koko schreef :
Oke, die overweging (ontlaadstroom in 1 set is relatief lager) snap ik. Daar is wat voor te zeggen natuurlijk en is de reden dat ik nu al, in mijn ogen, twee vrij grote accubanken heb. 165 en 170Ah in 20uur. De ene set krijgt max 4A voor zijn kiezen en de ander 8 tot max 10, maar nooit lang. Gemiddeld zal dat rond de 5 liggen, en eenmaal de koudebuffer goed koud lager. We liggen heel zelden achter een anker of plek waar geen walstroom is. Het kan altijd beter, maar niet nu. De 2 accu’s die ik dan moet vervangen zijn nog lang niet aan hun einde (4jaar oud).
Ohhh, eeuuhhh, batterij Ipad leeg. Later meer
Zo, IPad en eigen accu weer opgeladen....
Accuset vervangen of koppelen wordt hem dus even niet. Ook ik slecht weer mag dit setje niet uitvallen, maar ik durf te beweren dat daar goed naar is gekeken.
Het klopt wel dat ik aardig op weg was naar een extra voeding, maar wil dat uiteindelijk toch niet. Dat maakt het niet overzichtelijker en weer iets om aan te moeten denken.
Mede met de reactie van Sjoerd, die uitzocht dat mijn lader net te kort schiet om de koelunit bij te benen en de reacties die aangeven dat een goede lader mijn “probleem” regelt ga ik kijken naar een grotere lader. Als ik een plaatverdamper had liet ik het hierbij, maar met de koudebuffer en het “stookgedrag” dat daar bij hoort is een grotere lader denk ik een goed idee.
Hoewel ik het niet superstrak heb bekeken is me in de vakantie wel opgevallen dat de lader zelden in float fase zat. Adsorptiefase wel. Daar is het hele idee ook ontstaan. Met de nieuwe accu wil ik het graag goed op orde hebben.
Het is goed mogelijk dat de oude accu de boel in de war heeft geschopt, maar dat is dan maar zo.
Ik kijk nu naar een victron 12/30/3 lader met hun Bluetooth verbinding. Nog even uitzoeken of mijn bms (Victron 700) ook kan communiceren met dat ding.
Iedereen meer dan bedankt voor het meedenken!