Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Levensduur LiFePO4 accu's

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 07:24 #1027511

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Zeilprutser schreef :

De ervaring die ik daar mee heb is dat hun "BMS" relatief veel stroom gebruikt, je mag deze niet een maandje los hebben staan, dan zijn ze onherstelbaar beschadigd,

Die van mij ziet er anders uit maar schaar ik even onder "zelfde type en kwaliteit" maar staat nu al ruim 4 maanden "niets" te doen in de kou... lees niet meer opgeladen) Ik check hem op afstand en soms en aan boord fysiek. Niks aan de hand.. doet het super. Voor zover ik dat exact meten kan heeft ie nagenoeg nul zelfontlading.. dus dat maandje geldt iig niet voor mijn goedkope lifepo4..
Laatst bewerkt: 08 mrt 2019 07:25 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 09:15 #1027570

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
Interessant! Voor een electronica-leek zoals ik is dit een moeilijke materie, maar desondanks heb ik van dit draadje geloof ik veel geleerd. Ook de verwijzing naar diverse beschikbare accu-merken vond ik erg de moeite waard, maar leidt bij mij wel tot twee vragen:

1. wat is de achtergrond van de gigantische prijsverschillen tussen (bijvoorbeeld) INNOPOWER accu's en merken als Victron. Ik constateer een prijsverschil bij gelijke accucapaciteit van soms wel een factor twee! Is dat een 'a-merkentoeslag' of zijn er ook inhoudelijke verschillen bijvoorbeeld op het gebied van levensduur?

2. Wat is het verschil dan wel voordeel van 'single cell' accu's versus 'batterypack' accu's (zoals die op de site van Innopower staan) Ook tussen die twee zit weer een significant prijsverschil bij gelijke accucapaciteit.

Kan iemand dat in lekentaal uitleggen?
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 09:37 #1027578

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Voor wat betreft de A-merken:
Je krijgt hun garantie, da’s een voordeel. Verder zitten er in die a-merk accu’s natturlijk ook gewoon Chinese cellen. En: zolang LiFePO4 nog “nieuw” en “eng” is kunnen zij die factor 2 tot3 er bovenop gooien. Dat zal de komende jaren wel anders worden den ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 09:44 #1027581

1: In het geval van Victron vs Innopower / Winston is het inderdaad een soort merktoeslag, heeft vooral te maken met hun OEM kosten en distributie marges voor groothandel en reseller.

2: Dat verschil zie ik niet? Single cell 100Ah € 124,59 Batterypack (= 4cellen) € 498,86 (prijzen zijn ex btw en ex vervoer)
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 10:00 #1027589

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
Zeilprutser schreef :
1: In het geval van Victron vs Innopower / Winston is het inderdaad een soort merktoeslag, heeft vooral te maken met hun OEM kosten en distributie marges voor groothandel en reseller.

2: Dat verschil zie ik niet? Single cell 100Ah € 124,59 Batterypack (= 4cellen) € 498,86 (prijzen zijn ex btw en ex vervoer)

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, het zijn samengestelde pakketten. Had ik niet goed geïnterpreteerd. Sorry!

In ieder geval is mijn conclusie dat ik bij de eerstvolgende keer dat ik aan nieuwe accu's toe ben dit alternatief serieus ga overwegen. Ik heb nu 420 Ah aan serviceaccu's (gel) staan en als ik het goed begrijp is de praktisch bruikbare capaciteit daarvan ruwweg vergelijkbaar met een 200 Ah LifePo4 accubank wat het prijsverschil vrij klein maakt bij gelijk nut, maar een duidelijke langere levensduur. Toch?
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 10:02 #1027592

Aanleiding van mijn post was eigenlijk de vraag/zorg over het samenstellen van de zgn koopjes accu met mooie fantasie naam. In hoeverre is het degeneratieproces al gevorderd als je zo'n ding koop. Van Innopower en Winston geloof ik dat eerlijk gezegd wel (en de ervaring van Sunday bevestigd dat) maar dat zijn ook weer geen koopjes die als zodanig worden gepresenteerd. Misschien zitten er in zo'n fantasy accu wel allemaal kleine batterijtjes.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 08 mrt 2019 10:05 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 10:36 #1027603

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ja; er worden wel een accupacks van 100Ah aangeboden die 8kg wegen: dat kan niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 10:44 #1027610

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
dit artikel kennen jullie waarschijnlijk allemaal al, maar ik vond het net pas en ervaar het als verhelderend voor beginners zoals ik...

avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...s-in-zeiljachten.pdf
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 10:52 #1027618

Noballast schreef :
Misschien zitten er in zo'n fantasy accu wel allemaal kleine batterijtjes.
Dat klopt dat bedoel ik met de term clusters (parallel geschakelde cellen).




Dit is een kleine 10ah versie.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 08 mrt 2019 10:57 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 11:16 #1027631

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13442
Zeilprutser schreef :
Noballast schreef :
Misschien zitten er in zo'n fantasy accu wel allemaal kleine batterijtjes.
Dat klopt dat bedoel ik met de term clusters (parallel geschakelde cellen).

Dit is een kleine 10ah versie.

Dat zijn toch lithiumpolymer batterijen ? Dat is iets anders dan LiFePO4 waar dit draadje over gaat.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 08 mrt 2019 11:17 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 11:49 #1027650

3Noreen schreef :
Dat zijn toch lithiumpolymer batterijen ? Dat is iets anders dan LiFePO4 waar dit draadje over gaat.

Nee hoor je hebt ook LFP / LifePo4 cilindrische cellen, technisch gezien zijn die zelfs beter bestand tegen overbelasting tov de Prismatic cellen, echter omdat onze accupacks op de bootjes in verhouding zo groot zijn tov de belasting kunnen we rustig de in verhouding goedkopere grote Prismatic cellen gebruiken.


Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 08 mrt 2019 11:50 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 11:51 #1027651

Nee hoor, zie het label.

Ik start op zo'n ding (zelfs nog kliener). Enige issue is tot nu toe een kleine lekstroom in mn motorelectra. Met mn 64Ah accu was dat niet erg, met mn 6Ah LiFePo4 is het killing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 12:04 #1027656

Zeehaen schreef :
dit artikel kennen jullie waarschijnlijk allemaal al, maar ik vond het net pas en ervaar het als verhelderend voor beginners zoals ik...

avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...s-in-zeiljachten.pdf

Ja inderdaad, maar voor mij (ook als leek) is het frustrerende dat dit soort artikelen elkaar nog wel eens tegen spreken. Vergelijk dit artikel met de links van HansV bijvoorbeeld.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 12:35 #1027670

Waar verschillen die dan?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 12:49 #1027672

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13442
Noballast schreef :
Zeehaen schreef :
dit artikel kennen jullie waarschijnlijk allemaal al, maar ik vond het net pas en ervaar het als verhelderend voor beginners zoals ik...

avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...s-in-zeiljachten.pdf

Ja inderdaad, maar voor mij (ook als leek) is het frustrerende dat dit soort artikelen elkaar nog wel eens tegen spreken. Vergelijk dit artikel met de links van HansV bijvoorbeeld.

Misschien verhelderend om een lijstje te maken met zaken die in tegenspraak lijken. Ik zou eerder van een verschil in nuance spreken.
Er lijken mij twee zaken die aandacht vergen.
a. Hoe ernstig wordt de levensduur bekort als de laadspanning gehandhaafd aan het einde van de laadcyclus.
b. Bij een alternator kan een behoorlijke hoeveelheid warmte ontstaan. Wat is de beste manier om dit te managen.
In beide kwesties lijkt mij het puur om een kosten-baten-risico afweging te gaan.

Voor mij zijn de keuzes duidelijk. Betreft a. denk ik dat bij de aanpak zoals peper die voorstaat mijn accu's mijn boot carrière ruimschoots overleeft. Alles wat ik hier extra doe heeft alleen mijn opvolger wat aan. Betreft punt b. Ik heb al eens een beginnend brandje hierdoor gehad. Dit is een risico wat ik niet wens te nemen. Als je de thermodynamische vergelijking opstelt zie je dat er gewerkt wordt aan de rand wat toelaatbaar is. Dáár is iedereen wel mee eens. Zelfs de alternator fabrikant publiceert hier over. Het is hier gewoon een afvegen van risico's. Heb je de meeropbrengst aan stroom nodig en weegt het op tegen het risico. Of ga je als die stroom nodig is voor een echt goede oplossing, zoals yanmar verkoopt met een aan het vliegwiel geplaatste generator.
Maar misschien zijn er meer tegenstrijdigheden die ik over het hoofd zie ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 08 mrt 2019 12:52 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 13:14 #1027678

3Noreen schreef :
Misschien verhelderend om een lijstje te maken met zaken die in tegenspraak lijken. Ik zou eerder van een verschil in nuance spreken.
+1
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 14:05 #1027685

Zeilprutser schreef :
Waar verschillen die dan?

Zo'n lijstje zou wat mij betreft wel zeer welkom zijn. Tegenstrijdigheden waar ik tegenaan loop, zonder uitputtend te zijn er zijn er meer, maar dat vraagt wat meer tijd dan ff simpel copy/paste. (MarineHowTo is de oorspronkelijke engelse versie van de avdhoef pdf en Nordkyndesign komt uit een van de links van HansV)

MarineHowTo: As I mentioned I first charged these cells, INDIVIDUALLY, to 3.75VPC and X current taper. The bench-top power supply allows you to set the voltage to 3.75 and let the cell become “full” at 3.75VPC. I held the voltage at 3.75V and allowed the current to tail off to 20A then stopped charging and moved onto the next cell.
WARNING:
It is fairly important that you top each cell up prior to wiring them in parallel. They ideally need to be very close in SOC/balance before placing the parallel jumpers in place. This helps to get most of the balancing done.Within seconds of wiring these in parallel only 0.59A was moving between cells which means my balance to 3.75VPC was pretty close.. Leaving them in parallel will get them in closer balance BUT THIS CAN TAKE LOTS OF TIME..


Nordkyndesign: In order to top balance the cells, they need to be charged in parallel until well into the upper “knee” region of the voltage curve, where small differences in state of charge become very visible in terms of cell voltage.

With all the cells wired in parallel, connect the PSU, bulk charge and absorb until no current flows any more. The voltage will stay around 3.3V for a very long time before starting to rise. Charging this way can take several days. This will near-fully charge the cells without stressing them unduly, but don’t hold them at that voltage indefinitely. Keep checking up on them at least a couple of times each day. Briefly disconnect the cells and recheck the voltage limit setting on the PSU: better safe than sorry. Avoid charging the cells individually, or in batches; the whole process would take just as long, but would also result in some fully charged cells lying around for several days.
Marinehowto: PHOTO: In the photo the four Winston cells have been individually & very carefully charged to 3.75VPC with the bench top power supply shown. The cells were then wired in parallel and allowed to sit for multiple days but weeks or months is even better, if you have the time…

Nordkyndesign: Once the cells have been charged and balanced as described above, they should be assembled into their final topology immediately and the bank must be discharged at least down to the equivalent of 3.325V/cell: that is 13.3V for a 12V nominal system, or 26.6V for a 24V nominal system. Don’t allow the cells to sit around at 100% SOC after balancing!
Marinehowto: After playing with multiple brands of prismatic cells for almost 4 years now it has become apparent that there is little to no difference between these cells in terms of upper knee voltages. With that in mind I would strongly suggest there is NO NEED to top balance Winston cells, for fractional “C” use, beyond 3.65V per cell.

Nordkyndesign: Before a bank is physically assembled into place, the cells must be balanced. This step is absolutely critical, because if a cell becomes fully charged ahead of the others, its voltage and resistance increase very rapidly, the charging current collapses and the other cells can’t be charged any further.
En dan ook nog van Nordkyndesign: The principle is always the same: a 12V nominal system requires four identical blocks of 3.2V nominal cells, and a 24V installation requires eight. Each one of these blocks must offer the capacity sought after. Cells in the 100Ah to 200Ah range are relatively small building blocks and assembling larger banks requires creating parallel configurations.


Laat ik nu onlangs 8 cellen van 300Ah gekocht hebben om daarmee een 24V accupack te maken.



Verder lees ik, ook hier, over de mogelijkheden en goede ervaringen om met de dynamo de LFP te laden, terwijl ik weet dat daarmee wat mij betreft niet aanvaardbare risico's worden gelopen.

Als ik een deskundige van Mastervolt spreek begint ie doodleuk over de Bulkfase, Absorptie fase en Float fase te lullen met de verantwoording dat ze dit bij hun eigen LFP accu's ook altijd zo doen en mij verder als DIY LFP-er geen blik meer waardig gunnend.

Is het raar dat ik als aankomend LFP-er hiervan wat in verwarring raak ?

Edit: een verschil in nuance is leuk als je de achterliggende factoren op waarde kunt schatten. Dat is voor mij nog wat moeilijk.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 08 mrt 2019 14:13 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 14:19 #1027687

Er zijn er die er absoluut geen verstand van hebben, maar daar prik je zelf al snel doorheen.
En dan zijn er die denken het te weten. Maar als je leest zie je ook in de verhalen dat men een behoorlijke slag om de hand houdt.
Er is nog niet zoveel ervaring met deze cellen.

Je denkwijze aanpassen is volgens mij nog de beste tip. Dat kost wat moeite.
dus niet te ver ontladen, niet overladen, en lader UIT bij einde laden.

Dat laden met de dynamo is wel een dingetje. Er wil gewoon veel meer stroom lopen dan dat de dynamo aankan. Die zijn ook ontworpen voor de conventionele accu's.
Je zou er eigenlijk een stroombegrenzer voor moeten hebben, of nog beter een acculader. Dan zou de stroom begrensd kunnnen worden.
Afhankelijk van je vaargedrag zou je ook alleen met de walspanning kunnen laden. In plaats van altijd meteen door de dynamo.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 mrt 2019 14:20 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 14:36 #1027690

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6494
En hoe zit dat als je niet met een alternator laadt, maar met een lichtspoel met gelijkrichter, zoals op een buitenboordmotor?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 14:41 #1027691

Wat kan die leveren aan stroom?
Maar overladen kan wel!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 14:44 #1027692

Ik vindt dat Chris/Rooz het mooi heeft samengevat.

Die 8 stuks kunnen dus mooi in serie, zijn ze initieel al geladen?
De innowpower krijg je al geladen uit DE met zwarte stift de interne weerstand er op geschreven, zij sorteren al zodat de cellen zo veel mogelijk gelijk zijn.
Als je je dan aan Rooz zijn verhaaltje houd, kan er weinig mis gaan, af en toe ter controle per cel het voltage meten en klaar.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 14:59 #1027696

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13442
Edit. onnodig ingewikkelde informatie verwijdert.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 09 mrt 2019 02:10 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 08 mrt 2019 15:01 #1027698

Zeilprutser schreef :
Die 8 stuks kunnen dus mooi in serie, zijn ze initieel al geladen?

Nee, althans ze komen zo uit Praag met een lading van 3,28V, alle 8 gelijk. Dus ik ben van plan ze eerst alle 8 parallel te zetten en ze met 8 gelijke draadjes te laden met 3,6V en ze daarna in serie te zetten voor de 24V service accu. Zoals eerder gezegd heb ik het laad probleem van de dynamo volgens mij getackled met een MacPlus 12V>24V die vanaf de startaccu de 24V LFP gaat laden als de motor draait. Er komt geen walstroom aan boord.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 09 mrt 2019 01:39 #1027876

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Als het gaat om laden, stroombegrenzing, temperatuur beveiliging van alternator e.d., dan lijken naast Balmar ook de produkten van Mark Grasser wel interessant: Mark Grasser regulators
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Levensduur LiFePO4 accu's 09 mrt 2019 08:18 #1027898

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
roozeboos schreef :

Je denkwijze aanpassen is volgens mij nog de beste tip. Dat kost wat moeite.
dus niet te ver ontladen, niet overladen, en lader UIT bij einde laden.

Bij het gebruik van de bootjes zoals de meeste van ons doen, geregeld een weekend varen en in de zomer een paar weken, gaan die eerste twee (niet te ver ontladen en niet overladen) wel lukken.
De lader uit bij einde laden wordt wat lastiger zonder er van alles aan regelingen omheen te maken.
Als ik van een weekend terug kom, gaat bij mij de lader aan en ga ik naar huis.
Om dat lader weer uit te zetten zou ik na een dag weer bij de boot langs moeten.
Is er tijdens afwezigheid nog wat verbuik, wordt het nog wat lastiger.
Iemand hier een goede 'off the shelf' oplossing voor?

Dat laden met de dynamo is wel een dingetje. Er wil gewoon veel meer stroom lopen dan dat de dynamo aankan. Die zijn ook ontworpen voor de conventionele accu's.
Sterker nog, in de handleiding van mijn Yanmar 2YM15 staat dat de dynamo alléén bedoeld is voor het laden van de startaccu.
Dus niet voor het laden van service accu's, conventioneel of niet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.308 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl