Mart schreef :
@3Noreen: ja die kleine lichte LFP voor de startmotor van de dieselmotor lijkt een interessante optie:
voordelen:
1. redundantie: als de Alles-in-1 LFP om wat voor reden (leeg, BMS stuk) het niet doet, kun je starten en met de dc-dc al je services voeden
2. Minder gewicht in een kleine zeg 40Ah LFP ten opzichte van een 75Ah AGM start/noodaccu
3. Geen aanpassingen: LFP zonder BMS, blijft start- en dynamo-circuit hetzelfde.
Dat laatste is me niet helemaal duidelijk: mag die kleine LFP direct aan de dynamo of moet je dan toch maatregelen nemen. Of kun je met een 40Ah LFP geen schade doen aan een 115A-dynamo en is de uitgangsspanning van de dynamo niet te hoog voor de LFP?
Zoals Bas al zei; ik heb tijden de diesel gestart met een 6Ah LiFPo4 accu. Bij Lood wil je een hele grote accu, omdat je dat vaak nodig hebt om de CCA te halen, en omdat je een startaccu liever niet leger trekt dan 80%.
6Ah levert je bij 120A startstroom gewoon 3 minuten starttijd op. Dat is in alle voorkomende gevallen ruim voldoende. Na 3 minuten starten is je startmotor ook wel gaar.
CCA is bij lithium nooit het probleem.
6Ah zit met 24A laden binnen 15 minuten weer vol. Je dynamo krijgt gewoon de tijd niet om te oververhitten.