Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Orienteren AIS Transponder

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 10:36 #1116869

On topic dan maar!

Zoals al geconstateerd tijdens de Mets en al in het draadje aangegeven:
zeilersforum.nl/index.php/foru...de-mets-2019#1102980

Blijkt dat de jaarlijkse prijsdaling van AIS Transponders helaas ten einde is gekomen.
De opgegeven redenen door Em-Trak geloof ik niet echt, koersveranderingen duurdere componenten, eigenlijk hadden we vorig jaar de prijzen al moeten verhogen etc, etc, bla bla bla....
Er is een heel kleine algemene toeslag:
Standard shipping is charged at 2 $/€/£/C$ per product ordered
Heb zelf het gevoel dat dat de marginale kostenstijgingen gewoon al dekt.

Het lijkt er meer op dat ze de prijzen op deze manier wat meer gelijk kunnen trekken met de SRT branded AIS transponders, het lijkt me dat die merken het niet fijn vinden dat ze moeten concurreren met Em-Trak het eigen merk van SRT.

Gisteren hebben de distributeurs dus de nieuwe prijslijst ontvangen en dat is toch ff schrikken....
Er is een hele nieuwe range producten in 2W CSTDMA & 5W SOTDMA uitvoeringen met en zonder wifi-Bluetooth en of interne splitter die van af februari leverbaar zou moeten zijn:
em-trak.com/products-b900/

De productie van de B100, 300 serie ook B350 en B360 en splitter S100 is gestopt en naar verwachting nog maar kort leverbaar door Em-Trak.

Als je bijvoorbeeld de prijs vergelijkt van de nieuwe B921 met de vergelijkbare B100 dan wordt hij denk ik rond de € 70,- duurder, en dat is zonder de externe GPS antenne (€ 65,-) die wel bij de B100 wordt geleverd. Behalve dat het nieuwe type in een waterdicht doosje zit zie ik geen enkel ander voordeel.

Alle modellen worden in verhouding duurder dus als je een AIS Transponder overweegt en geld speelt wel een rol dan zou ik er nu ff goed over nadenken.

Natuurlijk weet ik niet of resellers en SRT branded merken zelf nog korting gaan geven op hun huidige voorraad, ikzelf heb in ieder geval vast het een en ander zekergesteld, maar ga daar vooralsnog geen extra korting op geven.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 10:40 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 13:00 #1116891

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Zeilprutser schreef :
On topic dan maar!

Je bedoelt dat een ais overlay op je radarscherm niets met het spul wat jij verkoopt te meken heeft.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 13:29 #1116896

Ben bang dat je de grap van Noorderzon niet begrijpt, welke AIS krijgt de variatie uit zijn eigen GPS (GNSS)? Zover mij bekend wordt alleen de U-Blox chipset in de AISen gebruikt dus de variatie is dan niet beschikbaar. En dan nog de vraag als het beschikbaar is is het dan betrouwbaar.

Zoals ook al in andere draadjes gemeld, kijk nu eens of die pypilot niet al jouw problemen/wensen kan oplossen.
Ik had trouwens verwacht dat OpenCPN wel een variatie plugin zou hebben, bij een snelle scan zo snel niet te vinden, zie wel iets bij additional software maar hoe toe te passen snap ik zo ff niet.

Gezien jouw eisen zou ik het dan in open software willen hebben zodat je het ook zelf kunt bijhouden.
Het lijkt me een hele logische toevoeging voor Open CPN of SignalK. (in signalk nog niet gechecked)
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 13:35 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 13:44 #1116899

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 13:52 #1116901

Dan is hij al op de helft nu moet de variatie nog in een nmea zin gestopt worden.
Als iemand het gaat bouwen in Signalk doen natuurlijk, dan kan het van daaruit weer naar alle andere ondersteunde protocollen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 13:53 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 13:57 #1116902

Zeilprutser schreef :
Dan is hij al op de helft nu moet de variatie nog in een nmea zin gestopt worden.
Als iemand het gaat bouwen in Signalk doen natuurlijk, dan kan het van daaruit weer naar alle andere ondersteunde protocollen.

Waarom, OpenCPN is je plotter, welk device moet het nog meer hebben :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 14:13 #1116903

Natuurlijk ben ik ook voorstander van OpenCPN maar als je toch al een dure plotter op je boot hebt begrijp ik wel dat je die wilt blijven gebruiken.
Al komen we nu eindelijk na 6 jaar wel op een punt dat ik zou denken, misschien goed moment om de plotter voor nu nog een goede prijs van de hand te doen.
Het enige echte geschikte en betaalbare alternatief voor buiten is naar mijn mening dan deze 12.1 inch Faytech, dat is wel een hele beperkte keuze.
www.faytech.nl/nl/121-capaciti...b-touch-monitor.html
Begin eigenlijk zelf steeds meer naar deze oplossing te neigen:
"smartview" www.blackview.hk/bv9600/
En dan binnen gewoon een zo groot mogelijk computer scherm die uit staat als je hem niet nodig hebt.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 14:17 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 14:49 #1116908

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Geen idee wat sommige met de variatie willen, zover ik weet is er maar 1 type apparaat die het inleest en dat is een autopilot voor een grote vaartschip en deze wordt gebruikt om het magneet kompas te corrigeren met variatie om de mogelijkheid tot een alarm te voorkomen dat de gyro heading niet teveel verschilt met de magneetkompas heading, met een max verschil van 20 graden voordat je alarm krijgt is een variatie correctie handig, op sommige plekken op deze aardkloot is de variatie soms wat lomp groot en geeft dat wat meer ruimte voor het alarm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 15:15 #1116914

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27154
Zeilprutser schreef :
Hopeloos verouderd ding:
- Geen Galileo
En voor dat geld niet eens ATEX

Sneu
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 15:17 #1116916

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27154
Ik werd lang geleden een keer gebeld door een kapitein. Die moest van zijn surveyor een variatie tabel overleggen van zijn GPS kompas en de procedure voor het kompas stellen.
Ik heb hem toen maar geadviseerd om de NASA te bellen......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 15:31 #1116923

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
henkvd schreef :
Geen idee wat sommige met de variatie willen, zover ik weet is er maar 1 type apparaat die het inleest en dat is een autopilot voor een grote vaartschip en deze wordt gebruikt om het magneet kompas te corrigeren met variatie om de mogelijkheid tot een alarm te voorkomen dat de gyro heading niet teveel verschilt met de magneetkompas heading, met een max verschil van 20 graden voordat je alarm krijgt is een variatie correctie handig, op sommige plekken op deze aardkloot is de variatie soms wat lomp groot en geeft dat wat meer ruimte voor het alarm.

Dan heb ik vrij unieke plotter. Die van mij kan namelijk twee vectoren laten zien die van de heading en een ander van de COG. Ik interpreteer het verschil tussen die twee het resultaat van drift en stroom. Maar als ik het hier zo lees ben ik maar een uitzondering. Maar eigenlijk is voor alles waarvoor je een magnetisch kompas gebruikt de variatie van belang.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 15:37 #1116927

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27154
Elke plotter en software laat dat toch zien? (als je het er in stopt)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 15:40 #1116929

WADnWIND schreef :
Zeilprutser schreef :
Hopeloos verouderd ding:
- Geen Galileo
En voor dat geld niet eens ATEX

Sneu

Het gaat om de zonlichtleesbaarheid, waterdichtheid, grote van het scherm, draadloos laden zodat je hem zonder kabeltjes 24/7 kunt gebruiken en dan vergeleken met een buitenplottertje of multiview.
Zo kun je buiten alles ff snel bekijken zonder naar beneden te hoeven, je gebruikt hem dus als draadloos display, dat het ook nog een mobiel is en een GPS heeft etc is alleen maar bonus.
Maar ik houd je niet tegen om je iphone 11 pro er voor te gebruiken hoor!
zo bijvoorbeeld:

Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 15:43 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 16:11 #1116936

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
3Noreen schreef :

Dan heb ik vrij unieke plotter. Die van mij kan namelijk twee vectoren laten zien die van de heading en een ander van de COG. Ik interpreteer het verschil tussen die twee het resultaat van drift en stroom. Maar als ik het hier zo lees ben ik maar een uitzondering. Maar eigenlijk is voor alles waarvoor je een magnetisch kompas gebruikt de variatie van belang.

Dan zou je de deviatie er ook in moeten proppen, anders is het nog maar een half gebakken iets.
Hebben we het nog niet over de gebreken van een magneet kompas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 16:17 #1116938

Nog even en een zonnetje schieten is weer in , als we toch weer de tabellen in gaan :whistle:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 16:24 #1116940

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1125
Maar, omdat t hier gaat over transponders, is het toch van meer belang wat je uitzendt qua koers en heading? T of M . Plotters en OpenCPN kunnen naar gelieve alles aanpassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 17:04 #1116948

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
666 schreef :
Maar, omdat t hier gaat over transponders, is het toch van meer belang wat je uitzendt qua koers en heading? T of M . Plotters en OpenCPN kunnen naar gelieve alles aanpassen.

Daar heb je verder geen invloed op bij een class B, de transponder heeft zijn eigen GPS bron en kan je niet beïnvloeden met wat er meegegeven wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 17:04 #1116949

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4225
666 schreef :
Maar, omdat t hier gaat over transponders, is het toch van meer belang wat je uitzendt qua koers en heading? T of M . Plotters en OpenCPN kunnen naar gelieve alles aanpassen.

De CPA wordt berekent op basis van COG en SOG uit het AIS signaal en die van jezelf. Dat is wat echt telt.
Die heading is handig (wijst het icoontje van het AIS uitzendende schip ongeveer in de goede richting) maar bijzaak. Of doel je op iets anders?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 17:08 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 17:08 #1116952

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
henkvd schreef :
3Noreen schreef :

Dan heb ik vrij unieke plotter. Die van mij kan namelijk twee vectoren laten zien die van de heading en een ander van de COG. Ik interpreteer het verschil tussen die twee het resultaat van drift en stroom. Maar als ik het hier zo lees ben ik maar een uitzondering. Maar eigenlijk is voor alles waarvoor je een magnetisch kompas gebruikt de variatie van belang.

Dan zou je de deviatie er ook in moeten proppen, anders is het nog maar een half gebakken iets.
Hebben we het nog niet over de gebreken van een magneet kompas.

De kompas gevers die ik tot nu toe gehad heb moesten allemaal zonder uitzondering door middel van rondjes varen gekalibreerd worden voor deviatie. Die ik nu heb kun je daarna nog manueel de tabel aanpassen. Maar uit jou opmerking hierboven maak ik op dat je ook nog mickeymouse kompasgevers hebt waarbij je dat niet kan.
Maar nogmaals hoe doen jullie dat ? Om mij aan te vallen op een verkeerde implementatie in de electronische navigatie van de kompas afwijkingen is prima, maar doen jullie het beter ? Of gewoon niet.
WdnW en Zeilprutser in ieder geval niet. Voor hun gaat op;
1. Variatie bestaat gewoon niet.
2. ze gebruiken geen heading sensor.
3. ze hebben een behoorlijk kostbare gps met dubbele antennes dan wel een gyro-kompas.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 17:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 17:20 #1116956

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1125
Ik bedoel inderdaad dat je daar dus geen invloed op hebt.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 17:35 #1116962

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4225
3Noreen schreef :
Dan heb ik vrij unieke plotter. Die van mij kan namelijk twee vectoren laten zien die van de heading en een ander van de COG. Ik interpreteer het verschil tussen die twee het resultaat van drift en stroom. Maar als ik het hier zo lees ben ik maar een uitzondering. Maar eigenlijk is voor alles waarvoor je een magnetisch kompas gebruikt de variatie van belang.

Onze RM plotter gebruiken we op exact dezelfde manier. Mooie visuele indicatie van drift en/of stroom.
Variatie in Nederland is momenteel heel gering dus van beperkt belang. Maar op langere tochten corrigeren we onze Airmar H2183 heading sensor (gekalibreerd ivm deviatie) voor de plaatselijke variatie door deze handmatig (op onze plotter) in te voeren. Deze gecorrigeerde heading HDG gebruiken wij - bij ontbreken van een zeer kostbaar gyro-kompas bij ons aan boord - stiekem ook als HDT.

Af en toe controleren we de true heading weergave visueel door recht op bijvoorbeeld een havenhoofd aan te sturen en te kijken of de heading line van onze plotter dan ook over dat havenhoofd loopt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 21:11 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 17:42 #1116965

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
3Noreen schreef :
Maar nogmaals hoe doen jullie dat ? Om mij aan te vallen op een verkeerde implementatie in de electronische navigatie van de kompas afwijkingen is prima, maar doen jullie het beter ?
Voor OpenCPN heb ik een plugin gemaakt (nog beta) om een kompas deviatie tabel te maken en de variatie te verekenen (mits de WMM plugin ook draait)
Het idee is dat als er een nmea $xxHDG binnenkomt hierop de variatie en deviatie wordt toegepast en vervolgen er een$xxHDT zin weer naar buiten komt.
https://github.com/RooieDirk/Deviation_pi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 17:45 #1116967

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Praten de geleerden hier niet een beetje langs elkaar heen? Volgens mij doelt 3noreen met zijn belang aan een goede heading specifiek op de toepassing van een radar overlay op zijn plotter. En aangezien de radar aan de boot vastzit, moet die heading dan natuurlijk wel behoorlijk precies overeenkomen met de richting waar de neus van je boot heen wijst, anders zie je verkeerde informatie op het scherm. Of zie ik dat verkeerd?
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 18:09 #1116983

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Knoet schreef :
Praten de geleerden hier niet een beetje langs elkaar heen? Volgens mij doelt 3noreen met zijn belang aan een goede heading specifiek op de toepassing van een radar overlay op zijn plotter. En aangezien de radar aan de boot vastzit, moet die heading dan natuurlijk wel behoorlijk precies overeenkomen met de richting waar de neus van je boot heen wijst, anders zie je verkeerde informatie op het scherm. Of zie ik dat verkeerd?

In mijn beleving praten Hans V en rooiedirk in het geheel niet langs elkaar heen.
Dat ik niet direct op hun bijdragen reageer zit hem in dat ik even er over na wil denken. Het doet in ieder geval mij deugt dat ik niet de enige hier ben die er mee bezig is.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 18:10 #1116984

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Knoet schreef :
Praten de geleerden hier niet een beetje langs elkaar heen? Volgens mij doelt 3noreen met zijn belang aan een goede heading specifiek op de toepassing van een radar overlay op zijn plotter. En aangezien de radar aan de boot vastzit, moet die heading dan natuurlijk wel behoorlijk precies overeenkomen met de richting waar de neus van je boot heen wijst, anders zie je verkeerde informatie op het scherm. Of zie ik dat verkeerd?

Daar krijg je nooit een goede heading uit voor een overlay, tenminste als je zou willen dat plots op de juiste plaats staan, een beetje radar verlangt ook een HDT uit een echte goede bron om dit weer te kunnen geven, slikt deze een HDM of HDG voor een overlay dan zal je het met de gebreken die daarbij horen moeten doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl