Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Orienteren AIS Transponder

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 07:48 #925457

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Twist schreef :
Een eenvoudige usb isolator ertussen?
Zoiets bijvoorbeeld

Ja waarom niet, als je je daarbij beter voelt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 07:49 #925458

Nee dat zijn de klanten die mijn waarschuwingen negeren, er zijn er zelfs bij die de converter er bij hebben gekocht maar nooit hebben gebruikt want dat USB kabeltje is net ff makkelijker en hij doet het toch? Morgen ga ik dat vervelende antigroundloop kabeltje wel monteren denken ze dan maar die morgen komt er maar niet....
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 07:51 #925459

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Zeilprutser schreef :
Nee dat zijn de klanten die mijn waarschuwingen negeren, er zijn er zelfs bij die de converter er bij hebben gekocht maar nooit hebben gebruikt want dat USB kabeltje is net ff makkelijker en hij doet het toch? Morgen ga ik dat vervelende antigroundloop kabeltje wel monteren denken ze dan maar die morgen komt er maar niet....

En hoe concludeer je dan dat de vernietigende ground loop zijn werk heft gedaan?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 07:53 #925460

37south schreef :
Twist schreef :
Een eenvoudige usb isolator ertussen?
Zoiets bijvoorbeeld

Ja waarom niet, als je je daarbij beter voelt.

Koop dan de alie variant die is maar een paar dollar, maar goed wil je iets goeds neem dan deze

uitleg mbt de groundloop over USB leesuitleg mbt de groundloop over USB lees
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 07:59 #925462

37south schreef :
En hoe concludeer je dan dat de vernietigende ground loop zijn werk heft gedaan?

De USB poort van de AIS werkt dan niet meer dit komt alleen maar voor bij klanten die hem direct gebruiken over de USB, ik heb nog geen enkele AIS teruggekregen waarbij de AIS was aangesloten via de NMEA icm een serieel converter of het kabeltje dat ik adviseer, heb wel AIS problemen gezien icm de serieel converter in combinatie met bliksem inslag vandaar dat ik nu het kabeltje adviseer ipv de serieel converter omdat het prijsverschil maar gering is.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 08:04 #925463

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Zeilprutser schreef :
37south schreef :
Twist schreef :
Een eenvoudige usb isolator ertussen?
Zoiets bijvoorbeeld

Ja waarom niet, als je je daarbij beter voelt.

Koop dan de alie variant die is maar een paar dollar, maar goed wil je iets goeds neem dan deze

uitleg mbt de groundloop over USB leesuitleg mbt de groundloop over USB lees

Kan je de verschillen in kwaliteit uitleggen? Maar mooi hoor, weer een artikel erbij in de shop.
Zouden de ontwerp engineers van AIS met USB nou echt zo onnozel zijn dat ze het ground loop verhaal helemaal over het hoofd hebben gezien?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 08:05 #925465

AdB schreef :
Em-trak B330 met een antenne splitter en een Standard horizon GX 1300E.
Wifi voor ais op tablet en laptop. Meer niet.
Heb autohelm st1000 , die begrijpt niets van nmea.

A
Dat werkt perfect. Wij hebben dezelfde transponder op dezelfde manier gekoppeld met laptop. Wel zonder splitter, gewoon een antenne op de hekstoel. We ontvangen ais-gegevens van schepen die we niet met het blote oog kunnen zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 08:14 #925466

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Zeilprutser schreef :
37south schreef :
Twist schreef :
Een eenvoudige usb isolator ertussen?
Zoiets bijvoorbeeld

Ja waarom niet, als je je daarbij beter voelt.

Koop dan de alie variant die is maar een paar dollar, maar goed wil je iets goeds neem dan deze

Ik zocht zo maar snel een voorbeeld om aan te geven dat 't niet moeilijk/duur hoeft te zijn om aan de usb poort galvanische scheiding aan te brengen. Jouw NMEA naar usb suggestie is natuurlijk ook een prima optie.

@37South ik heb nog niks van dit alles. Ik voel me al prima.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 08:17 #925469

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2399
AdB schreef :
roozeboos schreef :
Dan zou ik toch gewoon wingps gebruiken. Werk ik mee tot groot genoegen.
In ieder geval veel mooier dan opencpn, zeker de voayager versie.

Ja, ik heb Voyager. alleen dat jaarlijks nieuwe 1800 kaarten kopen heeft
mn interesse in OpenCPN met Oesenc getriggerd.
Zal er wel op neer komen dat ik uiteindelijk gewoon weer met nieuwe
1800 kaarten vaar, komend seizoen.

A

Waarom jaarlijks die nieuwe kaarten kopen? Wordt voor een paar tientjes donateur van Nautin en laadt zo vaak je wilt de dagelijks bijgewerkte boeienposities. Projecteer die in WinGps op de digitale kaart en je kunt voor jaren vooruit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 08:26 #925470

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
37south schreef :
Zeilprutser schreef :
Ondanks al mijn waarschuwingen zie ik een 5tal per jaar terug komen met USB problemen! Sommigen pas na jaren andere binnen een maand.

Het klassieke excuus dus.

Nee South, ik moet Zeilprutser hierin volledig gelijk geven en onderschrijf zijn bevindingen!
Wij stellen dat zelfs al garantie voorwaarde, daarom staat het ook sinds 2008 in onze manuals.
Ook Het aantal bandkabels, printsporen die weggebrand zijn is legio vanwege aardfouten.

Op dit forum heb ik er al heel veel over geschreven in het verleden.

SRT heeft ook een USB foutje gemaakt in hun cobalt blikje. De 3,3 volt intern is niet gescheiden van de USB 5 volt extern. Dat heeft vele transponders gekost in het begin, 10tallen :(

Binnen 3 maanden hebben we in de Graphene een DC buffer aangebracht die nu door SRT is overgenomen.
Foutje, bedankt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 08:27 #925473

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Twist schreef :
Een eenvoudige usb isolator ertussen?
Zoiets bijvoorbeeld

Als je per se via USB verbinding wilt is dat een zeer wijs besluit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 mrt 2018 08:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 08:31 #925475

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2323
Ik moet wel toegeven dat het me tot voor kort niet lukte om m'n AIS via NMEA0183 aan te sluiten. Ik had de EM-Trak B100 tot die tijd via USB op m'n Raspberry aangesloten. Het gebeurde in die tijd wel dat op onverwachte momenten, na een half uur varen of zo, ineeens alle AIS info van m'n scherm verdween. Dat is nu ik er een multiplexer tussen heb zitten een stuk stabieler geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 08:41 #925480

De usb in mijn multiplexer is wel ge-isoleerd, vanaf de allereerste.
Nog nooit 1 probleem mee gehad.
Ik zeg zo vaak dat het niet zo moeilijk is om een printplaatje te ontwerpen. Het ontwerpen van een robuust produkt is andere koek.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 08:46 #925481

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Zeilprutser schreef :
37south schreef :
Twist schreef :
Een eenvoudige usb isolator ertussen?
Zoiets bijvoorbeeld

Ja waarom niet, als je je daarbij beter voelt.

Koop dan de alie variant die is maar een paar dollar, maar goed wil je iets goeds neem dan deze

uitleg mbt de groundloop over USB leesuitleg mbt de groundloop over USB lees

prutser, jou handige kabeltje werkt voor NMEA input, niet voor USB-USB.
Aardlussen:
telegram.me/zeilersforum/12

Bijlage:

Bestandsnaam: Aardlussen...nder.pdf
Bestandsgrootte:51 KB
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 08:47 #925483

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
roozeboos schreef :
De usb in mijn multiplexer is wel ge-isoleerd, vanaf de allereerste.
Nog nooit 1 probleem mee gehad.
Ik zeg zo vaak dat het niet zo moeilijk is om een printplaatje te ontwerpen. Het ontwerpen van een robuust produkt is andere koek.

Goedzo Rooz!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 08:48 #925484

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
XanderB schreef :
Ik moet wel toegeven dat het me tot voor kort niet lukte om m'n AIS via NMEA0183 aan te sluiten. Ik had de EM-Trak B100 tot die tijd via USB op m'n Raspberry aangesloten. Het gebeurde in die tijd wel dat op onverwachte momenten, na een half uur varen of zo, ineeens alle AIS info van m'n scherm verdween. Dat is nu ik er een multiplexer tussen heb zitten een stuk stabieler geworden.

Het onverklaarbaar variabel aantal schepen op het scherm via USB is een kenmerk voor potentiaal verschillen (aardlus).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 08:52 #925485

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
WADnWIND schreef :
37south schreef :
Zeilprutser schreef :
Ondanks al mijn waarschuwingen zie ik een 5tal per jaar terug komen met USB problemen! Sommigen pas na jaren andere binnen een maand.

Het klassieke excuus dus.

Nee South, ik moet Zeilprutser hierin volledig gelijk geven en onderschrijf zijn bevindingen!
Wij stellen dat zelfs al garantie voorwaarde, daarom staat het ook sinds 2008 in onze manuals.
Ook Het aantal bandkabels, printsporen die weggebrand zijn is legio vanwege aardfouten.

Op dit forum heb ik er al heel veel over geschreven in het verleden.

SRT heeft ook een USB foutje gemaakt in hun cobalt blikje. De 3,3 volt intern is niet gescheiden van de USB 5 volt extern. Dat heeft vele transponders gekost in het begin, 10tallen :(

Binnen 3 maanden hebben we in de Graphene een DC buffer aangebracht die nu door SRT is overgenomen.
Foutje, bedankt.

Ik geloof je graag, tenslotte zit je dicht bij het vuur, maar dat was wel een grove fout. Valt me wel wat tegen van SRT.
Zelf heb ik nooit gehoord of gezien van verbrande printsporen door USB ground loops, maar wie ben ik? Ook vraag ik me af waarom bijv Emtrak daar niet wat aan doet in hun produkt of er voor waarschuwt, maar isolatie kan nooit kwaad, al is het maar voor gemoedsrust.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 09:03 #925487

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14924
WADnWIND schreef :

prutser, jou handige kabeltje werkt voor NMEA input, niet voor USB-USB.

Een multiplexer gaat ook niet USB-USB werken.

Pas op met een multiplexer en AIS. Mijn ervaring met een Garmin 19 GPS + een AIRMAR H2183 kompas + een log diepte en een AIS aangesloten op de ingangen van de multiplexer niet alle inkomende NMEA ook daadwerkelijk doorgegeven worden op de USB poort. Bij gps kompas en diepte weet je hoeveel berichten per tijdseenheid er binnen moeten komen. Bij AIS nmea weet je dat niet. Een manier om het te controleren is een logger rechtstreeks op de ais aan te sluiten en op de uitgang van de multiplexer. Aan de verschillen tussen die twee logbestanden kun je dan zien wat in de multiplexer verloren is gegaan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 09:16 #925494

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
3Noreen schreef :
Pas op met een multiplexer en AIS. Mijn ervaring met een Garmin 19 GPS + een AIRMAR H2183 kompas + een log diepte en een AIS aangesloten op de ingangen van de multiplexer niet alle inkomende NMEA ook daadwerkelijk doorgegeven worden op de USB poort. Bij gps kompas en diepte weet je hoeveel berichten per tijdseenheid er binnen moeten komen. Bij AIS nmea weet je dat niet. Een manier om het te controleren is een logger rechtstreeks op de ais aan te sluiten en op de uitgang van de multiplexer. Aan de verschillen tussen die twee logbestanden kun je dan zien wat in de multiplexer verloren is gegaan.

Hangt dat niet sterk van de buffer/capaciteit van de multiplexer af? Ik heb geen AIS en multiplexer logbestanden vergeleken, maar heb onze multiplexer (MiniPlex-3, de NMEA2000 versie) in de praktijk (kaartplotter en tablet) nog nooit betrapt op het verdonkeremanen van AIS berichten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 mrt 2018 09:17 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 09:31 #925499

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14924
Hans V schreef :
3Noreen schreef :
Pas op met een multiplexer en AIS. Mijn ervaring met een Garmin 19 GPS + een AIRMAR H2183 kompas + een log diepte en een AIS aangesloten op de ingangen van de multiplexer niet alle inkomende NMEA ook daadwerkelijk doorgegeven worden op de USB poort. Bij gps kompas en diepte weet je hoeveel berichten per tijdseenheid er binnen moeten komen. Bij AIS nmea weet je dat niet. Een manier om het te controleren is een logger rechtstreeks op de ais aan te sluiten en op de uitgang van de multiplexer. Aan de verschillen tussen die twee logbestanden kun je dan zien wat in de multiplexer verloren is gegaan.

Hangt dat niet sterk van de buffer/capaciteit van de multiplexer af? Ik heb geen AIS en multiplexer logbestanden vergeleken, maar heb onze multiplexer (MiniPlex-3, de NMEA2000 versie) in de praktijk (kaartplotter en tablet) nog nooit betrapt op het verdonkeremanen van AIS berichten.

De miniplex-3 heeft een led die aangeeft als er een buffer overflow plaatsvind.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 09:47 #925507

...en bij NMEA2000 kun je de busload laten weergeven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 09:48 #925510

:laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 10:53 #925537

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
37south schreef :

Zelf heb ik nooit gehoord of gezien van verbrande printsporen door USB ground loops, maar wie ben ik? Ook vraag ik me af waarom bijv Emtrak daar niet wat aan doet in hun produkt of er voor waarschuwt, maar isolatie kan nooit kwaad, al is het maar voor gemoedsrust.

CTRX board:
zeilersforum.nl/index.php/foru...uur?start=100#925498
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 16:05 #925612

AdB schreef :
Em-trak B330 met een antenne splitter en een Standard horizon GX 1300E.
Wifi voor ais op tablet en laptop. Meer niet.
Heb autohelm st1000 , die begrijpt niets van nmea.

Had vanochtend geen tijd meer hierop te reageren, ondertussen is de discussie aardig afgedwaald!

De B330 heeft een groot nadeel in dit setje omdat hij geen NMEA0183 uitgang heeft op een baudrate van 4800 voor de GPS data naar je marifoon, dat heeft de B100 wel.
Daarnaast is het prijsverschil wel groot, de B100 € 379,- en de B330 € 595,-
Voor het prijsverschil van € 216,- mis je ook nog de externe GPS antenne, die zou ik dan wel willen.
(lees externe of interne gps)
In combinatie met de splitter is het prijsverschil nog groter!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 13 mrt 2018 16:17 #925618

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Zeilprutser schreef :
De B330 heeft een groot nadeel in dit setje omdat hij geen NMEA0183 uitgang heeft op een baudrate van 4800 voor de GPS data naar je marifoon, dat heeft de B100 wel.

Volgens de handleiding van de B100 worden er factory default geen GPS en AIS over de 'langzame' NMEA gestuurd. Maar je kan dat wel zo instellen voor de GPS:
em-trak.com/support/output-gps...like-vhf-dsc-radios/
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 13 mrt 2018 16:18 door Twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl