Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accukeuze

Re: Accukeuze 28 feb 2014 12:19 #491234

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Proost schreef :
Die oorspronkelijke is de starter? geladen door de motor en de andere twee op een zonnepaneel?. Kan me niet voorstellen dat het fout gaat. Hoe als je voorin een accu hebt voor de boegschroef of ankerlier. Dat gaat toch ook over een lange afstand met flinke aansluitingen?. Met de zelfde lengte kabel?. Eerder accu's met de zelfde capaciteit aan elkaar lijkt me.
Heb nu 1 start en 2 licht. Zou willen naar 1 start en 3 maal licht.

Huidige situatie alles geladen door motor of oplader e/o zonnepaneel.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 28 feb 2014 12:28 #491240

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Meeste mensen sluiten 3 accu's zo aan:

Dat is niet best omdat de accu's dan scheef gebuikt worden. Minste weerstand is via de eerste accu en die zal zwaarder belast worden dan de anderen. Dan is het wel bezwaarlijk om accu 3 ver weg van de anderen in de bouwen. De weg naar accu 3 is veel langer dan accu 1 of 2.

Als je het nu zo aansluit is dat een stuk beter, dan kan accu 3 best wat verder af staan van de andere accu's:

Kost wat meer kabel maar wel beter verdeelde belasting. De weg van plus naar min is nu immers altijd even lang (en dus even veel weerstand), of je nu via accu 1, 2 of 3 gaat. Wel de plus en min kabels tussen de opeenvolgende accu's zelf zo gelijk mogelijk houden qua lengte en dikte!

Blijft dat de accu's wel dezelfde soort en graag nog eens van dezelfde capaciteit, productie datum en batch moeten zijn om goed parallel schakelbaar te kunnen zijn.
Laatst bewerkt: 28 feb 2014 13:59 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 28 feb 2014 13:37 #491260

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
@Philip slimme oplossing. Dank je wel. Een kanttekening, nl. dat een accu dichtbij de lader staat aan BB en de andere twee aan SB die verder weg staan.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 28 feb 2014 13:57 #491263

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Met dit schemaatje maakt het niet uit uit of de lader nu dicht bij accu 1 of dicht bij accu 3 staat. In het ene geval heb je een lange plus kabel en een korte min kabel nodig, in het andere geval precies andersom :P

Hetzelfde geldt voor gebruikers.
Laatst bewerkt: 28 feb 2014 16:57 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 28 feb 2014 15:33 #491304

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Philip was mij voor en gaf het juiste antwoord.
Laatst bewerkt: 28 feb 2014 15:40 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 28 feb 2014 18:18 #491357

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
denk dat het nog beter is als je de min contra laat lopen aan de plus. soort tichelmann constructie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 01 mrt 2014 07:15 #491435

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
HPV schreef :
denk dat het nog beter is als je de min contra laat lopen aan de plus. soort tichelmann constructie
Wat bedoel je hiermee?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 01 mrt 2014 09:33 #491469

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Bij parallel schakelen van 2 of meerdere accu' s zal elke accu de zelfde spanning krijgen van de lader. De accu met de laagste weerstand zal echter meer stroom krijgen dan de andere accu . Hierdoor is deze accu sneller geladen dan de andere. Zodra deze accu vol is geeft deze tegen spanning aan de lader/dynamo, waardoor de laadstroom afneemt. De andere accu ('s) komen niet vol en gaan langzaam sulfateren. De volle accu wordt geleidelijk steeds meer overladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 01 mrt 2014 10:52 #491487

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
dehler schreef :
Bij parallel schakelen van 2 of meerdere accu' s zal elke accu de zelfde spanning krijgen van de lader. De accu met de laagste weerstand zal echter meer stroom krijgen dan de andere accu . Hierdoor is deze accu sneller geladen dan de andere. Zodra deze accu vol is geeft deze tegen spanning aan de lader/dynamo, waardoor de laadstroom afneemt. De andere accu ('s) komen niet vol en gaan langzaam sulfateren. De volle accu wordt geleidelijk steeds meer overladen.
Deze snap ik :)

Zoek nog even wat HPV bedoelt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 01 mrt 2014 11:02 #491492

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Kijk naar het onderste plaatje van Philip.
Dan zie je dat de min kabel rechts weg gaat en de plus links weg gaat en zo moet je het ook aan sluiten.
Als je mijn verhaal goed leest zie je dat het wel degelijk uit maakt hoe je de accu's aan sluit.
Dus niet aansluiten waar de beide kabels op de zelfde accu naar een schakel paneel gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 01 mrt 2014 12:10 #491508

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
dehler schreef :
Kijk naar het onderste plaatje van Philip.
Dan zie je dat de min kabel rechts weg gaat en de plus links weg gaat en zo moet je het ook aan sluiten.
Als je mijn verhaal goed leest zie je dat het wel degelijk uit maakt hoe je de accu's aan sluit.
Dus niet aansluiten waar de beide kabels op de zelfde accu naar een schakel paneel gaan.
Dankje.
Het plaatje was me duidelijk. Dacht dat HPV nog iets anders bedoelde.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 01 mrt 2014 16:10 #491559

dehler,

Accu´s hebben altijd een exemplarisch verschil.
Dat houd je bij voorkeur zo klein mogelijk, dus zoveel als mogelijk gelijke accu´s.

Maar wanneer één accu vol is loopt de spanning van die accu op en zal die éne accu minder stroom accepteren bij gelijke generator/laderspanning.
De andere accu´s hebben dan nog een iets lagere weerstand en accepteren iets meer stroom, net zo lang tot ze ook vol zijn.
Het duurt alleen wat langer dan voor de eerste accu, dat is alles.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2014 16:10 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 02 mrt 2014 12:01 #491729

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ben nog aan het puzzelen over de kabeldikte. Bij 5mtr rode kabel is de weerstand bij 35mm2 0,0024Ohm en bij 25mm2 is het 0,0035Ohm. Dit minimale verschil, daar kan toch 25mm2 in? Praktsch punt is ook de buis waar drie kabels straks doorheen moeten.....
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 02 mrt 2014 12:04 #491731

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Gregor schreef :
Na een jaar of aan nieuwe accu's toe voor het boordnet. Bij een bezoek aan de watersportjuwelier stonden er verschillende pallets met Varta, VMF en Dynac accu's. Iemand een voorkeur en waarom?

Thnks,
Gregor

Gewoon de moderne ontwikkelingen volgen van lithium batterijen:
www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/?cur=1

Of zelf samenstellen;
www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/?cur=1
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 02 mrt 2014 12:11 #491732

Die ontwikkeling is wel mooi maar de levertijd niet,

On stock: Not on stock!
Est. delivery: 11.08.2014 (free for orders)
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 02 mrt 2014 13:56 #491765

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
WADnWIND schreef :
Gregor schreef :
Na een jaar of aan nieuwe accu's toe voor het boordnet. Bij een bezoek aan de watersportjuwelier stonden er verschillende pallets met Varta, VMF en Dynac accu's. Iemand een voorkeur en waarom?

Thnks,
Gregor

Gewoon de moderne ontwikkelingen volgen van lithium batterijen:
www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/?cur=1

Of zelf samenstellen;
www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/?cur=1
Wat voegt dit toe aan mijn vraag over kabels en het besluit AGM accu's te bestellen? Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 02 mrt 2014 15:06 #491791

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Gregor schreef :
Wat voegt dit toe aan mijn vraag over kabels en het besluit AGM accu's te bestellen? Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Bij een bezoek aan de watersportjuwelier stonden er verschillende pallets met Varta, VMF en Dynac accu's. Iemand een voorkeur en waarom?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 mrt 2014 15:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 02 mrt 2014 15:33 #491798

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
WADnWIND schreef :
Gregor schreef :
Wat voegt dit toe aan mijn vraag over kabels en het besluit AGM accu's te bestellen? Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Bij een bezoek aan de watersportjuwelier stonden er verschillende pallets met Varta, VMF en Dynac accu's. Iemand een voorkeur en waarom?
Als het besluit voor AGM is genomen, waarom zou ik dan accu's e.d. zelf gaan samenstellen??
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl