Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Orienteren AIS Transponder

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 11:32 #1116633

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
3Noreen schreef :
In RMC zit bij een goede GPS ook de magnetische variatie. Maar dat wordt veelal hier op het forum niet belangrijk gevonden.

Wij zijn dan een van de uitzonderingen die de regel bevestigen en hechten wel waarde aan magnetische variatie en HDT. Op welke 'goede GPSen' doel je bijvoorbeeld?

Voor zover ik weet moet je de magnetische variatie voor je lokatie uit andere bronnen halen (tabel in firmware electronisch kompas of multiplexer e.d.) en wordt die niet via GPS-signalen gecommuniceerd.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 jan 2020 11:35 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 11:47 #1116634

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Hans V schreef :
3Noreen schreef :
In RMC zit bij een goede GPS ook de magnetische variatie. Maar dat wordt veelal hier op het forum niet belangrijk gevonden.

Wij zijn dan een van de uitzonderingen die de regel bevestigen en hechten wel waarde aan magnetische variatie en HDT. Op welke 'goede GPSen' doel je bijvoorbeeld?

Voor zover ik weet moet je de magnetische variatie voor je lokatie uit andere bronnen halen (tabel in firmware electronisch kompas of multiplexer e.d.) en wordt die niet via GPS-signalen gecommuniceerd.

Bij GPS-muizen weet ik het zo gauw niet, maar mijn ouwe GPS72 kun je instellen op magnetic en true. Ik vermoed dan toch dat de satelieten de op dat moment bekende variatie voor de betreffende positie meesturen.

Mogelijk is ware of magnetische koers ook bij GPS-muizen in te stellen, maar daar zal een speciaal stukje software voor nodige zijn, misschien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 12:13 #1116641

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14929
Hans V schreef :
3Noreen schreef :
In RMC zit bij een goede GPS ook de magnetische variatie. Maar dat wordt veelal hier op het forum niet belangrijk gevonden.

Wij zijn dan een van de uitzonderingen die de regel bevestigen en hechten wel waarde aan magnetische variatie en HDT. Op welke 'goede GPSen' doel je bijvoorbeeld?

Voor zover ik weet moet je de magnetische variatie voor je lokatie uit andere bronnen halen (tabel in firmware electronisch kompas of multiplexer e.d.) en wordt die niet via GPS-signalen gecommuniceerd.

Output van RM gps. Maar ook een garmin 19x geeft een variatie.
$GPRMC,111609,A,5012.6028,N,00502.0657,W,0.123,207.6,290711,3.0,W,A*10
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 12:40 #1116646

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29177
Zeilprutser schreef :
WADnWIND schreef :
De data zinnen &GPRMC, &GPGGA, &GPGLL zijn 3 losse data regels die gebruikt worden bij NMEA183 uit een GPS. In alle 3 zit de positie, koers en snelheid (en tijd).

Uhmmmm, in alle 3 zit de positie maar alleen in de RMC van die 3 zit de koers over grond en snelheid B)

Klopt inderdaad.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 13:10 #1116648

Onder voorbehoud uit het hoofdje:
De (naar mijn mening oude gedateerde) "slechte" GPSen met nog een Sirfstar chipset gaven volgens mij wel de variatie in de RMC zin weer.
Ik geloof dat de moderne "goede" betaalbare GNSSen van U-Blox die niet toevoegen.
Voor de duidelijkheid de COG (koers over de grond) van de GPS/GNSS is altijd true en zegt niets over je heading, icm met de variatie heb je dus altijd nog een magnetisch kompas nodig voor de HDT.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 09 jan 2020 13:16 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 14:38 #1116664

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14929
Zeilprutser schreef :
Onder voorbehoud uit het hoofdje:
De (naar mijn mening oude gedateerde) "slechte" GPSen met nog een Sirfstar chipset gaven volgens mij wel de variatie in de RMC zin weer.
Ik geloof dat de moderne "goede" betaalbare GNSSen van U-Blox die niet toevoegen.
Voor de duidelijkheid de COG (koers over de grond) van de GPS/GNSS is altijd true en zegt niets over je heading, icm met de variatie heb je dus altijd nog een magnetisch kompas nodig voor de HDT.

Zoals ik reeds vermelde ZF Inquisitie acht de variatie als niet relevant.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 17:01 #1116693

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6771
Ben duidelijk geen lid van de ZF inquisitie :) Maar als je een GPS hebt die wel een variatie meestuurt, is deze vaak niet al te nauwkeurig. Zeker niet als je GPS al wat ouder is.
Zie ook het draadje over de magnetische pool die onverwacht richting Rusland verschuift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 18:03 #1116698

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14929
rooiedirk schreef :
Ben duidelijk geen lid van de ZF inquisitie :) Maar als je een GPS hebt die wel een variatie meestuurt, is deze vaak niet al te nauwkeurig. Zeker niet als je GPS al wat ouder is.
Zie ook het draadje over de magnetische pool die onverwacht richting Rusland verschuift.


Denk je ? Ik heb me wel eens verdiept in het algoritme wat hier achter het zat leek wel rekening te houden met jaarlijkse verschuiving. Verder de interne batterij van zo'n RM of garmin gps gaat gemiddeld niet langer mee dan 12 jaar. Maar uiteraard kan ik het fout hebben. Maar tot nu toe heb ik dat niet aan mijn radar scherm nog aan de koerslijn die mijn plotter laat zien kunnen ontdekken. Dat laatste was ook waar ik 10 jaar geleden het belang van de vermelding van de variatie ontdekte. Voor anker liggend ergens in schotland wees mijn boeg toch duidelijk een afwijkende richting op dan volgens mijn plotter.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 18:14 #1116700

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Ik ben er nog even ingedoken om mijn geheugen weer even op te frissen en in aanvulling op wat rooiedirk schrijft: GPS satellieten sturen geen variatie/declinatie data mee. Die verschilt behoorlijk per lokatie, noord-zuid lijnen lopen niet in een rechte lijn over de aardbol. Al die data past wel in een referentietabel, bijvoorbeeld in de firmware van een elektronisch kompas, gps-ontvanger of multiplexer.

De juiste variatie van de lokatie waar je je bevindt kan dan door apparaten met zo'n tabel in de RMC zin worden meegestuurd. Omdat de magnetische noordpool (niet nauwkeurig voorspelbaar) verschuift moet deze tabel met variatiegegevens (per lokatie/regio) up-to-date worden gehouden, bijvoorbeeld via firmware updates. Gebeurt dit niet dan zijn de gegevens op een gegeven moment achterhaald en is de berekende true heading (HDT) dus niet meer nauwkeurig. De meest actuele gegevens worden gepubliceerd in het World Magnetic Model.

Ik heb destijds met Meindert Sprang van de ShipModul multiplexers contact gehad over het implementeren van zo'n lookup table in de MiniPlex firmware, maar gezien de multiplexing functionaliteit van AIS transponders als de Ocean Signal ATB1 en Digital Yacht AIT5000 is ook daar in theorie de doorgifte van min of meer courante variatie data mogelijk.

In sommige navigatieapparatuur kun je ook handmatig een magnetische variatie invoeren. De plaatselijke declinatie kun je o.a. hier eenvoudig opzoeken. Zo beschik je ook bij oudere systemen zonder updates over een nauwkeurige true heading.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 jan 2020 22:19 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 18:45 #1116703

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6771
Je kan de variatie berekenen, maar niet echt simpel. De Amerikaanse NOAA heeft tabellen met de verwachte verplaatsing van de diverse parameters, maar deze gaan max 5 jaar vooruit. En afgelopen jaar moesten ze de tabellen dus herzien vanwegen onvoorziene veranderingen.

Plaatje geeft de isogonen (lijnen met een gelijke variatie). Niet wat je zegt een simpel patroon :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 19:00 #1116706

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14929
Maakt me wel nieuwsgierig hoe jullie variatie implementeren in je elektronische navigatie zoals drift berekening, radar en plotter weergave.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 jan 2020 19:00 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 20:28 #1116736

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29177
Hans V schreef :
WADnWIND schreef :
De Ocean Signal ATB1 SOTDMA klasse-B transponder heeft nieuwe functionaliteiten gekregen met de laatste firmware update. Zo kan de transponder nu multiplexen van NMEA2000 naar wifi en NMEA183 naar wifi en ook omzetten van NMEA2000 naar NMEA183. Op deze manier kan de transponder ook een sleutel zijn in data verkeer tussen diverse toestellen.

Mooie uitbreiding.

Is die wifi-functionaliteit bi-directioneel: kan een autopilot via de in de ATB1 ingebouwde multiplexer vanaf een tablet met bijvoorbeeld iSailor aangestuurd worden?

Mmmm, da's een goeie. We hebben de vers gereleasde firmware, dus we zullen kijken of we dit kunnen vaststellen.

Wel kan je de WiFi óf verbinden met een reeds bestaand netwerk óf als accesspunt instellen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 jan 2020 20:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 20:31 #1116740

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29177
Zeilprutser schreef :
Onder voorbehoud uit het hoofdje:
De (naar mijn mening oude gedateerde) "slechte" GPSen met nog een Sirfstar chipset gaven volgens mij wel de variatie in de RMC zin weer.
Ik geloof dat de moderne "goede" betaalbare GNSSen van U-Blox die niet toevoegen.
Voor de duidelijkheid de COG (koers over de grond) van de GPS/GNSS is altijd true en zegt niets over je heading, icm met de variatie heb je dus altijd nog een magnetisch kompas nodig voor de HDT.

Een magnetisch kompas geeft hooguit HDM (heading magnetisch).
Een gyro of GPS kompas geeft HDT (heading true)
Een modern GPS/heading sensor geeft een kunstmatig genutselde koers, die noemt men HDT, maar is volgens mij HDG.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 20:34 #1116741

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29177
3Noreen schreef :

Zoals ik reeds vermelde ZF Inquisitie acht de variatie als niet relevant.

laten we het anders stellen: wat wil je (nog) met variatie doen?
Welk belang ken je er nog aan toe?
Er vanuit gegaan dat GNSS niet wegvalt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 20:50 #1116750

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
WADnWIND schreef :
De Ocean Signal ATB1 SOTDMA klasse-B transponder heeft nieuwe functionaliteiten gekregen met de laatste firmware update. Zo kan de transponder nu multiplexen van NMEA2000 naar wifi en NMEA183 naar wifi en ook omzetten van NMEA2000 naar NMEA183. Op deze manier kan de transponder ook een sleutel zijn in data verkeer tussen diverse toestellen.

en NMEA0183 naar NMEA2000?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 20:55 #1116752

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
3Noreen schreef :
Maakt me wel nieuwsgierig hoe jullie variatie implementeren in je elektronische navigatie zoals drift berekening, radar en plotter weergave.
Ik stel die in in mijn rm gps plotter. Afhankelijk van wat er op mijn meest recente kaart staat van het gebied waar ik vaar.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 21:31 #1116764

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8677
WADnWIND schreef :
...
Een gyro of GPS kompas geeft HDT (heading true)...

Een gyro-kompas is slechts zuiver als je oost of west vaart en voor snelle voertuigen niet geschikt.

Alleen een GPS-kompas geeft altijd de zuiver grondkoers/HDT.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 22:02 #1116779

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
La Mavare schreef :

Een gyro-kompas is slechts zuiver als je oost of west vaart en voor snelle voertuigen niet geschikt.

Alleen een GPS-kompas geeft altijd de zuiver grondkoers/HDT.

Denk dat je daar helemaal mis zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 22:08 #1116781

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8677
henkvd schreef :
La Mavare schreef :

Een gyro-kompas is slechts zuiver als je oost of west vaart en voor snelle voertuigen niet geschikt.

Alleen een GPS-kompas geeft altijd de zuiver grondkoers/HDT.

Denk dat je daar helemaal mis zit.

FB beveelt me regelmatig aan om met je bevriend te worden ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 22:17 #1116785

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14929
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :

Zoals ik reeds vermelde ZF Inquisitie acht de variatie als niet relevant.

laten we het anders stellen: wat wil je (nog) met variatie doen?
Welk belang ken je er nog aan toe?
Er vanuit gegaan dat GNSS niet wegvalt.

Helaas moet ik het aan boord nog doen met een magnetisch kompas. Een gyro-kompas is met nét iets te kostbaar. Verder wil mijn bootje helaas bijna altijd een andere koers over de grond varen dan waar mijn boeg heen wijst. Dat schijnt iets met drift en stoom te maken te hebben. Met als gevolg dat mijn radar de onhebbelijke eigenschap krijgt om het beeld een klein beetje te verdraaien als het geen heading krijgt maar slechts een COG. Waardoor ais targets en waypoints niet overeenkomen met het radar beeld.
Verder ben ik te lui om bij een oversteek naar Engeland 3 keer de variatie in te toetsen in mijn plotter. Ik neem de halve graad die de variatie van mijn GPS af zou wijken van de werkelijkheid maar voor lief. Hoewel dat laatste me nooit is opgevallen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 jan 2020 22:19 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 22:32 #1116787

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
3Noreen schreef :
Verder ben ik te lui om bij een oversteek naar Engeland 3 keer de variatie in te toetsen in mijn plotter.

Een plotter kan je toch gewoon op Auto Variation zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 22:35 #1116788

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
La Mavare schreef :
henkvd schreef :
La Mavare schreef :

Een gyro-kompas is slechts zuiver als je oost of west vaart en voor snelle voertuigen niet geschikt.

Alleen een GPS-kompas geeft altijd de zuiver grondkoers/HDT.

Denk dat je daar helemaal mis zit.

FB beveelt me regelmatig aan om met je bevriend te worden ...

Geen idee waar je heen wilt. Heb geen FB dus lijkt me sterk.

Een gyro is juist onzuiver bij hoge snelheid op oost of west koers, je moet dan bij hoge snelheid denken aan bv een vliegtuig, met een vaartuig kom je niet aan die snelheden en is er niets aan de hand.
Oorzaak aardrotatie en werking van de gyro tol.
Laatst bewerkt: 09 jan 2020 22:37 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 22:44 #1116791

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14929
roberteb schreef :
3Noreen schreef :
Verder ben ik te lui om bij een oversteek naar Engeland 3 keer de variatie in te toetsen in mijn plotter.

Een plotter kan je toch gewoon op Auto Variation zetten?

Jazeker ! :) Dan haalt hij (raymarine plotter) die uit mijn raymarine GPS. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 jan 2020 22:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 09 jan 2020 23:11 #1116794

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29177
roberteb schreef :
WADnWIND schreef :
De Ocean Signal ATB1 SOTDMA klasse-B transponder heeft nieuwe functionaliteiten gekregen met de laatste firmware update. Zo kan de transponder nu multiplexen van NMEA2000 naar wifi en NMEA183 naar wifi en ook omzetten van NMEA2000 naar NMEA183. Op deze manier kan de transponder ook een sleutel zijn in data verkeer tussen diverse toestellen.

en NMEA0183 naar NMEA2000?

Nee
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 09:40 #1116857

Ik denk dat TS bij zijn oriëntatie op een AIS transponder wel begrijpt dat hij altijd op zoek moet naar een AIS transponder die ingebouwde variatie heeft. Al het andere is bagger! :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl