Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot aan walstroom laten liggen

Boot aan walstroom laten liggen 11 nov 2025 05:15 #1659639

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1071
PvO schreef :
BvdA schreef :
Is het niet zo dat een scheidingstrafo deze “elektrolyse” voorkomt?
Nee

Met het opnemen van een scheidingstransformator in je boordsysteem kun je een veilige installatie bouwen die dit probleem voorkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 11 nov 2025 06:45 #1659641

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31589
PvO schreef :
Noballast schreef :
PvO schreef :
Noballast schreef :
De verbinding tussen een plastic boot en walaarde loopt meestal via de motor cq schroefas als enig onderwatermetaal dat met een min verbinding heeft. Een schakelaar in de min (bij afwezigheid) lost volgens mij het hele probleem op.

Als je een recente productie boot hebt, is de kans aanwezig dat de aarde van je walstroomaansluiting is verbonden met de aarde (schroefas/saildrive, kiel) van je boot.

Gauw losknippen dan maar.

Eens.

Nemen jullie nu ook verantwoording als iemand dat doet met een defect stuk gereedschap????

Een varistor van 24VAC/40VDC >2,5KA er tussen plaatsten i.p.v. onveilig maken op de Dombo manier.
dan ben je vankleine portentiaalverschillen af. Komt het hierboven worden die verschillen vereffend, en blijven de verschillen nog op een veilige spanning.

Als het verschil tussen kiel en randaarde aan boord groter blijkt dan 40VAC moet je óf serieus laten kijken naar je spullenboel of een scheidingstrafo er tussen zetten (en correct aansluiten)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 11 nov 2025 06:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 11 nov 2025 06:48 #1659642

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31589
swblom schreef :
PvO schreef :
BvdA schreef :
Is het niet zo dat een scheidingstrafo deze “elektrolyse” voorkomt?
Nee

Met het correct opnemen van een scheidingstransformator in je boordsysteem kun je een veilige installatie bouwen die dit probleem voorkomt.

Pcies
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 11 nov 2025 06:52 #1659643

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31589
En nog maar een keer....


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 11 nov 2025 06:52 #1659644

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7174
Mijn 'oplossing': Ik heb de walstroom altijd ingeplugd, maar zonder aarddraad. De walstroom gaat alleen naar een acculader en niet (nooit) naar het 230V boordnet. 230V aanboord komt altijd via de omvormer, en is uiteraard wél lokaal geaard. Eigenlijk gebruik ik de acculader dus als scheidingstrafo. Mijn 'fout' is alleen dat de acculader niet dubbel geisoleerd is :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 11 nov 2025 16:32 #1659733

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
swblom schreef :
PvO schreef :
BvdA schreef :
Is het niet zo dat een scheidingstrafo deze “elektrolyse” voorkomt?
Nee

Met het opnemen van een scheidingstransformator in je boordsysteem kun je een veilige installatie bouwen die dit probleem voorkomt.
Dat klopt, maar volgens mij is een installatie zonder trafo maar met aardlek en en verbroken verbinding tussen wal en scheepsaarde net zo veilig.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 11 nov 2025 16:56 #1659743

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31589
Maar helpt niet altijd tegen elektrolyse.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 11 nov 2025 16:58 #1659745

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Calidris schreef :
Maar helpt niet altijd tegen elektrolyse.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat is zeker waar, maar als de enige structeel aangesloten verbruiker een dubbel geïsoleerde acculader is, is dat risico m.i. minimaal.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 11 nov 2025 17:03 #1659747

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Heb ik wat gemist ofzo?
Ik schrijf iets over een scheidingstrafo en krijg meteen een lading van “daar gaan we weer”, “en nog maar een keer” over me heen. Niet iedereen is afgestudeerd in vonkentrekkerij!

Als je een scheidingstrafo goed plaatst en aansluit in je systeem zou elektrolyse toch niet moeten kunnen? Hier kunnen de niet geleerde elecs wat van opsteken lijkt mij. Hoe kunnen we bijvoorbeeld meten of de boel wél goed zit aangesloten. Wanneer zit dat ding niet goed aangesloten? Er zijn volgens mij genoeg “professionele prutsers” in omloop die maar wat aanklooien in het boordnet. Ik heb een keer een behoorlijk opgevreten saildrive gezien hierdoor, dat zijn dure dingen om te vervangen.Het zou mooi zijn als we elkaar hier kunnen adviseren.
Laser->Dehler 28s->Victoire 1044->Jonmeri 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 11 nov 2025 17:27 #1659753

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1071
De schema's door Calidris gedeeld zijn volgens mij een prima uitgangspunt. Het is voor mij lastig te bedenken wat dan nog open vragen zijn dus brand los zou ik zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 11 nov 2025 18:01 #1659762

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31589
rooiedirk schreef :
Mijn 'oplossing': Ik heb de walstroom altijd ingeplugd, maar zonder aarddraad. De walstroom gaat alleen naar een acculader en niet (nooit) naar het 230V boordnet. 230V aanboord komt altijd via de omvormer, en is uiteraard wél lokaal geaard. Eigenlijk gebruik ik de acculader dus als scheidingstrafo. Mijn 'fout' is alleen dat de acculader niet dubbel geisoleerd is :whistle:

Ssst, zo heb ik het ook met een Meanwell voeding. B)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 12 nov 2025 09:53 #1659838

swblom schreef :
De schema's door Calidris gedeeld zijn volgens mij een prima uitgangspunt. Het is voor mij lastig te bedenken wat dan nog open vragen zijn dus brand los zou ik zeggen.

Ik zal me dan maar voor de leeuwen werpen: Ik begrijp dat schema niet goed genoeg om het te kunnen vertalen naar mijn eigen boot.

Als ik het schema bekijk, denk ik dat als ik op plaatje drie mn magnetron aansluit, de hele behuizing onder de 230 volt staat. Dus of het klopt niet, of ik snap het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 12 nov 2025 10:03 #1659841

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4115
Het laatste
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 12 nov 2025 10:14 #1659845

henkvd schreef :
Het laatste

Juist..... Dank voor je bijdrage.

Graag geef de kans aan iemand om het uit te leggen: waarom zit dat aarde draadje op de nul. En waarom staan mn spullen dan niet onder stroom.

In de uitleg van victron energy staat een zelfde schema. Dus dat ik het mis heb staat wel vast. Daar hebben we denk ik geen verdere bevestiging voor nodig.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 12 nov 2025 10:34 #1659849

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
procentje20 schreef :
henkvd schreef :
Het laatste

Juist..... Dank voor je bijdrage.

Graag geef de kans aan iemand om het uit te leggen: waarom zit dat aarde draadje op de nul. En waarom staan mn spullen dan niet onder stroom.
Ik kan hier natuurlijk een hele verhandeling over gaan schrijven, maar je kunt ook eens hier kijken.
nl.wikipedia.org/wiki/TN-aardingssysteem
Als er dan nog vragen zijn, horen we het wel.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 12 nov 2025 10:39 #1659851

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4115
Metalen scheepsrompen (staal, aluminium) kunnen last hebben van extreme galvanische corrosie door een potentiaalverschil tussen de scheepsaarde (de scheepsromp) en de walaarde, ook doordat de aardgeleider het schip verbindt met andere schepen of met een stalen damwand. In deze situatie wordt een scheidingstransformator toegepast om een boordaarde te maken die niet verbonden is met de walaarde. Daarvoor wordt een van de secundaire aansluitingen verbonden met de scheepsromp, net zoals aan de wal ook de nul met aarde verbonden wordt in een transformatorhuisje. Op het schip wordt zo een vergelijkbare situatie gecreëerd als aan de wal. Nadat de secundaire aansluiting geaard is, worden er net als aan de wal aardlekschakelaars en zekeringautomaten toegepast. Een aardlekschakelaar werkt nu doordat de nul aan de scheepsromp is gekoppeld vóór de aardlekschakelaar. Er kunnen nu geen aardstromen lopen via de walaarde naar andere schepen of naar een stalen damwand. Vanzelfsprekend wordt in deze toepassing de walaarde niet aangesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 12 nov 2025 19:58 #1659975

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7174
procentje20 schreef :
henkvd schreef :
Het laatste

Juist..... Dank voor je bijdrage.

Graag geef de kans aan iemand om het uit te leggen: waarom zit dat aarde draadje op de nul. En waarom staan mn spullen dan niet onder stroom.

In de uitleg van victron energy staat een zelfde schema. Dus dat ik het mis heb staat wel vast. Daar hebben we denk ik geen verdere bevestiging voor nodig
Ja zo kan je het ook zien, je magnetron daar staat 230V op. Maar dat geld ook voor je hele schip, inclusief jezelf. Het spannings Verschil tussen Jou en magnetron is dus nul!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot aan walstroom laten liggen 13 nov 2025 05:36 #1660008

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1071
En, voor het perspectief, realiseer je dat het schema 3 ook vaak de situatie is op de wal. Alleen dan is de transformator veel groter en staat hij in zo'n betonnen huisje in de wijk.
De verbinding tussen nul en aarde zorgt er voor dat de aarde als veiligheidsaarde kan dienen en dat het spanningsverschil tussen de nulleider en aarde zeer klein is.

Bij een goed aangelegde installatie thuis kun je ook gerust de nulleider vastpakken zonder een opdonder te krijgen. Dat is hetzelfde bij schema 3 aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl