Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ontladen batterijen

Re:Ontladen batterijen 23 juli 2010 07:34 #138641

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
web schrijft:
Frontje eraf? Dat scheelt ook nog wel eens. Verlichtingdraad (ISO) niet toevallig aan 12V zitten? Kan ik me van jou eigenlijk niet voorstellen maar ik vraag het toch maar...

Opsturen voor garantie is ook een optie, want 100mA is ook voor een auto echt teveel. Stel je een Pandaatje voor met 34Ah accu, die krijg je na een paar dagen stilstaan al niet meer aangeslingerd met zo'n zuipschuit van een radio eraan. Er is dus gewoon iets niet goed met die radio.

De geheugenstroom van een autoradio varieert per type, maar meer dan een milliampere of vijf heb ik echt nog nooit gezien, en ik heb heeeeeel vaak lekstroom-diagnoses gedaan op auto's...

Volgens mij heb ik het probleem gevonden.
Het schijnt dat Sony van de gele draad de hoofdvoeding heeft gemaakt en de rode de permanente moet zijn. Zo heb ik het dus niet, en dat verklaart dan ook de 100mA...! Als ik de stroomsterkte in de rode draad meet is dat vast <1 mA...
Tsjah, de vorige radio die ik aansloot was geen Sony en dat werkte dus wel goed zo. B)
Straks even proberen, en de draden omkeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 01 jan 2011 17:54 #168012

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Ik ga maar even verder op dit topic.
Mijn service accu is 2 jaar oud. semi-tractie.
Mijn start accu is wat ouder en kleiner.
Via bosch relais aan elkaar geschakeld.
via Ctek wordt de set (bijna) continue geladen.
Opgeladen meet ik de accu's op ca. 12,8 Volt. Als ik dan iets inschakel als navigatie verlichting of zo (1 25 Watt lampje en 1 led lampje) dan zie ik een stroom lopen van ca 2,3 A . Lijkt nog logisch. Wat niet logisch is, is dat het voltage na ca 5 minuten over de accu is terug gelopen tot 12,2 V. Doe de verlichting uit en wacht ca 1 uur dan is t voltage op de accu nog zo'n 12,5 V
Dat lijkt mij toch een wel erg snelle terugval van de accu capaciteit. Of niet?
Iemand een idee waar ik naar moet zoeken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 01 jan 2011 18:20 #168018

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
pieter2 schrijft:
Dat lijkt mij toch een wel erg snelle terugval van de accu capaciteit.
12,8V is inderdaad helemaal vol, en
12,5V betekent een ontlading van pakweg 25%, maar een halve volt mis-meting kan zomaar 10% verschil maken....

Je noemt de Ah van je accu niet, maar ik neem ff aan dat dat (29 voeter?) toch wel (minstens) 100Ah is?

Een ontlading van 25% in 5 minuten is dan wel erg veel; bij de stroom die je meet (2,3A) zou dat toch zo'n 10 uur moeten duren....

Kan het zijn dat de capaciteit van de accu drastisch teruggelopen is door (meerdere) diepe ontladingen of door andere oorzaken?

Kan het zijn dat de lichtaccu een (slechte) startaccu staat op te laden als de externe lader (motor, lader) eraf is? Dat Bosch relais moet ze toch ontkoppelen bij een bepaalde spanning....

groet
t
Laatst bewerkt: 01 jan 2011 18:23 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 01 jan 2011 21:11 #168037

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Laatst bewerkt: 01 jan 2011 21:11 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 01 jan 2011 21:24 #168040

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Nog wat informatie adhv de vragen van capo:
Service Accu 105 Ah; dit is ook de accu die gemeten is.
Deze accu is redelijk nieuw (2 jaar) en nog nooit onder de 60% geweest.
De startaccu wordt steeds op ca 12,7 V door de Ctek geladen. Als ik op de motor vaar werkt het relais volgens mij zodanig dat eerst de startaccu wordt geladen. Als die voldoende is gaat de service accu ook mee in het laden.
De startaccu is wel oud.
De noemde metingen werden overigens gedaan terwijl de de startaccu met de hoofdschakelaar (ik heb er 1 op de service en 1 op de start) uitgezet was.
Ik zal morgen eens meten of hetzelfde ook voorkomt bij inschakelen van andere stroomgebruikers.
Het lijkt mij kunnen liggen aan iets als een grote lekstroom / kortsluiting oid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 01 jan 2011 21:55 #168050

pieter2 schrijft:
Nog wat informatie adhv de vragen van capo:
Service Accu 105 Ah; dit is ook de accu die gemeten is.
Deze accu is redelijk nieuw (2 jaar) en nog nooit onder de 60% geweest.
De startaccu wordt steeds op ca 12,7 V door de Ctek geladen. Als ik op de motor vaar werkt het relais volgens mij zodanig dat eerst de startaccu wordt geladen. Als die voldoende is gaat de service accu ook mee in het laden.
De startaccu is wel oud.
De noemde metingen werden overigens gedaan terwijl de de startaccu met de hoofdschakelaar (ik heb er 1 op de service en 1 op de start) uitgezet was.
Ik zal morgen eens meten of hetzelfde ook voorkomt bij inschakelen van andere stroomgebruikers.
Het lijkt mij kunnen liggen aan iets als een grote lekstroom / kortsluiting oid?

Er is mij, m.b.t. het plaatsen van hoofdschakelaars,door de leverancier van de schakelaars, geadviseerd de - te onderbreken, en NIET de + , dit i.v.m. weglekken van stroom.
En heb e.e.a. toegepast.

Groet,
Cees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 01 jan 2011 22:10 #168056

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Ja, maar ik heb het probleem van snel ontladen bij een INgeschakelde accu en een stroomgebruiker. Er lijkt dus niet zoveel te lekken wanneer de accu uitgeschakeld is.
gr Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 02 jan 2011 00:01 #168075

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
2 jaar oud of niet, het lijkt me toch wel zinnig de accu na opladen tot minimaal 13,8 Volt (en niet tot 12,7) te belasten met b.v. 2 parallel geschakelde lampen van 25 Watt. Die moeten dan ruwweg zo'n 105Ah/4Amp=25uur blijven branden.
Weet je in elk geval zeker dat daar de oorzaak niet ligt. Of juist wel.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 02 jan 2011 00:01 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 02 jan 2011 08:58 #168086

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Loopt je verbruikersaccu niet leeg op de slechte startaccu?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 02 jan 2011 11:41 #168117

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeekraal schrijft:
het lijkt me toch wel zinnig de accu na opladen tot minimaal 13,8 Volt (en niet tot 12,7)

dat gaat vast niet lukken, de laadspanning kan misschien wel 13.8V zijn maar een volgeladen accu haalt dat nooit.
De tabel van Victron nogmaals:

accuspanning (accu in rust!! geen lader of gebruikers voor een paar uur!) bij diverse ontladingspercentages:

0% tussen 1,265V en 1,285V
25% 12.45V
50% 12.24V
75% 12.06V
100% 11.89V

@pieter2, dat Bosch relais dat je noemt, dat is vast bedoeld om beide accu's parallel te schakelen totdat de lichtaccu onder een bepaalde spanning (iets van 12.4V of zo) komt?
Als dat inderdaad zo is dan staan beide accu's aan elkaar gekoppeld via dat relais (omdat de lader de spanning hoog houdt).
Als je dan de lader eraf haalt zou de lichtaccu wel eens 'leeg kunnen lopen' in de (slechte) startaccu, omdat de minnen vast wel gekoppeld zijn en het relais de plussen koppelt (tot ontkoppeling bij die 12.4 of 12.5V) .

Iets anders kan ik niet verzinnen, want als het ergens anders heen ging moest er toch echt iets smelten of in de fik gaan: 25% van je 105Ah accu in 5 minuten is een stroom van 300A.... dat valt op ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 02 jan 2011 12:06 #168120

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
pieter2 schrijft:
Ik ga maar even verder op dit topic.
Mijn service accu is 2 jaar oud. semi-tractie.
Mijn start accu is wat ouder en kleiner.
Via bosch relais aan elkaar geschakeld.
via Ctek wordt de set (bijna) continue geladen.
Opgeladen meet ik de accu's op ca. 12,8 Volt. Als ik dan iets inschakel als navigatie verlichting of zo (1 25 Watt lampje en 1 led lampje) dan zie ik een stroom lopen van ca 2,3 A . Lijkt nog logisch. Wat niet logisch is, is dat het voltage na ca 5 minuten over de accu is terug gelopen tot 12,2 V. Doe de verlichting uit en wacht ca 1 uur dan is t voltage op de accu nog zo'n 12,5 V
Dat lijkt mij toch een wel erg snelle terugval van de accu capaciteit. Of niet?
Iemand een idee waar ik naar moet zoeken?
Zij beide accu's bij dat belasten met die twee lampjes parallel geschakeld?

Je schrijft dat de accu's na laden een spanning van 12,8 V hebben. Hoe lang na het opladen is dat? Als ze die spanning 24 uur na afkoppelen van de lader hebben, zijn ze in topconditie. Bij meting binnen 1 uur na afkoppelen zegt het niks. De accu's moeten tenminste 12 uur (liefst meer) 'rust' hebben om de conditie te kunnen bepalen. Een accu die, na volledig te zijn geladen, binnen 24 uur terugzakt naar een spanning van 12,5 V of minder heeft z'n beste tijd al achter de rug.

Kortom: Laadt de zaak nogmaals en laat de accu's na volledige lading (waarbij een eind-laadspanning tussen de 14,2 en 14.4 V gehaald moet kunnen worden) tenminste 12 uur rusten. Meet dan wat er aan spanning (onbelast) is overgebleven.

Dat de spanning onder belasting meteen enkele tienden van volts inzakt is normaal. Dat de spanning (na een start met volle capaciteit) na het weghalen van een belasting van enkele minuten niet terugkomt tot ongeveer de beginspanning is vreemd en duidt op 1 of meer accu's die in kwaliteit (vermogen om spanning vast te houden) zij teruggelopen.

Wat de acculader betreft: die CTEK-laders zijn aardige dingetjes om een accu in goede conditie en van niet te grote capaciteit op spanning te houden. Een autoaccu van 40 - 50 ah bijvoorbeeld.
De lichtere types zijn echter naar mijn idee niet geschikt om een accubank van pakweg 150 - 200 ah of meer volledig te laden.
Een vuistregel voor de verhouding tussen accucapaciteit en lader is dat het maximale amperage van de lader ongeveer 10 % van accucapaciteit moet zijn. Bij 150 ah totale accucapaciteit dus een lader die maximaal 15A laadstroom kan leveren.

--
stegman
Laatst bewerkt: 02 jan 2011 19:11 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 02 jan 2011 18:48 #168202

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Capolavoro schrijft:

accuspanning (accu in rust!! geen lader of gebruikers voor een paar uur!) bij diverse ontladingspercentages:

0% tussen 1,265V en 1,285V
25% 12.45V
50% 12.24V
75% 12.06V
100% 11.89V


groet
t

Is dit serieus???
Zie antwoord Stegman!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 02 jan 2011 18:52 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 02 jan 2011 19:09 #168204

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
zeekraal schrijft:
Capolavoro schrijft:

accuspanning (accu in rust!! geen lader of gebruikers voor een paar uur!) bij diverse ontladingspercentages:

0% tussen 1,265V en 1,285V
25% 12.45V
50% 12.24V
75% 12.06V
100% 11.89V

Is dit serieus???
Zie antwoord Stegman!
Ja, dit is serieus. Het gaat hier om de accuspanning in rust, gemeten tenminste 12 uur na lading.

De maximale laadspanning van 14,4 V is iets heel anders. Dat is de spanning die maximaal toelaatbaar is tijdens het laden van de meeste accu's (gelaccu's mogen tot maximale spanning van 14 - 14,2 V worden geladen, geloof ik; calciumaccu's kunnen nog iets meer hebben dan 14,4 V).
Geen enkele accu houdt echter die spanning vast na het afkoppelen van de lader. In de eerste minuten zakt de spanning al tot onder de 14 V, na 1 tot 2 uur onder de 13 V. Daarna zakt de spanning steeds langzamer, tot na 12 - 24 uur een stabiel niveau wordt bereikt dat over een lengte van weken slechts enkele tienden van een volt zakt.

Het is misschien ontnuchterend om te zien dat een accu die onbelast nog een spanning van 12 V heeft al merendeels is ontladen (en dus absoluut niet verder mag worden ontladen), maar het is wel een feit.

--
stegman
Laatst bewerkt: 02 jan 2011 19:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 02 jan 2011 19:20 #168205

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Behalve dan toch de eerste regel!
Bij 0% ontlading (dus volle accu) 1,65 Volt per cel?
Voor de rest akkoord.

Wat me ook nog opvalt in het tabelletje van Victron is dat ze beweren dat accu's bij 14.4 Volt beginnen te "gassen".
Foutje, dat begint bij 13,8.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 02 jan 2011 19:21 #168206

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeekraal schrijft:
Capolavoro schrijft:

accuspanning (accu in rust!! geen lader of gebruikers voor een paar uur!) bij diverse ontladingspercentages:

0% tussen 1,265V en 1,285V
25% 12.45V
50% 12.24V
75% 12.06V
100% 11.89V


groet
t

Is dit serieus???
Zie antwoord Stegman!

natuurlijk is dit serieus.
komt zo uit het document 'electricity on board' van www.victronenergy.com
(behalve de komma op de verkeerde plek bij 100%.... moet zijn 12.65-12.85V)

groet
t
Laatst bewerkt: 02 jan 2011 19:24 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 02 jan 2011 20:24 #168212

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
zeekraal schrijft:
Behalve dan toch de eerste regel!
Bij 0% ontlading (dus volle accu) 1,65 Volt per cel?
Voor de rest akkoord.
Je kan natuurlijk beweren dat je niet begreep dat bij die eerste regel de komma's verkeerd staan, maar dan moet je vervolgens ook de rest van de rekensom goed maken. Bij een accuspanning van 1,265 V heeft 1 cel natuurlijk een heel wat lagere spanning dan de 1,65 V waar jij het over hebt.
Wat me ook nog opvalt in het tabelletje van Victron is dat ze beweren dat accu's bij 14.4 Volt beginnen te "gassen".
Foutje, dat begint bij 13,8.
Ja, de accu begint hoorbaar te borrelen bij een spanning die aanzienlijk lager is dan 14,4 V. Of er dan ook al knalgas vrijkomt of wat anders, weet ik niet. Feit is dat die 14,4 V algemeen (niet alleen door Victron) wordt omschreven als de 'gasspanning'. Lang doorladen bij de spanning of daarboven leidt tot ernstig waterverlies waardoor de accu 'droogkookt'.
Laden tot slechts 13,8 V leidt er toe dat de accucapaciteit niet volledig wordt benut (de accu wordt doodgewoon niet volledig geladen). Het is niet voor niets dat de meest automatische acculaders en spanningsregelaars op dynamo's zijn afgesteld op doorladen tot 14,4 V.

--
stegman
Laatst bewerkt: 02 jan 2011 20:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 02 jan 2011 23:51 #168242

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Inderdaad. Eerst de 2 in het getal vergeten ( zag jij op jouw beurt ook niet ;)) en dan zie je niet meer dat de komma verkeert staat. Was dus een overbodige reactie.

Wat die 13,8 versus 14,4 betreft is het dus een keuze tussen of een niet helemaal volle accu, of een die regelmatig staat te koken. Vanwege het nooit exact gelijke rendement van de afzonderlijke cellen bij zowel laden als ontladen zullen er een aantal cellen zijn die boven de 14,4/6=2,4 komen. Die staan dan ook het eerst "droog". Minder water heeft ook nog eens invloed op de concentratie van het zuur. Maakt het verschil tussen de cellen nog groter. Geen goede zaak.
Ik heb het idee, maar kan het niet bewijzen, dat dit weleens de grootste oorzaak van het verslijten van accu's zou kunnen zijn (naast het de winter door aan boord laten staan van half opgeladen exemplaren en daar pas in het voorjaar weer eens naar kijken).
Mijn lader(s) staan overigens op 13,9/14. Beetje de kerk in het midden houden.

Verder zijn we het er dus over eens dat de "deskundigen" niet weten dat de spanning waarbij het water gaat ontleden 13,8 Volt is!!!
Als je zegt niet te weten wat er dan vrijkomt is mijn vraag wat dat dan anders kan zijn? Bovendien klopt er iets niet in de redenering. Als men beweert dat pas bij 14,4 het gassen begint terwijl je lader stopt bij die zelfde spanning.......??????
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 02 jan 2011 23:54 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 00:13 #168244

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
lodewijk stegman schrijft:
Je schrijft dat de accu's na laden een spanning van 12,8 V hebben. Hoe lang na het opladen is dat? Als ze die spanning 24 uur na afkoppelen van de lader hebben, zijn ze in topconditie. Bij meting binnen 1 uur na afkoppelen zegt het niks. De accu's moeten tenminste 12 uur (liefst meer) 'rust' hebben om de conditie te kunnen bepalen. Een accu die, na volledig te zijn geladen, binnen 24 uur terugzakt naar een spanning van 12,5 V of minder heeft z'n beste tijd al achter de rug.

Kortom: Laadt de zaak nogmaals en laat de accu's na volledige lading (waarbij een eind-laadspanning tussen de 14,2 en 14.4 V gehaald moet kunnen worden) tenminste 12 uur rusten. Meet dan wat er aan spanning (onbelast) is overgebleven.

Wat de acculader betreft: die CTEK-laders zijn aardige dingetjes om een accu in goede conditie en van niet te grote capaciteit op spanning te houden. Een autoaccu van 40 - 50 ah bijvoorbeeld.
De lichtere types zijn echter naar mijn idee niet geschikt om een accubank van pakweg 150 - 200 ah of meer volledig te laden.
Een vuistregel voor de verhouding tussen accucapaciteit en lader is dat het maximale amperage van de lader ongeveer 10 % van accucapaciteit moet zijn. Bij 150 ah totale accucapaciteit dus een lader die maximaal 15A laadstroom kan leveren.

--
stegman[/quote]
Ik heb een Ctek XS7000 op een accu van 105 Ah, dat zou toch moeten kunnen? Verder heb ik de "24 uurs test" ingezet. Morgen kan ik dus meer vertellen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 00:23 #168245

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
zeekraal schrijft:
Wat die 13,8 versus 14,4 betreft is het dus een keuze tussen of een niet helemaal volle accu, of een die regelmatig staat te koken. Vanwege het nooit exact gelijke rendement van de afzonderlijke cellen bij zowel laden als ontladen zullen er een aantal cellen zijn die boven de 14,4/6=2,4 komen. Die staan dan ook het eerst "droog". Minder water heeft ook nog eens invloed op de concentratie van het zuur. Maakt het verschil tussen de cellen nog groter. Geen goede zaak.
Ik heb het idee, maar kan het niet bewijzen, dat dit weleens de grootste oorzaak van het verslijten van accu's zou kunnen zijn
Ik durf het tegendeel te beweren. Het is gek genoeg van belang dat een accu regelmatig enige tijd 'gast'. Een accu continue tot een te lage spanning laden bevordert de levensduur niet. Er ontstaat 'stratificatie' in het accuzuur. Even gassen zorgt dat de zaak weer goed gemengd is. Gassen levert weliswaar ook waterverlies op, maar daar komt enig onderhoud om de hoek kijken. Regelmatig het peil van het accuzuur controleren en indien nodig water bijvulen.
Mijn lader(s) staan overigens op 13,9/14. Beetje de kerk in het midden houden.
Je moet natuurlijk helemaal zelf beslissen wat je met je accu's doet, maar ik denk niet dat dit voor normale accu's (geen gelaccu's) een goed idee is.
Verder zijn we het er dus over eens dat de "deskundigen" niet weten dat de spanning waarbij het water gaat ontleden 13,8 Volt is!!!
Daar zijn we het vooralsnog niet over eens. Mij is niet duidelijk of ze dat niet weten. Wat ik ervan begrijp is dat men die 14,4 V als een soort grens beschouwd. Daarboven veranderen de voordelen van 'gassen' in hoog tempo in nadelen.
Als je zegt niet te weten wat er dan vrijkomt is mijn vraag wat dat dan anders kan zijn? Bovendien klopt er iets niet in de redenering. Als men beweert dat pas bij 14,4 het gassen begint terwijl je lader stopt bij die zelfde spanning.......??????
Grt, Leo.
Nogmaals: ik beweer niet dat het gassen pas begint bij 14,4V. Ik gaf aan dat een accu al ver voor het bereiken van een spanning van 14,4V begint te borrelen. Verder heb ik aangegeven dat het gedurende een beperkte tijd 'gassen' van een accu een functie heeft.

Op mijn vorige boot had ik een zonnepaneel van 40 W dat een accu van 75 ah laadde en op spanning hield. De regelaar die daartussen zat stopte het laden over het algemeen rond de 14 V, maar schakelde met geregelde tussenpozen in een stand waarbij meer spanning werd toegelaten en de accu kort tot gassen werd gebracht.
Toen ik de boot twee jaar terug verkocht was de accu in uitstekende conditie, ondanks het gegeven dat deze meer dan 6 jaar oud was. Mijn vorige accu's (van voor de tijd dat de combinatie zonnepaneel en regelaar voor de lading zorgden) waren tegen die tijd meestal al een veel groter deel van hun capaciteit kwijt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 00:48 #168246

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
pieter2 schrijft:
Ik heb een Ctek XS7000 op een accu van 105 Ah, dat zou toch moeten kunnen? Verder heb ik de "24 uurs test" ingezet. Morgen kan ik dus meer vertellen!
Die XS7000 levert maximaal 7A laadstroom, geloof ik. Ik zie ook regelmatig de XS3600, die 3,6A levert. Die is vooral geschikt als onderhoudslader, naar mijn idee.
Om een 105 ah accu volledig te laden is 7A theoretisch op het randje, maar als de lader de accu tot 14,4V weet te brengen is er weinig op tegen, lijkt me.

Ik ben benieuwd wat je test oplevert.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 10:06 #168266

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Een goede acculader meet de omgeving en/of accu temperatuur.
naar aanleiding van deze gemeten temperatuur word de laad spanning bepaald.
Bij 20 graden Celsius mag er een maximale spanning op de 12 volt accu polen staan van 13,34 volt.
Hierna treedt de gas ontwikkeling op, H2 en dat wil je niet in een afgesloten boot hebben.
Hoe kouder de omgeving en/of accu word, dan gaat de laad spanning omhoog.
Omgekeerd hoe warmer laad spanning omlaag.
Zo laad je veilig een accu of accu banken.
Van de bekende merken zijn deze 3 of 4 traps laders uit gerust met een aparte temperatuur sensor.
Ik vaar nu al een hele tijd met een degelijke lader en het werkt uitstekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 10:24 #168267

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
dehler schrijft:
Bij 20 graden Celsius mag er een maximale spanning op de 12 volt accu polen staan van 13,34 volt.
Hierna treedt de gas ontwikkeling op, H2 en dat wil je niet in een afgesloten boot hebben.

dat hangt ook van de soort accu af. Uit een gesloten accu komt heus geen gas (tenzij de hele accu ontploft....)
Zoals lodewijk al schreef, en ook in het Victron document te vinden is, is een beetje gasvorming nuttig om de vloeistof in de accu goed homogeen te houden (geen 'stratificatie')
Victron spreekt over het voorkómen van 'excessive gassing'.

En inderdaad corrigeert een goede lader voor de temperatuur (van de accu, niet de omgeving).

De Ctek van pieter2 is denk ik een beetje klein (7A) voor de 105 Ah accu. 10 a 20% van de capaciteit, zegt de vuistregel.....

@pieter2, heb je nadere specs van het Bosch relais?

groet
t
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 10:25 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 13:41 #168285

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Capolavoro

Een gesloten accu moet je maar eens goed bekijken.
aan de zijkant zit een over druk veiligheid ventiel.
Er kan dus wel degelijk H2 uit kommen.
Laad met een goedkope en slechte acculader boven de gas grens en de mogelijkheid bestaat dat dit ventiel los komt.
Ik heb hier 3 gesloten calcium accu's en deze zijn standaard zo uit gevoerd.
Dus wel een mogelijkheid tot H2

Er zijn wel degelijk laders die de omgeving temperatuur meten.
Mijn vorige lader had de ntc meting (temp. meting) in de draad boom.
De huidige heeft een sensor op de accu en deze is op de zijkant van de accu geplakt.
Dus wel degelijk omgeving of accu temperatuur meting.


En wat ik beschreven heb is voor lood/zwavel, calium accu's.


Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 17:38 #168327

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Capolavoro schrijft:
@pieter2, heb je nadere specs van het Bosch relais?
[/quote]

Natuurlijk:
Scheidings relais accus: Bosch 12 V 75 A 0332 002 156: gekocht in 1996
Version: relay with incorrect-polarity protection
diode and decay diode for suppressing inductive
voltage peaks, protected against sea water.
Switching capacity: 12 V 75 A (400 A, 1 s).
Securing: 2 holes, 5.3 mm in diameter.
Connection: screw-type connections and blade
terminals.
Dimensions: 75 x 35 mm, height 55 mm.
Photo:


Schema:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 18:35 #168351

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
dat Bosch relais koppelt de lichtaccu aan de dynamo bij spanning op de D+, draaiende dynamo.
Het koppelt dus niet de startaccu parallel aan de lichtaccu om zo meer capaciteit te hebben.
Dat dacht ik eerst ff....
Kan het zijn dat het relais blijft hangen?
Dan hangen de accu's continu parallel, en dat is een probleem met 2 verschillende capaciteiten van verschillende leeftijd, ook nog....

De Ctek laadt alleen de lichtaccu, zie ik dat goed?
Dus de enige manier om de startaccu te laden is met de dynamo?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl