Kleine update: inmiddels gebruiken we de watt&sea hydrogenerator ook bij ankeren. Er is extra ruimte om zonnepanelen aan te sluiten. We hebben in serie 2 glaspanelen van elk 200watt op de boot liggen, vastgebonden met touwtjes, die via de watt&sea hydrogen. de accu’s bijlaadt en bij volle zon werkt dit uitstekend. Met een beetje mazzel genereren we nu tijdens het ankeren 15-18 ampere en dat verbruiken we uiteraard niet.
Wat ik niet wist is dat er een update van de software moest plaatsvinden, waar Job Brand mij op wees. We hadden namelijk de klacht dat bij tacken we soms mee maakten dat we de W&S opnieuw uit/aan moesten zetten om ‘m weer aan de praatte krijgen. Op lange rakken geen probleem, maar in Zeeland erg ongemakkelijk. We moesten naar software versie 3.08 en dat is op zich prima zelf te doen (binnen de generator zit een usb toegang die je hiervoor gebruikt, handleiding staat op hun website) Omdat ik een beetje IT achtergrond heb, was het ondanks wat zoeken en drivers installeren gelukt.
Na de update merkten we 2 belangrijke verschillen, het laden werd optimaler én dat uit/aan zetten was niet meer nodig. Een echte verbetering dus. De update heeft dus de bugs eruit gehaald plus een optimalere laad situatie gecreeerd. Nu laden we zelfs al bij 4/5 knopen ongeveer 5 tot 7 ampere. Daarnaast was er een bug die bij het aansluiten van de zonnepanelen er voor zorgde dat na een nacht de panelen niet automatisch werden geactiveerd, maar dat we ook in de ochtend de panelen moesten afkoppelen en opnieuw aankoppelen. Dit heb ik nog niet getest overigens.
Dus, toen we 100 mijl richting La Rochelle voeren, met een gemiddelde van 8 knopen, zijn de batterijen (4x110A) niet onder de 99,9% geweest. Wat stond er aan: koelkast, AP, 2 plotters en een stuk of 8 andere losse apparaten waaronder de marifoon. Wind was backstage tussen de 20/25 knopen, een optimale conditie voor onze boot om nog met vol tuig te varen.
In La Rochelle zijn we natuurlijk bij W&S langs geweest. Een extra schroef gekocht en kennis gemaakt, altijd handig mocht zich ooit wat voordoen. De dag daarop is een van hun medewerkers aan boord geweest om te kijken hoe een en ander was aangesloten en Job Brand heeft goed werk geleverd (de installateur). Hij bracht ook de extra schroef mee (euro 190).
Tevens informeerde hij ons dat er mogelijk nog een software update aankomt en dat we het apparaat altijd kunnen toesturen, een prima service die we niet gebruiken (kosten 0 euro ex verzendkosten) Ook hebben we geleerd dat het onderdeel waar de schroef aan verbonden is, tussen de 2-4 jaar naar W&S gestuurd moet worden voor onderhoud. Op zich niet onlogisch, maar daar hadden wij niet over nagedacht. Zoiets doe je dan als je ergens een week of 2 blijft liggen stel ik mij zo voor. Kosten zouden rond de 200 euro zijn.
Kortom, we zijn overall zeer tevreden over de laadcapaciteit via hydro en zon.
René