Ik ervaar iets soortgelijks en ik denk niet dat het door de autopilot komt.
Vannacht over liggen denken, vandaar de vroege post.
Omdat ik op de motor op redelijk rustig water (wel wat stroming) de boot opeens vreemd zag sturen ben ik wat live data van de n2k gaan opslaan voor latere analyse.
Gisteren keek ik en dit viel me op op een random stukje:
43 = AIS transceiver
3 = B&G Vulcan plotter
115 = Seatalk1 -> SeatalkNG converter
2021-08-11-07:24:05.831 2 43 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 124; COG Reference = True; COG = 289.8 deg; SOG = 3.38 m/s
2021-08-11-07:24:05.994 2 3 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 45; COG Reference = True; COG = 286.8 deg; SOG = 3.44 m/s
2021-08-11-07:24:06.081 2 43 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 125; COG Reference = True; COG = 289.4 deg; SOG = 3.46 m/s
2021-08-11-07:24:06.242 2 3 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 45; COG Reference = True; COG = 292.1 deg; SOG = 3.60 m/s
2021-08-11-07:24:06.332 2 43 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 125; COG Reference = True; COG = 289.4 deg; SOG = 3.46 m/s
2021-08-11-07:24:06.442 2 115 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 0; COG Reference = True; COG = 295.1 deg; SOG = 3.45 m/s
2021-08-11-07:24:06.464 2 115 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 0; COG Reference = True; COG = 295.1 deg; SOG = 3.45 m/s
2021-08-11-07:24:06.493 2 3 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 45; COG Reference = True; COG = 289.3 deg; SOG = 3.54 m/s
2021-08-11-07:24:06.581 2 43 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 125; COG Reference = True; COG = 289.4 deg; SOG = 3.46 m/s
2021-08-11-07:24:06.744 2 3 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 45; COG Reference = True; COG = 289.8 deg; SOG = 3.54 m/s
2021-08-11-07:24:06.831 2 43 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 125; COG Reference = True; COG = 289.4 deg; SOG = 3.46 m/s
2021-08-11-07:24:06.993 2 3 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 46; COG Reference = True; COG = 288.5 deg; SOG = 3.44 m/s
2021-08-11-07:24:07.081 2 43 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 126; COG Reference = True; COG = 288.5 deg; SOG = 3.50 m/s
2021-08-11-07:24:07.293 2 3 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 46; COG Reference = True; COG = 289.3 deg; SOG = 3.49 m/s
2021-08-11-07:24:07.332 2 43 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 126; COG Reference = True; COG = 288.5 deg; SOG = 3.50 m/s
2021-08-11-07:24:07.435 2 115 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 0; COG Reference = True; COG = 294.1 deg; SOG = 3.45 m/s
2021-08-11-07:24:07.462 2 115 255 129026 COG & SOG, Rapid Update: SID = 0; COG Reference = True; COG = 294.1 deg; SOG = 3.45 m/s
Wat me opvalt is het grote verschil in COG, waarbij die komende van de Seatalk1 vreemd verschilt, want zo'n moeilijke berekening is het niet.
Hypothese: doordat de autopilot (ook Smartpilot in mijn geval) de COG van de NMEA leest en ze alle drie ziet, neemt ie soms een ander als input en berekend dan dat er stroming in het spel is maakt een plotselinge stuurcorrectie om die te neutraliseren.
Test: oude GPS loskoppelen van de autopilot.
Blijft natuurlijk de vraag waarom het verschillend is.
Eerder had ik al gezien dat als ik de ST6001 op True zette, deze een andere waarde liet zien dan de B&G Vulcan op basis van dezelfde magnetic heading info die van het kompas via de converter op het N2K netwerk komt.
Hetgene wat hier een rol speelt is de magnetische variatie. Met een variatie van -1.9 graad werd op B&G de correcte True berekend, maar op de ST6001 werd True berekend alsof de variatie 1.9 graad was (positief dus).
Ik kwam er niet uit waar de fout zat, dus ST6001 terug op magnetic gezet.
Nu heb ik een nieuwe hypothese:
De Seatalk1 -> SeatalkNG converter verliest de - bij de conversie van het variation PGN en geeft daarmee een verkeerde variation door op Seatalk1. Dit wordt daarna gebruikt voor:
1. Magnetic heading -> True heading die daardoor mis gaat
2. COG berekening ten opzichte van True die daardoor ook mis gaat
Test: variation handmatig op 0 zetten om te kijken of effect weg gaat.
Het is een beetje jumping to conclusions en ik moet het nog testen, maar mocht dit het probleem zijn, dan is variation op 0 zetten of oude gps loskoppelen een tijdelijke oplossing totdat Raymarine de firmware fixt.
Firmware update staat hier beschreven:
www.raymarine.eu/service-and-s...orking/sea-talk.html
Het ziet er naar uit dat ik de laatste versie heb gezien de 2.03 in de version:
2020-03-04-10:47:57.174 6 115 255 126996 Product Information: NMEA 2000 Version = 1300; Product Code = 16763; Model ID = E22158; Software Version Code = 2.0316-08-16 10:48:47; Model Version = SeaTalk-STNG-Converter; Model Serial Code = 0490855; Certification Level = 1; Load Equivalency = 1