Onze eerste proef tocht met de W&S zit er op sinds gisteren. Van Muiden naar Enkhuizen, gemm. voeren we 5/6 knopen. Ondanks dat ik graag alles zelf doe heb ik 'm gekocht via Job Brand en heeft hij dit apparaat ook geïnstalleerd. En heel vakkundig, dus Job bedankt!
De belofte dat als je met volle accu's vertrekt en met volle accu's aankomt is bij constante snelheid van minimaal 5 knopen gisteren gebleken. We hebben nu eindelijk een goeie stroomvoorziening die alleen stroom genereer als je zeilt.
De W&S kost 4.600,-. De omvormer heeft tevens ruimte voor een aansluiting als ik een flexibel zonnepaneel wil plaatsen. De stekker is meegeleverd.
Wij hebben tevens een extra schroefblad voor als we 8/9 knopen of harder varen. Gisteren voeren we met het blad bedoeld voor lagere snelheden.
Ons verbruik was gisteren (2 plotters, AP, 7 Raymarine meters met wind, snelheid etc.) en de accu's werden bij gedruppeld met 2 tot 6 ampere terwijl we ongeveer 10 tot 12 ampere verbruikte. Ik ben geen specialist op elektra gebied en kijk alleen naar 'wat levert het mij op' en ik ben er erg blij mee.
De Honda 22i hoef ik nu alleen bij langdurig ankeren of weinig wind te gebruik. Ik zal tzt wat meer foto's plaatsen van de verschillende onderdelen.
Ik kwam aan bij Enkhuizen met 98.8% volle batterijen en geen 100% omdat ik zo nu en dan wat fonteinkruid te verwijderen had en dan lig je stil. Ook woei het soms wat weinig waardoor ik maar 4 knopen zeilde en dat is genoeg om 2-5 ampere bij te laden, maar dan loopt er door het gebruik ook wat uit.
René