Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laadstroom als voeding in de vakantie?

Laadstroom als voeding in de vakantie? 15 sept 2020 19:39 #1206840

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Naar aanleiding van wat verschillende stroomtopics en die wat combineren ontstaan er bij mij wat vragen. Graag jullie gedachten.

Wij gaan al jaren met de boot op vakantie en vanzelfsprekend liggen we in de haven aan de walstroom, voornamelijk vanwege koud vloeibare versnaperingen en andere gemakken.
Eigenlijk alles draait op 12v wat maakt dat de acculaders de stroomvoorziening op peil houden en tussen de bedrijven door de accu’s weer aftoppen na een dag zeilen.
Ik heb me in al die jaren eigenlijk niet zo gerealiseerd dat op die manier de lader zeer regelmatig bulkladingfase zal selecteren en dat de accu dus de bijbehorende spanning voor zijn kiezen krijgt terwijl de accu allang vol is en eigenlijk floatspanning beter zou zijn.

Hoe schadelijk is het eigenlijk voor een volle accu om die hogere bulkspanning voor zijn kiezen te krijgen?

En: wat gebeurt er met een accu als ik de lader op standje “supply” zet (= lagere spanning).

Slechts 1 van mijn laders heeft die mogelijkheid en die gaat het niet altijd redden om aan de vraag te voldoen. Maar goed: dat is op te lossen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 15 sept 2020 19:54 #1206851

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Een goede lader zal de bulk spanning fase en de daaropvolgende absorptie fase niet langer laten duren dan nodig.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 15 sept 2020 19:56 #1206852

Een slimme lader zal in dat geval vrij snel van bulk naar absorption gaan om de accu’s “op te toppen” zoals je blijkbaar wilt. Daar kunnen ze tegen hoor! Als het niet goed voelt kun je wellicht de absorption spanning verlagen (dan duurt het optoppen uiteraard langer).

Of je laadt niet elk havenbezoek!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 15 sept 2020 19:58 #1206854

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
@koko,
niet over nadenken, dat moet een (goede) lader voor je doen..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 15 sept 2020 20:09 #1206866

Zoals eerder genoemd, de absorptie spanning vooral niet te hoog stellen, 14.2V tot 14.4V is daar een goede waarde voor.
Voor float is 13,5 tot 13,7 een prima waarde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 15 sept 2020 20:28 #1206879

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Óf ik snap de vraag niet. Elke intelligente 3 of 4 traps lader doet dat toch automatisch?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 15 sept 2020 20:56 #1206891

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
WADnWIND schreef :
Óf ik snap de vraag niet. Elke intelligente 3 of 4 traps lader doet dat toch automatisch?

Wat is er intelligent aan een lader?
Deze ziet 3 dingen: voltage, stroomsterkte en tijd.
Maar wat deze niet ziet is de stroomsterkte die de accu in gaat.
Ik denk (maar ik ben ook niet intelligent) dat 99,9% van de acculaders namelijk geen shunt heeft.

Dus wat doet die lader? Stelt dus een maximum aan aantal uren dat deze de absorption spanning handhaaft.
Of heeft zoiets als "adaptive charge" wat zoiets betekent dat deze probeert de historie te duiden.
Maar zonder shunt is dat allemaal giswerk.

Dus TS heeft gelijk met zijn vraag (of zorg).
Voor zijn geruststelling moet hij op zoek naar een lader met shunt. Zoals die in eerdere draadjes aangehaalde Sterling power product laders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 15 sept 2020 21:25 #1206907

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
En dan heb je het voor elkaar en dan wordt het meer als alleen vakantie, het hele jaar blijft zodra de walstroom kabel er in zit dit gehandhaafd, laten we vooral bv de koelkast aanstaan en dan vinden we het gek dat de accu's binnen no time ook kaduk zijn, die blijven uiteindelijk oneindig lang hangen in stage 3, dat vinden ze niet fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 06:06 #1206930

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
WADnWIND schreef :
Óf ik snap de vraag niet. Elke intelligente 3 of 4 traps lader doet dat toch automatisch?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
De crux zit in het woordje 'intelligente' ik heb een drie traps lader gehad met een vast absorptie tijd.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 06:29 #1206932

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
WADnWIND schreef :
Óf ik snap de vraag niet. Elke intelligente 3 of 4 traps lader doet dat toch automatisch?
Gepost met de officiële Zeilersforum-app

De vraag draait om het volgende: Zoals ik de werking van een lader begrijp doet hij bij de start wat testen en bepaalt aan de hand van het vermogen dat de accu kan opnemen het laadproces. Een lege accu kan veel opnemen en de lader gaat over naar bulkladen, met bij mijn weten een hogere spanning. Als de accu voller raakt, zakt het opgenomen vermogen en gaat de lader over op de volgende fase, met een lagere spanning. Toch?
Als er nu een aantal gebruikers aan de accu hangen, die samen zo’n 5A opnemen wordt de lader misleid en blijft in bulkfase (want de lader weet niet waar de stroom blijft natuurlijk) met bijbehorende hogere spanning. Maarrrr, de accu krijgt dan langer dan nodig die hogere spanning te verwerken. Kan dat kwaad is nu mijn vraag? En: zou het dan beter zijn om bij langer verblijf aan boord in de havens de gebruikers aan een voeding te hangen ipv via de accu—> lader?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 07:24 #1206948

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13434
Een intelligente lader is bedoelt om de accu in zo kort mogelijke tijd weer na behoorlijk ontladen te zijn weer vol te krijgen.

bulkfase =

De lader levert zijn maximale stroom zonder dat de ingestelde gewenste maximum spanning gehaald word. Ook wel CC leden genoemd. CC=constant current. Op geen enkele wijze kan de accu hier schade oplopen. Behalve dat hij langzamer geladen wordt als een deel van de stroom direct naar gebruikers gaat.

absorptie =

De lader heeft zijn maximale spanning bereikt en houdt deze constant. De stroom neemt langzaam af naar mate de accu voller raakt. totdat de stroom kleiner is dan een minimum drempel. Ook wel CV laden genoemd CV=constant voltage.
Hier gaat het mis als je tegelijk ook gebruikers van stroom aan hebt. Immers de stroom zal niet naar de minimum ingestelde drempel gaan om de volgende fase te beginnen.

egalisatie =

Afhankelijk van het ingestelde type accu. De lader houdt een vaste tijd de maximum spanning met een minimum stroom op de accu. Deze fase wordt dus mogelijk nooit bereikt als er verbruikers aan staan. Immers geen minimum stroom. Na de vast gestelde tijd gaat de lader over naar float.

Float =

De lader houdt de maximum spanning op de accu die geacht wordt geen schade aan de accu te geven.
Deze fase wordt mogelijk nooit bereikt als er verbruikers ook stroom trekken. De accu blijft een hogere spanning krijgen die mogelijk schade aan de accu kan veroorzaken.

Twee mogelijk oplossingen.

Je neemt een niet intelligente lader die een maximum spanning afgeeft niet hoger dan de float spanning. Net als in bijna elke auto. Op den duur raakt (meestal) de accu dan ook wel vol. Maar duurt het aanzienlijk langer. Bij een diep ontladen accu misschien wel nooit. Omdat bij een diep ontladen accu een herstel nodig is in de vorm van een egalisatie fase.

Je laat een battery monitor communiceren met je lader. De battery monitor ziet wel dat de minimum laadstroom stroom van de accu bereikt is en schakelt de volgende fase in.
De grotere Victron laders kunnen met de victron battery monitor op deze wijze samenwerken dacht ik te weten.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 07:35 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 11:17 #1207053

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dank je 3 Noreen voor je uitgebreide toelichting. Dat helpt zeker!

De bulkfase is het probleem dus niet. Dat dacht ik eigenlijk. Het duurt alleen langer voor de accu vol is. Daar kan ik wel mee leven, omdat de koeling nu beter geregeld wordt (zie ander topic) en ‘s nachts niet vaak meer aanslaat. De lader is groot genoeg om dan bij te trekken.

Het gaat dus om de absorptiefase......Als tijdens die fase het verbruik rond de 5 a 7A ligt, zal de lader dan niet terugvallen ik bulkladen, waarbij de volle accu eenvoudigweg de lading of nauwelijks opneemt, want immers al vol?

En: is de schade dan vooral het niet tot 100% geladen raken van de accu tijdens de vakantie periode? Daar zou immers ook een prima oplossing voor zijn: Met enige regelmaat ‘s nachts de koelkast uit. De andere verbruikers zijn dan ook al uit, dus dat is makkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 11:20 #1207055

of je koelkast laten werken vanaf walspanning als deze aanwezig is.
Uiteindelijk is dat dan de enige echte verbruiker toch?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 11:31 #1207060

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1243
:-)
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 12:53 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 11:42 #1207061

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
roozeboos schreef :
of je koelkast laten werken vanaf walspanning als deze aanwezig is.
Uiteindelijk is dat dan de enige echte verbruiker toch?
Klopt natuurlijk. Dan moet er een aparte voeding toegevoegd worden met liefst een automaatje voor het overschakelen.

@Ironman: Peukert gaat mij boven de pet. Sorrie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 12:54 #1207087

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1243
Excuus van mijn kant koko; het was geen antwoord op je vraag. Ik zal het niet meer doen; ik heb hem verwijderd zodat we on-topic kunnen blijven :-)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 13:56 #1207121

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Zo erg was het niet hoor Ironman, maar evengoed wel fijn om on topic te blijven :)

Ik denk wel dat ik er uit ben. Aparte voeding op 220 als we aan de walstroom liggen lijkt toch de beste oplossing. Dan is het probleem ook opgelost en kan de lader het werk doen waar die voor gemaakt is: optimaal laden en in goede conditie houden van de accu. Voor de puntjes op de i.
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 13:57 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 13:58 #1207122

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Weer een typisch ZF draadje met denkbeeldige problemen en de meest gekke oplossingen daarvoor.
Zorg voor een lader die genoeg vermogen heeft om én je boordnet te voeden én je accu's te laden.
20-30A zal in de meeste gevallen voldoen.
Een intelligente lader zal aan de hand van de bulk tijd de duur van de absorptie fase berekenen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 14:01 #1207123

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16267
Misschien een domme op merking maar is je lader niet te licht?
Wij hebben zo'n multiplus 35 a die stoomt door zijn programma heen wat we ook gebruiken op dat moment!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 14:50 #1207127

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
holtere schreef :
Misschien een domme op merking maar is je lader niet te licht?
Wij hebben zo'n multiplus 35 a die stoomt door zijn programma heen wat we ook gebruiken op dat moment!

Geen idee, 15A lader.

De vraag is gegroeid in de vakantie, toen onze koelunit nog de oude thermostaat had en niet afsloeg. Continu 5A voor de koeling. Aangezien we een koudebuffer hebben is het nodig dat de koeling regelmatig even flink kan doortrekken, dus dat houden we ook wel een beetje als we gebruik willen maken van die koudebuffer.

Zonder die koudebuffer zal het probleem aanzienlijk kleiner zijn, daar ben ik wel van overtuigd eigenlijk. Dan slaat de koelunit hooguit een kwartiertje aan en dan weer een hele tijd niet. Dan moet de lader het wel bijhouden denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 14:52 #1207128

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Is een voeding echt een “meest gekke oplossing”?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 15:49 #1207134

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13434
PvO schreef :
Een intelligente lader zal aan de hand van de bulk tijd de duur van de absorptie fase berekenen.

Dit is nieuw voor mij. Als zo'n lader dat kan berekenen dan zouden wij dat ook moeten kunnen. Waar kan ik de benodigde formules vinden ? Een link je op het internet waar de formules staan is denk ik wel voldoende.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 16:14 #1207136

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Een intelligente lader zal aan de hand van de bulk tijd de duur van de absorptie fase berekenen.

Dit is nieuw voor mij. Als zo'n lader dat kan berekenen dan zouden wij dat ook moeten kunnen. Waar kan ik de benodigde formules vinden ? Een link je op het internet waar de formules staan is denk ik wel voldoende.

Uit een handleiding:

The Phoenix Multi/ MultiPlus has 3 pre-programmed charging characteristics.
Fixed Charging Characteristic: The absorption period is a fixed preset period. Following the absorption mode, the charger
switches to float. In order to “refresh” the battery, the charger periodically switches back to absorption.
Adaptive Charging Characteristic: The absorption period depends on the charge delivered during bulk. This is followed by float phase lasting 24 hours, after which the voltage is reduced by an additional 0,8 V resp. 1,6 V for 12 V resp. 24 V batteries. (reduced float). As with the Fixed-charging characteristic, the charger will periodically switch back to absorption.
Adaptive Charging Characteristic with batterySafe mode (default setting): If, in order to quickly charge a battery, a high charge current in combination with a high absorption voltage has been chosen, the Phoenix charger will prevent damage due to excessive gassing by automatically limiting the rate of voltage increase once the gassing voltage has been reached

Denk dat ze bedoelen dat bij een kortere bulk fase de absorption fase ook korter is.
Helaas geen formules.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 16:32 #1207140

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Een intelligente lader zal aan de hand van de bulk tijd de duur van de absorptie fase berekenen.

Dit is nieuw voor mij. Als zo'n lader dat kan berekenen dan zouden wij dat ook moeten kunnen. Waar kan ik de benodigde formules vinden ? Een link je op het internet waar de formules staan is denk ik wel voldoende.

Omdat je het zo vriendelijk vraagt, uit de handleiding van mijn victron blue smart:
De duur van de absorptiefase is adaptief en varieert op intelligente wijze, afhankelijk van de ontladingsgraad van de accu — dit wordt bepaald aan de hand van de duur van de bulklaadfase.

De formule weet ik niet, wellicht dat je die bij victron kan opvragen...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 16 sept 2020 16:33 #1207142

Koko, ik laad al 7 jaar met aangesloten verbruikers (paar lampjes, koelkast), dus op de manier waar jij je zorgen over maakt. Accu (Victron Gel) is nu 7 jaar oud; nog niets gemerkt van capaciteitsafname.

Heb ik dan geluk? Of is dit een voornamelijk theoretisch probleem? Anders zet je je KK ‘s nachts uit en de lader aan. Start je de volgende morgen je KK weer bij een “eerlijk geladen” accu ;)

Ik zou hier geen aandacht aan besteden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.331 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl