Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we?

ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 11:01 #228236

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Het eerste "winterproject" dient zich aan... een test van navigatieverlichting! Naar aanleiding van drie topics op een rij daarover... van Balance (commentaar via de marifoon op zijn Lopolight), fransvanbasten (eigen ombouw) en sailbleu (heilige graal)

Welke lichten mogen niet ontbreken?
- Referentielicht: een 'gewone' gekeurde 25W Tricolor met gloeilamp.
- Diezelfde tricolor maar dan met 10 watt ? Bespaart al 60% stroom...
- Diezelfde tricolor maar dan met LED 'kerstboompje' (Plastimo?) ; met en zonder teepje-tegen-mengkleuren.

- Lopolight 2 mijls, om te kijken of Balance er terecht commentaar op kreeg ;)
- NASA Supernova is al genoemd, veel licht voor weinig!
- Dutchnavlight? (de "bart-lamp", van har.vogel)
- Hella LED ?
- Aqua Signal Series 43
- ...?

Leuk om mee te pakken
- Lopolight 1 mijls
- Het Orca licht wat bij PBO ook al voorbij gekomen is.
- rood/groen/wit LED vervangingslampje

Wat willen we weten?
- Hoe presteert het licht t.o.v. de COLREGS normen, recht en onder 0-30 graden helling?
- Hoe is de sectorscheiding? Overlap, mengkleuren?
- Kleuren in het algemeen (worden groen en wit verschillende tinten blauw of valt dat mee?)
- Stroomverbruik
- Lichtopbrengst en stroomverbruik afhankelijk van accuspanning of netjes gereguleerd?

Roept-u-maar, we hebben er alleen wat aan als dit zoveel mogelijk jullie (en mijn ;)) vragen beantwoordt!
Laatst bewerkt: 05 okt 2011 11:46 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting 05 okt 2011 11:06 #228244

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Van de Lopolight is er een 1- en een 2-mijlsversie als ik me niet vergis.
Misschien de moeite waard beide te testen.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting 05 okt 2011 11:13 #228248

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
alle versies van alle lampen testen wordt wat te gek denk ik... maar ik zal 'm er voorlopig even bij zetten.
Laatst bewerkt: 05 okt 2011 11:13 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting 05 okt 2011 11:37 #228263

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Ik wil de Series 43 van Aqua Signal wel voor mijn rekening nemen. Die ga ik deze winter monteren als vervanging van mijn oude series 40 & 41 boord- en heklicht. Het is alleen geen driekleurenlicht.

Ik stel verder voor om als het kan het stroomverbruik onder verschillende omstandigheden te meten (bij 10, 12, 14V ofzo)

Jeroen.
Laatst bewerkt: 05 okt 2011 12:49 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 11:49 #228275

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Toegevoegd!

Een tweekleurig boordlicht en heklicht geven samen vrijwel evenveel informatie als een driekleur ; de meest kritische sectorscheiding zit tenslotte tussen rood en groen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 12:26 #228315

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12544
Web, moet je wél die lampen van H2O ff lenen voordat hij ze monteert.
Neem tenminste aan dat je ivm uniformiteit 1 testopstelling maakt??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 12:34 #228326

Nog een interessant gegeven en volgens mij vrij simpele te testen, wat doet de LED lamp als de aangeboden spanning lager is dan de minimale spanning. Gaat deze direct uit of slechts zwakker branden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 12:35 #228327

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
@Anjo:

Gelukkig is het nog geen winter. Dus ik denk dat er nog even tijd is om dat te regelen?

Inderdaad zal de testopstelling dezelfde zijn voor alle lampen, maar ik wil wel de lijst criteria compleet hebben voordat ik ga beginnen... anders krijg ik straks dat ik lichten al teruggegeven heb en dan nog dingen bedenk die ik eigenlijk ook nog had willen meten/testen...

Grotendeels heb ik de testopstelling al, alleen een witte muur om tegenaan te fotograferen moet ik nog iets op verzinnen (ik heb thuis geen witte muur in een goed verduisterbare kamer)

@Christiaan:

Neem ik zeker mee! In het lichtopbrengst versus voedingspanning punt. Nu moet je wel gek doen om onder de 10 volt te komen in normaal gebruik, dus het zal niet zwaar meewegen, maar ik vind het toch nog wel interessant.
Laatst bewerkt: 05 okt 2011 13:05 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 14:10 #228382

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
web schreef :
Grotendeels heb ik de testopstelling al, alleen een witte muur om tegenaan te fotograferen moet ik nog iets op verzinnen (ik heb thuis geen witte muur in een goed verduisterbare kamer)

Een diascherm neerzetten of een laken / groot vel papier ophangen moet toch gaan lukken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 14:19 #228389

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik zat meer te denken andere muren, oftewel naar iemand toe die wel een geschikte muur heeft ;)

Laken zou een plan B kunnen zijn. Grote vellen wit papier of een diascherm heb ik niet.

Maargoed, dat is het HOE al. De eerste vraag is WAT :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 14:39 #228400

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
(tevens antwoord op je PB): de Nasa Supernova wil ik wel beschikbaar stellen voor je test. Ben wel benieuwd hoe dat ding presteert vergeleken met die dure dingen. Alleen als het klussen blijft meezitten, gaat ie misschien over een maand m'n mast in...
Laatst bewerkt: 05 okt 2011 14:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 15:06 #228407

Ja testen tegen een muur... Met respect, maar dat zegt me niet zoveel. . :blink:
Ik wil graag weten of een suptertankter mij ziet in het donker bij nacht op zee, of bij wijze van spreke op het ijsselmeer, daar gaat het om! Dus als we nu allemaal een andere led lamp monteren, - ik ga voor de NASA- met een 4 BFT, gaan we bij ijmuiden naar buiten, savonds om een uur of 9, en dan vragen we via de marifoon zo'n grote jongen hoeveel schepen er in het zicht staan. Dan weten we het gewoon.
Zo ongeveer zijn de radarreflectoren ook getest.

Daarna lekker evalueren in de Marina in Ijmuiden. Met een goede borrel.

Dus , als we dat kunnen regelen graag een praktijktest!
Het probleem is dat je je eigen boot niet kan testen, vanuit de kuip. Misschien kunnen we dat oplossen door naar mekaar te kijken. De ene mast is dan wel hoger dan de andere, maar misschien is dat juist goed.
Laten we nu als ZF dit eens even goed regelen! Ipv het theoretische gezever. Moet toch te doen zijn met zoveel zeilers.

Ik vaar onze loper wel naar ijmuiden. Lamp monteren in de mast is op zich vast al een hylarisch gebeuren.


Want stel nu, dat een ledsuper turbo lamp van 300 euro 100% zicht geeft, en de NASA van 45 euro 80%. Dan doe ik het daarvoor. Stel nu dat de NASA helmaal wegvalt, onder helling of omdat het gewoon te kleine pitjes zijn dan niet!
Op een muur heb je geen referentie! Je kan het verschil wel zien, maar je hebt na al die moeite nog geen idee hoe het er dan in de praktijk uitziet. En ik zeil met mijn boot in de praktijk op het water!

Mooiste zou zijn als ik nog het verschil kon vaststellen met de huidige analoge lamp, en de NASA. Als een bulbje al 30 jaar op een boot zit, kan het toch ook niet zoveel meer doen , lijkt me. Misschien ga ik er wel 50% op vooruit!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 05 okt 2011 15:17 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 15:19 #228412

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Over overschijnen, kleuren en werking onder helling zegt zo'n huiskamer test juist wél veel. En dat zijn nu juist de specifieke problemen van Led's.0 Dat zo'n lampje 2nm ver te zien is geloof ik wel. Hoe zorg je er voor dat je allemaal onder een bepaalde hellingshoek blijft varen op die tanker af als ie ons gaat tellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 15:29 #228419

4BFT, beetje meer zeil op . Misschien is er iemand met een fatsoenlijk motor jacht, of wellicht wil de KNRM meedoen...

Allemaal halve wind, daarna aan de wind, weet ik veel, dat moet toch te doen zijn? Leuke utube filmpjes erbij. Beetje aandacht van de pers. Allemaal een grote ZF vlag.

Wat heb je nu aan een "droge" test. De resultaten zijn dan wel duidelijk en theoretisch te onderbouwen en allemaal onder gelijke omstandigheden, dat is een voordeel.
Maar stel nu dat de ene 75% beter is dan de andere. Wie zegt mij dan dat ze allebei niet goed genoeg zijn?


De missie is te bepalen welk led licht nog gezien wordt door je medewatersporters in het donker , zodat je geen aanvaring krijgt. En als 45 euro okay is dan liever dat dan 300 euro! En wie garandeert mij dan die van 300 euro wel okay is. Zovan , als tie zoveel kost Moet het wel goed zijn. Right...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 05 okt 2011 15:32 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 15:41 #228428

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
Zo ongeveer zijn de radarreflectoren ook getest.

da's niet meer dan logisch.
het schijnsel van een radarreflector
op een witte muur is zelfs voor mij
lastig te zien ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 15:44 #228429

:laugh: maar je snapt mn stelling hopelijk.

We kunnen ook een vrijwilliger met een camera bovenop de groene paal zetten bij het zeegatvan ijmuiden en dan vanuit 5 mijl aan komen varen om de beurt. Wanneer kan je m zien??
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 05 okt 2011 15:47 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 15:55 #228438

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
nog niet zo heel lang geleden is er een praktijktest in PBO verschenen. Ik wil daar wel eens even naar zoeken. Wellicht kan dat helpen bij het bepalen van de methode waarmee onderzocht gaat worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 15:55 #228439

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik snap je stellling wel maar ik ben het er niet mee eens.
- je zou die praktijktest ook moeten standaardiseren (gelijke afstand, gelijke luchtvochtigheid, gelijke masthoogte, gelijke lichtomstandigheden, gelijke waarnemer etc etc etc) anders wordt het complete willekeur.
- de meting onder helling zal helemaal chaos worden.....
- er zijn NORMEN en EISEN aan die lampen. Dus als jij het goed genoeg vindt is dat nog geen bewijs dat een lamp aan de eisen voldoet.
- op een witte muur schijnen en fotograferen (met constante sluitertijden en diafragma en gevoeligheid) is zeker zo goed als met mensenogen naar een lampje kijken. Wist je dat de gevoeligheid van je netvlies een factor 10.000 (tienduizend) kan varieren, afhankelijk van de externe lichthoeveelheid én de tijd die je daarin hebt doorgebracht? Daarom zie je 'snachts een half uur geen details als je even in een schijnwerper hebt gekeken; dat netvlies moet weer helemaal naar de nachtstand....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 16:02 #228441

De test van de radar reflectoren is wel degelijk uitgevoerd door middel van een testopstelling (tenminste de test waarnaar verwezen word in dit toppic ).

Voor de volledigheid de radar reflector test.
offshore.ussailing.org/Assets/...flector+Test.pdf.pdf

Probleem met de test op zee is dat er nogal wat omstandigheden zijn waar je geen controle over hebt wat natuurlijk een vergelijkende test moeilijk maakt. Een tussen vorm zou zijn om ergens in de middel of nowhere de lampen op een rij te zetten en op verschillende afstanden te gaan kijken of lampen nog zichtbaar zijn. Dit natuurlijk herhalen met de lampen onder verschillende hoeken om helling te simuleren.
Laatst bewerkt: 05 okt 2011 16:14 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 16:06 #228446

Nou ik ga niet alleen bij een bepaalde vochtigheid zeilen hoor! Ik ben het met je eens, als je `droog` test kun je de verschillen goed vaststellen. En dan kun je de beste selecteren.

Maar waar is de verrekening naar de practische situatie?

Wanneer je met zn allen om de beurt binnen een uur naar de paal vaart is de willekeur helemaal niet zo groot hoor. Zeker wanneer de windsnelheid groot genoeg is om de boten te laten hellen. Je kan toch heel mooi zien wat een ledlamp in bijvoorbeeld tien minunten doet op zee?

Ook met willekeur, wanneer je een lampie pas ziet op 1 mijl, en onder helling helemaal niet, dan valt ie af! Hoe goed ie ook test in de slaapkamer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 05 okt 2011 16:09 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 16:15 #228451

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Het idee van Roozeboos spreekt me wel aan. Maar het één sluit het andere toch niet uit? Eerst een theoretische test met witte muur en de uniforme meetopstelling, dan een praktijktest om te zien of je die resultaten dan ook terugziet. In een donkere nacht op de Noordzee naast elkaar gaan varen en dan een testpanel op een andere boot laten kijken welke lampjes ze zien. Of zoiets. Als het al niet leidt tot een interessante en nuttige praktijktest, dan toch in ieder geval tot een hele leuke manier om je zeilnacht eens op een hele andere manier door te brengen. Ik verheug me er al op.
Laatst bewerkt: 05 okt 2011 16:17 door Balance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 16:19 #228452

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12544
Dat impliceert dan wel dat je ongeveer dezelfde boten moet hebben met de verschillende lampen erop.
BV mijn 9 metermast zal , zelfs voorzien van een vuurtorenlicht, op kleinere afstand te zien zijn als een mast van 15 meter +
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 16:24 #228455

Het een sluit het ander niet uit! Sterker nog, je kan dan de praktische verschillen, als hoogte en boordspanning voltage verrekenen naar de werkelijke praktijksituatie!

Vooral ook eerst meten in een vaste opstelling.

En of je nu ene mast hebt van 15 meter of 9 meter, uiteindelijk ben je allemaal 1 of 2 mijl van de paal, en kan je verschillen bepalen. Als je maar hoog genoeg zit te kijken vanaf de wal.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 05 okt 2011 16:27 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 16:32 #228460

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Anjo schreef :
Dat impliceert dan wel dat je ongeveer dezelfde boten moet hebben met de verschillende lampen erop.
BV mijn 9 metermast zal , zelfs voorzien van een vuurtorenlicht, op kleinere afstand te zien zijn als een mast van 15 meter +
Ik ben niet zo technisch maar ik denk dat de hoogte vooral van belang is voor grotere afstanden waar de kromming van de aarde een rol gaat spelen en veel minder op een afstand van 1 à 2 mijl waarop je de navigatieverlichting zou willen testen.

Overigens moet je ook niet de pretentie hebben dat zo'n praktijktest volledig 'wetenschappelijke', uniforme en vergelijkbare gegevens oplevert, het is meer een leuke en misschien nuttige aanvulling. Kijk, zo'n lopolight is toch echt goedgekeurd en alles dus zal in theorie prima te zien zijn, maar als zo'n knakker op de brug van een vrachtvaarder hem niet kan zien vraag ik me af of hij iets aan zijn ogen heeft of dat er echt een issue is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ZF test LED Navigatieverlichting - WAT testen we? 05 okt 2011 16:41 #228466

Was al eerder mijn punt, zo'n figuur op de brug zit toch al onder de wodka, en dan kan je er een 1000 watt lamp op zetten , maar zien ze je nog niet. Jammer dan.

Dus het gaat vooral om de medewatersporters en de wat meer serieuze beroepsvaart. Die moeten je dan kunnen zien vanaf, wat, 2 mijl? Dan heb jij ze op de AIS, en kan je allebei actie ondernemen. Voor een andere zeilboot is denk ik 2 mijl voldoende, zo hard gaat het allemaal niet.

Zien ze je niet onder de twee mijl kan je je kaarsje net zo goed uitzetten. OF, is de lamp niet fel genoeg, al dan niet onder helling!

Ik denk ook niet dat nu nog de discussie is of het al dan niet nuttig is, mijn punt is dat ik graag de link wil zien naar een praktijk situatie. Immers, ik wil geen 1000 WAtt lamp bovenin. Dus het is altijd een compromis met performance en prijs en opgenomen vermogen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl