Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accukeuze

Re: Accukeuze 22 okt 2013 04:02 #449614

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Omdat ik ooit in "Zeilen" las dat bijna elke accu goed is als je 'm maar onderhoud het ik de goedkoopste gezocht.

Daarom vorig jaar mijn nieuwe startaccu bij de Gamma gekocht. Heel veel goedkoper dan vergelijkbare accu's elders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 22 okt 2013 04:10 #449616

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Ik heb juist het idee dat merkloze start accu's bij de Gamma een stuk duurder zijn dan soortelijke merkloze startaccu's bij een auto onderdelenzaak. Ik heb overigens ook zo'n merkloos ding als startaccu.

Lichtaccu's is in mijn ogen toch wat anders. Dat artikel in Zeilen is ook nog uit de tijd dat AGM accu's nog zo duur waren dat het de meerwaarde niet waard was. Dat is inmiddels wel anders, in mijn ogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 22 okt 2013 06:52 #449652

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
De lichtaccu's die ik nu aan boord heb zijn van Banner, 2 * 105Ah.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 22 okt 2013 06:56 #449653

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Prijzen lopen nogal uiteen... [url=http://http://www.awaccu.nl/product/169-scheepsaccu-ca180-gesloten-onderhoudsvrij-12v-180ah]Aw Accu 180 Ah[/url]
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 22 okt 2013 07:00 #449657

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Philip schreef :
Ik heb juist het idee dat merkloze start accu's bij de Gamma een stuk duurder zijn dan soortelijke merkloze startaccu's bij een auto onderdelenzaak.
69 Ah voor 89 (meen ik) euro waar ik anders meestal bedragen boven de 140 zag.

En dankzij een foutje van de cassiere kreeg ik 10% extra korting die voor accu's niet gelden omdat die "permanent laag geprijsd" zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 22 okt 2013 07:09 #449660

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
hmm hier laatst 85Ah voor 85 euro bij de lokale autoboer (voor een auto). Ontloopt elkaar dus niet heel veel. Die 85Ah was ook goedkoper dan een kleinere omdat die eerste een meer gangbaar model was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 22 okt 2013 17:40 #449874

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Wat voor eisen stel je aan een accu?

Wat verwacht je van een accu?

Hoe veel gebruik je een accu?

Hoe veel stroom trek je uit een accu?

Kortom een accu is zeer persoonlijk ik stel veel hogere eisen aan een accu dan welke watersporter dan ook omdat ik 7 maanden per jaar op mijn boot woon.

Van 1 april tot eind oktober.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 23 okt 2013 03:45 #449942

Het zou trouwens handiger zijn een weegschaal mee te nemen
dan lees je het verschil ook tussen een goedkope en een duurdere accu! van de zelfde categorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 26 okt 2013 03:11 #450996

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Als de radio, instrumenten, koelkast (was niet aangeslagen) en wat ledlicht aanheb, dan geeft de accumonitor 12,24v aan. Slaat de kachel aan, dan zakt het naar 11,6v. Brandt deze een,aal, dan geeft de meter 12,1v. In herinnering, 2*105Ah
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 26 okt 2013 03:54 #451003

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Gregor schreef :
Als de radio, instrumenten, koelkast (was niet aangeslagen) en wat ledlicht aanheb, dan geeft de accumonitor 12,24v aan. Slaat de kachel aan, dan zakt het naar 11,6v. Brandt deze een,aal, dan geeft de meter 12,1v. In herinnering, 2*105Ah

Dan lijkt het er op dat de boel behoorlijk inelkaar knikkert bij relatief weinig verbruik. Hoelang duurt het voordat zij bij dergelijk verbruik onder de 12.0 volt duiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 26 okt 2013 05:52 #451026

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Op de accu polen meten als de accu opgeladen is.
Zo rond de 12,9 volt als de lader er een 1/2 uurtje van af is.
Dab vol op belasten en kijk dan een sop je accu monitor en meet dan eens op je accu polen.
Hier mee kan je een probleem in je installatie waar nemen.
geen manco's dan is je accu slecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 26 okt 2013 06:45 #451041

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Hoi

Je hebt waarschijnlijk een kachel die moet voor gloeien. Tja dat verbruikt bij sommige kachels veel stroom Vroeger had ik een oude Webasto en die verbruikte 2 minuten lang 18/20 ampère.

Tegenwoordig verbruiken ze nog maar 6/8 ampère.

Als ik het zo inschat is die 105AH accu aan de krappe kant gezien deze accu de effectief 52AH capaciteit heeft.

De benodigde accu capaciteit moet zeker het dubbele zijn 200AH 100AH effectief.

Maximale ontlading van 50% dat is +/- 12.0 volt word aanbevolen, dit voor een langere levensduur van de accu.

Als de accu dieper dan 12 volt word ontladen dan is dit mishandeling van de accu.

Er bestaan accu wakers die ingrijpen als de accu te leeg word "aanbevolen voor elke watersporter". Uw accu vaart er wel bij :laugh:

Een aparte accu "Alleen voor de koelkast".


Mijn advies is voor iedereen die een koelkast op accu heeft hier een aparte accu voor aan te schaven. zodat de koelkast altijd stroom heeft.

60/80Ah is voldoende wel een deep-cycle semi tractie accu.

Via een laadverdeler word de accu dan weer opgeladen. Er bestaan ook laadverdelers voor zonnepanelen en windmolens.

Zie ook dit interessante draadje

Lex
Laatst bewerkt: 26 okt 2013 09:43 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 26 okt 2013 10:58 #451097

Waarom een apparte accu voor de koelkast? Deze accu raakt ook leeg hoor.
Hoe kleiner de accu hoe dieper de dip bij het starten van de koelkast en des te eerder zal hij daarop afslaan. Kort na dit afslaan loopt de spanning weer op en start hij weer, opnieuw volgt die dip enz...enz.

Hoe groter de capaciteit hoe geringer de spanningdip. Een blik op je voltmetertje en je weet wanneer je laden moet.

De accu´s (2 x 105 Ah) van TS lijkt me dicht bij einde levensduur te zijn.

Het handigste lijkt me om één grote accubank te hebben voor de huishouding. Bestaande uit meerdere, door kleinere afmeting, goed hanteerbare en plaatsbaare accu´s.
Alle parallel.

Één heel grote accu is ten einde wanneer één cel de geest geeft. Dan heb je niets meer.
Bij meerdere accu´s parallel is er ook altijd één cel die het eerst overlijdt, die accu neem je dan los en je hebt nog stroom.

Hier aan boord 3 Exide accu´s, tesamen ruim 400Ah, zijn nu dik 6 jaar in gebruik, bewegen zich dagelijks ergens tussen de 13,8 en 12,4 volt.
Ik MEEN nu een heel geringe capaciteits vermindering op te merken. Ik verwacht dat ze nog zeker 4 jaar mee kunnen gaan. afgaande op de ervaring met de voorgaande set.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 26 okt 2013 14:48 #451131

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Die 50% kan wel belangrijk lijken maar Gregor heeft ook nog een zonnepaneel wat mee pompt. Afhankelijk van de grootte natuurlijk zou ik me niet zo druk maken om die 50%. Kijk voordat je een andere accu wilt aanschaffen eens naar een paneel erbij. Een beetje accu is al duurder tegenwoordig. Je verbruikt alleen maar wanneer je aan boord bent. Wanneer je een paneel vind wat makkelijk verplaatst kan worden richting zon ben je veel minder afhankelijk van walstroom.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 27 okt 2013 05:08 #451272

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
koko schreef :
Gregor schreef :
Als de radio, instrumenten, koelkast (was niet aangeslagen) en wat ledlicht aanheb, dan geeft de accumonitor 12,24v aan. Slaat de kachel aan, dan zakt het naar 11,6v. Brandt deze een,aal, dan geeft de meter 12,1v. In herinnering, 2*105Ah

Dan lijkt het er op dat de boel behoorlijk inelkaar knikkert bij relatief weinig verbruik. Hoelang duurt het voordat zij bij dergelijk verbruik onder de 12.0 volt duiken?
Bij het aanslaan van de kachel, een Webasto Top 2000 (meen ik), zie ik dat de accuspanning gedurende het opstarten onder de 12v komt. Als de kachel eenmaal brandt, dan loopt de accuspanning op naar boven de 12v. Het opstarten duurt een minuut of 2-3.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 27 okt 2013 05:12 #451273

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Proost schreef :
Die 50% kan wel belangrijk lijken maar Gregor heeft ook nog een zonnepaneel wat mee pompt. Afhankelijk van de grootte natuurlijk zou ik me niet zo druk maken om die 50%. Kijk voordat je een andere accu wilt aanschaffen eens naar een paneel erbij. Een beetje accu is al duurder tegenwoordig. Je verbruikt alleen maar wanneer je aan boord bent. Wanneer je een paneel vind wat makkelijk verplaatst kan worden richting zon ben je veel minder afhankelijk van walstroom.
Het zonnepaneel is een Solara 35w. Ruimte om meer panelen kwijt te kunnen (en dat het er ook nog een beetje uitziet, heb ik niet.

De beide accu's staan een paar meter uit elkaar, verbonden met 25mm2. De maat van de 105Ah accu is het maximale wat ik in een van de bakken kwijt kan. Tenzij ik ernstig ga verbouwen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 27 okt 2013 07:31 #451319

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Hoi

Ik zeg niet dat een aparte accu voor de koelkast noodzakelijk is, wel dat het een goed systeem is omdat je de gebruikers accu ontlast, Ook deze accu moet weer volgehouden worden.

Op een boot van een vriend had ik vorig voorjaar de zonnepanelen 4 stuks 200W op een laadregelaar aangesloten met twee uitgangen een voor de gebruikersaccu en een voor de koelkastaccu en dat werkte vorig jaar perfect ook dit jaar heeft het perfect gewerkt.

Ook had ik een 12/25 Victron acculader met 3 uitgangen gemonteerd voor beide accu's, indien nodig geeft een ruk aan zijn Honda i10 generator en word de boel opgeladen.

Perfect systeem het hele seizoen van april tot oktober staat de koelkast aan.

Lex
Laatst bewerkt: 27 okt 2013 07:36 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 27 okt 2013 14:30 #451467

  • glsf91
  • glsf91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Gregor schreef :
Als de radio, instrumenten, koelkast (was niet aangeslagen) en wat ledlicht aanheb, dan geeft de accumonitor 12,24v aan. Slaat de kachel aan, dan zakt het naar 11,6v. Brandt deze een,aal, dan geeft de meter 12,1v. In herinnering, 2*105Ah

Dan zou ik je accu maar eens laten testen bij een locale autogarage of autoshop.
Dit had ik ongeveer ook en accu bleek ten einde te zijn. Accu was ook al minimaal 12 jaar oud. Na vervanging zakte de spanning nog maar marginaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 27 okt 2013 14:53 #451475

  • dirk1965
  • dirk1965's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
Ik haal al mijn accu's hier. www.vixen.be/contact.html. Scheelt ongeveer de helft in prijs en ik neem altijd een AGM (absorbed glass mat). Deze accu's gaan jaren mee en kunnen heel diep ontladen worden op voorwaarde dat ze geen weken in ontladen toestand moeten doorbrengen. De site is niet zo heel up to date, dus gewoon ff bellen voor een prijs. Btw, hij doet ook startmotoren en alternatoren. Heeft voor mij eens een starter gevonden voor mijn md7a voor een heel vriendelijke prijs als je weet dat de VP prijs €1200,- was voor een gereviseerde starter waarbij ik dan nog mijn oude starter moest inleveren. en dat was nu net het probleem want mijn startmotor was gestolen via het gat van de saildrive. (nooit waardevolle dingen in de buurt van dat gat laten liggen als je je saildrive-rubber gedemonteerd hebt)
Btw, voor diegenen die aanstoot nemen aan mijn naam; die is gewoon achterstevoren geschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 27 okt 2013 14:55 #451477

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13628
link werkt niet...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 27 okt 2013 14:59 #451480

  • dirk1965
  • dirk1965's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 27 okt 2013 16:07 #451523

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Eerst maar eens controleren, hoewel ik denk dat het min of meer over is, en dan kijken welke maat ik in de accubak kwijt kan. De tweede kwijtraken is minder een probleem.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 27 okt 2013 18:44 #451579

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
kutmod schreef :
Btw, voor diegenen die aanstoot nemen aan mijn naam; die is gewoon achterstevoren geschreven.

Off topic:
Ik geloof je op je woord, maar toch vind ik het een slecht gekozen forumnaam. Er ziijn elegantere manieren om je naam te verwerken in je forumnaam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 27 okt 2013 18:54 #451580

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
whoehahahaha :laugh: ;) :lol:

Inderdaad slaat nergens op.

Lex
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accukeuze 28 okt 2013 06:08 #451713

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Mischien gekend bij velen , maar deze link is ook zeer interessant.
www.stroomwinkel.nl/t-tips-chemie.aspx
Ik ga voor AGM notabene.
Moet me volgend jaar ook een nieuwe van 220AH aanschaffen.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 28 okt 2013 06:11 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl