Omdat de drive van mijn Raymarine SPX5 stuurautomaat zo nu en dan aan het piepen is ging ik op zoek naar informatie over hoe je zo'n apparaat onderhoud kunt geven of kunt repareren. En zo kwam ik de helmstok drive tegen van Zeilprutser/PcNautic.
Ik las een poos geleden ergens op ZF dat er een motortje in zit van nog geen €2. En ik zal niet vergeten hoe de Raymarine drive tijdens de eerste vakantie met een luide knal uit elkaar spatte: einde oefening, en allemaal ienemienie kunststof tandwieltjes in de kuip. Tja, hoeveel energie moet je in zo'n product steken. Een nieuwe drive van Raymarine kost rond de €600.
Er was toch een draadje met een alternatieve drive, die het veel beter zou doen, en met een soort regenjasje? Tja, en dat draadje kon ik niet meer vinden.
Ik kwam de drive van Zeilprutser in een aantal draadjes tegen en ik heb toen met hem gebeld. De positieve reacties ook.
Volgens mij heeft deze meneer zich er echt in verdiept en heeft hij kennis van dit soort apparaten, elektronica en bekabeling. Daarnaast is hij heel goed ik het uitleggen hoe de dingen werken en hoe je ze aan moet sluiten.
Ook blijkt dat ik met de weinige spulletjes die ik aan boord heb ik er toch meer mee kan. Zo kan ik nu ook de ACU (het brein) van mijn stuurautomaat voorzien van GPS signaal uit een plottertje.
De 'tiller drive' van Zeilprutser/PcNautic is robuuster, beveiligd tegen het doorbranden van de motor, en heeft een roerstandaanwijzer.
Ik ben het avontuur aangegaan, omdat ik las dat deze drive veel beter werkt, maar ook omdat ik de drive van Raymarine eigenlijk niet zo vertrouw.
In het telefoongesprek en de mailtjes die erop volgden heb ik een advies gekregen en dat opgevolgd. Na een poosje kwam er een grote door met daarin werkelijk alles wat ik nodig had. Aansluitschema en instructies had ik al per mail gekregen. Ik kreeg een heel compleet pakket thuis.
Alles wat voor te bereiden is was ook voorbereid. 7 Polige kabel was al aangesoldeerd aan een connector (en netjes ook!), de drive heeft een kabbellengte die overeenkomt met mijn verzoek, én de kabel is al aan de connector aangesoldeerd.
Zelfs een 9Volt batterijtje met kabeltjes zit erbij om de drive te kunnen kalibreren. Heel compleet en heel verzorgd.
Ik heb gisteren alles eerst aangesloten in een proefopstelling. Zo weet ik of het werkt en raak ik wat vertrouwd met deze materie. Ik heb de boel aangesloten en het werkte meteen.
Ik ben gaan varen en wat een verschil!
Als ik nu zeg 2 graden naar SB, dan zie je de kop van de boot ook meteen draaien.
Nou, ik weet niet hoe vaak ik de helmstok zelf maar weer ter hand nam, omdat de het apparaat vastbesloten was om de wal in te varen...
De nieuwe drive maakt veel minder bewegingen dan de oude. Maar ook: je hoort 'm bijna niet, een mega verschil en een zeer prettige bijkomstigheid.
De nieuwe drive stuurt ook veel secuurder, ook als er golf staat.
Dan kan deze drive nog wat verder sturen dan de Raymarine drive (meer uitslag).
Allemaal plussen.
En dan de prijs. dat is ook nog wel een dingetje. Raymarine vraagt €600 voor de drive, Zeilprutser/PcNautic vraagt €345 voor de drive, plus alle bekabeling, aansluitmateriaal, beschrijving, aansluitschema's, en soldeerwerk etc.
En als je het niet snapt, dan kan je hem mailen of bellen.
En het mooie is: de beschrijving en schema's waren zó duidelijk dat ik het gewoon snapte en stap voor stap uit kon voeren.
Ik heb hem gemaild om hem te bedanken
Het is niet alleen een vervanging, maar ook een vooruitgang.
Aandelen?
Ook ik heb ze niet. Maar ik ben wel écht blij.