Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Orienteren AIS Transponder

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 10:12 #1117262

Wil je nu zeggen dat je deze technieken bijna 30 jaar niet meer geoefend hebt!? Dan sluipt een foutje in de terminologie er zo in natuurlijk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 10:30 #1117270

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Denk dat het in de wkk zit, die is nieuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 13:24 #1117317

Yellow Boat schreef :
Of die variatie ook gebruikt wordt bij de AIS functie van mijn plotter weet ik echter niet. Ik kan de plotter waarschijnlijk wel instellen op magnetische koers en ware koers omdat mijn stuurautomaat er op is aangesloten en de plotter dan volgens de manual ook het fluxgate kompas daarvan "ziet" .
Nooit gebruikt trouwens omdat ik altijd de ware koers van de plotter (COG dus) gebruik.
Ad
Ik lees dat de plotter naar de andere instrumenten de variatie kan sturen.
En waarschijnlijk gebruikt hij de variatie om jouw koers goed op de kaart weer te geven.
Maar wat doet hij als hij al een HDG met een afwijkende variatie ontvangt?
En wat doet hij als hij al een HDT ontvangt?

Vandaar dat ik een open systeem zou willen zodat dat allemaal duidelijk is.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 13:24 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 13:36 #1117322

Hans V schreef :
Zeilprutser schreef :
AIS en HDT
...
De richtingslijn van het schip die op de kaart wordt weergegeven is echter gebaseerd op de COG (koers over de grond van der GPS)

Veel (misschien wel alle) kaartplotters kunnen gelijktijdig de heading èn COG van het eigen schip weergeven als lijnen/pijlen/vectoren. Als je met 'de richtingslijn' de COG bedoelt lijkt het me logisch dat daarvoor de COG data gebruikt worden.

Ook bij ontvangen AIS schepen wordt zowel COG weergegeven als de heading (waar wijst de boeg heen).

COG in AIS broadcast klopt, heading niet... [ Click to expand ]

Ok die 2 lijnen heb ik niet gezien, zijn die wel standaard zichtbaar in OpenCPN? en iSailor ? nooit gezien namelijk.
Maar gezien deze discussie logisch en handig.
De AIS berekend geen HDT die gebruikt hij alleen als hij die van instrumenten op het schip krijgt!
Als die heading niet klopt dan komt dat niet door de AIS.
Uit de voorbeelden aangedragen in het draadje waar hierboven naar is verwezen is die veerboot natuurlijk een uitzondering, dat oorlogschip kan toch gewoon achteruit varen en dan klopt de informatie toch? Hij kan zelfs de motor in vooruit hebben en toch een COG achteruit hebben B)

Anyway de transponder ontvangt aan boord een HDT en stuurt die uit in het bericht, als die niet goed is zal de heading van dat schip op jouw plotter niet goed worden weergegeven dat heeft niets te maken met jouw instellingen of de bij jou bekende variatie.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 13:37 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 14:02 #1117329

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Zendt een class B transponder überhaupt wel de HDT informatie uit die hij krijgt op zijn data-ingang, ongeacht hoe betrouwbaar die is? De handleiding van mijn Watcheye vermeldt alleen locatie, SOG en COG als dynamische gegevens die worden uitgezonden. Is daar nog verschil tussen de merken of zit hem dat in de class B-standaard?
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 14:04 #1117331

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
True-Heading en Ocean Signal ATB1 beide wel.
(Getest).

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 14:40 #1117342

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6770
Knoet schreef :
Zendt een class B transponder überhaupt wel de HDT informatie uit die hij krijgt op zijn data-ingang, ongeacht hoe betrouwbaar die is? De handleiding van mijn Watcheye vermeldt alleen locatie, SOG en COG als dynamische gegevens die worden uitgezonden. Is daar nog verschil tussen de merken of zit hem dat in de class B-standaard?
Er is voorzien in ruimte voor een heading. Je transponder zend gewoon uit wat er aangeboden wordt.
Nooit geprobeerd, maar zou zomaar kunnen dat een breedte van 99o99.9 N keurig uitgezonden wordt.
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 15:38 #1117347

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Zeilprutser schreef :
Ok die 2 lijnen heb ik niet gezien, zijn die wel standaard zichtbaar in OpenCPN? en iSailor ? nooit gezien namelijk.
Maar gezien deze discussie logisch en handig.

De screen grab van het achteruitvarende oorlogsschip komt uit iSailor, die geeft bij AIS schepen zowel heading als COG weer. Op onze Raymarine plotter kun je je eigen heading en COG lijn naar wens aanzetten (weet niet of die standaard weergegeven worden). Bij AIS schepen zie je aan de oriëntatie van het icoontje de heading en aan de vector de COG. OpenCPN gebruiken we momenteel niet aan boord dus kan ik geen uitspraak over doen.
Blijkbaar halen zowel onze plotter als iSailor bij de klasse B schepen zonder heading informatie toch ergens een (uit COG gecalculeerde?) heading waarde vandaan, want de AIS icoontjes wijzen bij ons bij varende schepen altijd in (ongeveer) de goede richting.

Zeilprutser schreef :
De AIS berekend geen HDT die gebruikt hij alleen als hij die van instrumenten op het schip krijgt!
Als die heading niet klopt dan komt dat niet door de AIS.

AIS klasse A transponders sturen altijd HDT (true heading) mee, bij klasse B alleen wanneer heading informatie beschikbaar is.
AIS geeft inderdaad alleen maar door, die verandert zelf als het goed is niets aan de data.

Zeilprutser schreef :
Uit de voorbeelden aangedragen in het draadje waar hierboven naar is verwezen is die veerboot natuurlijk een uitzondering, dat oorlogschip kan toch gewoon achteruit varen en dan klopt de informatie toch? Hij kan zelfs de motor in vooruit hebben en toch een COG achteruit hebben B)

Had theoretisch gekund. Maar als je het fregat met het oog gewoon vooruit ziet varen besef je dat die foute heading bij slecht zicht best verwarrend is voor de andere schepen. Wat hier nog hielp is dat het tamelijk ongebruikelijk is om achteruit een VTS in te varen... Die 180° fout heeft inderdaad niets met variatie te maken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 16:03 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 18:02 #1117375

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Hans V schreef :

AIS klasse A transponders sturen altijd HDT (true heading) mee, bij klasse B alleen wanneer heading informatie beschikbaar is.
AIS geeft inderdaad alleen maar door, die verandert zelf als het goed is niets aan de data.

Helaas anders.
Klasse A stuurt alleen HDT mee als het aangeboden wordt, net als sommige klasse-B's.
Bij SOLAS schepen moet HDT aangeboden worden. Bij binnenvaart hoeft geen HDT aangeboden te worden (mag wel) en wordt dus ook niet uitgezonden.
Die 20 duizend binnenvaart schepen in Eu zijn een significant deel van de AIS wereld bevolking, ongeveer de helft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 18:44 #1117389

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WADnWIND schreef :
Hans V schreef :

AIS klasse A transponders sturen altijd HDT (true heading) mee, bij klasse B alleen wanneer heading informatie beschikbaar is.
AIS geeft inderdaad alleen maar door, die verandert zelf als het goed is niets aan de data.

Helaas anders.
Klasse A stuurt alleen HDT mee als het aangeboden wordt, net als sommige klasse-B's.
Bij SOLAS schepen moet HDT aangeboden worden. Bij binnenvaart hoeft geen HDT aangeboden te worden (mag wel) en wordt dus ook niet uitgezonden.
Die 20 duizend binnenvaart schepen in Eu zijn een significant deel van de AIS wereld bevolking, ongeveer de helft.

Dank voor de aanvulling. Ik dacht aan zeeschepen en niet aan de Inland AIS klasse A transponders op binnenvaartschepen, maar die horen er natuurlijk ook bij.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 19:17 #1117403

3Noreen schreef :
Het doet me een beetje denken aan peuters die een eigen taaltje ontwikkelen. Het zijn worden die zij alleen de betekenis van kennen. Het levert een gebrabbel op waar buitenstaanders niets van begrijpen. Als kinderen verder opgroeien gaan ze het nut van woorden begrijpen die algemeen begrepen worden.
Kompas koers, Ware koers en koers over de grond zijn nauwgezet gedefinieerd vergelijkbaar als het Si stelsel. Willekeurig er andere betekenissen aan geven leidt onherroepelijk tot verwarring en elkaar niet begrijpen. Ware koers over de grond is zo'n kinder misbaksel.
Ook is mij bekend dat veel novice zeezeilers een gps track varen als goed zeemanschap beschouwen. Terwijl meebewegen met op en afgaand tij veelal een snellere overtocht oplevert.

Nou ook de pro’s zijn niet meer te volgen hoor, ik las de laatste berichten en snapte er niks van, gisteren op pagina 1 post 1 begonnen ideaal om wat context voor pagina 10 te krijgen , nu ben ik weer bij pagina 10 en snap het helemaal niet meer.

:pinch:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 19:18 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 jan 2020 11:25 #1117546

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
rooiedirk schreef :
Tot mijn verbazing kan ik bijna nooit de variatie vinden bij elektronisch kaart materiaal. Maar misschien kijk ik niet goed.
Hier kan ik alleen voor OpenCPN spreken, maar daar heb je natuurlijk de WMM (World Magnetig Model) plugin, en anders dubbel klikken op een vector kaart. (Waarbij de kaart wat grofstoffelijker is als de plugin)

Weather4D Routing & Navigation maakt ook gebruik van het WMM om op de lokatie waar je bent een true heading te genereren, maar er is geen optie om deze HDT ook op het NMEA netwerk te zetten. Moet je met een wifi verbinding misschien ook niet willen (hoewel het als experiment wel interessant zou zijn).

Er zijn verschillende websites en apps waarmee de plaatselijke variatie kunt weergeven. Je zou verwachten dat electronisch kaartmateriaal ook standaard variatie data zou bevatten, maar dat is inderdaad lang niet altijd het geval. Met de update frequentie van kaarten zou je het verloop van de variatie door de jaren heen met gemak kunnen bijhouden en zou je - net als in weather4D en OpenCPN (met plugin) - ook bij ontbreken van een gyrokompas altijd softwarematig een true heading kunnen genereren.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 jan 2020 11:27 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mei 2020 18:04 #1159132

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 561
Heb zelf naar volle tevredenheid een AIS receiver van ze, ga er van uit dat de transponder ook goed is, met Wifi :-) www.quark-elec.com/product/qk-...ifi-ais-transponder/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl