Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zendamateur

Zendamateur 26 jan 2009 15:16 #56289

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Omdat er toch regelmatig van alles over het forum zweeft over zenden en ontvangen, regels, machtigingen raak ik ook een beetje het spoor een beetje bijster. Terwijl juist dit zo aardig is om eens op een rijtje te krijgen waar je aan moet voldoen om te mogen zenden met welke apparatuur. De marifoon (al dan niet met GMDSS) laat ik hier nu uit de discussie, dit veronderstel ik als bekend. Zou nu graag de discussie starten over zendamateur. Hoe wordt je zendamateur, waarmee mag je zenden, welke beperkingen heb je, welke mogelijkheden heb je, etc............en dat natuurlijk graag een beetje in het licht van de zeilsport en toepassingen hierin, maar mag ook breder getrokken worden..........


Zou zo zeggen, kom maar in amateurs!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 26 jan 2009 15:31 #56292

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Goed voorstel Wallaby. Laten we dan eens proberen om het topic zuiver te houden door berichten te plaatsen die feiten weergeven en geen persoonlijke meningen die het topic laten verzanden in onduidelijkheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 26 jan 2009 16:12 #56299

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Goed voorstel Wallaby. Laten we dan eens proberen om het topic zuiver te houden door berichten te plaatsen die feiten weergeven en geen persoonlijke meningen die het topic laten verzanden in onduidelijkheid.

Helemaal mee eens! :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 26 jan 2009 16:13 #56301

Nou, zal ik eens een poging doen dan? (al is mn motivatie wel wat weggezakt na mijn ervaringen in een ander topic hier).
Als eerste een groot misverstand wat misschien nog leeft: zendamateurs zijn niet de mensen met hun "bakkies" die zo populair waren in de jaren 80. Da's CB of 11mtr. Om gelicentieerd zendamateur te worden moet je examen doen waarmee je aantoont dat je een zekere bekwaamheid hebt op technisch, hoogfrequent vlak, en ook dat je op de hoogte bent van alle voorwaarden die er gelden (het is dus niet de vrijheid blijheid die op CB hoogtij viert!).
Wat kun je ermee: Afhankelijk van het soort licentie mag je op VHF en hoger + een stukje HF (korte golf) uitkomen. Als de de F(ull) licentie hebt mag je de hele HF band gebruiken. Alleen de amateur banden uiteraard. Er geldt een maximaal vermogen die per band verschilt. Essentie van de amateur licentie is dat je het in princiepe alleen mag gebruiken voor experimenteel onderzoek en niet voor commerciele toepassingen. Nou is dat experimentele een ruim begrip natuurlijk. Ook op de amateurbanden wordt wel eens een praatje gemaakt over het weer, maar de basis blijft de techniek. Verder zijn er beperkingen in het soort verbindingen. Koppelingen met telefonie systemen zijn niet toegestaan (immers, da's een soort van commerciele toepassing en niet bedoeld voor experimenten). Zelfs een koppeling met internet is lange tijd niet toegestaan geweest maar de laatste jaren mag het blijkbaar wel of wordt oogluikend toegestaan.
Da's een hoop wat niet mag, maar er mag ook veel wel. Zelfbouw is toegestaan. Je kunt dus je eigen set bouwen en daar verbindingen mee maken. Bestaande sets mag je zelf aanpassen/verbeteren. Je hebt op de meeste banden de primaire gebruiksrechten. Andere gebruikers zoals de LPD setjes op 433.92 en de garagedeur-openers moeten in feite wijken voor de amateur (dat laatste gebeurt in de praktijk natuurlijk niet, maar er zijn ook andere diensten).
Tja, veel te vertellen. Zie ook de site van Veron www.veron.nl. Da's een vereniging die ook deelneemt aan de IARU, een organisatie die wereldwijd de belangen van amateurs behartigt en zorgt dat de banden behouden blijven voor amateurs. Sommige banden zijn erg gewilt door de snelle telecom jongens.
Dan nog even een algemene stelling: Het radiozendamateurisme is primair bedoeld voor mensen die geinteresseerd zijn in het fenomeen "radio". Mensen die door de magie van de draadloze overdracht geboeid zijn geraakt en die het leuk vinden om daar meer van te leren.

Hopelijk geeft het wat inzicht zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 26 jan 2009 16:18 #56302

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Nou, zal ik eens een poging doen dan? (al is mn motivatie wel wat weggezakt na mijn ervaringen in een ander topic hier).

Jammer dat je dat zo voelt, maar ik hoop juist op deze manier jouw kennis en ervaring toch op een goede manier richting te geven. Ben ook blij met jouw aanzet in dit verhaal. En zoals Martin al aangeeft, laten we ons beperken tot de feiten.

Om inhoudelijk te reageren:
-Wie verzorgt de opleidingen?
-Bij wie leg je examen af?
-Wie geven de machtigen uit?
-Mag je apparatuur aan boord van een boot zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 26 jan 2009 16:57 #56312

Zou jij het anders gevoeld hebben als je zo "de wind van voren" krijgt dan? En waarom? Was toch een nette post in mijn ogen. Behalve misschien de laatste zin over dat financiele, maar was dat nou zo schokkend? Anyway, bedankt voor je intelligente aanpak in elk geval.

-Wie verzorgt de opleidingen?
Nou, "DE opleidingen" bestaan niet. In beginsel dien je zelf de technische kennis te vergaren. Echter.... binnen de verenigingen (Veron en VRZA) zijn er afdelingen die je kunnen begeleiden naar het examen. Ik weet dat dat in Twente gebeurd, maar ook elders wel. Zoek even op de websites.

-Bij wie leg je examen af?
Dat werd altijd door het Agentschap Telecom gedaan. Da's een onderdeel van (ik geloof) Economische Zaken (tja). Dit jaar is dat echter gewijzigd. Nu nemen de verenigingen de examans af in een gezamelijke organisatie. AT heeft die verantwoordelijkheid dus gedelegeerd.

-Wie geven de machtigen uit?
Da's wel het AT. www.agentschap-telecom.nl

-Mag je apparatuur aan boord van een boot zetten?
Ja hoor. In feite mag iedereen apparatuur in het bezit hebben, alleen gemachtigden mogen ze ook gebruiken om te zenden. Er zijn genoeg zeilers onder de amateurs (of amateurs onder de zeilers?). Je moet dan een extensie /MM achter je call (roepnaam) zetten. MM=Maritime Mobile. Echter, er gelden natuurlijk nog steeds de machtigingsvoorwaarden.

Ik zie trouwens dat AT ook een samenvatting van de gebruiksbepalingen op hun site heeft staan. Interessant om te lezen voor de liefhebbers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 26 jan 2009 19:41 #56338

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
En we komen alweer een stukje verder......

Als ik een zendmachting heb, en ik schaf apparatuur aan welke bij deze machtiging past, wat zijn dan de mogelijkheden voor de amateur? Kan je dan e-mailen? Zit SSB hierbij inbegrepen? Zijn er nog andere apparatuur die we aan boord hebben waar we dan mee mogen zenden (korte golfzender bijvoorbeeld)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 26 jan 2009 21:18 #56348

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
De enige oplossing zonder "papieren" is Iridium

Hiermee is phone, email en bij sommige toestellen fax mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 26 jan 2009 21:23 #56350

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Dan nog even een algemene stelling: Het radiozendamateurisme is primair bedoeld voor mensen die geinteresseerd zijn in het fenomeen "radio". Mensen die door de magie van de draadloze overdracht geboeid zijn geraakt en die het leuk vinden om daar meer van te leren.
Hopelijk geeft het wat inzicht zo.

En daar zit hem nu juist de kneep: Zendamateurs doen examens in techniek en voorwaarden. Hebben dan wettelijk de toestemming om uitzendingen te doen in speciaal gereserveerde frequentiegebieden en vinden het leuk en leerzaam hun basiskennis te verbeteren door middel van zelfbouw radioproeven te doen.

Zeilers daarentegen willen om te communiceren dezelfde radiotechnieken en frequentie's gebruiken maar hebben daarbij één nadeel. Zij zijn minder geinteresseerd in de radiotechniek an sich en hebben ook geen belangstelling om radioproeven te doen. Zij willen op de laptop een e-mail verzenden zonder zich te willen vermoeien met propagatie's of andere variabele oorzaken die een stabiele verbinding niet altijd mogelijk maken en al die begrippen die het zo moeilijk maken misschien meer als vervelende ballast zien.

Om die reden is het ook zo moeilijk om (eenvoudige) begrippen zoals SSB, korte-golf, MUF, vermogen en dergelijke uit te leggen.
Het interesseerd een zeiler niet zo. Als dit wel het geval was, dan ben je immers een zeilende zendamateur.

Daarom ben ik blij met het verzoek van Wallaby en de uitleg van fountainman.

Fountainman, misschien is het handig om eens een aantal basisbegrippen te noemen zodat men weet waarover gesproken wordt? Een eenvoudige begrippenlijst uit het vademecum bijvoorbeeld?

Wat is eigenlijk de korte-golf? wat betekent SSB? Wanneer gebruiken wij SSB, en waarom geen FM? Wat is sailmail en hoe werkt het?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 26 jan 2009 22:41 #56361

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Misschien een aardig idee om de uiteindelijke resultaten van deze discussie als achtergrondartikel op de site te zetten. Als er een goed technisch verhaal van gemaakt wordt heb je een mooi stuk om naar te verwijzen als er weer eens vragen komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 27 jan 2009 11:27 #56430

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
En we komen alweer een stukje verder......

Als ik een zendmachting heb, en ik schaf apparatuur aan welke bij deze machtiging past, wat zijn dan de mogelijkheden voor de amateur? Kan je dan e-mailen? Zit SSB hierbij inbegrepen? Zijn er nog andere apparatuur die we aan boord hebben waar we dan mee mogen zenden (korte golfzender bijvoorbeeld)?

SSB mag, email mag, er is echter één cruciale beperking: je mag uitsluitend verbindig maken met andere radioamateurs!! Je kan dsu geen berichtjes doorgene aan vrienden en familie tenzij die ook een licentie hebben. Daarnaast mogen de berichten inhoudelijk niet belangrijk zijn want dan moet je volgens de bepalingen het openbare telefoon- of telegraafnetwerk gebruiken. Er staat/stond in de bepalingen iets in de stijl van '... uit hoofde van hun ombelangrijkheid....' Geen idee overigens of dat nu nog steeds geldt, ik heb ze al jaren niet meer ingekeken.
Maar voor email naar vrienden en kennissen heb je dus eigenlijk niets aan een amateurlicentie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 27 jan 2009 12:21 #56434

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
@ sigdock:
Dat laatste is volgens mij niet meer waar, er is een email voorziening die via de amateurband de email doorstuurt naar het internet. Je moet je wel aanmelden, je hebt als verzender (via HF) een F-licentie nodig, maar je kan wel degelijk een bericht sturen naar de "gewone" wereld. Ik zal de link nog eens opzoeken naar dat artikel.

Ik ben zelf me op dit vlak weer aan het inlezen, nadat ik mijn volledige licentie (PE1GFS) minstens 20 jaar niet heb gebruikt juist vanwege het oneigenlijke gebruik van de apparatuur: oeverloos gezwam wat nergens over ging. Dat is nu deels over omdat de kletsers via internet chatten (tenminste dat hoop ik). Ik sta dan ook wel achter wat Fountainman in die andere post stelde.

Onderschat trouwens de kosten voor zo'n installatie niet, je hebt een geisoleerde achterstag, een antenne-tuner, dikke coax met goed aangezette connectors en een goede zend/ontvanger nodig plus dan nog een pactor modem @ 1000 euri.. en dan kan je tekst email sturen en ontvangen en lowres weergraphics. Wel kan je met de hele wereld praten.

Bovendien als je het niet goed installeert kan de hele buurt via de klokradio's, TV's en soms zelfs de TL buizen meegenieten van je gesprekken (eigen ervaring, het gaat over grote zendvermogens van 200 watt). De zendamateurs vinden het leuk om net zo lang te pielen tot het werkt; de vraag is of je dat wil aan boord. Het is wel ongeloofelijk leuk om te doen trouwens, het uitzoeken zowel als het met de hele wereld praten :).
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 27 jan 2009 13:14 #56439

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Het hele gedoe rond SSB, HF en FM zenders is geboren uit de monopolie gedachte van de overheid.
Toen er nog geen mobiele telefoon was had ik die al......de marifoon. Met een bereik van (afhankelijk van je standplaats) 75 à 100 km op 25 w vermogen, was er altijd wel een station te vinden dat je kon doorschakelen.
Uiteraard had ik een call sign. het systeem werkte perfect, in 1980.
Via de geleverde info van de ptt kende men alle werkations zoals die van Freiburg, Stassburg, de Rijnstattions, maar ook Bordeaux, La Rochelle etc.
tot in Parijs aan toe.

Sinds die tijd zijn we eigenlijk niet veel opgeschoten. Het UMTS systeem werkt lang niet overal en zijn landsgrenzen no steeds landsgrenzen.
Er wordt (te) veel geld verdiend met communicatie via de gsm dus hinderpalen m.b.t. tot direct ethergebruik zullen zolang en zoveel mogelijk blijven bestaan. Dank zij dezelfde wetgeving die de SSB beperkt wist te houden tot een select groepje.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 27 jan 2009 13:49 #56447

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@Lannes: het heeft niets te maken met een monopolie-positie en alles met regelgeving en controle. Net zoals er op het weg en water regels zijn moeten er ook regels bestaan voor ethergebruik. Anders drukt de één de ander van de band en dan krijg je dus chaos.... net zoals we steeds meer op het water en op de weg zien dan weer.... :wink: Enne.... 75 tot 100km op 160MHz met een 1/2 golf verticaaltje?? Alleen als er goede condities zijn en je een fatsoenlijke antennehoogte hebt.

@Duke: ja, ik weet dat er gatewaystations zijn (in NL is dat o.m. PA3DUV) maar dat wil niet zeggen dat het ook mag. Zoals ik al zei, ik heb geen idee of die prachtige zinsnede over de inhoud van de berichten nog in de bepalingen staat maar dan zou het dus officieel niet mogen.
Wat betreft de prijs kan het wel kloppen, met name die Pactor modems zijn erg duur wat op zich niet zo vreemd is omdat er maar één leverancier van is; misschien iets voor de NMa? Maar voor 1000 euro kan je klaar zijn als je er van uitgaat dat je geen nieuw spul koopt maar gebruik maakt van het giga-aanbod aan tweedehands. Een Icom 706 met een tuner is snel gevonden en dan ben je al een heel eind... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 27 jan 2009 14:31 #56451

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Hehe goeie tip Sigdock, alleen vraag ik mij af wat je koopt aan tweedehands spul, denk ff aan 'verbeterde' voorversterkers, eindtrappen die off-tune zijn, etc. Heb al eens gekeken, maar je bent ook 2e-hands al gauw 1000 euro kwijt, plus dan een modem, dus goedkoop wordt het nooit.

En die wettekst... wie bepaalt of een bericht belangrijk is of niet... ik kan me niet voorstellen dat dat echt het issue is. Ik zie meer problemen met zeilers die zoals hier gesteld is gewoon een zender kopen en op zee gebruiken zonder licentie. Ik denk dat je daar op termijn problemen mee krijgt, al was het maar omdat wel-legale gebruikers gaan klagen. Niet leuk als je ergens in een mooi oord aanlegt en de lokale RCD stapt aan boord om de hele handel mee te nemen.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 27 jan 2009 14:52 #56455

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
RCD???? Jeetje zeg, jij bent echt lang uit de roulatie geweest.... :lol: Maar zonder gekheid: die kans is heel erg klein omdat de meeste landen, zeker verr oorden, veel soepeler met het aan boord hebben van HF/VHF appartuur dan Nederland. De hele wereld stond het gebruik van maritieme portfoons toe... behalve Nederland. De hele wereld heeft het over een VHF.... behalve Nederland waar het zo nodig een 'marifoon' moet heten. Dual Watch, Tri Watch, scanfuncties??? Overal behalve in ..... juist, Nederland. In de US hoef je voor on-board HF en VHF alleen maar een meldig te doen en klaar ben je. Nou wil ik niet beweren dat ze daar de idelale situatie hebben maar het is wel verd*md toegankelijk geworden en dat wil je ook voor je veiligheidsmiddelen.
Zoals ik al zei: voor aan boord heb ik het liefst een IC-706 Mk2 omdat 'ie lekker compact is, toch 100W heeft en makkelijk general coverage gemaakt kan worden. Uiteraard mag 'ie alleen maar op de HAM banden worden gebruikt maar in geval van nood heb ik dan een set die ook op de maritieme banden kan uitkomen. Doet tweedehands tussen de 450 en 650 euro. Hmm.. ja, je zit idd al gauw aan de 1000 euro als je er ook nog een AH-4 tuner, antenne etc. bij wilt. Nieuw zit je dan overigens op het dubbele.
En wie bepaalt of een bericht belangrijk is... tja... dat is lastig. Dat artikel stond/staat er alleen maar in om te zorgen dat amateurs geen commerciele services gaan onderhouden op basis van hun licentie want daar zijn andere instellingen voor. Maar er staat ook duidelijk iets over het al dan niet tegen betaling (her)uitzenden van berichten voor derden wat expliciet wordt verboden. Hmm.. ik moet die tekst toch een opgraven... :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 27 jan 2009 15:25 #56458

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
De RCD bestaat niet meer? Jeetje, het moet niet gekker worden. Silent key sinds..uuhmm.. 1984. Was verbindingsofficier in het leger (dienstplicht.. jaja de mannen van staal toen :wink: ) en na het werken met de echte spullen was opeens de lol eraf.

Tsja NL is een regellandje: "mag niet!! :evil:" Die triwatch etc opties verbieden is inderdaad complete kolder, nota bene veiligheidsverhogend.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 27 jan 2009 15:35 #56459

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik heb net even gekeken naar die masterbus installatie. Ik begrijp wat de bedoeling is, maar dat is het wel zo'n beetje.

Wat is de back up? Geen enkel systeem valt zo snel uit als een electronisch systeem.
Ter vergelijking: Op een beurs in de diepe binnenlanden van F trof ik een haast huilende Duitser naast zijn laatste model BMW 12 cyl.
Een achterraampje was ingeslagen en was de wagen volledig inert.
Dealer uit de dichtstbijzijnde grote stad gebeld (75 km) die kwam tenslotte, zag de auto en begon een indianendans. In F kenden ze dat model niet, hadden er geen onderdelen van en adviseerden transport op een autoambulance. Hetgeen ook gebeurde.
Duke, jij hebt de ruimte op dat schip, is het niet verstandiger een kleine generator aan boord te hebben? En de systemen zoveel mogelijk van elkaar gescheiden houden? Want jou staat hetzelfde te gebeuren als die BMW eigenaar. Getuige je verhaal van de "oude rot"..... :idea:

Antwoord hoort niet bij deze draad - sorry
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 27 jan 2009 16:35 #56473

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
En daar gaan we weer. :cry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 27 jan 2009 17:56 #56492

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
En daar gaan we weer. :cry:

Tja......... :cry: :cry: :cry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 27 jan 2009 19:10 #56517

Wow, ik loop wat achter geloof ik. Een dagje niet lezen en gelijk zijn we een pagina verder.
Veel zaken zijn al gezegd. De voorwaarden stellen nog steeds dat je geen berichten mag verzenden met "derden" als bestemming. Da's een beetje anders omschreven dan eerst. Nu gaat het om de bestemming, dus er mag wel een internet verbinding oid tussen zitten, als de uiteindelijke ontvanger maar een zendamateur is. Het begrip "belangrijk" zoals sommigen lieten vallen wordt m.i. niet zo omschreven. Het moet echt gaan om een noodgeval, zoals (bekend voorbeeld) de watersnoodramp in 1953. Bij schipbreuk zou ik zeker de amateurbanden gebruiken, ook al heb je geen licentie. Of het verstandig is om daar op te vertrouwen lijkt me niet. Er zit nou eenmaal geen "amateur radio scheveningen" permanent te luisten.

Ok, wat termen (vanuit radiotechniek gezien)

VHF - De frequentieruimte vanaf 30MHz tot 300MHz. Door de eigenschappen van deze band heb je een min of meer zichtverbinding nodig, dus de zender en ontvanger moeten elkaar kunnen zien. Zien betekend dat hier dat ze niet achter elkaars horizon moeten liggen. Dat betekend in de praktijk dat het bereik zo rond 100km max is. Meer power gebruiken heeft nauwelijks zin, hoogte wel.

HF - Ook wel korte golf, KG, SW. Dit is de ruimte van 3MHz tot 30MHz. Op HF kun je gebruik maken van verschillende lagen in de atmosfeer die je signaal afbuigen. Daardoor kun je zeer grote afstanden overbruggen met maar een paar watt. Een keer de aardbol rond is geen uitzondering.

FM - is een modulatiemethode. Beetje technisch verhaal: Een zender maakt als eerste een signaal met een bepaalde frequentie. Om daar spraak of data "in te stoppen", moet je de kale draaggolf moduleren. Een methode om dat te doen is door de draaggolf in frequentie te varieren. Dat is FM. Nadeel is dat je tamelijk veel vermogen moet uitzenden. Niet zo efficient, maar wel lekker simpel te bouwen en is erg stroing-ongevoelig. Dit wordt vooral voor korte afstanden gebruikt (jawel, of VHF dus)

AM - Amplitude modulatie. Ipv frequentie kun je ook de amplitude (hoogte) van de draaggolf moduleren. Dat wordt oa gedaan op middengolf omroep.

SSB - (ja daar is ie!). Ook een methode van moduleren. Wat hier gebeurt is eigenlijk AM, maar dan wordt er zoveel mogelijk signaal "uit het signaal gesloopt" zodat het nog net bruikbaar is. In AM zijn er bv twee zijbanden die elk hetzelfde signaal bevatten. Je kunt dus gewoon een zijband wegfilteren, je hebt immers nog de andere over (vandaar Single Side Band). De oorspronkelijke draaggolf kan ook weg want daar zit helemaal geen info in. Gevolg is dus dat je met een veel lager vermogen (minder Watt) hetzelfde effect bereikt, dus een grotere afstand. Perfect geschikt voor lange afstand dus, en daardoor veel gebruikt op HF. SSB wordt vooral voor spraak gebruikt, maar er zijn ook data modes die SSB modulatie gebruiken (oa dat email systeem denk ik, geen ervaring mee).

[edit] Oh, nog even aanvullen, is nog niet lang genoeg :-) Er zijn inderdaad een aantal gateways tussen amateur systemen zoals Packet radio en internet mail. Dat is er dus wel, maar in feite alleen legaal als je naar een andere amateur zendt. Mailtje naar oma mag dus niet. En daar zit m ook de kneep met dat Sailmail systeem. Ik ken het niet in detail, maar het is gericht op "gewone" communicatie tussen zeilers en het thuisfront, en dus niet tussen amateurs onderling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 28 jan 2009 10:06 #56592

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Aanvulling op fountainman: het verzenden van een bericht naar derden is nog niet zo'n probleem, tenslotte mag iedereen een ontvanger hebben dus dat wordt lastig. Het verzenden van berichten namens derden is een ander verhaal si volgens mij expliciet verboden. Waarmee een gateway als PA3DUV dus wellicht illegaal is als hij berichten verstuurd van mijn moeder (die geen licentie heeft maar wel kan mailen) naar mij.
Overigens ben ik nog van de hele oude Telefoon en Telegraafwet van 1919 (ofzo), die gold nog in 1980. Het kan dus zijn dat ik een beetje achter loop... :P

@wallaby/martinbeens: excuses voor het verwerken van een opinie in mijn posting, ik zal me beperken tot de feiten. :oops:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 28 jan 2009 10:56 #56599

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
@wallaby/martinbeens: excuses voor het verwerken van een opinie in mijn posting, ik zal me beperken tot de feiten. :oops:

Fijn, even off topic is niet erg, maar het is zo jammer als het alleen maar klaagzang wordt. Ben juist op zoek naar de feiten (heb er zelf de ballen verstand van, maar ben wel geïnteresseerd) om zo een beter beeld hierover te krijgen en wat de mogelijkheden of onmogelijkheden zijn. Ben in ieder geval ook blij met je input tot dusver, dus geen problemen verder............ :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 28 jan 2009 18:47 #56694

Om even wat verwarring over dat "derden" begrip weg te nemen. Op de Agentschap Telecom site staat een pdf met een samenvatting van de gebruikspepalingen. Ik copieer gewoon maar het belangrijkste stuk hierheen:

Algemene gebruiksbepalingen
Aan het gebruik van frequentieruimte zijn de volgende voorschriften verbonden:

De radiozendamateur die het radiozendapparaat bedient, is bij het station aanwezig.

De houder van de registratie draagt er voor zorg dat als het geregistreerde radiostation door een ander wordt bediend, daarbij de in de regeling bepaalde voorschriften worden nageleefd. Het bewijs van
registratie behoort ook bij het radiozendapparaat aanwezig te zijn.

Het uitzenden van omroepprogramma’s, muziek, reclame of berichten van of voor derden is niet toegestaan.

De radioroepnaam wordt ten minste bij het begin en bij het einde van elke uitzending en ten minste eenmaal per periode van vijf minuten uitgezonden, waarbij een reeks kortdurende uitzendingen wordt
aangemerkt als één uitzending.

De radioroepnaam is bij data- en beeldoverdracht aan de ontvangstzijde na demodulatie in leesbaar schrift zichtbaar.

Bij automatische telegrafie en bij data- of beeldoverdracht waarbij technische belemmeringen het onmogelijk maakt om in de voorgeschreven regelmaat de radioroepnaam uit te zenden, wordt de
radioroepnaam kenbaar gemaakt door middel van spraak of morsetelegrafie.
Informatie wordt niet versleuteld verzonden.

Radioverbindingen worden alleen tot stand gebracht met andere gebruikers van frequentieruimte met de bestemming “amateur” of “amateursatelliet”.

Bij frequentiegebruik met een secundaire status wordt altijd voorrang verleend aan frequentiegebruik met een primaire status.

Bij frequentiegebruik met een NIB-status wordt altijd voorrang verleend aan frequentiegebruik met een primaire status of met een secundaire status.

Er wordt zo weinig mogelijk storing of belemmering veroorzaakt in het gebruik van frequentieruimte door anderen.

Er worden geen valse of bedrieglijke alarmeringen, noodseinen, -oproepen of -berichten uitgezonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zendamateur 29 jan 2009 10:21 #56776

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. ik heb de zaak maar voorgelegd aan AT want ik loop nu tegen het volgende dilemma aan: als er geen berichten van/voor derden moegn worden doorgegeven dan is het WinLink (HF email, www.winlink.org) netwerk dus feitelijk illegaal. En als je het echt naar de letter volgt dan zijn relaisstations en zelfs het packetnetwerk ook illegaal omdat ze allemaal gebaseedr zijn op het (onbemand) doorgeven van berichten voor anderen. En of die nu wel of geen amateur zijn, het zijn gewoon 'derden' in de letterlijke zin van het woord. Dus ik wacht op een uitspraak van AT hieromtrent, als het binnen is post ik het direct.

Maar even recapituleren om te kijken of iedereen nog bij de les is: de twee belangrijkste begrippen zijn frequentie en modulatie. In het dagelijks gebruik worden ze nogal eens door elkaar gehaald bijv. 'Radio 538 zit op de FM band' of 'Ik heb een SSB installatie aan boord'. De FM band bestaat eigenlijk niet aangezien modulatie (FM) een manier is om informatie in een radiosignaal te verpakken. FM kan je op VHF maar ook op UHF, en theoretisch ook op HF, gebruiken en zegt dus niets over de frequentie. Een SSB installatie aan boord is wel leuk maar is dat dan een HF (kortegolf voor lange afstanden) of VHF (voor kortere afstanden)??
Hoewel de begrippen in de praktijk vaak gekoppeld zullen zijn, zeker bij omroepstations, is het dus wel belangrijk om het verschil te kennen zodat verwarring kan worden uitgesloten.

Tot zover alles nog duidelijk???

[edit] In aanvulling op bovenstaande heb ik het volgende van de WinLink website gehaald:

Q480 What are the rules regarding Winlink and “Third Party Traffic”?
A480 Third-party traffic is any traffic transmitted over the Amateur bands that is either from or to a non-amateur. In the Western Hemisphere (with a few exceptions) there is no restriction on third-party traffic being passed over amateur radio. Many countries outside of the Western Hemisphere also now permit third-party traffic over amateur radio.

Messages between amateurs even if they originate or are delivered over Internet are not considered third-party traffic. Third-party traffic only deals with that portion which is transmitted over the radio spectrum. Since there is no limitation on third-party traffic over Internet itself, messages passed between WL2K participating stations, or a participating station and the Internet are not
restricted. Only when the message involves a non-amateur and is passed over a radio
link is the issue a concern. For example: if a message originates in the U.K. on Internet but is delivered to a U.S. amateur over the radio from a U.S.-based station no third-party rule is broken even though the U.K. does not allow third-party traffic over amateur channels. Likewise, a message originating over the radio from a U.S. amateur and passed to a U.S. station is legal even if it is addressed to the Internet address of a nonamateur in the U.K.

Users must make themselves familiar with these third-party rules for the country in which they are operating as well as linking with if they are exchanging messages with nonamateurs. See the country list for countries known to permit third-party traffic for U.S. stations and their reciprocals.

US wetgeving staat dus wel third-party traffic toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl