Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 22 feb 2023 21:54 #1461595

Er zijn wel lifepo4 accus die geschikt zijn om motoren te starten. O.a. de Dakota lithium accu met een cca van 1.000 amps en de iTechWorld 1420 CA Pro accu. O.a. in Australie zijn ze ver met de ontwikkeling van dergelijke accus. Ze schijnen vooral populair te zijn bij 4x4 eigenaren.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 22 feb 2023 23:07 #1461606

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Mart, starten vanaf een lfp gaat prima.
Wil je daarop starten dan eens met Boarderbas dat dan 1 voldoende is.
Starter buiten BMS om en de bms mag de accu niet bruut afschakelen van de dynamo. Een drop-in accu met ingebouwde bms werkt hier niet. Zelfbouw of het deksel openmaken.
Dit is de lichtste oplossing met weinig aanhangers. Ik heb daar een draadje over: enkele-lifepo4-bank-zonder-startaccu-wat-nu #1243721 en lees daarnaast deze en andere draadjes.

Een motor kring met een lood accu en vanaf de loodaccu de lfp laden is de makkelijkste en meest toegepaste oplossing. Dat werkt met zowel zelfbouw als drop-in.
Laatst bewerkt: 22 feb 2023 23:13 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 feb 2023 01:04 #1461609

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@booty24 dank! Dacht dat ik alle draadjes gezien had maar dit is een hele duidelijke! Heb de loodaccu-motor en dc-dc nu draaien en dat werkt prima. Heb toen ik de LFP had platgetrokken met de dc-dc (op 20A) als voeding voor het vsrbruik incl. Autopilot gemotored (op de Volvo Penta zit een 115A dynamo) gebufferd door de loodstartaccu. Ga nog even alle plussen en minnen van 1LFP voor alles vs. Gescheiden motorsysteem en backup nalopen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 feb 2023 08:55 #1461634

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
boarderbas schreef :
Waarom zou je in vredesnaam 2 LFPs willen hebben?

Waarom je een tweede accu wilt hebben is in de eerste plaats omdat het dieseltje niet wil lopen zonder stroom. Een grote LFP accu op het elektrische circuit van de motor aansluiten niet verstandig is. De dynamo in dat circuit raakt daar nogal aangebrand van.
Verder is er iets van redundancy.
Waarom een LFP en geen lood ?
-Zo'n kleine LFP is nauwelijks duurder dan een goede AGM startaccu. Met een laag gewicht.
-Gaat langer mee.
-Ik hoe me geen zorgen te maken dat die niet helemaal geladen achte blijft. Wat wel gebeurt als je een DC-DC naar je grote accubank hebt. Daar zijn al twee voorbeelden van hier op ZF langs gekomen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 feb 2023 09:26 #1461640

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@3Noreen: ja die kleine lichte LFP voor de startmotor van de dieselmotor lijkt een interessante optie:
voordelen:
1. redundantie: als de Alles-in-1 LFP om wat voor reden (leeg, BMS stuk) het niet doet, kun je starten en met de dc-dc al je services voeden
2. Minder gewicht in een kleine zeg 40Ah LFP ten opzichte van een 75Ah AGM start/noodaccu
3. Geen aanpassingen: LFP zonder BMS, blijft start- en dynamo-circuit hetzelfde.
Dat laatste is me niet helemaal duidelijk: mag die kleine LFP direct aan de dynamo of moet je dan toch maatregelen nemen. Of kun je met een 40Ah LFP geen schade doen aan een 115A-dynamo en is de uitgangsspanning van de dynamo niet te hoog voor de LFP?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 feb 2023 09:51 #1461646

Mart schreef :
@3Noreen: ja die kleine lichte LFP voor de startmotor van de dieselmotor lijkt een interessante optie:
voordelen:
1. redundantie: als de Alles-in-1 LFP om wat voor reden (leeg, BMS stuk) het niet doet, kun je starten en met de dc-dc al je services voeden
2. Minder gewicht in een kleine zeg 40Ah LFP ten opzichte van een 75Ah AGM start/noodaccu
3. Geen aanpassingen: LFP zonder BMS, blijft start- en dynamo-circuit hetzelfde.
Dat laatste is me niet helemaal duidelijk: mag die kleine LFP direct aan de dynamo of moet je dan toch maatregelen nemen. Of kun je met een 40Ah LFP geen schade doen aan een 115A-dynamo en is de uitgangsspanning van de dynamo niet te hoog voor de LFP?

Zoals Bas al zei; ik heb tijden de diesel gestart met een 6Ah LiFPo4 accu. Bij Lood wil je een hele grote accu, omdat je dat vaak nodig hebt om de CCA te halen, en omdat je een startaccu liever niet leger trekt dan 80%.

6Ah levert je bij 120A startstroom gewoon 3 minuten starttijd op. Dat is in alle voorkomende gevallen ruim voldoende. Na 3 minuten starten is je startmotor ook wel gaar.

CCA is bij lithium nooit het probleem.

6Ah zit met 24A laden binnen 15 minuten weer vol. Je dynamo krijgt gewoon de tijd niet om te oververhitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 feb 2023 10:08 #1461656

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
CCA kun je gewoon opzoeken in de specs. Dat is betrouwbaarder dan "iemand" op het internet geloven.

Deze loodaccu weegt 6kg en heeft de zelfde CCA als de LFP die ik hier boven heb laten zien. Dit is de tweede van dit model. Zins 2006 start hij mijn motor zonder problemen. Preventief vervang in deze om de 8 jaar omdat deze accu's een Life expectancy van 9-10 jaar hebben. Ze kosten bijna €200,- inclusief BTW.
Dus wat is wijsheid ? Gewoon het winnende team houden ? Voordeel van de LFP is dat die veel meer Ah heeft en dus een backup accu kan zijn. Dit is de kleinste LFP die ik kan vinden met voldoende CCA in de specs.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 23 feb 2023 10:09 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 feb 2023 11:05 #1461671

Ik startte op deze

Werkte prima.

Ik heb een lekstroom ergens bij de motor die ik niet boven water krijg. Accu was plat, heb de motor handgestart en toen is de accu overleden. Deze accu's moeten langzaam geladen worden als ze helemaal leegetrokken zijn.

CCA is 330A. Startte overtuigender dan een 45Ah loodaccu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 feb 2023 11:19 #1461674

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
boarderbas schreef :
Ik startte op deze

Werkte prima.

Die WINSTON kost iets meer. (€70,-) Maar wel 20Ah extra reserve accu.

Is een keuze tussen A merk en iets onbekends van een dropseller. Even over na denken.

Edit 60 seconde later. Het wordt als het een LFP wordt een WINSTON. Meer reserve capaciteit, betrouwbaar merk, leverancier heeft eigen voorraad.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 23 feb 2023 11:22 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 feb 2023 11:20 #1461675

3Noreen schreef :
Een grote LFP accu op het elektrische circuit van de motor aansluiten niet verstandig is. De dynamo in dat circuit raakt daar nogal aangebrand van.

Volgens mij hebben we dat hier een tijdje terug tot de bodem uitgezocht en samen geconcludeerd dat dat níet het geval was.

zeilersforum.nl/index.php/foru...4?start=%1$d#1275472
Laatst bewerkt: 23 feb 2023 11:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 feb 2023 11:24 #1461676

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
Een grote LFP accu op het elektrische circuit van de motor aansluiten niet verstandig is. De dynamo in dat circuit raakt daar nogal aangebrand van.

Volgens mij hebben we dat hier een tijdje terug tot de bodem uitgezocht en samen geconcludeerd dat dat níet het geval was.

Helaas bij mij was dat wél het geval. Tot twee keer toe. Wat ga ik dan geloven ? Mijn eigen ervaring of iets wat ik op het internet lees. Zal wel iets met mtbf te maken hebben. Statistisch kun je geluk hebben. Of niet.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 23 feb 2023 11:25 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 feb 2023 11:35 #1461683

3Noreen schreef :
boarderbas schreef :
Ik startte op deze

Werkte prima.

Die WINSTON kost iets meer. (€70,-) Maar wel 20Ah extra reserve accu.

Is een keuze tussen A merk en iets onbekends van een dropseller. Even over na denken.

Edit 60 seconde later. Het wordt als het een LFP wordt een WINSTON. Meer reserve capaciteit, betrouwbaar merk, leverancier heeft eigen voorraad.

Zo ver ik het begrepen heb is die winston een pack van goed geselecteerde cellen om onbalans te voorkomen. Er is geen balancing. Nu is juist het trekken van grote stroen een bron van onbalans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 feb 2023 11:36 #1461687

Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
Een grote LFP accu op het elektrische circuit van de motor aansluiten niet verstandig is. De dynamo in dat circuit raakt daar nogal aangebrand van.

Volgens mij hebben we dat hier een tijdje terug tot de bodem uitgezocht en samen geconcludeerd dat dat níet het geval was.


Sorry: in plaat van "dynamo" zoals je schreef las ik "startmotor". Wat je zegt klopt dan inderdaad, al ging de discussie over hoe een startmotor reageert op LifePO4 ipv SLA accu.
Laatst bewerkt: 23 feb 2023 11:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 feb 2023 11:38 #1461690

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
boarderbas schreef :
3Noreen schreef :
boarderbas schreef :
Ik startte op deze

Werkte prima.

Die WINSTON kost iets meer. (€70,-) Maar wel 20Ah extra reserve accu.

Is een keuze tussen A merk en iets onbekends van een dropseller. Even over na denken.

Edit 60 seconde later. Het wordt als het een LFP wordt een WINSTON. Meer reserve capaciteit, betrouwbaar merk, leverancier heeft eigen voorraad.

Zo ver ik het begrepen heb is die winston een pack van goed geselecteerde cellen om onbalans te voorkomen. Er is geen balancing. Nu is juist het trekken van grote stroen een bron van onbalans.

Toch weer het duiveltje van ingewikkelder maken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 feb 2023 13:29 #1461711

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Die Winston kan dus met 40Ah zonder BMS direct aan startmotor en dynamo? Kost idd minder dan een AGM spiral deep cycle van 75 Ah...
Laatst bewerkt: 23 feb 2023 15:00 door Mart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 mrt 2023 10:26 #1463307

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Op zoek naar informatie over LifePO4 accu's merk zelfs in dit topic voor leken dat ik er maar weinig van weet.

Mijn service batterij is overleden, dus ik zoek een nieuwe. De oude is een conventionele loodaccu van 225 Ah, en ik kan natuurlijk iets vergelijkbaars terugzetten. Of de overstap wagen naar LifePO4. In dat geval zou ik ook een dc/dc lader en een nieuwe acculader nodig hebben. Is geen probleem.

Maar de prijs van LifePO4 accu's schrikt me af. Nu kom ik bij Ali deze accu tegen: nl.aliexpress.com/item/1005005097120296.html
Te mooi om waar te zijn?
Zouden jullie deze aanschaffen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 mrt 2023 10:41 #1463312

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Bijna 600 euro voor een noname-LFP, levering 9 mei... niet heel bijzonder toch? Ik heb uitstekende ervaring met Jason, www.marktplaats.nl/q/jason%2Bd...86WJk2lmpSlzzwKdiOPl
Uitstekende service! Heb instelbare dc-dc tussen startaccu en service-accu van mastervolt (groen) maar bv victron kan ook (blauw). Zou ik zeker doen. Heb nieuwe lader gekocht, als je een instelbare lader hebt ben je ok. En je hebt geen grote nodig. Als je vervangt voor 100Ah LFP heb je dezelfde bruikbare capaciteit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 mrt 2023 10:59 #1463322

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Mart schreef :
Bijna 600 euro voor een noname-LFP, levering 9 mei... niet heel bijzonder toch?
.....

Ik zie een prijs van minder dan 30 euro ??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 mrt 2023 11:04 #1463324

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
als je even heen-en weer klikt op de foto van het ladertje ernaast dan verspringt de prijs...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 mrt 2023 11:10 #1463328

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Die lader is 30 euro, de accu zelf 600 euro.
Voor 30 euro zou ik de gok idd wel nemen ja :woohoo:
Laatst bewerkt: 02 mrt 2023 11:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 mrt 2023 11:11 #1463329

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Dat zie ik nu ook. Stom! Dan vervalt mijn vraag.

@ Mart: Bedankt voor de tip naar marktplaats. De link werkte niet, maar Jason in Delft is makkelijk terug te vinden.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2023 11:12 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 mrt 2023 13:05 #1463355

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Ben 1,5 jaar geleden overgestapt. Is hier veel over te vinden, o.a. zeilersforum.nl/index.php/foru...hium-accu-s-op-saila
Ik moest er wel aan wennen, maar zou niet meer terugwillen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mrt 2023 18:26 #1469495

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Nu 2 seizoenen met 4 lifepo4 cellen in gebruik wil ik het accu pakket uitbreiden.

Er komen nu 8 cellen in 1 pakket met de bestaande daly BMS.
Een actieve balancer merk Heltec is vanaf het begin aangesloten.
Maximale balans stroom 6 ampère wat met evenwichtige cellen nooit gehaald word.
Op het Heltec printje bevinden zich aansluit punten voor een schakelaar, werkend of afgeschakeld.
Hoe zwaar of licht zou ik nemen ivm met de stroom die er door heen zou kunnen gaan?
Ik heb de print niet te plekke.

De Heltec balancer word nu beveiligd met mini zekeringen in de bedrading.
Eveneens word de Daly BMS met zijn balancer draden gezekerd.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2023 18:27 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mrt 2023 21:23 #1469561

dehler schreef :
Hoe zwaar of licht zou ik nemen ivm met de stroom die er door heen zou kunnen gaan?

Hier gaat alleen een klein stuursignaaltje over toch!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mrt 2023 10:58 #1469683

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Ja dat lijkt mij van wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.779 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl