BenK schreef :
Een BMS kun je in laten grijpen als er bijvoorbeeld te veel stroom gevraagd wordt.
Reeds genoemde temperatuur waarmee de toelaatbare stroom geknepen kan worden.
Een BMS kan laten zien of de cellen nog in balans zijn
Een BMS kan ingrijpen als de cellen uit balans zijn
Een BMS is een stukje veiligheid indien de juiste gekozen wordt. Gebruik zonder lijkt mij persoonlijk erg onverstandig.
Een BMS is een beperking van de stroom als je deze moet aanspreken zijn je zekeringen niet goed gekozen of je accu capaciteit. Als je zwaarste verbruiker een 250 amp ankerlier is moeten je accu cellen dat kunnen leveren niet je BMS
En hoe kies je het juiste BMS? Wat verwacht je van een BMS welke feedback wil je van een BMS? Welke info is nuttig welke niet?
Ik heb 5 jaar met een lfp accu in de sloep gevaren waar ik van de 48 volt bank alles kon zien van cel temperatuur balans, ons balans het aantal cycles. hoogste cel voltage, laagste celvoltage, het verschil, het aantal balancer acties etc. waar keek ik na 2 maanden naar het accupercentage en hoeveel ik verbruik en of ik dan "thuis"kon komen. cel spanningen etc nooit. Laders werden aangestuurd op pack voltage en de LV cout out ook. het BMS balanceerd wel tijdens het laden. Voor de normale tochtjes keek ik niet eens meer op de monitor. Hij is vol ik vaar 1 uur vol gas en ga lunchen en vaar nog 1,5 uur door wat slootjes op 80% van de snelheid. Netto 40% verstookt lekker laten liggen geen lader en het hele systeem uit. Een groot nadeel van zowat alles BMSen is ze kunnen niet uit. Ze verbruiken dus altijd stroom lijkt maar weinig maar bij genoeg tijd (lees winterstalling of lockdown) slopen ze je accu. Door een complete ontlading.
In het boot gebruik is de tijd dat we niet aanwezig zijn de grootste kans op fouten. Het echt kunnen afkoppelen van de accu heeft voor mij een pre. Dus 1 hoofdschakelaar die je bij vertrek uit zet. Geen laders, geen belastingen en geen balanceer of BMS dingen die nog stroom uit je accu trekken of er instoppen. Met Lpf heb je die luxe kom je 4 weken later weer bij de boot dan ben je geen lading kwijt is er niet geladen bij onder nul dus nergens om over wakker te liggen.
Tja een lfp zonder monitoring is gevaarlijk maar moet je eens zien wat een extra beveiliging we inbouwen tov een lood accu. Vroeger met echt natte accu's deed je keurig zuurwegen in elke cel. Dit deed je 2 of 3 keer per jaar (na de winterstalling, voor de vakantie en eind van het seizoen) of het hoorde bij de standaard handelingen van het klaar maken voor vertrek. Brandstof niveau controleren, accu aansluitingen controleren en zuurwegen alles goed hoofdschakelaar om.
Heb je een zelfde routine dan is het controleren van de cel voltages eenvoudig toe te voegen. Eigenlijk zou je dat dan moeten doen bij de eind laadspanning. Omdat dan de spanningsverschillen het grootst zijn. Laders instellen op 13.8 volt is het verschil meer dan 0,2 volt tussen de cellen dan volgt er actie is die minder dan kan het rustig zo blijven. Dan moeten er 2 cellen behoorlijk uit de pas lopen wil je een overvoltage krijgen op een enkele cel. Is het verschil zo groot dan ga je dat ook zien in lagere SOC.
Ga je je boot verkopen en geef je de nieuwe eigenaar geen handleiding mee tja dan zou de accu wel eens heel snel stuk kunnen zijn. Voorbeeld verkocht een diesel sloep en na 2 weken word ik gebeld hij doet het niet meer. De motor wil niet aan, reactie maak het achterste luikje open en kijk of er nog diesel in de tank zit. Het antwoord was nee dus hij tanken. 2 uur later weer telefoon hij doet het nog steeds niet en de tank is vol. Heb je ontlucht? Ontwatte? Ga maar een monteur bellen maar je moet je diesel systeem ontluchten. Tja als er in zo een boot een Lfp accu staat zonder beveiliging dan is het snel gedaan.
Realiseer dat als je je boot uitleent dit dus wel een factor kan zijn in welke mate je een BMS kiest of niet. Als verzekeringspolis voor je eigen investering.