Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ontladen batterijen

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 19:48 #168391

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
In het schema zitten een paar foutjes

B+ = batterij + deze gaat naar de + van de accu('s)

D+ = de sense van de dynamo, hier aan vast zit oa het laadlampje

m.i. moet het relais en het laadlampje in het schema van op punt 86 vh relais aan elkaar,

Lampje hangt tussen de + 12 volt ( via schakelaar motorpaneel) en pen 86 relais.


We gaan er vanuit dat dit teken fouten zijn, aangezien het laden op de getekende manier nml nooit gaat lukken
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 20:00 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 19:52 #168394

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
De tekening klopt niet helemaal.
Dat D+ aan het relais hangt, dat is goed.
De controle lamp die op het paneel zit gaat branden als je het contact aanzet in "run" stand.
De ene kant van deze lamp zit aan + van het runcontact, de andere aan D+. Zodra de motor loopt en de alternator gaat leveren, loopt D+ op naar de laadspanning van 12 V of meer. Hierdoor gaat het lampje uit, zal het relais sluiten en worden de accu's aan elkaar gekoppeld. Dat deze van verschillende capaciteit of leeftijd zijn doet totaal niets ter zake.
De ene accu zal meer stroom opnemen dan de andere, maar in ieder geval worden alle accu's opgeladen.
Ook ik heb mijn Cetek lader alleen op de boordnet accu omdat de motor accu nooit leegraakt.
Een simpel rekensommetje toont dit aan: als ik de motor start met een stroom van 360 ampere, en de startmotor 10 seconden laat draaien dan is er maar 1 AH uit de accu.(360 Ampere x 10 secondes /3600 = 1 AH)
Hieruit blijkt dat de motor accu best wel klein kan zijn in AH capaciteit maar moet wel 360 A kunnen leveren.
Meestal is de startmotor stroom lager en 10 seconden starten is wel erg lang.
Moet je langer starten, laat dan de motor nakijken, er is duidelijk iets mis mee.
Deze 1 AH is snel weer teruggeladen in de motor accu als je naar buiten vaart.

Ik pas deze opstelling vaak toe en heb nog nooit problemen ermee gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 20:01 #168399

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
lodewijk stegman schrijft:
pieter2 schrijft:
Ik heb een Ctek XS7000 op een accu van 105 Ah, dat zou toch moeten kunnen? Verder heb ik de "24 uurs test" ingezet. Morgen kan ik dus meer vertellen!
Die XS7000 levert maximaal 7A laadstroom, geloof ik. Ik zie ook regelmatig de XS3600, die 3,6A levert. Die is vooral geschikt als onderhoudslader, naar mijn idee.
Om een 105 ah accu volledig te laden is 7A theoretisch op het randje, maar als de lader de accu tot 14,4V weet te brengen is er weinig op tegen, lijkt me.

Ik ben benieuwd wat je test oplevert.

--
stegman

Na exact 24 uur is het voltage op de accu nog steeds 12,8 V. Dus dat zit wel goed. NB: dat is 24 uur zonder een verbuiker, met de 'hoofdkraan' dicht.
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 20:27 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 20:06 #168402

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Capolavoro schrijft:
dat Bosch relais koppelt de lichtaccu aan de dynamo bij spanning op de D+, draaiende dynamo.
Het koppelt dus niet de startaccu parallel aan de lichtaccu om zo meer capaciteit te hebben.
Dat dacht ik eerst ff....
Kan het zijn dat het relais blijft hangen?
Dan hangen de accu's continu parallel, en dat is een probleem met 2 verschillende capaciteiten van verschillende leeftijd, ook nog....

De Ctek laadt alleen de lichtaccu, zie ik dat goed?
Dus de enige manier om de startaccu te laden is met de dynamo?

groet
t
Hoe kan ik testen/meten of het reais nog werkt?
De ctek hangt aan het systeem zoals getekend. De startaccu is wel steeds behoorlijk gevuld (12,6 V, na 2 maanden niet gebruiken van motor), dus of van goede kwaliteit of toch door de Ctek gevuld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 20:27 #168414

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
@henk en tasar:
Dat zomaar iemand met dat schema kan zien dat er een fout in zit. Dit was het deel waar ik ook niet helemaal zeker van was. Zie gewijzigde versie. Zo wel goed?
Kunnen jullie eens uitelggen waarom het lampje er mee stopt als er een stroom door de alternator wordt opgewekt? En waarom slaat dan het relais aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 20:29 #168418

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het lijkt er dus op of beide accu's goed geladen zijn;
12.6 V na 2 maanden niet laden is keurig voor die startaccu.

En als ze verschillende spanning hebben (12.8 en 12.6) dan zijn ze vast niet gekoppeld en zal het relais wel open staan zoals het hoort.....

vreemd allemaal.
En als je nu weer 5 minuten die 25W lamp aanzet denk je dat de lichtaccu weer op 12.5V zal staan, niet?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 20:34 #168422

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Werking lampje:

Bij contact maken en nog niet lopende motor gaat het lampje branden, dit is het teken dat er nog niet geladen wordt.
Het lampje zorgt er tevens voor dat er een stroom gaat lopen tussen de + 12 volt en de d+ aansluiting, hiermee wordt het veld van de dynamo bekrachtigd.
Als de motor gestart wordt en op toeren komt zorgt deze stroom er voor dat de dynamo gaat werken, de stroom door het lampje zal afnemen omdat de d+ intern is verbonden in de dynamo aan de diodes ( heeft eigen diodes) en de dynamo zal nu zelf de veldstroom op wekken.
Dit is tevens het teken dat de dynamo laad.

Het lampje nooit voor wat anders vervangen anders laad de dynamo niet, lampje is doorgaans 12 V / 3 Watt


Het schema zou ik nu nog wijzigen aan de andere kant van het lampje.


Maak een extra aansluiting op de startmotor en verbind hieraan de startknop ( = aansluiting startrelais )
maak een verbinding naar de + 12 Volt tussen het laadlampje en de startknop.
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 20:40 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 21:25 #168433

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
pieter2 schrijft:
Na exact 24 uur is het voltage op de accu nog steeds 12,8 V. Dus dat zit wel goed. NB: dat is 24 uur zonder een verbuiker, met de 'hoofdkraan' dicht.

Dan is je serviceaccu in een hele goede conditie.
Als die voltage-drop na een korte inschakeling van een paar verbruikers optrad met alleen deze accu in het circuit, kan het dus geen accuprobleem zijn en kun je je aandacht op het circuit zelf richten.
Dat is ondertussen al in volle gang, zie ik, dus ik doe er verder weer even het zwijgen toe.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 21:35 #168436

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
pieter2 schrijft:
De ctek hangt aan het systeem zoals getekend. De startaccu is wel steeds behoorlijk gevuld (12,6 V, na 2 maanden niet gebruiken van motor), dus of van goede kwaliteit of toch door de Ctek gevuld?

Is de startaccu een calcium-accu? Calciumaccu's hebben vaak een veel lagere zelfontlading dan 'normale' loodzuuraccu's. Als de boot in het seizoen regelmatig wordt gebruikt, dan blijft de startaccu vrijwel continue volledig geladen (tussen de 12,7 - 12,8 V in rust). Na twee maanden niet laden op 12,6V zitten is voor een calciumaccu vrij normaal.

Veel gesloten, onderhoudsvrije accu's zijn calciumaccu's. Ze kunnen vaak een wat hogere laadspanning dan 14,4 V aan zonder noemenswaardig waterverlies. Om die reden kunnen ze gesloten (niet navulbaar) worden uitgevoerd.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 21:40 #168437

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
M'n start accu is een "Varta D39-610-63Ah".
Geen idee of dat calcium is of niet. Hij is van 2002 of 2003 denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 21:53 #168440

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dan is ie bijna aan vervanging toe.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 03 jan 2011 23:03 #168466

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Maar ik zorg er erg goed voor hoor...
If it aint broke....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 04 jan 2011 00:40 #168475

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
Intruder schrijft:
Dan is ie bijna aan vervanging toe.
Lees nog eens wat er eerder over die accu werd gezegd. In 2 maanden is de rustspanning gezakt van 12,8V naar 12,6V. Is die accu dan bijna aan vervanging toe? Lijkt me niet.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 04 jan 2011 00:41 #168476

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
pieter2 schrijft:
M'n start accu is een "Varta D39-610-63Ah".
Geen idee of dat calcium is of niet. Hij is van 2002 of 2003 denk ik.
Dat is een zogenaamd 'silver dynamic'. Een gesloten calcium accu. Niet goedkoop, wel goed.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 04 jan 2011 08:55 #168492

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Intruder schrijft:
Dan is ie bijna aan vervanging toe.

dat hangt ervan af hoe ermee is omgegaan.....
ik heb 3 maal 105 Ah calcium accu's, gesloten.
alle dagen van het jaar aan de mastervolt-lader, zo ongeveer.
en nooit diep uitgeput, nooit meer dan 40% leeg (de lichtaccu's).

2011 wordt hun 10e jaar aan boord... alle 3 nog een prachtig groen 'oogje'

Ik ga voor de 20 jaar!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 04 jan 2011 11:14 #168529

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Pieter even iets ander wat is dat blauwe ding met dat geknikte slangetje zonder slangen klem valkbij de elektra :(

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 04 jan 2011 11:18 #168531

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
fer schrijft:
Pieter even iets ander wat is dat blauwe ding met dat geknikte slangetje zonder slangen klem valkbij de elektra :(

dat is zijn elektronenvanger; daar stopt ie in 5 minuten 25% van zijn accu in ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 04 jan 2011 12:54 #168547

Beetje off-topic: Die aardstrip op de foto bevat allemaal "single point of failure"'s. N.l. de lusjes aan de linkerzijde. Als van 1 lusje 1 zijde loslaat of geen contact meer maakt valt een deel van je installatie uit. Welk deel is afhankelijk welk lusje geen contact meer maakt.

Bij automateriaal winkels kun je goede verdelers kopen. Hier bijvoorbeeld:
www.rdae.nl/accu-aansluitmater...dex.php/cPath/45_134
(geen aandelen :-) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 04 jan 2011 13:03 #168549

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8036
Of deze, in bijna elka watersport winkel te krijgen voor veel minder met 6, 12, 24, 2x6 of 2x12 aansluitingen met eventueel beschermkappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 04 jan 2011 14:41 #168566

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Kroonstenen op een boot is NOT DONE

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 05 jan 2011 20:55 #168873

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
lodewijk stegman schrijft:
zeekraal schrijft:
Mijn lader(s) staan overigens op 13,9/14. Beetje de kerk in het midden houden.
Je moet natuurlijk helemaal zelf beslissen wat je met je accu's doet, maar ik denk niet dat dit voor normale accu's (geen gelaccu's) een goed idee is.

Mijn mening is dat dit best meevalt en om dat toe te lichten moet je even wat nauwkeuriger kijken naar wat zich met name op het eind van het ladingsproces afspeelt.
Het lijstje dat de relatie aangeeft tussen spanning van een accu in rust en de ladingstoestand is bekend en hoeft niet te worden herhaald. Kan ik het ook niet verkeerd overnemen.
Je kunt ook zo’n lijst maken met aangesloten lader. Sluit je een lader aan op een volledig lege accu dan zie de spanning zeer snel oplopen tot zo’n volt of 12. Daarna vertraagt het tot het bij 12,8 min of meer tot rust komt en gelijkmatig met de ladingstoestand oploopt.
Dit is dus de accuspanning van een lege accu onder lading.
Vervolgens gaat het laden gewoon door en bereikt de accu een spanning van 13.8 Volt.
De accu is dan, zoals bekend, net niet vol. De vraag is hoeveel er nog bij kan. Zit het ladingsnivo op 85%? 90%? 95%?
Laat ik eens uit gaan van 90%. Nu is het spanningsverloop zowel bij ontladen als opladen redelijk lineair. 90% over een verloop van 1 Volt (12,8 tot 13,8) betekent dat als je er nog iets meer dan 0,1 Volt bij laadt je accu op 100% zit.
Kortom, 13,9/14 Volt geeft een volle accu. Acculader los, halve dag laten staan, meetpennen er op en je zult zien dat je meter 12,8 volt aangeeft.
Het trajekt tussen 14 en 14,4 Volt is dus voor het laden van je accu volledig (vind ik toch zo’n grappig woord als het over accu’s gaat) overbodig.
Het trajekt tot 14,4 Volt heeft echter zoals bekend een andere functie. Het water dat ontleed wordt in waterstof- en zuurstofgas stijgt in belletjes naar de oppervlakte Dit proces begint eigenlijk al bij 13. 7 Volt (je ziet bij die spanning zo hier en daar al een belletje aan de oppervlakte komen) en wordt steeds heftiger naarmate de spanning hoger wordt. Je kunt rustig door gaan tot 15 Volt of nog hoger tot het accuzuur je letterlijk om de oren vliegt.
Helaas heeft deze medaille een keerzijde. Heeft dat geborrel enerzijds tot gevolg dat ontmenging wordt tegengegaan aan de andere kant kan het het materiaal in de roosters beschadigen. Dat zakt naar beneden, en kan na verloop van tijd kortsluiting veroorzaken (al zal dat tegenwoordig niet meer zo snel gebeuren).
De 14,4 Volt maximum laadspanning is dus een compromis tussen mengen en vernielen met dien verstande dat het niet zo is dat bij 14,39 er geen wolkje aan de lucht is (hmm, met een acculader het weer regelen) en bij 14,41 al het materiaal wordt weggeblazen. Hoe minder geborrel dus hoe beter.
Laden tot 14,4 heeft het nadeel dat er vanwege de ongelijkheid van de afzonderlijke cellen, die steeds groter wordt naarmate de accu ouder wordt, er een aantal cellen steeds verder boven de 14,4 wordt gedreven.
Gelukkig horen wij zeilers toevallig tot dat deel van de accugebruikers dat mag rekenen op biizondere omstandigheden. Elke keer als een vlaag mijn boot treft of de boot in een golfdal duikt meen ik een dankbaar gemompel te horen. Na wat speurwerk ben ik er achter gekomen dat dit uit de accubak komt. Dankbaarheid vanwege de voor het accuzuur zo sterk verbeterde arbeidsomstandigheden.
Kortom, stoppen met laden bij 14 Volt lijkt mij helemaal zo gek niet.
Nu mijn ervaring.
Mijn eerste set accu’s (2 Varta natte loodaccu’s van 80 Ah parallel) ging 7 jaar mee. Dat is niet bijzonder lang maar ook niet kort. Daarbij moet je bedenken dat ik het in die 7 jaar tot 2 keer toe voor mekaar heb gekregen die accu’s tot op de bodem te ontladen (spanning 6 Volt!!). Niet zo slim maar goed, je vergeet wel eens wat. De eerste keer was ik daar de volgende dag al achter maar de 2e keer hebben ze zeker een dag of 4 zo gestaan. Verder is het zo dat ik mijn accucapaciteit volledig (letterlijk van vol tot ledig) gebruikte. Een enkele keer moest ik de truckendoos open trekken om de motor te starten.
Dit wetend zou ik zeggen dat er in elk geval niet op de verkeerde manier is geladen want als dat ook nog eens het geval zou zijn geweest waren ze zeker geen 7 jaar meegegaan.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 05 jan 2011 21:03 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 05 jan 2011 23:17 #168898

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
zeekraal schrijft:
lodewijk stegman schrijft:
zeekraal schrijft:
Mijn lader(s) staan overigens op 13,9/14. Beetje de kerk in het midden houden.
Je moet natuurlijk helemaal zelf beslissen wat je met je accu's doet, maar ik denk niet dat dit voor normale accu's (geen gelaccu's) een goed idee is.

Mijn mening is dat dit best meevalt en om dat toe te lichten moet je even wat nauwkeuriger kijken naar wat zich met name op het eind van het ladingsproces afspeelt.
Je hebt je heel erg ingespannen om toch je gelijk aan te tonen, heb ik het idee.
Ik denk ook dat een deel van je verhaal steek houdt. Het is inderdaad niet bij elke laadcyclus nodig om de accu tot de gasspanning te laden. Vooral niet als de accu bij het begin van het laden maar voor 20 of 30 % ontladen is.

Het enige dat ik stelde was dat als je bij elke laadcyclus de spanning niet verder laat oplopen dan 13,9V dit op termijn nadelig uitpakt. Juist als je je accu's maar weinig ontlaadt en vervolgens nooit verder laadt dan tot een spanning van 13,9V, treedt stratificatie op.

In de praktijk kun je dus naar mijn idee niet volstaan met een acculader die permanent is afgesteld op een maximale laadspanning van 13,9V. Je doet er wijs aan, zeker na een wat diepere ontlading, de accu af en toe eens door te laten gassen tot 14,4V.
Dat was ook de grote kracht van de regelaar die ik tussen mijn zonnepaneel en de accu had zitten; af en toe kapte ie de spanning niet af op 14V, maar liet ie deze wel oplopen tot 14,4V.

--
stegman
Laatst bewerkt: 05 jan 2011 23:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 05 jan 2011 23:35 #168902

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
fer schrijft:
Pieter even iets ander wat is dat blauwe ding met dat geknikte slangetje zonder slangen klem valkbij de elektra :(

Mvg Fer

Tja, daar heb je me....
Ik weet al een tijdje dat dat anders moet. Wat het overigens is heb ik mij al een lange tijd afgevraagd. Zie posting #63246.
Het bleek uiteindelijk een niet echt functionerend filter voor het bilgewater te zijn.
Ik zla het weer eens op de klus lijst zetten. Dat geldt natuurlijk voor die hele 'electra-rommel' onder de kuipbodem.
Eerst ben/was ik echter mijn schema aan het perfectioneren, zodat ik goed of iig beter weet wat ik aan het doen ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 05 jan 2011 23:41 #168903

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
fer schrijft:
Kroonstenen op een boot is NOT DONE

Mvg Fer
Dat heb ik wel begrepen inmiddels. Staat dus ook op een van de vele kluslijstjes.

Als ik toch een beetje eigenwijs mag zijn: Mijn boot is van 1974 en er zitten nog steeds orginele contest-kroonsteentjes in, waarbij de contacten ook nog functioneren.'Dat is toch wel heel erg lang goed gegaan.

Maar toch zeer bedankt (jullie allemaal!) voor al deze goede adviezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 06 jan 2011 09:06 #168932

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8036
Op zich is met het principe van een kroonsteentje niks mis als je adereindhulzen gebruikt. Veel systemen op DIN-rails werken hetzelfde en dat kan prima als de schroevjes RVS zijn (waarschijnlijk ook zo bij je contest kroonsteentjes). Alleen zijn de meeste gamma kroonsteentjes van gewoon, niet gegalvaniseerd staal en dat kan wel problemen gaan geven in een vochtige omgeving. Als massastrip is het niet echt een goede manier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl