Zeker niet aan het trollen
De kleinste lader komt uit mijn eerste boot en lag werkeloos in de schuur. Die neemt af en toe de startaccu onderhandel. Omdat het kan.
De middelste lader was de grootste lader toen ik nog 1 service accu had en laad nu de navigatieaccubank (2x 85Ah AGM). De derde, grootste lader onderhoud de serviceaccu. Waar dus alles aanhangt wat niet navigeert of instrument is. We hebben de boot vorig jaar overgenomen en alle accu’s zijn vernieuwd. De laatste 3 weken geleden dus, omdat de oude accu nog weinig capaciteit over had toen ik hem overnam.
Ik zorg goed voor de accu’s. Hou spanning goed in de gaten, laad consequent bij terugkomst in de haven. Feitelijk zijn er 4 laders als ik de Argofet mee mag rekenen. Die verdeelt laadstroom van de dynamo over alle 3 de accu’s.
Nu nog geen zonnepaneel. Had ik op de vorige boot wel en er komt er vast wel weer 1, al zal dat een kleintje zijn en meer om onderhoud te plegen in de haven dan dat het paneel iets moet opleveren tijdens het varen.
Ben me er zeker van bewust dat 99% van de eigenaren geen seconde nadenken over dit “probleem” en heb zelf ook nooit gemerkt dat mijn accu’s achteruit holde of zo. Verschil met de vorige boot is echter een plaatverdamper in een kleiner koelvak tegenover een groter bak met koudebuffer en ik denk een 30 jaar oude compressor nu.
Uit alle reacties blijkt wel dat het niet als een echt probleem gezien hoeft te worden en dat een accu in combinatie met een lader met voldoende capaciteit dit kan bolwerken. Maar, zoals Sjoerd mooi naar boven haalde: in de huidige setup, in combinatie met de koudebuffer (die langer achtereen doordraait) haalt de lader het net niet in de absorptiefase.
Geen groot probleem, wel goed om te weten en keuzes in te maken in mijn ogen.