Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laadstroom als voeding in de vakantie?

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 16:52 #1207149

PvO schreef :
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Een intelligente lader zal aan de hand van de bulk tijd de duur van de absorptie fase berekenen.

Dit is nieuw voor mij. Als zo'n lader dat kan berekenen dan zouden wij dat ook moeten kunnen. Waar kan ik de benodigde formules vinden ? Een link je op het internet waar de formules staan is denk ik wel voldoende.

Omdat je het zo vriendelijk vraagt, uit de handleiding van mijn victron blue smart:
De duur van de absorptiefase is adaptief en varieert op intelligente wijze, afhankelijk van de ontladingsgraad van de accu — dit wordt bepaald aan de hand van de duur van de bulklaadfase.

De formule weet ik niet, wellicht dat je die bij victron kan opvragen...
ik heb de formule ook niet maar zie wel dat deze per keer varieert.. dus er zit wel degelijk een feedback mechanisme in.. leek mij best intelligent (maar ik ben dan ook een relatieve leek op dit gebied)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 17:11 #1207152

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
ISO788 Hans schreef :
PvO schreef :
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Een intelligente lader zal aan de hand van de bulk tijd de duur van de absorptie fase berekenen.

Dit is nieuw voor mij. Als zo'n lader dat kan berekenen dan zouden wij dat ook moeten kunnen. Waar kan ik de benodigde formules vinden ? Een link je op het internet waar de formules staan is denk ik wel voldoende.

Omdat je het zo vriendelijk vraagt, uit de handleiding van mijn victron blue smart:
De duur van de absorptiefase is adaptief en varieert op intelligente wijze, afhankelijk van de ontladingsgraad van de accu — dit wordt bepaald aan de hand van de duur van de bulklaadfase.

De formule weet ik niet, wellicht dat je die bij victron kan opvragen...
ik heb de formule ook niet maar zie wel dat deze per keer varieert.. dus er zit wel degelijk een feedback mechanisme in.. leek mij best intelligent (maar ik ben dan ook een relatieve leek op dit gebied)

De enige manier waarop ik iets dergelijks kan voorstellen is een goede overeenstemming van de acculader in ampères en de capaciteit van de accu. Immers een grote accu zal er met de lader van TS (15A) er veel langer in de bulkfase er over doen dan een kleine. Of moet je bij een intelligente lader de accucapaciteit ingeven. Daarnaast hoe weet de lader in hoever de accu is ontladen ? Zeker als hij in bedrijf is kan dat niet opgemaakt worden uit de klemspanning.
Wat wel zou kunnen is dat de grafiek van een grote accu duidelijk afwijkt van een kleine. In de zin van lineair/exponentieel.
Maar dan nog zit je met heel veel verschillende types lood accu. Er zijn toch echt verschillen tussen fabrikanten onderling.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 17:12 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 17:16 #1207155

Wij hebben een compressor koelbox aan boord. (Waeco cdf18). Die werkt op 12 volt.

Daarvoor hebben we een losse omvormer (Dometic Coolpower EPS100), zodat de koelbox ook direct op 220 volt werkt.

Handige daarvan is dat je de 220 volt en 12 volt boordnet erop aan kan sluiten. Zodra je aan de walstroom ligt, schakelt de omvormer automatisch over op 220 voeding. En als je de walstroom eruit trekt, gaat de omvormer automatisch over op 12volt boordnet (dus altijd zorgeloos koud bier... :) )
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 17:17 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 17:39 #1207160

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 815
Mij valt op (bij mijn Victron 10 A smart lader) dat ie gewoon in float of opslagmodus blijft staan bij inkomende koeling.
Dus hij valt niet terug naar bulkfase ofzo..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 18:31 #1207170

Het gaat erom dat de lader niet of veel later uit de absorption fase komt bij ingeschakelde verbruikers toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 18:49 #1207177

3Noreen schreef :
Een intelligente lader is bedoelt om de accu in zo kort mogelijke tijd weer na behoorlijk ontladen te zijn weer vol te krijgen.

bulkfase =

De lader levert zijn maximale stroom zonder dat de ingestelde gewenste maximum spanning gehaald word. Ook wel CC leden genoemd. CC=constant current. Op geen enkele wijze kan de accu hier schade oplopen. Behalve dat hij langzamer geladen wordt als een deel van de stroom direct naar gebruikers gaat.

absorptie =

De lader heeft zijn maximale spanning bereikt en houdt deze constant. De stroom neemt langzaam af naar mate de accu voller raakt. totdat de stroom kleiner is dan een minimum drempel. Ook wel CV laden genoemd CV=constant voltage.
Hier gaat het mis als je tegelijk ook gebruikers van stroom aan hebt. Immers de stroom zal niet naar de minimum ingestelde drempel gaan om de volgende fase te beginnen.

egalisatie =

Afhankelijk van het ingestelde type accu. De lader houdt een vaste tijd de maximum spanning met een minimum stroom op de accu. Deze fase wordt dus mogelijk nooit bereikt als er verbruikers aan staan. Immers geen minimum stroom. Na de vast gestelde tijd gaat de lader over naar float.

Float =

De lader houdt de maximum spanning op de accu die geacht wordt geen schade aan de accu te geven.
Deze fase wordt mogelijk nooit bereikt als er verbruikers ook stroom trekken. De accu blijft een hogere spanning krijgen die mogelijk schade aan de accu kan veroorzaken.

Twee mogelijk oplossingen.

Je neemt een niet intelligente lader die een maximum spanning afgeeft niet hoger dan de float spanning. Net als in bijna elke auto. Op den duur raakt (meestal) de accu dan ook wel vol. Maar duurt het aanzienlijk langer. Bij een diep ontladen accu misschien wel nooit. Omdat bij een diep ontladen accu een herstel nodig is in de vorm van een egalisatie fase.

Je laat een battery monitor communiceren met je lader. De battery monitor ziet wel dat de minimum laadstroom stroom van de accu bereikt is en schakelt de volgende fase in.
De grotere Victron laders kunnen met de victron battery monitor op deze wijze samenwerken dacht ik te weten.

Lijkt mij ook de enige precieze methode.
Zijn dat soort laders nog een beetje betaalbaar?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 18:57 #1207179

sjoerd1981 schreef :
Wij hebben een compressor koelbox aan boord. (Waeco cdf18). Die werkt op 12 volt.

Daarvoor hebben we een losse omvormer (Dometic Coolpower EPS100), zodat de koelbox ook direct op 220 volt werkt.

Handige daarvan is dat je de 220 volt en 12 volt boordnet erop aan kan sluiten. Zodra je aan de walstroom ligt, schakelt de omvormer automatisch over op 220 voeding. En als je de walstroom eruit trekt, gaat de omvormer automatisch over op 12volt boordnet (dus altijd zorgeloos koud bier... :) )

Wat een toeval, die overweeg ik ook om aan te schaffen en mijn Waeco koelkast erop aan te sluiten. Lijkt me erg relaxed. Werkt goed, neem ik aan? Inschakel en uitschakelspanning en dergelijke geen probleem? Of heb je dat niet met een koelbox?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 18:58 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 19:29 #1207188

bertilbeumer schreef :
sjoerd1981 schreef :
Wij hebben een compressor koelbox aan boord. (Waeco cdf18). Die werkt op 12 volt.

Daarvoor hebben we een losse omvormer (Dometic Coolpower EPS100), zodat de koelbox ook direct op 220 volt werkt.

Handige daarvan is dat je de 220 volt en 12 volt boordnet erop aan kan sluiten. Zodra je aan de walstroom ligt, schakelt de omvormer automatisch over op 220 voeding. En als je de walstroom eruit trekt, gaat de omvormer automatisch over op 12volt boordnet (dus altijd zorgeloos koud bier... :) )

Wat een toeval, die overweeg ik ook om aan te schaffen en mijn Waeco koelkast erop aan te sluiten. Lijkt me erg relaxed. Werkt goed, neem ik aan? Inschakel en uitschakelspanning en dergelijke geen probleem? Of heb je dat niet met een koelbox?

Jahoor, dat heb je ook met een koelbox (zit een Danfos BD35F compressor in, waarschijnlijk dezelfde compressor als in jouw koelkast).
Werkt goed. Had eerst goedkope omvormer. Die werkte niet goed, inschakelstroom van compressor koelbox (of koelkast) is best hoog (bij aanslaan, totaal verbruik weer erg laag...)

Tot nu toe werkt ie perfect. We gebruiken de koelbox ook op de camping, weken lang aangestaan, dag en nacht, geen centje pijn.
Dat overschakelen is erg fijn op de boot. Je hoeft er gewoon niet aan te denken. Duitse landvast erin, en de koelbox draait rustig verder op 220, terwijl de C-tek lader de accu gaat bijladen (ook automatisch)... Accu wordt niet meer belast dan nodig is...
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 19:39 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 04:28 #1207515

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
sjoerd1981 schreef :

Daarvoor hebben we een losse omvormer (Dometic Coolpower EPS100), zodat de koelbox ook direct op 220 volt werkt.
)

Handig ding idd, maar in de manual lees ik dat hij zelf 24V levert. Vriend van me had zo’n ding liggen en gister even op de werkbank gehad. Idd 24V, ook op de sigarettenplug. Werken de koelboxxen op zowel 12 als 24V? En hoe is dat voor de inbouw units met compressor die veel vaker in de boot zijn ingebouwd?

Op mijn regelaar staat expliciet 12V namelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 05:17 #1207518

koko schreef :
sjoerd1981 schreef :

Daarvoor hebben we een losse omvormer (Dometic Coolpower EPS100), zodat de koelbox ook direct op 220 volt werkt.
)

Handig ding idd, maar in de manual lees ik dat hij zelf 24V levert. Vriend van me had zo’n ding liggen en gister even op de werkbank gehad. Idd 24V, ook op de sigarettenplug. Werken de koelboxxen op zowel 12 als 24V? En hoe is dat voor de inbouw units met compressor die veel vaker in de boot zijn ingebouwd?

Op mijn regelaar staat expliciet 12V namelijk.

Waeco koelbox werkt inderdaad op 12 en 24 volt. Sigaretteplug op de omvormer is inderdaad ook 24volt, maar die plug is ook bedoeld voor de koelbox! (Dus geen “handige” extra plug voor je telefoonlader ofzo).
Je kan de koelbox ook aansluiten op die terminals (beter, sigaretteplug aansluitingen zijn eigenlijk niks..)

Bertilbeumer zei dat hij een Waeco koelkast heeft, ik heb ff gekeken op de site en alle die ik kon vinden draaien die koelkastjes (inbouw) ook op 12 en 24 volt. (Maar wel slim als je dat even checked bij jouw model / merk voordat je er deze omvormer op zet natuurlijk..)

Ik heb het ook met 12 volt boordsysteem, werkt gewoon ok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 06:50 #1207544

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
Een losse omvormer klinkt mij als een ingewikkelde/dure oplossing voor een simpel probleem.

Wij hebben onze 12V acculader (eentje die volgens Victron ook geschikt is als voeding) zo aangesloten dat we de accu's kunnen isoleren terwijl het 12V systeem gevoed blijft door de lader/voeding. Simpel zat. De Accu's zijn niet meer aangesloten en het 12V boordnet wordt nog steeds gevoed.

Prima oplossing voor als we een tijdje niet varen.

BTW, onze 15A lader schakelt na een tijdje over naar een storage lading van 13,2V (ook als de koelkast compressor aan slaat). Lijkt dat je daarmee je accu's echt niet snel beschadigt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 08:32 #1207566

H2O schreef :
Een losse omvormer klinkt mij als een ingewikkelde/dure oplossing voor een simpel probleem.

Wij hebben onze 12V acculader (eentje die volgens Victron ook geschikt is als voeding) zo aangesloten dat we de accu's kunnen isoleren terwijl het 12V systeem gevoed blijft door de lader/voeding. Simpel zat. De Accu's zijn niet meer aangesloten en het 12V boordnet wordt nog steeds gevoed.

Prima oplossing voor als we een tijdje niet varen.

BTW, onze 15A lader schakelt na een tijdje over naar een storage lading van 13,2V (ook als de koelkast compressor aan slaat). Lijkt dat je daarmee je accu's echt niet snel beschadigt.

Ik ben dan wel benieuwd hoe je het hebt aangesloten?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 08:41 #1207571

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Standaard meet je acculader alleen de accuspanning en zal daar zijn 3- of 4-fase cyclus op afstemmen. Mijn nieuwe Victron acculader babbelt via het eigen interne Bluetooth netwerkje met de accumonitor (die ook een sensor voor de accu temperatuur heeft) en kan daardoor met veel meer parameters rekening houden. Dat komt denk ik redelijk goed tegemoet aan de wens van Koko? In ieder geval is gaan tobben met paralelle aansluitingen niet erg wenselijk lijkt me en ook onnodig.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 08:42 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 09:06 #1207583

PvO schreef :
Weer een typisch ZF draadje met denkbeeldige problemen en de meest gekke oplossingen daarvoor.
Zorg voor een lader die genoeg vermogen heeft om én je boordnet te voeden én je accu's te laden.
20-30A zal in de meeste gevallen voldoen.
Een intelligente lader zal aan de hand van de bulk tijd de duur van de absorptie fase berekenen.

ik heb een moderne 50A oplader, dus dan zal het wel goed komen begrijp ik...qua koude blikjes Efes en raki! ;)
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 09:11 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 09:29 #1207591

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
PvO schreef :
Weer een typisch ZF draadje met denkbeeldige problemen en de meest gekke oplossingen daarvoor.
Zorg voor een lader die genoeg vermogen heeft om én je boordnet te voeden én je accu's te laden.
20-30A zal in de meeste gevallen voldoen.
Een intelligente lader zal aan de hand van de bulk tijd de duur van de absorptie fase berekenen.

100% eens!

Ik zie het hele probleem niet eens (met of zonder bril)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 09:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 09:59 #1207602

H2O schreef :
Een losse omvormer klinkt mij als een ingewikkelde/dure oplossing voor een simpel probleem.

Wij hebben onze 12V acculader (eentje die volgens Victron ook geschikt is als voeding) zo aangesloten dat we de accu's kunnen isoleren terwijl het 12V systeem gevoed blijft door de lader/voeding. Simpel zat. De Accu's zijn niet meer aangesloten en het 12V boordnet wordt nog steeds gevoed.

Prima oplossing voor als we een tijdje niet varen.

BTW, onze 15A lader schakelt na een tijdje over naar een storage lading van 13,2V (ook als de koelkast compressor aan slaat). Lijkt dat je daarmee je accu's echt niet snel beschadigt.

En een Victron 15A slimme lader is wel goedkoop?

Ik had al een Ctek lader in de boot (5 ampere), en had ook een omvormer nodig om de koelbox buiten de boot te gebruiken...
Of een oplossing makkelijk / duur is hangt af van wat je wilt en wat je al hebt. Een dure Victron lader van 15A was voor mij zeker niet de goedkoopste en makkelijkste optie.

Maar, als je nog geen acculader hebt, dan is zo’n Victron die ook geschikt is als voeding misschien wel de goede oplossing...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 10:19 #1207608

Een volstrekt theoretisch probleem dit lijkt mij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 10:40 #1207615

ik ben geen deskundige, maar ik deed het vroeger ook met een kleine lader, de accu's gingen gewoon 7 jaar mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 11:01 #1207624

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik ben dit draadje natuurlijk niet gestart omdat ik het antwoord al wist ;)

Wel om de gewaardeerde meningen van diverse kanten te kunnen vernemen. Dat gebeurt nu en daar bedank ik een ieder voor. ZF kennende gaat dit altijd een beetje twee kanten op. Geeft niet, is juist goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 11:49 #1207638

koko schreef :
Ik ben dit draadje natuurlijk niet gestart omdat ik het antwoord al wist ;)

Wel om de gewaardeerde meningen van diverse kanten te kunnen vernemen. Dat gebeurt nu en daar bedank ik een ieder voor. ZF kennende gaat dit altijd een beetje twee kanten op. Geeft niet, is juist goed.

ja, zeker, dit draadje valt voor mij in de categorie: nuttig en leerzaam ,maar geen actie vereist ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 15:21 #1207693

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
bertilbeumer schreef :
H2O schreef :
Een losse omvormer klinkt mij als een ingewikkelde/dure oplossing voor een simpel probleem.

Wij hebben onze 12V acculader (eentje die volgens Victron ook geschikt is als voeding) zo aangesloten dat we de accu's kunnen isoleren terwijl het 12V systeem gevoed blijft door de lader/voeding. Simpel zat. De Accu's zijn niet meer aangesloten en het 12V boordnet wordt nog steeds gevoed.

Prima oplossing voor als we een tijdje niet varen.

BTW, onze 15A lader schakelt na een tijdje over naar een storage lading van 13,2V (ook als de koelkast compressor aan slaat). Lijkt dat je daarmee je accu's echt niet snel beschadigt.

Ik ben dan wel benieuwd hoe je het hebt aangesloten?
Direct op het 12V boordnet, met eigen zekering, vanuit de accu's gezien aan de andere kant van de hoofdschakelaar. Walstroom en acculader/voeding schakelt uit door de stekker uit de walstroom te trekken. Werkt alleen met een acculader die werkt als 12V voeding als er geen accu wordt gedetecteerd (zoals onze Victron Blue power 12/15 en onze vorige Quick acculader).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 15:26 #1207698

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
sjoerd1981 schreef :
En een Victron 15A slimme lader is wel goedkoop?
Serieus? Victron laders zijn niet duur idd. Een goede acculader heb je toch nodig. En het is niet zo dat je perse een Victron lader nodig hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 15:49 #1207710

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Even proberen om topic te blijven aub. De prijs van laders is wat mij betreft irrelevant.

Ik heb 3 goede laders, maar daar draait het niet om.
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 15:50 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 15:56 #1207715

koko schreef :
Even proberen om topic te blijven aub. De prijs van laders is wat mij betreft irrelevant.

Ik heb 3 goede laders, maar daar draait het niet om.

Volgens mij zijn de oplossingen tot nu toe:

1. Zwaardere acculader kopen die dus kan blijven laden en tegelijk de zware verbruikers (koelkast) kan voeden.
2. Zorgen dat aan walstroom de zware verbruikers direct gevoed worden vanuit een omvormer (al dan niet automatisch)
3. Absoptie spanning verlagen.

Wat voor laders heb je precies? (Model / type) Dan kunnen we misschien iets speciefieker meedenken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 16:01 #1207720

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519


De M200 verzorgt de boordaccu op een 165A AGM accu van Victron, net 3 weken oud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.336 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl