geen gelaccu's) een goed idee is.
Verder zijn we het er dus over eens dat de "deskundigen" niet weten dat de spanning waarbij het water gaat ontleden 13,8 Volt is!!!
Daar zijn we het vooralsnog niet over eens. Mij is niet duidelijk of ze dat niet weten. Wat ik ervan begrijp is dat men die 14,4 V als een soort grens beschouwd. Daarboven veranderen de voordelen van 'gassen' in hoog tempo in nadelen.
Als je zegt niet te weten wat er dan vrijkomt is mijn vraag wat dat dan anders kan zijn? Bovendien klopt er iets niet in de redenering. Als men beweert dat pas bij 14,4 het gassen begint terwijl je lader stopt bij die zelfde spanning.......??????
Grt, Leo.
Nogmaals: ik beweer niet dat het gassen pas begint bij 14,4V. Ik gaf aan dat een accu al ver voor het bereiken van een spanning van 14,4V begint te borrelen. Verder heb ik aangegeven dat het gedurende een beperkte tijd 'gassen' van een accu een functie heeft.
Op mijn vorige boot had ik een zonnepaneel van 40 W dat een accu van 75 ah laadde en op spanning hield. De regelaar die daartussen zat stopte het laden over het algemeen rond de 14 V, maar schakelde met geregelde tussenpozen in een stand waarbij meer spanning werd toegelaten en de accu kort tot gassen werd gebracht.
Toen ik de boot twee jaar terug verkocht was de accu in uitstekende conditie, ondanks het gegeven dat deze meer dan 6 jaar oud was. Mijn vorige accu's (van voor de tijd dat de combinatie zonnepaneel en regelaar voor de lading zorgden) waren tegen die tijd meestal al een veel groter deel van hun capaciteit kwijt.
--
stegman