Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ontladen batterijen

Ontladen batterijen 16 juni 2010 19:18 #133350

Merk de laatste tijd dat mijn beide accu's, na zelfs 12 uren opladen, zich blijkbaar snel ontladen?
De alternator is gekoppeld aan de beide batterijen via een scheidingsdiode, weliswaar reeds enkele jaren oud!
Zou deze diode kunnen stuk zijn?
Iemand hier ervaring mee? Tips? Hoe controleren? Testen?
Alvast bedankt voor de feedback!
Groeten,
René Peiffer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 16 juni 2010 19:56 #133358

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
wat is de accu-spanning na die 12 uur laden (volt)?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 16 juni 2010 20:00 #133363

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
begin eerst maar eens met meten;
laadspanning voor en achter de diodes.
spanning accus na x uur
laadstromen

en hoe oud zijn deze accus eigenlijk?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 16 juni 2010 20:08 #133368

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Iets meer info is welkom, monteurs kunnen niet gedachten lezen.

Gauw leeg is een relatief begrip. Als je niet bijlaadt is een grootverbruiker in staat om elke accu in korte tijd leeg te trekken.
In hoeveel tijd en bij welke afname zijn ze zo leeg?.
Zijn het "onderhoudsvrije" accu's?
Wat voor soort accu's zijn het? b.v. lood, gel of semi tractie.
Zijn de 2 accu's een start en een verbruiker?
Amperage van de accu's afzonderlijk.
Leeftijd van de accu's.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 16 juni 2010 20:34 #133382

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Unda1979 schrijft:
Merk de laatste tijd dat mijn beide accu's, na zelfs 12 uren opladen, zich blijkbaar snel ontladen?
De alternator is gekoppeld aan de beide batterijen via een scheidingsdiode, weliswaar reeds enkele jaren oud!
Zou deze diode kunnen stuk zijn?
Iemand hier ervaring mee? Tips? Hoe controleren? Testen?
Alvast bedankt voor de feedback!
Groeten,
René Peiffer

Om te beginnen de laat stroom meten voor de diode brug en daar na

Verder hou oud zijn de accu’s en zijn die wel eens voorledig leeg geweest

Zit er een hoofdschakelaar op de accu’s en word deze gebruikt?

Scheidsdoiden gaat niet zomaar stuk tenzij je de accupool er afhaalt terwijl de motor nog loopt


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 17 juni 2010 07:11 #133412

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Om te beginnen de laat stroom meten voor de diode brug en daar na

Bedoel je stroom meten of spanning meten, een spanningsval is er altijd over de diodebrug, interesant is te weten hoeveel.

Een stroommeting is minder interesant, hangt helemaal van de ladercapaciteit en de inwendige weerstand van de accu,s af.

Maar goed, lader kan defect zijn, accu,s kunnen defect zijn, eerst alle componenten afzonderlijk testen/meten zou ik zeggen.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 17 juni 2010 10:56 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 17 juni 2010 08:22 #133426

Alvast dank aan deze voor uw reactie, zal deze WE op de boot enkele metingen doen en geef feedback hieromtrent.
Groeten,
René Peiffer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 13 juli 2010 18:58 #137405

Heb je het probleem al gevonden? Wij hebben namelijk ook een vergelijkbaar probleem :huh: met accu's van slechts 1 jaar oud.
Start accu 70 Amp en een licht van 105Amp.

Ik hoor graag van je.

Gr.

Martin van der Heiden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 13 juli 2010 19:46 #137424

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Misschien beginnen met de suggesties opvolgen die er al staan?

Zoals laadspanningen meten voor en na de diodebrug, accuspanning na het opladen meten, enz.

Tis maar een idee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 13 juli 2010 19:54 #137427

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ter aanvulling:
snel leeg zijn accu's vooral als ze enige tijd (paar maanden) niet voldoende geladen zijn geweest.
De capaciteit kan dan zomaar gehalveerd zijn, of nog minder.
En dat is vaak niet te herstellen omdat de platen dan onherstelbaar beschadigd zijn.

laten we hopen dat dat het nog niet is.
maar inderdaad, daarvoor hebben we laadspanningen nodig, en vooral, de accupoolspanning na een paar uur rust (van de accu).
Niet laden, niet ontladen, en dan na een paar uur de spanning meten.

op de site van Victron staat een prima document: www.victronenergy.com/upload/d...rd_rev8_july2004.pdf

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 13 juli 2010 19:58 #137428

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik denk eerder aan een lekstroom of stiekeme gebruiker, of een keer de hoofdschakelaar aan laten staan met een kleine verbruiker.

Een accu helemaal leeg laten trekken met een laag verbruik is funest...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 13 juli 2010 20:56 #137446

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Zoals Fer al vertelde, altijd de massa schakelaar uitzetten als je de boot verlaat, dan heb je alleen nog de zelfontlading van de accu, en dat duurt maanden.
Er zijn al snel stiekeme verbruikers.

Ik heb in april een mijn accu (60ah) volgeladen op de wal, en pas vorige week de walstroom er weer opgehad.
Dit is wel te lang, maar de radio speelde nog prima!

Ik zet altijd braaf de massa schakelaar uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 13 juli 2010 21:00 #137448

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Rene, jij hebt ook een jeanneau, zie ik.

Tijdens mijn Engeland trip begaven beide service accu's het.
Het bleken gewone auto-accu's te zijn van het merk Tudor, elk 70 Ah.

Ik merkte het eerst aan de stuurautomaat, die ging een eigen leven leiden. Daarna begaf de GPS plotter het telkens. 's-Nachts hoorde ik de koelkast telkens pendelen, aan uit, aan uit etc.

Twee dagen later gaf de voltmeter na 8 uur varen op de motor 10 Volt aan. Ze waren dus echt overleden, in ieder geval 1 cel.
Accu's waren 8 jaar oud, dus ze hadden hun tijd gehad.

Heb nu 2 deep cycle accu's aangeschaft van 105 Ah elk en ze passen precies in de accubak. Met 50% korting op de listprijs. (Voor wat een listprijs waard is)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 14 juli 2010 10:40 #137511

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Soms zit er wel eens een stiekeme gebruiker de accu leeg te snoepen.
Een gedateerde autoradio met geheugen die constant onder spanning moet staan kan wel eens de leeg slurper zijn.
Moderne autoradio's doen dit niet en kunnen heel lang onder spanning blijven staan.

De + accupool los maken en een unverseel meter er tussen plaatsen kabel en pool en dan zie je of er een stroom loopt en hoeveel.

Verhaal uit eigen ervaring
groet jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 14 juli 2010 13:20 #137532

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik heb soortgelijke accu problemen, één jaar oude accu 185ah, de acculader bleek als deze niet op 220 aangesloten is 0,3 ampere te verbruiken.

Deze accu is daardoor tot twee keer toe tot 12,2 en 12,3 volt ontladen. Sindsdien heb ik het idee dat de capaciteit veel lager.
Is deze accu nu afgeschreven of heb ik nog mogelijkheden. Is ontladen tot dat niveau funest of kan het boven de 12v nog wel? En voor de toekomst, wat is het minimum voltage dat ik aan moet houden om weer bij te gaan laden, 12,6v?

Hoor het graag,

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 14 juli 2010 13:23 #137533

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
accuspanning (accu in rust!! geen lader of gebruikers voor een paar uur!) bij diverse ontladingspercentages:

0% tussen 1,265V en 1,285V
25% 12.45V
50% 12.24V
75% 12.06V
100% 11.89V

een verder dan 50% ontladen accu niet direct laden kan leiden tot onherstelbare schade.


12.2V is dus pakweg 60% ontladen, dat is al teveel.

alles staat hierin www.victronenergy.com/upload/d...rd_rev8_july2004.pdf

groet
t
Laatst bewerkt: 14 juli 2010 13:28 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 14 juli 2010 14:27 #137544

Om het nog een beetje te nuanceren, er is nog wel degelijk verschil tussen de accu's, de deepcycle accu's (vele soorten en maten) kunnen veel beter tegen ontlading onder de 50%. Indien de spanning enkele keren lager komt is het niet zo'n groot probleem. Maar langdurig te lage spanning (in rust) is in ieder geval nooit goed. Ik reken overigens altijd ruwweg met 0,1V = 10% accu reductie gerekend va 12.8 wat ongeveer overeenkomt met datgene wat capolavoro schrijft alleen is bij 12.8V 100% accucapaciteit en dan reducerend :P
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 14 juli 2010 14:31 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 14 juli 2010 17:57 #137560

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Capalavoro spreekt over accuspanning na diverse uren geen stroomgebruikers. Bij welk niveau zou ik dan moeten gaan bijladen terwijl ik wel stroom gebruik. Is dat dan lager dan 12,4 (omdat de accu na een tijdje niet gebruiken toch weer wat bij komt) of toch gewoon bij 12,4 gaan laden?

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 14 juli 2010 18:06 #137561

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
@Erik
heb je het Victron document bekeken? Ik denk dat daar wel iets instaat over je vraag. Iets als niet ontladen voor meer dan 50% en daarna zsm weer opladen. Eea afhankelijk van het type accu.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 14 juli 2010 18:27 #137565

In principe heb je tijdens gebruik geen goed indicatie. Kijk maar eens op de voltmeter als je een gebruiker aanzet. Dus wil je een goede indicatie moet je het zoals gezegd in rust"meten". Kijk zelf maar eens wat voor effect welke gebruiker heeft op het voltage. Je voltage zal dus inzakken tijdens gebruik afhankelijk van "hoeveel" je gebruikt. Dus het niveau zal lager zijn dan het niveau in rust maar compleet afhankelijk van de gebruiker. Moet je eens kijken wat bv een startmotor doet met de voltage van een volle accu maar de accu is dan echt nog niet leeg.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 20 juli 2010 12:13 #138159

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
dehler schrijft:
Soms zit er wel eens een stiekeme gebruiker de accu leeg te snoepen.
Een gedateerde autoradio met geheugen die constant onder spanning moet staan kan wel eens de leeg slurper zijn.
Moderne autoradio's doen dit niet en kunnen heel lang onder spanning blijven staan.

De + accupool los maken en een unverseel meter er tussen plaatsen kabel en pool en dan zie je of er een stroom loopt en hoeveel.

Verhaal uit eigen ervaring
groet jaap


Mijn half jaar oude Sony radio-cd trekt nogsteeds 100 mA alleen al om 6 geheugentjes vast te houden...
Dit viel mij nogal tegen, maar wel de oorzaak gevonden van het langzaam leegtrekken van die ene accu.
Het geheugendraadje wordt nu voorzien van een keuze schakelaar. Straks kan ik dus kiezen of het geheugen bewaard moet worden (max. weekje niet a/b) of niet. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 20 juli 2010 12:50 #138165

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Bij mij gaat alles om hier bedoel ik bij de accuschakelaar ,brandstof kraan en koelwaterkraan als ik langer dan een dag weg ben nooit geen problemen.

Uhmm thja een dan geen zenders geprogrammeerd :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 20 juli 2010 14:06 #138174

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Sjaap schreef:
Mijn half jaar oude Sony radio-cd trekt nogsteeds 100 mA alleen al om 6 geheugentjes vast te houden...

100mA is wel *errug* veel!

Te vergelijking: Bij mijn eigen Sony radio-cd van ong. 6 jaar oud heb ik 0,5mA gemeten voor het onderhouden van het geheugen, dus bijna verwaarloosbaar. Ik vraag me dan ook af of jouw radio echt "uit" is.

Ik heb overigens wel eens een (nieuwe, "merk" Marquant) radio in handen gehad die 20mA snoepte, en die ik daarom maar gelijk heb afgekeurd voor gebruik in de boot. Dat is in 1 maand nl. al 15Ah.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 20 juli 2010 14:35 #138178

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
H2O schrijft:
Sjaap schreef:
Mijn half jaar oude Sony radio-cd trekt nogsteeds 100 mA alleen al om 6 geheugentjes vast te houden...

100mA is wel *errug* veel!

Te vergelijking: Bij mijn eigen Sony radio-cd van ong. 6 jaar oud heb ik 0,5mA gemeten voor het onderhouden van het geheugen, dus bijna verwaarloosbaar. Ik vraag me dan ook af of jouw radio echt "uit" is.

Ik heb overigens wel eens een (nieuwe, "merk" Marquant) radio in handen gehad die 20mA snoepte, en die ik daarom maar gelijk heb afgekeurd voor gebruik in de boot. Dat is in 1 maand nl. al 15Ah.

Jeroen.

Tsjah, wat kan ik er aan doen? Ik heb rood en zwart als normale geschakelde voedingsdraad gebruikt (massa ongeschakeld) en de gele als "geheugendraad".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 20 juli 2010 15:18 #138188

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Frontje eraf? Dat scheelt ook nog wel eens. Verlichtingdraad (ISO) niet toevallig aan 12V zitten? Kan ik me van jou eigenlijk niet voorstellen maar ik vraag het toch maar...

Opsturen voor garantie is ook een optie, want 100mA is ook voor een auto echt teveel. Stel je een Pandaatje voor met 34Ah accu, die krijg je na een paar dagen stilstaan al niet meer aangeslingerd met zo'n zuipschuit van een radio eraan. Er is dus gewoon iets niet goed met die radio.

De geheugenstroom van een autoradio varieert per type, maar meer dan een milliampere of vijf heb ik echt nog nooit gezien, en ik heb heeeeeel vaak lekstroom-diagnoses gedaan op auto's...
Laatst bewerkt: 20 juli 2010 15:23 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl