Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Orienteren AIS Transponder

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 11:31 #925218

Op het moment dat de Transponder de positie uitzend hoef je echt niet bang te zijn dat dat niet de actuele positie, koers en snelheid is. Misschien kan Wadnwind aangeven wat de afwijking zou mogen zijn?
Als je een bericht hebt ontvangen en je klikt op info dan staat er ook bij hoe laat dat bericht is verzonden en/of hoe lang dat geleden is. op dat moment wordt je CPA en TCPA berekend zodat je tijdig wordt gewaarschuwd door je alarm mits je die hebt ingesteld op basis vaan jouw verwachtingspatroon.

Als er dan oorzaken zijn in jouw situatie waardoor het erger overkomt dan dat het is, dan verdenk ik als eerste de Nasa, vangt die wel alles op? En zit daar geen latency in? en vervolgens kan ik natuurlijk niet beoordelen of er in jouw systeem verder nog latency optreed.

Dat klasse A Transponders er zogenaamd minder last van hebben is logisch, ze zenden met een hoger vermogen dus de kans is kleiner dat je een bericht mist, en ze sturen vaker hun positie.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 11:43 #925225

Denk dat het meer met zendfrequentie te maken heft dan met de kwaliteit van het ontvangen bericht of de nauwkeurigheid van de verzonden positie daarin.

Die (T)CPA berekeningen zijn per definitie niet betrouwbaar, zolang je geen informatie uit een radar gebruikt.

Ons soort bootjes heeft nogal een varierende snelheid en koers, waarbij de laatst onvangen AIS positie per definitie achter loopt tov tot waar het schip gevorderd is. Het is slechts een schatting, te onnauwkeurig om ergens 100m achter langs te sturen (dat zou je nooit doen natuurlijk, maar in het plotter-computerspelletje zou dat best verleidelijk kunnen zijn).

Wat ik handig vind, is m'n eigen COG vector met 30 min. vaartijd te verlengen en dit ook te doen voor targets. Je ziet dan vrij intuitief wanneer je ergens dichtbij gaat komen. Net zoals de oude NASA AIS-radar. Dat was destijds wel een product wat z'n tijd ver vooruit liep trouwens - ik zeg hier voor het eerst iets GOEDS over NASA ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 12:39 #925240

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Vrachtschip met een snelheid van 20kn ligt na een minuut al ruim 600m verderop.
Daarbovenop nog alle zaken van hierboven en ik vind een kilometer afwijking helemaal niet zo gek. Sterker nog, als dat schip 300m lang is, heeft een onoplettende schipper geen idee dat het object een kilometer verderop eigenlijk al bij jou naar binnen is gevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 13:58 #925254

martinw schreef :
Nachtvlinder schreef :
Als de lagere klasse B refresh rate tot gevolg heeft dat de targets een halve mijl achter lopen, dan is dat toch prima? Het geeft je een duidelijke indicatie uit welke richting er verkeer te verwachten is. AIS is nooit bedoeld om blind te gaan sturen op een CPA die een paar meter achter een groot kruisend schip ligt ;)

Volgens mij heb ik op dit forum vaker gelezen dat zeilers(vooral solo'ers en 's-nachts) pas reageren als de AIS begint te piepen.

Kwestie van de "piepgrens" niet te krap zetten op ruim water, 5 mijl of zo. Dan heb je altijd wel tijd genoeg ( behalve misschien bij een catamaranferry maar die hoor je wel) , ook met een geringe afwijking ( die ik trouwens in de 13 jaar dat ik een AIS ontvanger heb nog nooit echt heb geconstateerd).
Wel de piep uitzetten of de afstand kleiner maken in bijv. havens anders wordt je gek van het gepiep.
Maar ja , d's allemaal natuurlijk een kwestie van ,ja , daar is ie weer , RFTM :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 14:13 #925256

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Zeilprutser schreef :
Op het moment dat de Transponder de positie uitzend hoef je echt niet bang te zijn dat dat niet de actuele positie, koers en snelheid is. Misschien kan Wadnwind aangeven wat de afwijking zou mogen zijn?
Als je een bericht hebt ontvangen en je klikt op info dan staat er ook bij hoe laat dat bericht is verzonden en/of hoe lang dat geleden is. op dat moment wordt je CPA en TCPA berekend zodat je tijdig wordt gewaarschuwd door je alarm mits je die hebt ingesteld op basis vaan jouw verwachtingspatroon.

Als er dan oorzaken zijn in jouw situatie waardoor het erger overkomt dan dat het is, dan verdenk ik als eerste de Nasa, vangt die wel alles op? En zit daar geen latency in? en vervolgens kan ik natuurlijk niet beoordelen of er in jouw systeem verder nog latency optreed.

Dat klasse A Transponders er zogenaamd minder last van hebben is logisch, ze zenden met een hoger vermogen dus de kans is kleiner dat je een bericht mist, en ze sturen vaker hun positie.

Helder verhaal , ik concludeer dat je niet zeker kan zijn van de pleziervaart apparaten, of zou dit enkel aan de NASA liggen ??? en wanneer ben je zeker dat je apparaat wel perfect is, een ding is duidelijk ,dat goed uitkijken belangrijk blijft, ik heb altijd de radar met afstand alarm bijstaan dus trek me van de AIS niet teveel aan. Maar om bovenvermelde redenen en voor mij duidelijk zichtbaar bewezen wou ik dit verschijnsel toch even melden, misschien dat wadnwind het nog even kan testen en zijn bevindingen delen, wel interessant om te weten of het enkel bij mij zo is dan kan ik misschien een reden gaan zoeken. Want AIS is wel een aanvulling op de radar, ik zie dan ook om de hoek bij meanderende wateren of havenuitgangen en zijrivieren/kanalen dus ben er niet tegen laat dat duidelijk zijn.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 14:23 #925257

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6775
@groentje,
Je eigen AIS target in OpenCPN is zoals je al gemerkt hebt niet handig.(volslagen onzinnig) Door onder Options->Ships->MMSI properties je eigen mmsi als 'ignore this mssi' toe te voegen, heb je er geen last meer van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 14:31 #925261

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
Het is met radar niet anders dan met AIS: het zijn HULPmiddelen voor een veiliger navigatie. Intussen moet je ook gewoon om je heen kijken en blijven opletten. Gelukkig geldt voor de grote schepen dat ze altijd op de radar te zien zijn én verplicht AIS-A hebben. Dát zijn de schepen die over je heen kunnen varen zonder dat ze er zelf erg in hebben. Voor kleine bootjes geldt dat de AIS minder accuraat is én dat ze op de radar minder goed zichtbaar zijn. Maar de kans op een desastreuze aanvaring is daar ook weer veel kleiner.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 14:39 #925265

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29245
Eclips schreef :
Het is met radar niet anders dan met AIS: het zijn HULPmiddelen voor een veiliger navigatie. Intussen moet je ook gewoon om je heen kijken en blijven opletten. Gelukkig geldt voor de grote schepen dat ze altijd op de radar te zien zijn én verplicht AIS-A hebben. Dát zijn de schepen die over je heen kunnen varen zonder dat ze er zelf erg in hebben. Voor kleine bootjes geldt dat de AIS minder accuraat is én dat ze op de radar minder goed zichtbaar zijn. Maar de kans op een desastreuze aanvaring is daar ook weer veel kleiner.

Zoals deze?
maritiemnieuws.nl/wp-content/u...tieme-politie-fb.jpg

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 14:52 #925269

Slapende sturlui zijn geen probleem: die houden netjes koers, kun je ruim van te voren bepalen hoe daar van weg te blijven ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 14:59 #925270

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
rooiedirk schreef :
@groentje,
Je eigen AIS target in OpenCPN is zoals je al gemerkt hebt niet handig.(volslagen onzinnig) Door onder Options->Ships->MMSI properties je eigen mmsi als 'ignore this mssi' toe te voegen, heb je er geen last meer van.

Dat het onzin is weet ik wel, ik weet gewoonlijk nogal goed waar ik zelf ben...had ik de ontvanger gelijk verwijderd en de transponder alleen gehad dan was het me nooit zo erg opgevallen.De ontvanger gaat sowieso van boord naar de zolder bij de andere niet meer gebruikte zaken dus last heb ik er niet van.
Dat sommigen alles relativeren, en het normaal vinden dat er niet veel klopt van wat ze op hun schermpjes zien, en/of een aanvaring met andere pleziervaarders onderschatten vindt ik dan weer het andere uiterste. Er varen genoeg + 20 ton pleziervaarders met B-transponders rond en wanneer je dan op hun vertoonde positie vertrouwd ben wel de pineut... met slechte zichtbaarheid of te makkelijk met uitkijk gaan varen omdat je toch AIS hebt is niet verstandig , dat bedoelde ik maar en ik geloof dat de meeste mensen ook uit zichzelf zo verstandig zijn maar niet iedereen leest verder dan de reclameslogans...

Voor mij even time out, wel benieuwd of Wadnwind nog testen gaat.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 15:07 #925273

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
WADnWIND schreef :
Eclips schreef :
Het is met radar niet anders dan met AIS: het zijn HULPmiddelen voor een veiliger navigatie. Intussen moet je ook gewoon om je heen kijken en blijven opletten. Gelukkig geldt voor de grote schepen dat ze altijd op de radar te zien zijn én verplicht AIS-A hebben. Dát zijn de schepen die over je heen kunnen varen zonder dat ze er zelf erg in hebben. Voor kleine bootjes geldt dat de AIS minder accuraat is én dat ze op de radar minder goed zichtbaar zijn. Maar de kans op een desastreuze aanvaring is daar ook weer veel kleiner.

Zoals deze?
maritiemnieuws.nl/wp-content/u...tieme-politie-fb.jpg


Precies. Alleen kan een platform zich niet uit de voeten maken en is dus afhankelijk van de oplettendheid van de ander. Wij kunnen zelf maatregelen nemen.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 15:21 #925277

Groentje schreef :
Zeilprutser schreef :
Op het moment dat de Transponder de positie uitzend hoef je echt niet bang te zijn dat dat niet de actuele positie, koers en snelheid is. Misschien kan Wadnwind aangeven wat de afwijking zou mogen zijn?
Als je een bericht hebt ontvangen en je klikt op info dan staat er ook bij hoe laat dat bericht is verzonden en/of hoe lang dat geleden is. op dat moment wordt je CPA en TCPA berekend zodat je tijdig wordt gewaarschuwd door je alarm mits je die hebt ingesteld op basis vaan jouw verwachtingspatroon.

Als er dan oorzaken zijn in jouw situatie waardoor het erger overkomt dan dat het is, dan verdenk ik als eerste de Nasa, vangt die wel alles op? En zit daar geen latency in? en vervolgens kan ik natuurlijk niet beoordelen of er in jouw systeem verder nog latency optreed.

Dat klasse A Transponders er zogenaamd minder last van hebben is logisch, ze zenden met een hoger vermogen dus de kans is kleiner dat je een bericht mist, en ze sturen vaker hun positie.

Helder verhaal , ik concludeer dat je niet zeker kan zijn van de pleziervaart apparaten, of zou dit enkel aan de NASA liggen ??? en wanneer ben je zeker dat je apparaat wel perfect is, een ding is duidelijk ,dat goed uitkijken belangrijk blijft, ik heb altijd de radar met afstand alarm bijstaan dus trek me van de AIS niet teveel aan. Maar om bovenvermelde redenen en voor mij duidelijk zichtbaar bewezen wou ik dit verschijnsel toch even melden, misschien dat wadnwind het nog even kan testen en zijn bevindingen delen, wel interessant om te weten of het enkel bij mij zo is dan kan ik misschien een reden gaan zoeken. Want AIS is wel een aanvulling op de radar, ik zie dan ook om de hoek bij meanderende wateren of havenuitgangen en zijrivieren/kanalen dus ben er niet tegen laat dat duidelijk zijn.

Ik heb in ieder geval in de tijd dat ik een Nasa gebruik ( eerst de radar en na 2009 de engine met plotter weergave) nooit iets gemerkt van afwijkingen , vertragingen of missen van targets. Ja , het komt wel eens voor dat het langer dan de normale 3 minuten duurt voor je de scheepsgegevens te zien krijgt maar dat is ook alles.
Het is wel zo dat zowel de oudere AIS radar ( die trouwens al een tijdje anders heet : www.nasamarine.com/product/new-ais-sart-plotter/ ) als de eerste typen van de engine , in ieder geval die van voor ca. 2010 vol konden lopen met gegevens door onvoldoende geheugen en dan targets misten. Dat kun je oplossen door bij Nasa een upgrade chip te kopen ( destijds iets van €15) die dat probleem oplost ( ook ooit gedaan).Kwestie van een mailtje naar Nasa .
Ad
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 15:35 #925283

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Yellow Boat schreef :
Ik heb in ieder geval in de tijd dat ik een Nasa gebruik ( eerst de radar en na 2009 de engine met plotter weergave) nooit iets gemerkt van afwijkingen , vertragingen of missen van targets. Ja , het komt wel eens voor dat het langer dan de normale 3 minuten duurt voor je de scheepsgegevens te zien krijgt maar dat is ook alles.
Het is wel zo dat zowel de oudere AIS radar ( die trouwens al een tijdje anders heet : www.nasamarine.com/product/new-ais-sart-plotter/ ) als de eerste typen van de engine , in ieder geval die van voor ca. 2010 vol konden lopen met gegevens door onvoldoende geheugen en dan targets misten. Dat kun je oplossen door bij Nasa een upgrade chip te kopen ( destijds iets van €15) die dat probleem oplost ( ook ooit gedaan).Kwestie van een mailtje naar Nasa .
Ad
Ad
Groentje schreef :

Ad de mijne is de Nasa engine 3 updated versie, ik kan enkel mijn toevallige ontdekking doorgeven en na toetsen bij anderen die hetzelfde ervaren blijk ik geen uitzondering te zijn , gelukkig maar , gewoon is al gek genoeg ;)
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 15:44 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 15:37 #925284

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29245
Nachtvlinder schreef :
Slapende sturlui zijn geen probleem: die houden netjes koers, kun je ruim van te voren bepalen hoe daar van weg te blijven ;)

Nou ja, dát lukte nu ff niet.... :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 17:45 #925329

Tsja, dan was het platform op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Jezelf, als platform, net naast een bocht in een druk TSS parkeren is natuurlijk ook flink onhandig ;)
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 17:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 18:06 #925333

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Pimpel schreef :
Vrachtschip met een snelheid van 20kn ligt na een minuut al ruim 600m verderop.
Daarbovenop nog alle zaken van hierboven en ik vind een kilometer afwijking helemaal niet zo gek. Sterker nog, als dat schip 300m lang is, heeft een onoplettende schipper geen idee dat het object een kilometer verderop eigenlijk al bij jou naar binnen is gevaren.

Klopt allemaal, maar de melding gaat over klasse B transponders. Beroepsvaart zoals jij beschrijft heeft klasse A transponder, met een hogere update snelheid en hoger zendvermogen. Kans op het effect van Groentje is dus kleiner.

Staat onverlet dat je altijd je neus buiten moet hebben voor de reeele waarneming.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 20:47 #925379

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4135
TS heeft niet meer gereageerd na al dit technisch geweld.
Ik ben echter ook geïnteresseerd in een AIS transponder en heb
weinig ruimte om in te bouwen.
Kwam deze tegen na op de Em-trak site al hun producten te hebben
gezien..

www.mediawinkel.eu/em-trak-b330-ais.html

(geen aandelen)

- ingebouwde gps antenne
- ingebouwde wifi
- NMEA 0183/2000

Een goede antenne splitter en de goedkoopste marifoon
met DSC, Standard horizon GX1300E, bv, maken dan toch een betaalbare set?
AIS/GPs over wifi naar tablet en laptop . Gps over NMEA 0183 naar vhf.
Of zie ik hier iets over het hoofd?

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 20:56 #925385

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2330
Andre,

dat klopt, dan heb je een prima set. Je zou kunnen overwegen om een paar honderd euro te besparen door niet de B330 te nemen maar de B100. Het gemis aan Wifi vang je dan op door het aan te sluiten op een Raspberry pi met Openplotter. Dan heb je meteen ook nog een navigatiesysteem erbij.

Ik heb de B100 met de GX1300E en Openplotter en dat werkt erg fijn. Je kunt evt bij me komen kijken, ik lig in de buurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 21:04 #925388

Je moet even uitzoeken of de B300 over de wifi naast de AIVDM ook RMC berichten verstuurd.
Navigatie programma's hebben wel een RMC bericht nodig.

Als je iets meer functies wil, zou ik de goedkopere B100 kopen en een wifi multiplexer.
De multiplexer kan dan ook je wind, diepte en log inlezen.
en de autopilot aansturen.

De wifi van de mux gaat dan heen en weer naar je navigatieprogramma. Je ziet dan ook de diepte, log en windgegevens in het navigatie programma. Wind is zeker handig omdat je dan meteen de dooie hoeken ziet.
andersom kan je een waypoint of route actief maken, en de AP aansturen.
Of op een display het bekende waypoint stuur scherm gebruiken om te sturen vanuit de kuip.
En performance aan de hand van je polar laten berekenen.
Heb je seatalk instrumenten dan kunnen die ook ingelezen en aangestuurd worden door de mux.
De mux kan ook een tweede gps ontvanger inlezen, en schakelt automatisch om als je AIS transponder uitstaat.

Ik wil maar zeggen dat je met een multiplexer meer nuttige functies hebt, en je jezelf niet klem zet met de B300 als je nog wat meer functies wil.

wil je besparen kan je ook de de splitter laten vervallen, en een tweede antenne achterop installeren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 21:06 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 21:04 #925389

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4135
Xander,

Heb al een Panasonic Toughbook W7 aan boord, daarop OpenCPN/Oesenc kaarten,
en WinGps. Tevens een tablet met Wingps marine . En papier ;)
Wil dus juist de wifi voor o.a. AIS.
We gaan binnenkort eens een ontmoeting doen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 21:08 #925391

Dan zou ik toch gewoon wingps gebruiken. Werk ik mee tot groot genoegen.
In ieder geval veel mooier dan opencpn, zeker de voayager versie.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 21:16 #925394

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4135
roozeboos schreef :
Dan zou ik toch gewoon wingps gebruiken. Werk ik mee tot groot genoegen.
In ieder geval veel mooier dan opencpn, zeker de voayager versie.

Ja, ik heb Voyager. alleen dat jaarlijks nieuwe 1800 kaarten kopen heeft
mn interesse in OpenCPN met Oesenc getriggerd.
Zal er wel op neer komen dat ik uiteindelijk gewoon weer met nieuwe
1800 kaarten vaar, komend seizoen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 21:18 #925396

of de nv verlag, maar dat weet je ongetwijfeld.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 21:37 #925402

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Eens met Chris: als je dan toch wifi wil dan liever via een multiplexer. Veel meer mogelijkheden en opties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 mrt 2018 22:06 #925409

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4135
Zit op een Etap 22, less is more.
Heb een verlichte windex in de mast.
Het waait te weinig of teveel.
De Nasa Stingray dieptemeter mag om nostalgische redenen niet weg.
Er zijn echt beperkte inbouw mogelijkheden op het scheepje.
Wil alleen maar AIS op de laptop en tablet.
Dat moet lukken met zo'n setje, toch?

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl