Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laadstroom als voeding in de vakantie?

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 16:17 #1207724

sjoerd1981 schreef :
Volgens mij zijn de oplossingen tot nu toe:


Voor welk in de praktijk niet bestaand probleem ook al weer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 16:21 #1207729

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
koko schreef :


De M200 verzorgt de boordaccu op een 165A AGM accu van Victron, net 3 weken oud.
Ik zou helemaal niks aan mijn setup veranderen als ik jou was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 16:26 #1207734

sjoerd1981 schreef :
koko schreef :
Even proberen om topic te blijven aub. De prijs van laders is wat mij betreft irrelevant.

Ik heb 3 goede laders, maar daar draait het niet om.

Volgens mij zijn de oplossingen tot nu toe:

1. Zwaardere acculader kopen die dus kan blijven laden en tegelijk de zware verbruikers (koelkast) kan voeden.
2. Zorgen dat aan walstroom de zware verbruikers direct gevoed worden vanuit een omvormer (al dan niet automatisch)
3. Absoptie spanning verlagen.

Wat voor laders heb je precies? (Model / type) Dan kunnen we misschien iets speciefieker meedenken?

Nee je vergeet:
4. Een lader die via de accumonitor meet welke stroom de accu in gaat. (De beste oplossing m.i.)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 16:43 #1207738

Mooie opstelling, ziet er netjes uit, daar kan het niet aan liggen...

Volgens de M200 handleiding gaat de absorption fase door tot de opgenomen stroom onder de 4,5 ampere komt. Dus Koko heeft misschien wel een punt, als de verbruikers inderdaad 5A gebruiken. Dan kan de absorption fase tot 16 uur duren (dat is de max. duur van die fase volgens de handleiding).

Ik weet niet of die 16 uur kwaad kan. Maar hij blijft in iedergeval niet oneindig in absorption fase!

Verder kan je het testen, en een keertje in de gaten houden hoelang hij in absorption fase blijft (wordt met lampje aangegeven op de lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 16:44 #1207739

De bijlage uit de handleiding:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 16:47 #1207741

It Paradyske schreef :
sjoerd1981 schreef :
koko schreef :
Even proberen om topic te blijven aub. De prijs van laders is wat mij betreft irrelevant.

Ik heb 3 goede laders, maar daar draait het niet om.

Volgens mij zijn de oplossingen tot nu toe:

1. Zwaardere acculader kopen die dus kan blijven laden en tegelijk de zware verbruikers (koelkast) kan voeden.
2. Zorgen dat aan walstroom de zware verbruikers direct gevoed worden vanuit een omvormer (al dan niet automatisch)
3. Absoptie spanning verlagen.

Wat voor laders heb je precies? (Model / type) Dan kunnen we misschien iets speciefieker meedenken?

Nee je vergeet:
4. Een lader die via de accumonitor meet welke stroom de accu in gaat. (De beste oplossing m.i.)

Sorry, die was ik inderdaad vergeten. En mee eens, als je opnieuw begint zeker de mooiste oplossing. (Van Victron, nog mooier, ben fan van hun spullen, alleen voor mij niet goedkoop (dat is natuurlijk relatief aan wat je te besteden hebt..)maar zeker goed spul...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 16:51 #1207743

Nachtvlinder schreef :
sjoerd1981 schreef :
Volgens mij zijn de oplossingen tot nu toe:


Voor welk in de praktijk niet bestaand probleem ook al weer?

Voor de vraag van Koko of de lader te lang in absorption fase kan blijven hangen. En volgens C-tek en Mastervolt kan dat wel gebeuren (C-tek limiteert zijn duur van absortion fase ook, bij die lader van Koko tot 16 uur)

Maargoed, als je het niet erg vind om vaak accu’s te vervangen, is er inderdaad geen probleem natuurlijk... problemen zijn ook maar relatief...
Mij valt het op dat er wel heel vaak accu’s vervangen worden, meestal te voorkomen door er goed voor te zorgen. Dan kan een extra vraag toch geen kwaad?
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 16:52 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 17:31 #1207760

Volgens mij weet je allang wat je wil doen, koko. Zeker gezien de eindeloze discussies over het al dan niet goed functioneren van de laders onder een tegelijk flinke belasting.

Dus, voor je eigen rust, koop een walspanning voedingkje voor de koelkast.

Wat anderen al dan niet relevant of onnodig vinden doet er helemaal niet toe.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 17:45 #1207764

Of kijk gewoon een keer hoelang het duurt voordat de accu in float komt.
Stukkie zeilen met stuurautomaat. Daarna lauw-warm bier in de koelkast en aan de duitse landvast. In de gaten houden hoelang de bulk aanhoudt, en of het voltage oploopt. Bij overgang naar absorption eerste biertje gaan drinken (is nu wel koud). Dan lekker slapen op de boot.
Staat ie de volgende morgen (na ongever 12 uur) nog steeds in absorption, dan moet je misschien wat gaan doen.
Staat ie dan wel in float, dan had je helemaal geen probleem (en de andere reageerders dus gelijk :) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 18:15 #1207776

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12561
pagina 1 al aangegeven,
zelf niet nadenken,
maar de regelaar laten doen..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 18:26 #1207784

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
koko schreef :


De M200 verzorgt de boordaccu op een 165A AGM accu van Victron, net 3 weken oud.

Koko, ben je nu aan het trollen of hoe zit dat.
3 acculaders en dan nog zo'n vraag stellen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 18:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 19:08 #1207797

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Misschien is het een betere vraag waarom er drie separate laders zijn. Mijn gevoel zegt dat dit minder efficiënt is dan één wat grotere omdat 99% van de tijd de lader toch heel weinig te doen heeft. Zeker als je wat zonnepaneeltjes hebt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 20:24 #1207826

ik ben ook wel benieuwd met wat je met 3 laders zou moeten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 20:26 #1207827

[quote=

Wat anderen al dan niet relevant of onnodig vinden doet er helemaal niet toe.[/quote]

ah, ik begrijp dat alleen de mening van Roozeboos er toe doet? Shit.....dan heb ik voor niks die 84 posts gelezen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 20:36 #1207829

AndreAzuree schreef :
ah, ik begrijp dat alleen de mening van Roozeboos er toe doet? Shit.....dan heb ik voor niks die 84 posts gelezen ;)

flauw en weer zo onnodig stekelig. Ik hoor ook bij die anderen. Koko zijn richting was allang richting voeding.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 20:36 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 20:43 #1207830

roozeboos schreef :
AndreAzuree schreef :
ah, ik begrijp dat alleen de mening van Roozeboos er toe doet? Shit.....dan heb ik voor niks die 84 posts gelezen ;)

flauw en weer zo onnodig stekelig. Ik hoor ook bij die anderen. Koko zijn richting was allang richting voeding.

zo stekelig was het niet bedoeld hoor, vandaar de ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 20:44 #1207831

Roger, dank voor de uitleg.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 20:48 #1207833

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Zeker niet aan het trollen :side:

De kleinste lader komt uit mijn eerste boot en lag werkeloos in de schuur. Die neemt af en toe de startaccu onderhandel. Omdat het kan.
De middelste lader was de grootste lader toen ik nog 1 service accu had en laad nu de navigatieaccubank (2x 85Ah AGM). De derde, grootste lader onderhoud de serviceaccu. Waar dus alles aanhangt wat niet navigeert of instrument is. We hebben de boot vorig jaar overgenomen en alle accu’s zijn vernieuwd. De laatste 3 weken geleden dus, omdat de oude accu nog weinig capaciteit over had toen ik hem overnam.

Ik zorg goed voor de accu’s. Hou spanning goed in de gaten, laad consequent bij terugkomst in de haven. Feitelijk zijn er 4 laders als ik de Argofet mee mag rekenen. Die verdeelt laadstroom van de dynamo over alle 3 de accu’s.
Nu nog geen zonnepaneel. Had ik op de vorige boot wel en er komt er vast wel weer 1, al zal dat een kleintje zijn en meer om onderhoud te plegen in de haven dan dat het paneel iets moet opleveren tijdens het varen.

Ben me er zeker van bewust dat 99% van de eigenaren geen seconde nadenken over dit “probleem” en heb zelf ook nooit gemerkt dat mijn accu’s achteruit holde of zo. Verschil met de vorige boot is echter een plaatverdamper in een kleiner koelvak tegenover een groter bak met koudebuffer en ik denk een 30 jaar oude compressor nu.
Uit alle reacties blijkt wel dat het niet als een echt probleem gezien hoeft te worden en dat een accu in combinatie met een lader met voldoende capaciteit dit kan bolwerken. Maar, zoals Sjoerd mooi naar boven haalde: in de huidige setup, in combinatie met de koudebuffer (die langer achtereen doordraait) haalt de lader het net niet in de absorptiefase.
Geen groot probleem, wel goed om te weten en keuzes in te maken in mijn ogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 20:48 #1207834

ja, ironie overbrengen werkt soms slecht met alleen tekst en een paar emoticons... maar goed, een leerzaam draadje voor iemand die geen elektrotechnicus is. Ben oprecht benieuwd naar de functie van de 3 laders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 18 sept 2020 20:48 #1207835

ah die uitleg is er inmiddels...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 19 sept 2020 07:16 #1207868

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
@Koko, waarom heb je een aparte navigatie en service accubank?
Je installatie wordt hier niet beter van, in tegendeel de kans op storing wordt groter, je hebt immers meer componenten die kunnen falen.
Als je de twee accubanken zou vervangen/combineren tot 1 bank én ook de twee laders vervangen door 1 grote bestaat je 'probleem' m.i. niet meer.

Overigens ben ik helemaal met Roos eens, dat je gewoon je eigen plan moet trekken.
De reden waarom ik bovenstaande post heb geplaatst is dat ik het idee heb, dat je opzoek ben/open staat voor adviezen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 19 sept 2020 11:01 #1207918

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4221
PvO schreef :
@Koko, waarom heb je een aparte navigatie en service accubank?
Je installatie wordt hier niet beter van, in tegendeel de kans op storing wordt groter, je hebt immers meer componenten die kunnen falen.

Eens. Enige voordeel is wel dat Koko altijd een reserve lader aan boord heeft mocht er één de geest geven.

PvO schreef :
Als je de twee accubanken zou vervangen/combineren tot 1 bank én ook de twee laders vervangen door 1 grote bestaat je 'probleem' m.i. niet meer.

Dat is in mijn ogen ook de oplossing. KISS.

Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden, iedereen heeft zo weer zijn eigen voorkeuren en afwegingen. En het betreft hier geen installatie die op zee bij slecht weer liever niet uit moet vallen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 19 sept 2020 11:03 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 19 sept 2020 19:09 #1208031

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Heb even zitten “kauwen” op de laatste reactie.

Ik maak uiteindelijk natuurlijk zelf een keuze, maar ga hier natuurlijk niet ieders tijd zitten verdoen zonder te luisteren en overwegen. Dat is vrij zinloos.

Maar de laatste reactie om de twee accubanken samen te voegen had ik even niet zien aankomen eerlijk gezegd. Nog even los van dat ik dan twee oudere accu’s aan een gloedjenieuwe moet koppelen is mijn set up, in mijn idee juist goed: altijd een back up systeem achter de hand. 1 kabeltje verzetten. Dus ik snap hem nog even niet.
Hoe is het beter om 1 grote accubank te hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 20 sept 2020 08:17 #1208153

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Bij het ontwerp van mijn boordnet had ik aanvankelijk ook 3 systemen met ieder een eigen accubank: start(1) Optima van 55 Ah, huishoud(2) 2 x 100 Ah en navigatie/elektronika (3) 1 x 100 Ah
Alle drie worden geladen door de dynamo met fet diodebrug, En de laatste twee door zonnecellen, windmolen en een enkele keer ook door de walstroom als we daar behoefte aan hebben (maar normaal niet nodig).
Er is een koppelschakelaar om 2 en 3 te koppelen en ook een noodkoppelschakelaar om 2 + 3 met 1 te koppelen.
In de praktijKvan de afgelopen 20 jaar staan de accubanken 2 en 3 eigenlijk altijd gekoppeld en worden ze prima op spanning gehouden van ca 13,2 - 13,5 volt door 4 zonnepanelen van 100 watt.
Er is dus eigenlijk geen enkele reden om 2 + 3 niet samen te voegen tot één accubank.

Wat nog wel een argument zou kunnen zijn om 2 en 3 toch apart te houden is spanningspieken en storingen. Dat was voornamelijk van belang bij gevoelige radio ontvangst voor weerkaartjes, SSB, navtex etc. Zodat je die vrij kon houden van storingen door de dynamo koelkast of andere "troep" . In de praktijk bij een goed aangelegde installatie merk ik eigenlijk geen verschil, en weerkaartjes met SSB ontvangen is wel ook wel heeeel gedateerd aan het worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadstroom als voeding in de vakantie? 20 sept 2020 09:04 #1208169

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
egenolf schreef :
en weerkaartjes met SSB ontvangen is wel ook wel heeeel gedateerd aan het worden.

:laugh: :laugh:
Die had ik niet zien aankomen van jou, Egenolf! ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 sept 2020 09:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.347 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl