zeekraal schrijft:
Mijn lader(s) staan overigens op 13,9/14. Beetje de kerk in het midden houden.
Je moet natuurlijk helemaal zelf beslissen wat je met je accu's doet, maar ik denk niet dat dit voor normale accu's (geen gelaccu's) een goed idee is.
Mijn mening is dat dit best meevalt en om dat toe te lichten moet je even wat nauwkeuriger kijken naar wat zich met name op het eind van het ladingsproces afspeelt.
Het lijstje dat de relatie aangeeft tussen spanning van een accu in rust en de ladingstoestand is bekend en hoeft niet te worden herhaald. Kan ik het ook niet verkeerd overnemen.
Je kunt ook zo’n lijst maken met aangesloten lader. Sluit je een lader aan op een volledig lege accu dan zie de spanning zeer snel oplopen tot zo’n volt of 12. Daarna vertraagt het tot het bij 12,8 min of meer tot rust komt en gelijkmatig met de ladingstoestand oploopt.
Dit is dus de accuspanning van een lege accu onder lading.
Vervolgens gaat het laden gewoon door en bereikt de accu een spanning van 13.8 Volt.
De accu is dan, zoals bekend, net niet vol. De vraag is hoeveel er nog bij kan. Zit het ladingsnivo op 85%? 90%? 95%?
Laat ik eens uit gaan van 90%. Nu is het spanningsverloop zowel bij ontladen als opladen redelijk lineair. 90% over een verloop van 1 Volt (12,8 tot 13,8) betekent dat als je er nog iets meer dan 0,1 Volt bij laadt je accu op 100% zit.
Kortom, 13,9/14 Volt geeft een volle accu. Acculader los, halve dag laten staan, meetpennen er op en je zult zien dat je meter 12,8 volt aangeeft.
Het trajekt tussen 14 en 14,4 Volt is dus voor het laden van je accu volledig (vind ik toch zo’n grappig woord als het over accu’s gaat) overbodig.
Het trajekt tot 14,4 Volt heeft echter zoals bekend een andere functie. Het water dat ontleed wordt in waterstof- en zuurstofgas stijgt in belletjes naar de oppervlakte Dit proces begint eigenlijk al bij 13. 7 Volt (je ziet bij die spanning zo hier en daar al een belletje aan de oppervlakte komen) en wordt steeds heftiger naarmate de spanning hoger wordt. Je kunt rustig door gaan tot 15 Volt of nog hoger tot het accuzuur je letterlijk om de oren vliegt.
Helaas heeft deze medaille een keerzijde. Heeft dat geborrel enerzijds tot gevolg dat ontmenging wordt tegengegaan aan de andere kant kan het het materiaal in de roosters beschadigen. Dat zakt naar beneden, en kan na verloop van tijd kortsluiting veroorzaken (al zal dat tegenwoordig niet meer zo snel gebeuren).
De 14,4 Volt maximum laadspanning is dus een compromis tussen mengen en vernielen met dien verstande dat het niet zo is dat bij 14,39 er geen wolkje aan de lucht is (hmm, met een acculader het weer regelen) en bij 14,41 al het materiaal wordt weggeblazen. Hoe minder geborrel dus hoe beter.
Laden tot 14,4 heeft het nadeel dat er vanwege de ongelijkheid van de afzonderlijke cellen, die steeds groter wordt naarmate de accu ouder wordt, er een aantal cellen steeds verder boven de 14,4 wordt gedreven.
Gelukkig horen wij zeilers toevallig tot dat deel van de accugebruikers dat mag rekenen op biizondere omstandigheden. Elke keer als een vlaag mijn boot treft of de boot in een golfdal duikt meen ik een dankbaar gemompel te horen. Na wat speurwerk ben ik er achter gekomen dat dit uit de accubak komt. Dankbaarheid vanwege de voor het accuzuur zo sterk verbeterde arbeidsomstandigheden.
Kortom, stoppen met laden bij 14 Volt lijkt mij helemaal zo gek niet.
Nu mijn ervaring.
Mijn eerste set accu’s (2 Varta natte loodaccu’s van 80 Ah parallel) ging 7 jaar mee. Dat is niet bijzonder lang maar ook niet kort. Daarbij moet je bedenken dat ik het in die 7 jaar tot 2 keer toe voor mekaar heb gekregen die accu’s tot op de bodem te ontladen (spanning 6 Volt!!). Niet zo slim maar goed, je vergeet wel eens wat. De eerste keer was ik daar de volgende dag al achter maar de 2e keer hebben ze zeker een dag of 4 zo gestaan. Verder is het zo dat ik mijn accucapaciteit volledig (letterlijk van vol tot ledig) gebruikte. Een enkele keer moest ik de truckendoos open trekken om de motor te starten.
Dit wetend zou ik zeggen dat er in elk geval niet op de verkeerde manier is geladen want als dat ook nog eens het geval zou zijn geweest waren ze zeker geen 7 jaar meegegaan.