vanpupi schreef :
Bij mijn isotherm heb ik iemand aan boord gehad die het deed. Naar t schijnt zijn er kits waarmee je het zelf kan ook, maar om het goed te doen heb je een vacuumpomp nodig en weten op hoeveel druk het systeem moet staan. Lijkt me gekkenwerk met een spuitbusje uit een online airco-shop.
Bootjeswinkels vragen om de boel uit te bouwen, maar bel gewoon een normale koeltechnieker. Die kijken even raar maar kunnen en doen het wel.
Dit soort systemen zijn eigenlijk altijd 100% gasdicht. En dan geldt lek==lek, dus dan zou die helemaal niets meer moeten doen. Meestal zit er ook helemaal geen mogelijkheid op om te vullen/vacumeren.
Bij auto's ligt dat wat anders, doordat er daar rubber slangen gebruikt worden.
Maar goed, als er wel een vulnippel op zit kun je eens wat proberen. Probleem is dat de enige echt goede manier is om hem leeg te halen, te vacumeren en opnieuw te vullen tot het gewicht dat aangegeven staat op het apparaat. Daarvoor heb je dus een vacuumpomp nodig. Je kunt ook wat "bijvullen". Maar het is heel lastig om precies tot de optimale vulling te komen. Maar met een goede weegschaal en een paar gram tegelijk (er zit waarschijnlijk maar 30 tot 60 gram in het hele systeem) kun je wel wat doen.
Als er te weinig koudemiddel inzit dan is het effect dat dit in de verdamper wel expandeert, maar dat de verdamper in feite te groot is. Je zou dan dus een wezenlijk temperatuurverschil moeten zien tussen het begin van de verdamper (net achter het capillair) en het einde (warmer). Door vullen moet uiteindelijk ook het laatste stukje van de verdamper goed koud worden.
Zodra je echter gaat overvullen kan niet al het koudemiddel meer expanderen in je verdamper en gaat er koudemiddel als vloeistof terug richting de compressor. Zoals je weet kun je vloeistof lastig samenpersen en dit is funest voor je compressor.
Ander punt is dat je aangeeft dat het al een wat ouder systeem is. Wat voor koudemiddel zit er in? Is het al R134a? Oh, en /niet/ bijvullen met die flesjes van EBay. Daar zit meestal ook olie in en dat is niet compatibel met je compressor maar alleen voor auto's.