Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervangen RM Smartpilot door EV-200?

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 30 aug 2021 16:04 #1320033

Ik denk dat het een flinke verbetering zal zijn, die EV's zijn echt beter
Bij de EV hoort ook een ACU200 voor de aansturing van de Type 1 en de roerstanduitslag-sensor.
Plus een P70S bedieningsuit.
Alle 3 zijn ze STNG.

De Type 1 kan op een gegeven moment een vervuilde collector krijgen (koolstof) of versleten koolborstels.
Dat zal het zwakste punt zijn. Mijne doet het al 20 jaar (maar niet veel in gebruik).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 30 aug 2021 16:04 #1320034

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Wij hebben die setup aan boord zitten.
De huidige EV 200 is veel intelligenter en heeft betere sensoren dus op dat vlak win je veel.
Of de linear drive 1 niet beter vervangen kan worden door een type twee die sterker is kan ik niet zeggen. Geen idee hoeveel roerdruk zo'n zware boot als een Victoire genereert.
Onze boot stuur je onder normale zeilomstandigheden zonder noemenswaardige druk en dat gaat met deze automaat voortreffelijk!
De EV 200 kun je inderdaad besturen met de Axiom.
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 16:06 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 30 aug 2021 16:36 #1320050

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1749
Wat voor een smartpilot heb je? Ik heb een SPX-30 met een ST8002 icm met een 30 jaar oude hydraulische drive (HLD 2000 split) op het kwadrant.

Geen enkel probleem om mijn Rassy 36 op koers te houden. Ook onder stevige omstandigheden.

Ik zou nooit iets anders willen dan hydraulische drive. Onverwoestbaar.

Ben benieuwd waar de EVO verbetering brengt? Minder stuurbewegingen en (dus) stroomgebruik? Dat stroomgebruik is bij mij wel fors….
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 30 aug 2021 17:05 #1320063

EVO heeft een betere puck: gyroscoop en het kompas. Daar zit volgens mij een groot verschil. De processor zal ook wel verfijndere kunstje geleerd hebben. Maar in de basis moet met goede settings je spx het toch behoorlijk goed moeten doen. Ik be loop altijd wat achter en ben net over naar spx met st80 kompas en ben daar erg happy mee. ( Dehler 31 met een drive van zeilprutser)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 30 aug 2021 18:05 #1320089

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Baasklusje schreef :
Ik denk dat het een flinke verbetering zal zijn, die EV's zijn echt beter
Bij de EV hoort ook een ACU200 voor de aansturing van de Type 1 en de roerstanduitslag-sensor.
Plus een P70S bedieningsuit.
Alle 3 zijn ze STNG.

De Type 1 kan op een gegeven moment een vervuilde collector krijgen (koolstof) of versleten koolborstels.
Dat zal het zwakste punt zijn. Mijne doet het al 20 jaar (maar niet veel in gebruik).

Thanks, ik kijk idd naar het complete pakket, ervan uitgaand dat de drive kan blijven zitten. De boot had dat ik haar kocht slechts 8000 mijl op het log staan, dus versleten zal de drive nog niet zijn :(
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 30 aug 2021 18:11 #1320090

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
holtere schreef :
Of de linear drive 1 niet beter vervangen kan worden door een type twee die sterker is kan ik niet zeggen. Geen idee hoeveel roerdruk zo'n zware boot als een Victoire genereert.
.

Hoewel het een roer achter een scheg is, ervaar ik met de hand sturend minder druk dan mijn Etap 39S met balansroer. Kan wel zijn dat die wellicht iets beter reageerde op het roer?

Qua zeilplan komen ze ook wel overeen, bij beide is een reef bij een AWS van 18-20 al zeer gewenst.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 30 aug 2021 18:14 #1320091

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Kendu schreef :
Wat voor een smartpilot heb je? Ik heb een SPX-30 met een ST8002 icm met een 30 jaar oude hydraulische drive (HLD 2000 split) op het kwadrant..

Ik weet het niet helemaal zeker, op de buitenkant staat alleen SmartPilot volgens mij. ST7002, dus ik denk qua type wat vroeger dan de jouwe. De lineair drive zit ook direct op het kwadrant.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 30 aug 2021 18:15 #1320093

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Nou ja, Die type 1 heb je ook al, gewoon laten zitten dan. Mocht je hem horen zwoegen en wordt het traag dan heb je daar nog armslag want die kan gewoon vervangen worden door een type 2. Op Marktplaats zijn ze goud waard of je neemt hem als reserve!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 30 aug 2021 18:30 #1320099

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
De drive is inderdaad geen spat anders. Je kunt je bestaande drive ook gewoon eens demonteren en inwendig inspecteren. Ik kocht een wat oudere tweedehands Type 1 en die zag er van binnen nog als nieuw uit. Alleen de buitenkant schoongemaakt en klaar. Setjes met planeettandwieltjes en/of de tandriem zijn eventueel los te koop.

Voor een grote overtocht zou ik desondanks altijd zorgen voor een tweede backup systeem. Hetzij een windvaan, hetzij een tweede onafhankelijke stuurautomaat. Desnoods een ST2000 of TP32. LaMavare vertelde dat hij een delivery gedaan had van een flink jacht waarbij de primaire stuurautomaat het na een week onherstelbaar begaf en er nog twee weken zonder problemen was doorgevaren met een (ik meen) ST2000. Het met de hand moeten sturen is iets wat je niemand wil aandoen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 30 aug 2021 18:44 #1320104

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
ilCigno schreef :

Het met de hand moeten sturen is iets wat je niemand wil aandoen.

I know … bijna 30 uur (want ik was solo) terug naar Falmouth B) . Heb t.a.v. plotter / GPS e.d. een backupsysteem (het oude Furuno-systeem) en mijn idee was om de Smartpilot als backup te laten zitten als stuurautomaat.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 30 aug 2021 21:22 #1320184

ISO788 Hans schreef :
EVO heeft een betere puck: gyroscoop en het kompas. Daar zit volgens mij een groot verschil. De processor zal ook wel verfijndere kunstje geleerd hebben. Maar in de basis moet met goede settings je spx het toch behoorlijk goed moeten doen.
Raymarine schreef :
The EV Sensor Core
At the centre of every Evolution system is the intelligent EV sensor core, a 9-axis sensor that monitors vessel motion in all three dimensions. The innovative EV sensor core combines advanced solid-state sensors with the Evolution autopilot processor into a single easy-to-install housing.
Kortom, de EVO werkt met een 9-assige IMU, compleet met rekeneenheid voor de berekeningen. Met een moderne autopilot wil je niet minder. De klassieke Autohelm fluxgate compassen komen gewoon niet in de buurt qua prestaties.

ZP heeft wel eens geklaagd op dit forum dat gebruikers zo tevreden waren met suboptimale settings van een pypilot (een goedkope niet-RM implementatie met IMU) dat niemand de behoefte voelt te spelen met settings om te kijken wat zo'n systeem echt kan.

Dat zegt veel over de performance van IMU's vs een echte fluxgate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 31 aug 2021 04:41 #1320199

  • hanst
  • hanst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 432
Ik ervaar iets soortgelijks en ik denk niet dat het door de autopilot komt.
Vannacht over liggen denken, vandaar de vroege post.

Omdat ik op de motor op redelijk rustig water (wel wat stroming) de boot opeens vreemd zag sturen ben ik wat live data van de n2k gaan opslaan voor latere analyse.

Gisteren keek ik en dit viel me op op een random stukje:
43 = AIS transceiver
3 = B&G Vulcan plotter
115 = Seatalk1 -> SeatalkNG converter

2021-08-11-07:24:05.831 2 43 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 124; COG Reference = True; COG = 289.8 deg; SOG = 3.38 m/s
2021-08-11-07:24:05.994 2 3 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 45; COG Reference = True; COG = 286.8 deg; SOG = 3.44 m/s
2021-08-11-07:24:06.081 2 43 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 125; COG Reference = True; COG = 289.4 deg; SOG = 3.46 m/s
2021-08-11-07:24:06.242 2 3 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 45; COG Reference = True; COG = 292.1 deg; SOG = 3.60 m/s
2021-08-11-07:24:06.332 2 43 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 125; COG Reference = True; COG = 289.4 deg; SOG = 3.46 m/s
2021-08-11-07:24:06.442 2 115 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 0; COG Reference = True; COG = 295.1 deg; SOG = 3.45 m/s
2021-08-11-07:24:06.464 2 115 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 0; COG Reference = True; COG = 295.1 deg; SOG = 3.45 m/s
2021-08-11-07:24:06.493 2 3 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 45; COG Reference = True; COG = 289.3 deg; SOG = 3.54 m/s
2021-08-11-07:24:06.581 2 43 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 125; COG Reference = True; COG = 289.4 deg; SOG = 3.46 m/s
2021-08-11-07:24:06.744 2 3 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 45; COG Reference = True; COG = 289.8 deg; SOG = 3.54 m/s
2021-08-11-07:24:06.831 2 43 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 125; COG Reference = True; COG = 289.4 deg; SOG = 3.46 m/s
2021-08-11-07:24:06.993 2 3 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 46; COG Reference = True; COG = 288.5 deg; SOG = 3.44 m/s
2021-08-11-07:24:07.081 2 43 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 126; COG Reference = True; COG = 288.5 deg; SOG = 3.50 m/s
2021-08-11-07:24:07.293 2 3 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 46; COG Reference = True; COG = 289.3 deg; SOG = 3.49 m/s
2021-08-11-07:24:07.332 2 43 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 126; COG Reference = True; COG = 288.5 deg; SOG = 3.50 m/s
2021-08-11-07:24:07.435 2 115 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 0; COG Reference = True; COG = 294.1 deg; SOG = 3.45 m/s
2021-08-11-07:24:07.462 2 115 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 0; COG Reference = True; COG = 294.1 deg; SOG = 3.45 m/s


Wat me opvalt is het grote verschil in COG, waarbij die komende van de Seatalk1 vreemd verschilt, want zo'n moeilijke berekening is het niet.

Hypothese: doordat de autopilot (ook Smartpilot in mijn geval) de COG van de NMEA leest en ze alle drie ziet, neemt ie soms een ander als input en berekend dan dat er stroming in het spel is maakt een plotselinge stuurcorrectie om die te neutraliseren.
Test: oude GPS loskoppelen van de autopilot.

Blijft natuurlijk de vraag waarom het verschillend is.

Eerder had ik al gezien dat als ik de ST6001 op True zette, deze een andere waarde liet zien dan de B&G Vulcan op basis van dezelfde magnetic heading info die van het kompas via de converter op het N2K netwerk komt.
Hetgene wat hier een rol speelt is de magnetische variatie. Met een variatie van -1.9 graad werd op B&G de correcte True berekend, maar op de ST6001 werd True berekend alsof de variatie 1.9 graad was (positief dus).
Ik kwam er niet uit waar de fout zat, dus ST6001 terug op magnetic gezet.

Nu heb ik een nieuwe hypothese:
De Seatalk1 -> SeatalkNG converter verliest de - bij de conversie van het variation PGN en geeft daarmee een verkeerde variation door op Seatalk1. Dit wordt daarna gebruikt voor:
1. Magnetic heading -> True heading die daardoor mis gaat
2. COG berekening ten opzichte van True die daardoor ook mis gaat

Test: variation handmatig op 0 zetten om te kijken of effect weg gaat.

Het is een beetje jumping to conclusions en ik moet het nog testen, maar mocht dit het probleem zijn, dan is variation op 0 zetten of oude gps loskoppelen een tijdelijke oplossing totdat Raymarine de firmware fixt.


Firmware update staat hier beschreven:
www.raymarine.eu/service-and-s...orking/sea-talk.html

Het ziet er naar uit dat ik de laatste versie heb gezien de 2.03 in de version:
2020-03-04-10:47:57.174 6 115 255 126996 Product Information: NMEA 2000 Version = 1300; Product Code = 16763; Model ID = E22158; Software Version Code = 2.0316-08-16 10:48:47; Model Version = SeaTalk-STNG-Converter; Model Serial Code = 0490855; Certification Level = 1; Load Equivalency = 1
Laatst bewerkt: 31 aug 2021 04:54 door hanst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 31 aug 2021 06:31 #1320224

reuver schreef :
...

ZP heeft wel eens geklaagd op dit forum dat gebruikers zo tevreden waren met suboptimale settings van een pypilot (een goedkope niet-RM implementatie met IMU) dat niemand de behoefte voelt te spelen met settings om te kijken wat zo'n systeem echt kan.

Dat zegt veel over de performance van IMU's vs een echte fluxgate.

Dat is juist het probleem met de EVO serie van RM: je kunt bijna niet meer spelen met welke settings dan ook... En dat is niet handig, want daarmee kun je (te) weinig aanpassen aan bijvoorbeeld rollende golven etc.

Mbt de drive: de Type 2 is voor een 8 tons schip wel aan te raden, maar geen must als je nooit vaart boven de 5 bft. Hydraulische drive is ook een optie, maar heeft als nadeel vind ik dat je meer weerstand voelt in je helmstok, en dus minder fijn kunt sturen als je op de hand vaart.
Ook van belang: vaar je vaak downwind (lange stukken)? En gebruik je regelmatig een (al dan niet a-) symmetrische spinnaker? dan zou ik de EVO zo wie zo laten liggen want dat is van de 4 grote merken de slechtste downwind (vergeleken met B&G, Garmin, NKE) (upwind is dat verschil veel kleiner)

Helaas heeft RM er voor gezorgd dat je de 9-assige unit/puck niet kunt gebruiken als kompas voor de SPX serie, want die automaat icm zo'n puck zou beter sturen (en beter in te stellen zijn) dan een EVO...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 31 aug 2021 06:50 #1320231

Ik ervaar de EVO als te traag reagerend in de agressiefste stand dat komt dan tot uiting op de voor de windse koersen. Dat hangt natuurlijk af van het type schip, zeilvoering en omstandigheden.
Als je de EVO vergelijkt met de pypilot dan zie je dat de EVO wacht op een magnetische koersverandering (die zijn gedempt en gefilterd anders komt er niets bruikbaars uit) de pypilot reageert direct op de beweging van het schip, sterker nog hij overcompenseert de kompaskoers met de rate of turn van de bewegingssensoren, komt er op neer dat de pypilot stuurt op de bewegingssensoren in 20Hz en dan controleert of het nog klopt met de koers, je ziet dan ook dat een COG en Wind koers 1x per seconde voor de pypilot ook voldoende is. Extra voordeel van de pypilot is dan ook nog alle mogelijke settings.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 31 aug 2021 06:51 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 31 aug 2021 07:44 #1320265

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
hanst schreef :
Ik ervaar iets soortgelijks en ik denk niet dat het door de autopilot komt.
Vannacht over liggen denken, vandaar de vroege post.

Wat me opvalt is het grote verschil in COG, waarbij die komende van de Seatalk1 vreemd verschilt, want zo'n moeilijke berekening is het niet.

Hypothese: doordat de autopilot (ook Smartpilot in mijn geval) de COG van de NMEA leest en ze alle drie ziet, neemt ie soms een ander als input en berekend dan dat er stroming in het spel is maakt een plotselinge stuurcorrectie om die te neutraliseren.
Test: oude GPS loskoppelen van de autopilot.

Blijft natuurlijk de vraag waarom het verschillend is.

Eerder had ik al gezien dat als ik de ST6001 op True zette, deze een andere waarde liet zien dan de B&G Vulcan op basis van dezelfde magnetic heading info die van het kompas via de converter op het N2K netwerk komt.
Hetgene wat hier een rol speelt is de magnetische variatie. Met een variatie van -1.9 graad werd op B&G de correcte True berekend, maar op de ST6001 werd True berekend alsof de variatie 1.9 graad was (positief dus).
Ik kwam er niet uit waar de fout zat, dus ST6001 terug op magnetic gezet.

Nu heb ik een nieuwe hypothese:
De Seatalk1 -> SeatalkNG converter verliest de - bij de conversie van het variation PGN en geeft daarmee een verkeerde variation door op Seatalk1. Dit wordt daarna gebruikt voor:
1. Magnetic heading -> True heading die daardoor mis gaat
2. COG berekening ten opzichte van True die daardoor ook mis gaat

Hans, dat gaat verder dan ik in detail volgen kan, maar ik geloof dat ik begrijp wat je duidelijk maakt.

De Axiom en de AIS (gelijk gemonteerd) hebben beide hun eigen GPS Antenne, die staan aan en voeden de stuurautomaat (SeaTalk NG naar SeaTalk1 denk ik?). De 'oude' NMEA GPS is niet ingeschakeld.

En, wat ik nu in de praktijk doe, is handmatig de COG naar BTW brengen gaat wél goed. Het zwalken doet hij alleen als ik op waypoint prober te sturen, ook al reset ik de XTE.

Ik heb alles op True staan.

Als bijlage een schema hoe een en ander aan elkaar geknoopt is, en de Furuno NMEA-spullen staan helemaal los van de SeaTalk omgeving. De enige vertaling in de SeaTalk-modus is het sturen van de GPS-positie (NMA) naar de VHF.


Bijlage:

Bestandsnaam: SchemaInst...aril.pdf
Bestandsgrootte:265 KB
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 31 aug 2021 07:57 #1320277

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
SaltyKiss schreef :

Mbt de drive: de Type 2 is voor een 8 tons schip wel aan te raden, maar geen must als je nooit vaart boven de 5 bft.

Ook van belang: vaar je vaak downwind (lange stukken)? En gebruik je regelmatig een (al dan niet a-) symmetrische spinnaker? dan zou ik de EVO zo wie zo laten liggen want dat is van de 4 grote merken de slechtste downwind (vergeleken met B&G, Garmin, NKE) (upwind is dat verschil veel kleiner)

Meestal moet je varen met de wind die je gegeven wordt. Als we op zee zitten varen we niet uit als er een 6 in het weerbericht zit, maar toch krijg je dat soms over je heen.
En ja, downwind komt ook voor en ja, indien mogelijk zetten we de gennaker. Spinaker doe ik niet meer, dus we kruisen altijd af.

Een andere drive gaat wel weer erg in de papieren lopen, ik wil namelijk ook nog een Code 0 B)
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 31 aug 2021 08:02 #1320281

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Zeilprutser schreef :
Ik ervaar de EVO als te traag reagerend in de agressiefste stand dat komt dan tot uiting op de voor de windse koersen. Dat hangt natuurlijk af van het type schip, zeilvoering en omstandigheden.
Als je de EVO vergelijkt met de pypilot dan zie je dat de EVO wacht op een magnetische koersverandering (die zijn gedempt en gefilterd anders komt er niets bruikbaars uit) de pypilot reageert direct op de beweging van het schip, sterker nog hij overcompenseert de kompaskoers met de rate of turn van de bewegingssensoren, komt er op neer dat de pypilot stuurt op de bewegingssensoren in 20Hz en dan controleert of het nog klopt met de koers, je ziet dan ook dat een COG en Wind koers 1x per seconde voor de pypilot ook voldoende is. Extra voordeel van de pypilot is dan ook nog alle mogelijke settings.

Dank Onno. En ik maar zoeken op je websites naar pypilot :)

Toch gevonden ... maar dat durf ik niet aan. Plug & Play voor mij, de tijd van experimenteren heb ik gehad ... :)
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 31 aug 2021 08:05 #1320283

  • hanst
  • hanst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 432
Sailabout schreef :
Hans, dat gaat verder dan ik in detail volgen kan, maar ik geloof dat ik begrijp wat je duidelijk maakt.

De Axiom en de AIS (gelijk gemonteerd) hebben beide hun eigen GPS Antenne, die staan aan en voeden de stuurautomaat (SeaTalk NG naar SeaTalk1 denk ik?). De 'oude' NMEA GPS is niet ingeschakeld.

En, wat ik nu in de praktijk doe, is handmatig de COG naar BTW brengen gaat wél goed. Het zwalken doet hij alleen als ik op waypoint prober te sturen, ook al reset ik de XTE.

Ik heb alles op True staan.

Als bijlage een schema hoe een en ander aan elkaar geknoopt is, en de Furuno NMEA-spullen staan helemaal los van de SeaTalk omgeving. De enige vertaling in de SeaTalk-modus is het sturen van de GPS-positie (NMA) naar de VHF.


Bijlage:

Bestandsnaam: SchemaInst...aril.pdf
Bestandsgrootte:265 KB

Wat ik mis in je tekening is het magnetisch kompas. Deze fluxgate zal zeer waarschijnlijk aan je autopilot hangen.
Magnetic heading wordt dan op Seatalk1 gezet en komt zo, via de converter, op N2K op je Axiomm.
Ergens wordt dan variation toegevoegd op het netwerk (waarschijnlijk door de Axiomm, SmartPilot zelf heeft dat niet volgens mij). Axiomm kan dan True laten zien en ook op het netwerk zetten.
De SmartPilot neemt de variation en gebruikt dat om zelf True te kunnen laten zien.

Is bij jou de True op de Axiomm gelijk aan de True op de ST7001?
Laatst bewerkt: 31 aug 2021 08:06 door hanst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 31 aug 2021 08:44 #1320303

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
hanst schreef :

Is bij jou de True op de Axiomm gelijk aan de True op de ST7001?

Ah ... goeie! Ik ga deze week even kijken. Ik wilde een solo 30 Mijls rondje doen donderdag of vrijdag, maar met een N-wind van 10 knoopjes schiet dat lange rak op-en-neer naar Urk niet op B) dus ik ga wel wat freewheelen.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 02 sept 2021 17:09 #1321243

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Sailabout schreef :
hanst schreef :

Is bij jou de True op de Axiomm gelijk aan de True op de ST7001?

Ah ... goeie! Ik ga deze week even kijken. Ik wilde een solo 30 Mijls rondje doen donderdag of vrijdag, maar met een N-wind van 10 knoopjes schiet dat lange rak op-en-neer naar Urk niet op B) dus ik ga wel wat freewheelen.

Vandaag gecheckt en ja, is gelijk. En heb er ook nog even over nagedacht - waarom stuurt hij wél goed als ik de autopilot op de gewenste COG (= BTW) breng, maar gaat hij zwalken als in waypoint selecteer?

Vandaag weer eens getest: Waypoint selecteren, XTE herstart, op ST7002 sturen naar waypoint activeren. Boot gaat 20-30 graden zwalken naar beide kanten, na een paar minuten stabiliseert hij maar zwalkt nog steeds in de 10-15 graden range.

Uitzetten, COG handmatig naar BTW brengen … auto aan en retestrak.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 02 sept 2021 17:44 #1321258

Welke NMEA-berichten gaan er naar de AP? En met welke frequentie? 1Hz?
Met alleen een RMB en een XTE (na de converter) gaat het misschien beter.
Van teveel data wordt zo'n AP niet vrolijker....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 02 sept 2021 18:50 #1321273

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
BK, volgens mij gaan er helemaal geen NMEA berichten naar de plotter en/of automaat.

De Axiom heeft zijn eigen GPS en is SeaTalk NG. Wel zit er een SeaTalk NG - SeaTalk1 converter tussen om de gegevens van de instrumenten (log, diepte, wind) in de plotter te krijgen en naar de automaat (is ook nog SeaTalk1).
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 02 sept 2021 18:56 #1321275

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
SaltyKiss schreef :
dan zou ik de EVO zo wie zo laten liggen want dat is van de 4 grote merken de slechtste downwind (vergeleken met B&G, Garmin, NKE) (upwind is dat verschil veel kleiner)

Hoe kom je aan deze wijsheid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 02 sept 2021 19:07 #1321279

Sailabout schreef :
BK, volgens mij gaan er helemaal geen NMEA berichten naar de plotter en/of automaat.

De Axiom heeft zijn eigen GPS en is SeaTalk NG. Wel zit er een SeaTalk NG - SeaTalk1 converter tussen om de gegevens van de instrumenten (log, diepte, wind) in de plotter te krijgen en naar de automaat (is ook nog SeaTalk1).

De automaat (ST1) moet toch om naar een waypoint te sturen iets ontvangen?
Tenminste een bericht met BTW, DTW en XTE erin (in NMEA183 is dat een RMB).
Dat komt dan van de navigatie (plotter, pc)...
Zelf kan de AP dat niet, naar een waypoint sturen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen RM Smartpilot door EV-200? 02 sept 2021 19:11 #1321281

Zeilprutser schreef :
Ik ervaar de EVO als te traag reagerend in de agressiefste stand dat komt dan tot uiting op de voor de windse koersen. Dat hangt natuurlijk af van het type schip, zeilvoering en omstandigheden.
Als je de EVO vergelijkt met de pypilot dan zie je dat de EVO wacht op een magnetische koersverandering (die zijn gedempt en gefilterd anders komt er niets bruikbaars uit) de pypilot reageert direct op de beweging van het schip, sterker nog hij overcompenseert de kompaskoers met de rate of turn van de bewegingssensoren, komt er op neer dat de pypilot stuurt op de bewegingssensoren in 20Hz en dan controleert of het nog klopt met de koers, je ziet dan ook dat een COG en Wind koers 1x per seconde voor de pypilot ook voldoende is. Extra voordeel van de pypilot is dan ook nog alle mogelijke settings.


Onno, ik denk dat dit zeker van de zeilvoering en schip afhangt. De EVO is voor mijn boot perfect. Dat komt wellicht door de forse dubbele roeren die enorm licht sturen en zeer weinig stuuruitslag nodig hebben (maximale roeruitslag is nog geen 3/4 omwenteling van het wiel). De meest agressieve instelling (performance) gebruik ik zelfs bijna nooit. Ook niet met wat meer wind en 9+ knoop op het log downwind.
Laatst bewerkt: 02 sept 2021 19:14 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl