Allen bedankt voor het aanbod om lichten beschikbaar te stellen, super! Zo komen we al aan een mooie selectie.
Verder: ik sta natuurlijk open voor een praktijkproef, maar die is wel ongelooflijk moeilijk objectief te doen. Dat is eigenlijk de enige reden dat ik er nog geen voorstel voor in het plan opgenomen heb.
Boten daarvoor gebruiken wordt sowieso lastiger in het najaar, m'n eigen boot gaat in ieder geval al op de kant voordat deze test afgerond kan zijn. Een alternatief is om de lichten langs een onverlicht bos/polder weggetje te testen. Een kaarsrecht en onverlicht stuk weg van 2-3 zeemijl is hier wel te vinden. Beter (haalbaar) idee, ik hoor het graag.
Maar om een paar bezwaren te geven tegen een praktijkproef:
- Zichtbaar in het aardedonker, in je eentje op het water in het midden van nergens, is heel wat anders dan zichtbaar tussen dit:
Op dit stukje liggen drie jachthavens - en de invaart van een drukke beroepsvaartsluis. Ook worden er woensdagavondwedstrijden gestart en gefinished op DEZE plek. Kortom, voor mij een praktijksituatie waar ik goed zichtbaar wil zijn. Echter tussen een bos andere lichtjes is dat een heel ander verhaal dan als je het enige lichtje bent. Zelfs op de Noordzee met de vele platforms speelt dit nog een grote rol. Een
klein beetje zichtbaar is gewoon niet goed genoeg.
- Zichtbaar als je weet waar je moet turen ("Ja, ik zie 'm nog NET!"), is wat anders dan zichtbaar in een routinematige "horizon-scan" wanneer je niets verwacht. Voor dat laatste moet je toch wat meer opvallen dan voor het eerste.
- Testen onder helling is heel moeilijk goed te doen, tenzij je alleen het licht zelf kantelt natuurlijk, en niet eist dat de hele boot onder die helling moet.
Het is dus ongelooflijk moeilijk om lampen objectief te vergelijken op die manier. Want als je publiceert dat een lamp 3 mijl zichtbaar is (nog net, in het aardedonker) dan neemt de lezer direct aan dat je
onder alle omstandigheden 3 mijl zichtbaar bent met dat licht. En dat kan vies tegenvallen.
Daar heeft men in de jaren '70 iets op bedacht ; men heeft na (praktijk!)onderzoek een aantal lichtniveaus in Candela vastgesteld, die voldoende zijn om
in de meeste omstandigheden het voorgeschreven aantal mijlen zichtbaar te zijn. Die zijn:
1 mijl 0,9 Cd
2 mijl 4,3 Cd
3 mijl 12 Cd
4 mijl 27 Cd
5 mijl 52 Cd
6 mijl 94 Cd
Uit: COLREGS, Annex I lid 8.
Het is niet haalbaar om die research ook nog even over te doen, door alle lichten onder alle omstandigheden varend uit te proberen, en dan een subjectieve waardering van de zichtbaarheid te geven. Een paar steekproeven kan natuurlijk prima, om de set resultaten (en eventueel de meest opvallende conclusies) een beetje aan de praktijk te ijken.
Da's misschien wel een goed compromis? Om de cijfers toch wat aansluiting met de praktijk te geven.