Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Orienteren AIS Transponder

Orienteren AIS Transponder 11 mrt 2018 17:04 #925032

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
gmdv schreef :
De Oceansignal ATB1 is te koop bij o.a. George Kniest voor 769 euro. Wel even uitverkocht overigens ...

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Bestel maar, je krijgt hem niet eerder dan datie op mijn bureau gelegen heeft :laugh:

Dat is nu het z.g. nepnieuws in de watersport, net als de Standard-Horizon GX6500. Iedereen beweert dat hij hem kan leveren. maar dat is pas als het op mijn bureau gelegen heeft :laugh:
Die is er ook nog steeds niet.

Het zijn lekkermakertjes om de klant vast te houden en te lokken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 mrt 2018 17:10 #925034

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Eclips schreef :
Dus? Is het dan beter?

Dat hangt af van de specificatie:
- 5 watt ipv 2 watt
- SOTDMA reserveert altijd een slot, ook in drukke gebieden zoals Rotterdam, Amsterdam, shanghai etc.

En wat gebeurt er dan als iedereen SOTMA gaat gebruiken , gaat het dan niet weer mis?
Ad

Dan moet je je maar eens verdiepen in SOTDMA en AIS. AIS werkt met dynamische cel grootte. Als het rustig is is de cel onbeperkt groot, als het te druk wordt, wordt de cel grootte kleiner en kleiner.
Die cel grootte wordt onder andere bepaald door de VDL (VHF Data Load).
Dat regelt de SOTDMA (SO= Self Organising).

Dat heeft die Anders Håkan Lans toch mooi bedacht in 1994.
en.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5kan_Lans
en.wikipedia.org/wiki/Self-org...sion_multiple_access
en
zeilersforum.nl/index.php/down...gemeen/92-ais-info-4
Blz.2
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 mrt 2018 17:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 mrt 2018 20:16 #925073

B100 is een prima ding. En goedkoop.
De antenne kan ook gewoon onderdeks.
Simpel en goed. Precies zoals het zou moeten.
Laat je niet gek maken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 mrt 2018 20:58 #925088

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
En wat gebeurt er dan als iedereen SOTMA gaat gebruiken , gaat het dan niet weer mis?
Ad

Dan moet je je maar eens verdiepen in SOTDMA en AIS. AIS werkt met dynamische cel grootte. Als het rustig is is de cel onbeperkt groot, als het te druk wordt, wordt de cel grootte kleiner en kleiner.
Die cel grootte wordt onder andere bepaald door de VDL (VHF Data Load).
Dat regelt de SOTDMA (SO= Self Organising).

In aanvulling (hier vandaan):
SOTDMA also provides for dynamic and autonomous management of capacity in busy areas. Should a situation occur where all TDMA slots are occupied ‘slot re-use’ rules are applied. This allows the slots occupied by the stations most distant to a particular mobile station to be re-used for its own transmissions. This effectively reduces the size of an AIS ‘cell’ and ensures that position reports from the nearest vessels (which are most relevant to safety of navigation) are not affected.

Dus er wordt 'slim' door elkaar heen getetterd als het druk is. Als je er niet tussen komt, dan praat je er maar doorheen op een tactisch moment.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 mrt 2018 22:04 #925099

edwin30 schreef :
Wat zijn de verschillen dan nog tussen de Watcheye en Em-track B300?
Ik geloof geen! Maar waarom niet de externe antenne onderdeks plaatsen, je bent dan goedkoper uit en hebt een beter GPS ontvangst. Zie nu dat ik de verkeerde link heb geplaatst in mijn vorig bericht over interne of externe antenne.interne of externe antenne
Zover mij bekend zijn de genoemde Oceansat, Watcheye en de B300 exact gelijk.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 11 mrt 2018 22:05 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 mrt 2018 22:04 #925101

roozeboos schreef :
B100 is een prima ding. En goedkoop.
De antenne kan ook gewoon onderdeks.
Simpel en goed. Precies zoals het zou moeten.
Laat je niet gek maken.

Eens. Laat je niet gek maken door die SOTDMA onzin van WnW. Hij verkoopt die dingen en loopt ze hier te promoten. Volkomen overbodig. Als het zo druk is omdat er geen slot meer is voor je AIS, wordt het tijd om je kop eens naar buiten te steken en je ogen te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 00:11 #925115

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Rob10 schreef :
Eens. Laat je niet gek maken door die SOTDMA onzin van WnW. Hij verkoopt die dingen en loopt ze hier te promoten. Volkomen overbodig.

Valt het zo erg op?? ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 08:03 #925139

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6720
Oh, dus even kort door de bocht: SOTDMA heeft merkbaar voordeel als het erg druk is? Komt dat even goed uit! Drukke plaatsen mijd ik als de pest. :woohoo:

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 09:26 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 08:04 #925140

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Mogelijk wordt dit als off-topic beschouwd maar wil het toch even meegeven.
Ikzelf heb een B100 aan boord met de GPS en VHF antenne achter op de antennemast.
Nu had ik reeds jaren de NASA AIS ontvanger aan boord met een eigen antenne, en nam nog niet de tijd om die ontvanger te verwijderen.
Praktijk, wanneer ik nu vaar zie ik via opencpn mezelf varen op GPS positie maar ook door de nasa ontvanger via AIS (B100 transponder) , en merk toch te dikwijls dat die AIS-B transponder signalen traag zijn, ik vertrek met mijn booticoontje(GPS) gelijk met mijn AIS driehoekje en naam (B100) maar na enkele mijlen varen zie ik dat ik onze boot AIS driehoekje ver achterlaat ,enkele minuten later haalt hij ons terug in...en dan begint dit opnieuw.
Dus voor mij heel duidelijk dat een AIS-B transponder niet betrouwbaar is voor de exacte positie , de AIS-A targets zijn veel nauwkeuriger in mijn observatie.
Voorbeeld ik kruis een ander zeiljacht met ais ter hoogte van VM74 en wanneer ik VM72 al voorbij vaar zie ik dat zeiljacht nog steeds ter hoogte van VM74 op mijn e-chart , terwijl bij achteruit kijken het zeiljacht Veere al binnenvaart.op dat ogenblik is er een verschil tussen ons van 0.55NM oftewel 1018,6 M
Een km verschil met de weergave /waarheid !
Ik geloof niet dat het aan de B100 ligt want hoor ook van anderen met andere transponders dat AIS-B signalen op hun weergave ook deze verschillen met de werkelijke positie weergeven.
Moraal van het verhaal , geloof niet dat de andere u ziet waar u zich bevind ...Ik ga alleszins mijn radar nog veel gebruiken.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 08:06 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 08:27 #925145

Als de lagere klasse B refresh rate tot gevolg heeft dat de targets een halve mijl achter lopen, dan is dat toch prima? Het geeft je een duidelijke indicatie uit welke richting er verkeer te verwachten is. AIS is nooit bedoeld om blind te gaan sturen op een CPA die een paar meter achter een groot kruisend schip ligt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 08:51 #925151

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Nachtvlinder schreef :
Als de lagere klasse B refresh rate tot gevolg heeft dat de targets een halve mijl achter lopen, dan is dat toch prima? Het geeft je een duidelijke indicatie uit welke richting er verkeer te verwachten is. AIS is nooit bedoeld om blind te gaan sturen op een CPA die een paar meter achter een groot kruisend schip ligt ;)

Dat ik blind op die ais of plotter apparatuur zou varen komt zelfs niet in vraag , het te verwachten verkeer uit die richting kan dus ook al bij U zijn zonder dat je dat zag ...

ik wil alleen maar sommige mensen verwittigen dat ze hiermee bij minder zicht absoluut niet vertrouwen op de weergegeven info, of ga niet denken dat een ander je op je werkelijke positie ziet.

Niet iedereen heeft dezelfde ervaring en mensen vertrouwen tegenwoordig iets teveel op e-navigatie...meer zeg ik niet.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 08:52 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 08:58 #925152

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14924
Groentje schreef :
Ikzelf heb een B100 aan boord met de GPS en VHF antenne achter op de antennemast.

Hoe dicht staan deze bij elkaar ? Zit de GPS direct in de zend straling van de VHF antenne.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 09:04 #925155

@Groentje: een hele goede en reeele heads-up die je geeft inderdaad.

Met de voormalige NASA AIS-radar ben je, vanwege het ontbreken van een kaart-achtergornd minder geneigd de targets als "actueel en waar" aan te nemen dan wanneer ze keurig op je kaartplotter geplot worden. Het gevaar is, net als met varen op een plotter in het algemeen, dan het navigeren reduceert tot een soort computerspelletje.

Wat je ziet is inderdaad niet, of niet altijd what you get ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 09:08 #925158

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
www.sanav.com/au2-vhf.html
het is deze antenne een combinatie GPS-VHF antenne , maar dat heeft er niets mee te maken ook wanneer ik een andere VHF gebruik die ver van de GPS antenne staat blijft de miswijzing hetzelfde , ik heb 4 VHF antennes aan boord op verschillende hoogtes en genoeg uit elkaar met goede kabels enz... dus kan wat spelen.

1 voordeel aan deze situatie: De overheden kunnen je moeilijk pakken op de AIS info aangezien iedere nitwit kan bewijzen dat de info niet accuraat is :whistle:
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 09:12 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 09:12 #925159

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
MOD's, is het een idee om al dit soort offtopic AIS informatie op te splitsen in een "Het grote AIS topic"

Dan kunnen we alles concentreren en vervuilen de losse topic minder.

En is Bromsnor10 ook weer minder ontevreden ;)

@Groentje:
Gebeurd dat overal waar je vaart?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 09:15 #925160

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dan hebben we het over een dagtaak! :S
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 09:15 #925161

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Ja dat gebeurt overal (waar ik vaar), maar merk wel dat het soms minder erg is, mogelijk gebieden met meer dekking en bandbreedte voor AIS stations ? Echter nog niet meegemaakt dat het een heel reisje juist is.
Vaargebied is Westerschelde-Kust-Veerse meer- Oosterschelde de ruime Delta dus

Wou het maar even meegeven de meeste mensen ervaren dat niet omdat ze natuurlijk geen 2 AIS apparaten aan boord hebben, ik vond het opmerkelijk meer niet.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 09:23 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 09:20 #925168

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2399
Nachtvlinder schreef :
Als de lagere klasse B refresh rate tot gevolg heeft dat de targets een halve mijl achter lopen, dan is dat toch prima? Het geeft je een duidelijke indicatie uit welke richting er verkeer te verwachten is. AIS is nooit bedoeld om blind te gaan sturen op een CPA die een paar meter achter een groot kruisend schip ligt ;)

Volgens mij heb ik op dit forum vaker gelezen dat zeilers(vooral solo'ers en 's-nachts) pas reageren als de AIS begint te piepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 09:22 #925169

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16783
Bovenstaande vertraging is me nooit opgevallen en lijkt me toch wel op z'n minst onwenselijk.
Wat zijn de parameters om dit effect zo min mogelijk op te laten treden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 09:26 #925171

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
holtere schreef :
Bovenstaande vertraging is me nooit opgevallen en lijkt me toch wel op z'n minst onwenselijk.
Wat zijn de parameters om dit effect zo min mogelijk op te laten treden?

Hebt U ooit met 2 AIS toestellen gevaren, of ooit aan een collega gevraagd waar hij U zag op zijn apparatuur onderweg ?
Volgens mij is het gewoon eigen aan B transponders ,die B-uitzendingen krijgen namelijk een zend window ondergeschikt aan A transponders ...
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 09:33 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 09:47 #925182

AIS is toch per definitie niet real-time? Met een uitzendfrequentie tussen de 2 seconden en 3 minuten kan een schip al op een heel andere plek liggen dan waar je hem op basis van wat je op je eigen scherm ziet, verwacht. Als er ook nog een slotje wordt gemist, dan loopt het verschil alleen maar op. Als ik mijn AIS aanzet, dan zie ik vaak eerst de MMSI nummers van de schepen. De rest van de info volgt dan soms pas (veel) later. AIS is om je situational awareness te vergroten. Andere rechten zou ik er niet aan durven ontlenen. Je kunt het soms goed zien als je opgelopen wordt door een ander schip met AIS. Die vaart vaak al op een andere plek dan dat je AIS aangeeft.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 09:50 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 09:59 #925185

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Faran schreef :
Dan hebben we het over een dagtaak! :S

Ik bedoel ook niet van de afgelopen 15 jaar, maar vanaf nu.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 10:09 #925188

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Groentje schreef :
Ja dat gebeurt overal (waar ik vaar), maar merk wel dat het soms minder erg is, mogelijk gebieden met meer dekking en bandbreedte voor AIS stations ? Echter nog niet meegemaakt dat het een heel reisje juist is.
Vaargebied is Westerschelde-Kust-Veerse meer- Oosterschelde de ruime Delta dus

Wou het maar even meegeven de meeste mensen ervaren dat niet omdat ze natuurlijk geen 2 AIS apparaten aan boord hebben, ik vond het opmerkelijk meer niet.

Wordt wel een offtopic draadje.... :(
Wel een interessant geval. De vraag is of die Nasa uberhaupt wel alle berichten ontvangt. Dan zou je weer een 3 controle ontvanger moeten hebben. Jammer dat er uit die Nasa geen NMEA data komt.
Ik heb hier nog zo'n ding verloren in de kast liggen, ik zal eens kijken.
Wij hebben hier standaard 3 verschillende AIS transponders (alleen ontvangst) aan staan, mooi vergelijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 10:38 #925198

holtere schreef :
Bovenstaande vertraging is me nooit opgevallen en lijkt me toch wel op z'n minst onwenselijk.
Wat zijn de parameters om dit effect zo min mogelijk op te laten treden?

Die zijn er niet, dit is inherent aan het systeem.

Om die reden dient je ook voorzichtig te zijn met het gebruik van CPA en TCPA alarmen, altijd conservatief afstellen. En ook zonder die alarmen om je heen blijven kijken/begrijpen wat er gebeurt.

Ik zie AIS een beetje zoals je "vroeger" op zee een hand-pijlkompas gebruikte: je ziet een lichtje aan de horizon wat jouw kant op zou kunnen komen en maakt een pijling. 5 minuten later doe je dat opnieuw. Verschuift die pijling niet merkbaar, dan ga je goed opletten en alvast nadenken over een koerswijziging. AIS is een hulpje daarbij en gaat over "objecten" die >15 minuten weg zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 11:11 #925210

En geven vooral als voordeel dat je ook de scheepsnaam ziet.
Zodat je gericht kan oproepen/ opgeroepen kan worden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl