Hallo allemaal,
Ik lees net even het hele draadje (leuke woordspeling als het gaat om zenders...) eens even door. Zelf ben ik naast zeiler ook al 17 jaar zendamateur. En dat alles met een compleet park op het dak
Tegenwoordig zijn er nog maar twee verschillende licenties (Novice en Full license waarbij de morse verplichting is afgeschaft (
). Met beide licenties mag ook uitgekomen worden op de kortegolf banden (HF), echter met een Novice license mag je met minder vermogen werken en maar op bepaalde "gebieden" in deze kortegolf banden.
Het verschil in de examens (deze worden nog steeds gehouden) zit hem in de diepgang van de theorie. Voor beide examens moet je op de hoogte zijn van de regelgeving (saaie, maar nodige stof...). Het verschil zit hem met name in de technische kennis.
Nu kan ik mij voorstellen dat dit voor sommige mensen best lastig is en als onnodige ballast wordt gezien. Nu is het wel zo dat met deze kennis er een hoop duidelijk wordt van het "hoe en waarom" van radiogolven en alles wat daar mee te maken heeft. Iets wat mijn inziens bij levensbedreigende situaties toch wel handig kan zijn...
Over dit theorie gesproken, ik heb nergens in dit topic gelezen (maar daar kan ik over heen hebben gelezen
) wat nou de reden is dat wij voor het overbruggen van lange afstanden kiezen voor de kortegolf banden.
Ik zal proberen het kort uiteen te zetten. Het heeft namelijk alles te maken met reflecties welke in luchtlagen ontstaan. Wij zenden met onze apparatuur en antennes radiogolven uit. Deze golven gaan ook naar de lucht. In deze lucht zitten verschillende reflecterende lagen. Deze lagen ketsen de radiogolf weer terug richting de aarde. (net als waneer de zon op je horloge schijnt en je dat lichtvlekje vervolgens in iemands zijn gezicht laat schijnen die niet in de zon zit...
Goed... deze golven komen dus terug op de aarde, ketsen af op de aarde en gaan....rapapapa (ik maak het spannend) weer terug naar de luchtlaag. Dit gaat zo wel even door en uiteindelijk komt onze radiogolf aan de andere kant van de wereld.
Boven de (ik weet de frequentie niet 100 procent meer zeker, maar ik dacht) 30 tot 50 MHz. stopt dit fenomeen en komen de radiogolven alleen nog maar tot aan de horizon (theoretisch dan, is ook afhankelijk van objecten, antenne en vermogen).
En dat is dus de reden dat er voor kust en binnenwateren gekozen is voor VHF en UHF frequenties voor maritiem gebruik.
Mocht de interesse toch gewekt zijn om jezelf eens te verdiepen in deze hobby, er zijn zat gelegenheden om die "nurderige
" amateurs eens te ontmoeten. Zo af en toe komen ze uit hun natuurlijke habitat (rommelige knutselkamer met computers, draadjes, koffievlekken en troep) om samen nog meer nurderige dingen te ondernemen! En ik kan het weten
Zomers organiseren zij "velddagen" waarbij de hele spullenboel onder de arm mee gaat naar een veldje waar vervolgens masten worden neergezet en tenten gebouwd. Kijk voor de aardigheid eens op
www.radioelektronicaclub.nl (niet commercieel!)
O ja, vergeet ik het bijna te zeggen... de meeste amateurs hebben (behalve die maffe hobby) ook nog een andere afwijking: ze willen graag andere mensen helpen bij die hobby! Dus schroom niet, en vraag gerust
Tot slot (en dan stop ik er echt mee, anders word het wel heel lang...) Of je nu 27MC'er bent, op een PMR porto werkt, je Marcom B hebt, gelicentieerd amateur of wat dan ook... het gaat uiteindelijk om het draadloze en dat is toch fantastisch!
Groet,
Léon-Marc Roefs (PE1RJG, dat is de amateurcall)
Kapitein en prutser
op de Ridder Allard 2.0
En ook nog in het bezit van het SRC (Marcom
certificaat...
Natuurlijk
De luchtlagen