Zeilprutser schreef :
Ok die 2 lijnen heb ik niet gezien, zijn die wel standaard zichtbaar in OpenCPN? en iSailor ? nooit gezien namelijk.
Maar gezien deze discussie logisch en handig.
De screen grab van het achteruitvarende oorlogsschip komt uit iSailor, die geeft bij AIS schepen zowel heading als COG weer. Op onze Raymarine plotter kun je je eigen heading en COG lijn naar wens aanzetten (weet niet of die standaard weergegeven worden). Bij AIS schepen zie je aan de oriëntatie van het icoontje de heading en aan de vector de COG. OpenCPN gebruiken we momenteel niet aan boord dus kan ik geen uitspraak over doen.
Blijkbaar halen zowel onze plotter als iSailor bij de klasse B schepen zonder heading informatie toch ergens een (uit COG gecalculeerde?) heading waarde vandaan, want de AIS icoontjes wijzen bij ons bij varende schepen altijd in (ongeveer) de goede richting.
Zeilprutser schreef :
De AIS berekend geen HDT die gebruikt hij alleen als hij die van instrumenten op het schip krijgt!
Als die heading niet klopt dan komt dat niet door de AIS.
AIS klasse A transponders sturen
altijd HDT (true heading) mee, bij
klasse B alleen wanneer heading informatie beschikbaar is.
AIS geeft inderdaad alleen maar door, die verandert zelf als het goed is niets aan de data.
Zeilprutser schreef :
Uit de voorbeelden aangedragen in het draadje waar hierboven naar is verwezen is die veerboot natuurlijk een uitzondering, dat oorlogschip kan toch gewoon achteruit varen en dan klopt de informatie toch? Hij kan zelfs de motor in vooruit hebben en toch een COG achteruit hebben
Had theoretisch gekund. Maar als je het fregat met het oog gewoon vooruit ziet varen besef je dat die foute heading bij slecht zicht best verwarrend is voor de andere schepen. Wat hier nog hielp is dat het tamelijk ongebruikelijk is om achteruit een VTS in te varen... Die 180° fout heeft inderdaad niets met variatie te maken.