Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zendamateur

Re: Zendamateur 06 okt 2011 07:41 #228662

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
diwil schreef :


Zijn er zendamateurs hier, die met de Jota mee doen?

Eén keertje meegedaan omdat men voor de Jota een operator nodig had terwijl de rest met een radiospeurtocht bezig was. Was wel leuk om te zien al dat enthousiasme, ze hebben toendertijd nog een giga antennemast gemaakt, gewoon op een trapveldje in een woonwijk.

Ben zelf niet meer actief met de hobby maar heb uiteraard de licentie nog wel. (PD2CW)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 06 okt 2011 07:53 #228664

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Leuk dat je er mee bekend bent Martin!
Ik doe zelf ook bar weinig meer met de hobby en juist daarom vindt ik dit zo leuk :cheer:

Ik heb even snel gerekend.. Dit wordt mijn 24e of 25e Jota waarvan 18 als zendamateur. B)

Grt,
Dion
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 06 okt 2011 07:54 #228667

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Revolution1 schreef :
Wij gebruiken 27 mc en portofoons voor ons werk, dus in me vrijetijd niet zo behoefte aan het breakie breakie gebeuren. :)
Een reactie als deze heeft wel een heel hoog "breakie breakie" gehalte! :evil:
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 06 okt 2011 08:01 #228671

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
diwil schreef :
Dit wordt mijn 24e of 25e Jota waarvan 18 als zendamateur. B)

Is door de Jota je interesse soms aangewakkert? Hier in ieder geval wel. Ik denk met plezier terug aan de tijd van de padvinders en zeeverkenners.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 06 okt 2011 08:49 #228694

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Baines schreef :
Is door de Jota je interesse soms aangewakkert? Hier in ieder geval wel. Ik denk met plezier terug aan de tijd van de padvinders en zeeverkenners.
Klopt helemaal. Ik ben bij de scouting al vroeg in aanraking met de 'radio hobby' gekomen. En er is wat afgeklooid op de 27mc en de 3mtr band. hi

In 1991 heb ik samen met 5 maten (allemaal van de scouting)mijn D-licentie gehaald en in 1992 mijn C-licentie.

E.e.a. beslist dankzij de Jota :silly:

Grt,
Dion
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 06 okt 2011 11:31 #228769

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ik snap geen jota van de jota!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 06 okt 2011 13:23 #228827

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Proost schreef :
Ik snap geen jota van de jota!.
Dennis, dat kan de beste overkomen!! :P
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 07 okt 2011 07:39 #229176

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
en we zijn er weer,de 11 meter gebruiker wordt wederom in het
hoekje gedrukt door de echte amateur.
hoewel de meeste ooit in het verleden hun eerste kennismaking
in het fenomeen zenden en ontvangen zijn begonnen op 11 meter
en dit voor het gemak maar even snel vergeten.
ik zelf werk sins 1968 op 11 meter,en ja ilegaal ben ik mij van bewust.
echter ook ik heb op zijband wereld wijdt gewerkt te bevestigen
met menig qsl kaart hier.
dus ondanks dat het allemaal niet legaal is wordt ook op deze
freqentie door menig mens serieus gewerkt aan zijn of haar hobby.
en dit niet te vergelijken met de bakkenist die met hoog vermogen
met zijn buurman 2 straten verder zit te mekkeren.
zo ook de misdragingen van sommige lui waardoor elke 27 mc gebruiker
over 1 kam wordt geschoren .
uiteraard komt nu de vraag warom haal je dan niet je licentie.
heb daar ooit aan gedacht ,maar is er nooit van gekomen.
en in al die jaren nog nooit gepakt,komt mischien door dat
ik mij op de band gedraag zo als het een amateur het hoort te doen.
al hoewel,ik ben ook een verwoedt kortegolf luisteraar,hoor ik
op dat soort banden ook wel eens dingen dat ik denk zo en dat heeft een
licentie.
vgr tonsr.
Laatst bewerkt: 07 okt 2011 07:58 door tonsr. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 07 okt 2011 11:05 #229366

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
HUH????

Jij bent zeker een 27mc gebruiker?!

1. Dit topic heet 'Zendamateur' en ik kan mij niet herinneren dat een zendamateur over de 27Mc begon!
2. Een 27Mc gebruiker hier vergeleek zichzelf met zendamateurs
(daar is op gereageerd)
3. Diezelfde 27Mc gebruiker haalt zelf de 27Mc gebruikers onderuit.

En alle andere cijfers, er is niemand in een hoekje gedrukt! :angry:

Maar... Eindelijk een stukje erkenning.
Fijn dat je ons gelicenseerde zendamateurs ziet als:
Quote:
de echte zendamateur
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 07 okt 2011 15:01 #229461

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
tonsr schreef :
en we zijn er weer,de 11 meter gebruiker wordt wederom in het
hoekje gedrukt door de echte amateur.
Onzin, ik in ieder geval niet. Ik denk dat de negativiteit toch vooral uit jezelf komt, en misschien hier en daar van niet-licentiehouders.

Hoewel de inhoud van de gesprekken op 11m vaak niet hoogdravend is (DIE opmerking sta ik wel achter) vind ik het verder een geweldige startersband. Niks mis mee! Overigens maken zendamateurs zich precies eender schuldig aan slap geleuter, stem maar eens af op een repeater ;)
tonsr schreef :
dus ondanks dat het allemaal niet legaal is wordt ook op deze
freqentie door menig mens serieus gewerkt aan zijn of haar hobby.
Er is heel veel legaal mogelijk op 27mc, zelfs SSB mag tegenwoordig meen ik, dus ik zie niet direct waarom het niet legaal is? Te groot 'kacheltje' misschien?
tonsr schreef :
uiteraard komt nu de vraag warom haal je dan niet je licentie.
heb daar ooit aan gedacht ,maar is er nooit van gekomen.
Met eraan denken kom je er inderdaad niet ;) Toch is het wel een logische stap als je de 27mc ontgroeid bent en meer (legale) mogelijkheden wil. En de examenstof is nog interessant ook, voor de radiohobbyist.
tonsr schreef :
en in al die jaren nog nooit gepakt
Misschien is dat wel omdat 11m gewoon vergunningvrij is? Niet sinds 1968, maar wel al een flink aantal jaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 07 okt 2011 16:39 #229496

  • jottem
  • jottem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Duke schreef :
@ sigdock:
Bovendien als je het niet goed installeert kan de hele buurt via de klokradio's, TV's en soms zelfs de TL buizen meegenieten van je gesprekken (eigen ervaring, het gaat over grote zendvermogens van 200 watt)

Mijn Marcom-A heb ik bijna 15 jaar geleden gehaald, en ik gebruik die kennis al zeker 8 jaar niet meer, maar ik meen te weten dat als je op een schip gebruik wil maken van SSB, MF, HF etc dit niet liggend in de haven mag doen juist vanwege de verstoring voor anderen. Wil je dus vanuit huis of liggend in de haven willen zenden, dan zal je dus zendamateur moeten worden. Wil je het alleen gebruiken op je boot en buitengaats, dan kan je op verschillende zeevaartscholen cursussen marcom-A of B volgen en examen doen en mag je je gang gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 07 okt 2011 17:12 #229511

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Is er trouwens ergens een overzicht van maritieme HF-banden te vinden? Ik weet de oproep- en noodfrequentie 2182kHz, zegmaar het "kanaal 16" van de HF. Verder meen ik dat er rond 8MHz wel eens 'netjes' gehouden worden, maar verder...?

Uiteraard geeft Marcom A alleen bevoegdheid voor de maritieme frequenties, en een zendamateur licentie alleen voor de amateurbanden. Overlap zou er kunnen zijn ; er zijn amateurbanden waar zendamateurs slechts secundair gebruiker van zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 07 okt 2011 19:56 #229574

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Google eens op "maritieme hf frequencies"
Of had je deze al?

Enkele van de zoek resultaten:
http://frequentieland.nl/maritiem/noodkanalen

http://yachtcom.info/Frequencies

http://mayaparadise.com/mmfreq1
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 07 okt 2011 21:45 #229589

Hallo allemaal,

Ik lees net even het hele draadje (leuke woordspeling als het gaat om zenders...) eens even door. Zelf ben ik naast zeiler ook al 17 jaar zendamateur. En dat alles met een compleet park op het dak :laugh:

Tegenwoordig zijn er nog maar twee verschillende licenties (Novice en Full license waarbij de morse verplichting is afgeschaft ( :) ). Met beide licenties mag ook uitgekomen worden op de kortegolf banden (HF), echter met een Novice license mag je met minder vermogen werken en maar op bepaalde "gebieden" in deze kortegolf banden.

Het verschil in de examens (deze worden nog steeds gehouden) zit hem in de diepgang van de theorie. Voor beide examens moet je op de hoogte zijn van de regelgeving (saaie, maar nodige stof...). Het verschil zit hem met name in de technische kennis.

Nu kan ik mij voorstellen dat dit voor sommige mensen best lastig is en als onnodige ballast wordt gezien. Nu is het wel zo dat met deze kennis er een hoop duidelijk wordt van het "hoe en waarom" van radiogolven en alles wat daar mee te maken heeft. Iets wat mijn inziens bij levensbedreigende situaties toch wel handig kan zijn...

Over dit theorie gesproken, ik heb nergens in dit topic gelezen (maar daar kan ik over heen hebben gelezen :blush: ) wat nou de reden is dat wij voor het overbruggen van lange afstanden kiezen voor de kortegolf banden.

Ik zal proberen het kort uiteen te zetten. Het heeft namelijk alles te maken met reflecties welke in luchtlagen ontstaan. Wij zenden met onze apparatuur en antennes radiogolven uit. Deze golven gaan ook naar de lucht. In deze lucht zitten verschillende reflecterende lagen. Deze lagen ketsen de radiogolf weer terug richting de aarde. (net als waneer de zon op je horloge schijnt en je dat lichtvlekje vervolgens in iemands zijn gezicht laat schijnen die niet in de zon zit... ;)

Goed... deze golven komen dus terug op de aarde, ketsen af op de aarde en gaan....rapapapa (ik maak het spannend) weer terug naar de luchtlaag. Dit gaat zo wel even door en uiteindelijk komt onze radiogolf aan de andere kant van de wereld.

Boven de (ik weet de frequentie niet 100 procent meer zeker, maar ik dacht) 30 tot 50 MHz. stopt dit fenomeen en komen de radiogolven alleen nog maar tot aan de horizon (theoretisch dan, is ook afhankelijk van objecten, antenne en vermogen).

En dat is dus de reden dat er voor kust en binnenwateren gekozen is voor VHF en UHF frequenties voor maritiem gebruik.

Mocht de interesse toch gewekt zijn om jezelf eens te verdiepen in deze hobby, er zijn zat gelegenheden om die "nurderige :woohoo: " amateurs eens te ontmoeten. Zo af en toe komen ze uit hun natuurlijke habitat (rommelige knutselkamer met computers, draadjes, koffievlekken en troep) om samen nog meer nurderige dingen te ondernemen! En ik kan het weten :whistle:

Zomers organiseren zij "velddagen" waarbij de hele spullenboel onder de arm mee gaat naar een veldje waar vervolgens masten worden neergezet en tenten gebouwd. Kijk voor de aardigheid eens op www.radioelektronicaclub.nl (niet commercieel!)

O ja, vergeet ik het bijna te zeggen... de meeste amateurs hebben (behalve die maffe hobby) ook nog een andere afwijking: ze willen graag andere mensen helpen bij die hobby! Dus schroom niet, en vraag gerust ;)

Tot slot (en dan stop ik er echt mee, anders word het wel heel lang...) Of je nu 27MC'er bent, op een PMR porto werkt, je Marcom B hebt, gelicentieerd amateur of wat dan ook... het gaat uiteindelijk om het draadloze en dat is toch fantastisch!

Groet,
Léon-Marc Roefs (PE1RJG, dat is de amateurcall)
Kapitein en prutser :lol: op de Ridder Allard 2.0
En ook nog in het bezit van het SRC (Marcom B) certificaat...






Natuurlijk

De luchtlagen
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 18 okt 2011 19:49 #232688

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Ik ben begonnen over de Jota, dan zal ik ook nog even een beetje laten zien hoe het geweest is. En...wij hebben met Sinterklaas gesproken :woohoo:




Grt,
Dion
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 01 feb 2012 08:56 #260670

Geweldig dat Jota filmpje :) ik ben al jaren padvinder (zonder "officieel" padvinder te zijn) ;) welk jongetje is dat niet? en ken het echte scouting wereldje eigenlijk niet maar vind deze combi zendamateur/scouting wel erg leuk gevonden.

Ik ben ook zeiler/computerspecialist(Windows-OSX-Linux-Unix)/netwerken, heb mijn Marcom B en een hele oude vaste marifoon in de boot hangen en ook een iCom 6w portable marifoon erbij. Ideaal voor bruggen/sluizen/havens!
Omdat ik ook een wal leven heb begin ik me steeds meer te interesseren voor het zendamateur gedoe.
Ik ben wel iemand van het praktisch nut dus het "landen scoren" wat zendamateurs ook doen geloof ik zou je mij niet zien/horen doen.
De combinatie zeilboot-zendamateurisme-portofoon(Marine & Amateur) gebruik zie ik wel zitten en wil ik wel mee gaan experimenteren.
In geval van een nationale ramp ook niet zo'n gek idee om zo'n porto op zak te hebben trouwens.
Binnenkort eentje bestellen en beginnen met "spelen" en uitzoeken. Uitluisteren dus even alleen en gelijk beginnen met de N studie. Lijkt me leuk en interessant.
Daarna maar eens zoeken naar een goede zender voor aan boord......
Nog iemand alvast tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 01 feb 2012 15:56 #260738

  • One Off
  • One Off's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
JOTA is een mooi voorbeeld van de combinatie van hobby's. Nu André Kuipers met de call PI9ISS zich in het ISS bevindt, is het een mooie aanleiding de optie APRS van het radiostation aan boord te benoemen. APRS is vergelijkbaar met AIS.

APRS kan een alternatief voor e-mail aan boord zijn. Nadeel is dat de berichten van SMS-lengte zijn en openbaar, maar dat is alles via de ether. Voor toegang tot de VHF-band is de licentie eenvoudiger te behalen. Aan apparatuur is een portofoon of een recycled transceiver met compacte antenne voldoende. Liefst een yagi-antenne om satellieten of het ISS te bereiken. Buitengaats zijn minder concurrerende stations, dus de respons moet eigenlijk beter zijn. Toch zie je in de praktijk vooral walstations. Een app voor de smartphone vertelt de passages en langs de kust zijn wel digipeaters te vinden.

In het formaat van APRS zitten zaken als positie, callsign, snelheid, icoon, weer en antenne verwerkt. Het is deels te vergelijken met AIS. Op aprs.fi kun je beide tegenkomen. Via dit soort websites kan iedereen het station volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 01 feb 2012 18:02 #260769

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Webrabbit schreef :
Daarna maar eens zoeken naar een goede zender voor aan boord......
Nog iemand alvast tips?

Doen!!
Voor maritiem gebruik blijkt b.v. Icom het meest geschikt. Ik ben niet geheel belangenloos, maar "we" hebben van alles geprobeerd de laatste 12-13 jaar, yeasu, kenwood, icom. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat Icom het best geschikt is i.v.m. de inferface aansluitingen voor andere apparatuur.

Wel een heel eind uit de richting van BOOT dit draadje.

Kijk maar eens naar de eigenschappen can een IC-7200, front waterdich, geen koelucht door de elektronica. geeft altijd vol vermogen, ook bij lage spanning.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 02 feb 2012 13:47 #260976

One off & fsc, ik was al iets over APRS tegengekomen en doorheen gescanned maar nu dat het weer genoemd wordt maar weer even in verdiepen.
Om met APRS aan de gang te gaan heb je wel een TNC-modem nodig in je apparatuur heb ik begrepen. Mijn bestelde “speel” portofoon heeft dat niet.
Als alles serieuzer wordt en ik mijn licentie heb kan ik hier rekening mee gaan houden.
Ik zie me ook nog niet zo gauw een antenne maken van mijn achterstag, maar zeg nooit nooit, dus ik ga eerst maar eens kijken wat mijn praktisch gebruiksdoel wordt.
Ik ben geen wereldomzeiler maar kennen jullie deze site van de Gabber? Veel info over de communicatie aan boord, apparatuur, antennegebruik etc. Erg leerzaam.
De APRS iPhone app gevonden maar daar kan ik nog even niets mee uitspoken omdat ik nog geen licentie heb maar goed om te onthouden.
Tijdens het zoeken kwam ik nog twee interessante apps tegen: Ship Finder (laat AIS data zien van schepen in google maps, aangemeerd of varend) & Exam Prep (om de Radiozendamateur voor te bereiden op het examen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 02 feb 2012 15:20 #260991

Succes Webrabbit met het volgen van de cursus en het leren van de stof.
Als er hulp nodig is zijn er altijd zendamateurs welke je willen helpen.

Komt goed!
Ennuh... m.b.t. apparatuur:
een mooie Yaesu FT857 voor aan boord ;)
Erg mooi spul en alle banden zitten in deze compacte toverdoos.

Succes!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 02 feb 2012 16:41 #261002

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Webrabbit schreef :
One off & fsc, ik was al iets over APRS tegengekomen en doorheen gescanned maar nu dat het weer genoemd wordt maar weer even in verdiepen.
Om met APRS aan de gang te gaan heb je wel een TNC-modem nodig in je apparatuur heb ik begrepen. Mijn bestelde “speel” portofoon heeft dat niet.
Als alles serieuzer wordt en ik mijn licentie heb kan ik hier rekening mee gaan houden.
Ik zie me ook nog niet zo gauw een antenne maken van mijn achterstag, maar zeg nooit nooit, dus ik ga eerst maar eens kijken wat mijn praktisch gebruiksdoel wordt.
Ik ben geen wereldomzeiler maar kennen jullie deze site van de Gabber? Veel info over de communicatie aan boord, apparatuur, antennegebruik etc. Erg leerzaam.
De APRS iPhone app gevonden maar daar kan ik nog even niets mee uitspoken omdat ik nog geen licentie heb maar goed om te onthouden.
Tijdens het zoeken kwam ik nog twee interessante apps tegen: Ship Finder (laat AIS data zien van schepen in google maps, aangemeerd of varend) & Exam Prep (om de Radiozendamateur voor te bereiden op het examen).

Je moet je altijd wel afvragen wát je ermee wilt gaan doen en voor welk doel. Als je lekker wilt hobbyen aan boord etc, is alles goed. echter als je je wilt voorbereiden voor een grotere reis of groter water en graag GRIB files wilt ontvangen is hier lectuur:
tinyurl.com/czfmx5w
Vanaf dat moment geldt mijn advies voor een Icom ook, voor de universele hobby maakt het niet uit.

Succes
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 03 feb 2012 15:12 #261314

Jullie hebben me weer aardig op weg geholpen, Thanks ☺
Ik hou ook erg van iCom (mijn porto marifoon is een IC-M71, opengezet tot 6W) en over het algemeen komt iCom van alle marifoons het beste uit tests, alhoewel ze erg prijzig zijn.
Ik kan ook wel een nieuwe vaste marifoon gebruiken maar als ik dan naar de iCom IC-M801E kijk (Marine and Amature SSB tranceiver) dan betaal je daar de hoofdprijs voor…. Alleen maar interessant als je echt grote reizen gaat ondernemen en dat zit er bij mij echt niet in.
Zie mij maar als een hobbyist die het niet vanuit een “shack” wil doen maar mobieler, zoals vanaf de boot.
GRIB files ontvang ik al met een Linux progje van het Web en dat gaat heel wat sneller denk ik zo. Mijn schip is een varende hotspot dus vrijwel overal WiFi verbinding voor mijn apparatuur. Ik werk ook regelmatig aan boord.
Mijn schip overwintert dit jaar in het water dus laat ik het achterstag voorlopig zo als hij is. Misschien een keer de mast in klimmen om de marifoon antenne te vervangen voor een dual band zodat ik hem kan delen met een amateur portofoon of radio om te beginnen.
Die Yaesu FT857 zal ik in gedachten houden!
Eerst maar eens een echte amateur worden en m’n examen halen en eens bij een radioamateur op bezoek gaan. Lijkt me leuk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 08 apr 2012 20:32 #275363

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Even een Winlink update:
PA3DUV is al enige weken non-actief, de reden is half bekend. Anyhow, het enige Winlink station in Nederland is uit de lucht en het ziet er naar uit dat ivm het beleid van Agentschap Telecom dit niet snel zal veranderen op korte termijn.

Vervelend voor de Zeilers die via Winlink hun Gribfiles ophalden op zee :( :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 16 apr 2012 12:22 #277380

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Nog even over ICOM: Je moet wel weten welke ICOM je moet hebben, want het is niet meer de kwaliteit van vroeger. De "ruggedized" 7200 klinkt op papier goed, maar bijvoorbeeld een 7000 geldt als ronduit fragiel. Mooi toverdoosje wat haast alles kan, maar niks voor vertrekkers dus. Goed informeren dus, wat de geschikte types zijn...

Ook lang niet alle VHF marifoons van ICOM zijn even geweldig, ik heb er ooit eentje op de operatietafel gehad waar ik inwendig beslist niet de hoge prijs aan af zag...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 16 apr 2012 15:13 #277410

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
web schreef :
Nog even over ICOM: Je moet wel weten welke ICOM je moet hebben, want het is niet meer de kwaliteit van vroeger. De "ruggedized" 7200 klinkt op papier goed, maar bijvoorbeeld een 7000 geldt als ronduit fragiel. Mooi toverdoosje wat haast alles kan, maar niks voor vertrekkers dus. Goed informeren dus, wat de geschikte types zijn...

Ook lang niet alle VHF marifoons van ICOM zijn even geweldig, ik heb er ooit eentje op de operatietafel gehad waar ik inwendig beslist niet de hoge prijs aan af zag...

Dag WEB,

Ja en nee, de 7000 kan ik ook iedereen afraden, maar de 718 of de 7200 helemaal zijn foolproof en zeer stevig.
De icom toestellen van de laatste 10 jaar laten weinig ruimte tot uitval en zijn goed gemaakt. De 7000 is een negatieve uitzondering daarop. De service van Icom nederland is werkelijk perfect.
De "echte" scheeps zender zoals de M801 laten zelfs, qua kwaliteit, de andere merken bijna achter zich, perfect gewoon en waterdicht.
Echter de niet goed gekeurde M802 is weer een amerikaans rommelding van blik met zoute vochtige lucht door het toestel. Deze is zuiver ontworpen voor de ongeduldige amerikaan; kwaliteit hoeft niet wel lage prijs. ( en dat merken we elke week ;-)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl