Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Ervaring met Watt & Sea

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 06:38 #1326245

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3882
Onze eerste proef tocht met de W&S zit er op sinds gisteren. Van Muiden naar Enkhuizen, gemm. voeren we 5/6 knopen. Ondanks dat ik graag alles zelf doe heb ik 'm gekocht via Job Brand en heeft hij dit apparaat ook geïnstalleerd. En heel vakkundig, dus Job bedankt!
De belofte dat als je met volle accu's vertrekt en met volle accu's aankomt is bij constante snelheid van minimaal 5 knopen gisteren gebleken. We hebben nu eindelijk een goeie stroomvoorziening die alleen stroom genereer als je zeilt.
De W&S kost 4.600,-. De omvormer heeft tevens ruimte voor een aansluiting als ik een flexibel zonnepaneel wil plaatsen. De stekker is meegeleverd.
Wij hebben tevens een extra schroefblad voor als we 8/9 knopen of harder varen. Gisteren voeren we met het blad bedoeld voor lagere snelheden.
Ons verbruik was gisteren (2 plotters, AP, 7 Raymarine meters met wind, snelheid etc.) en de accu's werden bij gedruppeld met 2 tot 6 ampere terwijl we ongeveer 10 tot 12 ampere verbruikte. Ik ben geen specialist op elektra gebied en kijk alleen naar 'wat levert het mij op' en ik ben er erg blij mee.
De Honda 22i hoef ik nu alleen bij langdurig ankeren of weinig wind te gebruik. Ik zal tzt wat meer foto's plaatsen van de verschillende onderdelen.

Ik kwam aan bij Enkhuizen met 98.8% volle batterijen en geen 100% omdat ik zo nu en dan wat fonteinkruid te verwijderen had en dan lig je stil. Ook woei het soms wat weinig waardoor ik maar 4 knopen zeilde en dat is genoeg om 2-5 ampere bij te laden, maar dan loopt er door het gebruik ook wat uit.
René



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 07:07 #1326254

Het zijn inderdaad leuke dingen die best wel een bult bij kunnen laden. Voor de kleinere systemen zijn ze zeker een stuk manser als een schroefas dynamo.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 09:05 #1326291

Klinkt mooi René!

10A continue verbruik is niet gering... Is dat puur het verbruik van de plotters, schermpjes, sensoren en stuurautomaat?

Hoeveel kn denk je dat het aan snelheid kost? Merk je dat je met een emmer achter de boot vaart?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 09:18 #1326295

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3882
Only Fools Rush in schreef :
Klinkt mooi René!

10A continue verbruik is niet gering... Is dat puur het verbruik van de plotters, schermpjes, sensoren en stuurautomaat?

Hoeveel kn denk je dat het aan snelheid kost? Merk je dat je met een emmer achter de boot vaart?

Ik heb het nog niet gemeten/vergeleken, maar ik gok 0,3 Max.
Het continue verbruik is inclusief koelkast. Zonder koelkast is het 6 ampere ongeveer. Ik was vergeten de koelkast te noemen.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 11:11 #1326323

Heveel snelheid die 10 Amp kost hangt veel af van het gewicht van de boot en de lengte , hoe zwaarder en/of lichter des te minder zal het schelen.
Ik heb het even uitgerekend en voor een bootje van 6,5 meter en één ton waterverplaatsingzal het ongeveer 0,2 knoop schelen . ( Ik zal je niet vermoeien met het hoe je dat kunt berekenen :whistle: ) Op een zwaardere boot minder omdat die natuurlijk ook een groter zeiloppervlak zal hebben en het verschil wordt immers bepaald door het bruto vermogen wat de propeller van de Watt&Sea verbruikt ( en dat is al snel 1,5-2 maal het vermogen van die 10 Amp bij 14,4 Volt , dus 144 Watt ) en het vermogen wat de zeilen leveren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 11:28 #1326325

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1367
Nou, die 14.4VDC kan je wel vergeten. De Wait&See brengt het voltage nauwelijks omhoog.
Misschien dat TS nog een keer kan kijken bij welk voltage hij die laadstroom meet.
Overigens kan je de laadstroom (tenzij je er een dedicated meetsysteem bij hebt) niet zien, een normale BM geeft alleen het saldo uit-in weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 13:15 #1326345

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14742
Ik zou er een Victron shunt met Bluetooth tussen zetten. Die kan je uitlezen met een app. Bij een dergelijke uitgave zou ik willen meten/weten wat er precies uit komt.

Zonder het ooit geprobeerd te hebben lijkt het me toch een van de betere systemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 13:32 #1326346

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1113
Watt en sea is redelijk alleen in het land van de hydrogeneratie. Opzoek naar een ebbm zag ik dat per 2021 de epropulsuon systemen hydrogeneratie ondersteunen. Voor iets meer koop je ook een 3kw ebbm met lifepo accu. Zou hetzelfde wattage kunnen laden volgens de spec sheet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 14:15 #1326349

FKZ schreef :
Watt en sea is redelijk alleen in het land van de hydrogeneratie. Opzoek naar een ebbm zag ik dat per 2021 de epropulsuon systemen hydrogeneratie ondersteunen. Voor iets meer koop je ook een 3kw ebbm met lifepo accu. Zou hetzelfde wattage kunnen laden volgens de spec sheet

Ja , leuk maar pas als je minstens een knoop of 8 kunt halen wordt het echt leuk maar dan moet je wel zeker een 13 meter boot hebben anders haal je dat zelfs bij de rompsnelheid niet eens.
En dan heb je ook wel ruimte genoeg voor een stuk of wat flinke zonenpanelen. Scheelt nog snelheid ook :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 14:53 #1326355

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1113
Watt and sea doet het niet eens veel beter

Volgens de watt and sea site
Technische eigenschappen

Productie bij 5 knopen

8 A bij 12 V (100 W) met 240 mm propeller

10 A bij 12 V (120 W) met optionele 280 mm propeller
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 15:58 #1326361

Yellow Boat schreef :
Ik heb het even uitgerekend en voor een bootje van 6,5 meter en één ton waterverplaatsingzal het ongeveer 0,2 knoop schelen . ( Ik zal je niet vermoeien met het hoe je dat kunt berekenen :whistle: )
Gewicht van de boot doet er echt helemaal 0,0 toe voor het uitvoeren van weerstand (en dus snelheids) berekeningen. Daarnaast is de snelheidsafname bij 2 knopen bootsnelheid heel anders als de snelheidsafname bij 6 knopen bootsnelheid. Dus zeggen: "je gaat x knopen langzamer" is zeer zeker niet correct.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 16:09 #1326363

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3882
Het is mij nog niet gelukt om Bluetooth connectie te maken met de W&S meegeleverde convector. Maar ik heb apparatuur die redelijk nauwkeurig mijn accu's bij houdt. De praktijk: vandaag van Enkhuizen aar Muiden, accus 100% bij vertrek sluis. W&S laten zaken en met halve wind tussen de 7,5 en 8,9 knopen gevaren. Later werd de wind bij marken minder, bij aankomst Muiden waren de accu's 100%.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 16:33 #1326370

Erikdejong schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik heb het even uitgerekend en voor een bootje van 6,5 meter en één ton waterverplaatsingzal het ongeveer 0,2 knoop schelen . ( Ik zal je niet vermoeien met het hoe je dat kunt berekenen :whistle: )
Gewicht van de boot doet er echt helemaal 0,0 toe voor het uitvoeren van weerstand (en dus snelheids) berekeningen. Daarnaast is de snelheidsafname bij 2 knopen bootsnelheid heel anders als de snelheidsafname bij 6 knopen bootsnelheid. Dus zeggen: "je gaat x knopen langzamer" is zeer zeker niet correct.

Erik , allereerst heb ik niet egschreven dat gewicht wat uitmaakt voor de snelheidsvermindering , dat is uiteraard niet zo . Echter , gewicht maakt wel veel uit voor het benodigde vermogen ( motor of eiloppervlak) om een bepaalde snelheid te kunnen halen en dat gaat vrijwel linear met het gewicht.
Wat ik gedaan heb is het remmend vermogen berekend wat die schroef van de stoomgenerator uitoefend op het water . Aangezien de efficiency van de schroef naar electriciteit lag niet 100% is maar net als omgekeerd bij een aandrijfschroef ongeveer 65% heb ik de totale efficiency samen met de verliezen in de generator geschat op 50% en zo kom ik op die 0,2 knopen remwerking . Uiteraard zal die remwerking bi een grotere en zwaardere boot kleiner worden omdat immers de KW's oftwel de PK's remwerkimg alleen afhangen van die schroefgenerator. Qua KW remwerking blijft het dus gelijk maar omdat dat relatief uiteraard inder wordt zal ook de remwerking minder worden bij een zwaardere boot.
Uitaard is dat ook minder bij lagere snelheid en hoger bij een hoegre snelheid.
Waar het mij dus om ging is dat je de absolute rem KW's/Pk's vrij simpel kunt uitrekenen , hoeveel invoed dat heeft op de snelehid hangt af van het totale vermogen ( of motor of zeil) wat er voor de voortstuwing bij een bepaalde snelheid nodig is . Bij een hoger gewicht is dat meer waardoor de remwerking relatief kleiner wordt en dus ook de snelheidsvermindering .
Logisch natuurlijk want een heel grote boot zal helemaal niet meer meetbaar worden afgeremd.
Eigenlijk zou het daarom beter zijn om het remmend vermoegn in KW uit te drukken wat dus bij die EMpower bij 8 knopen dus ongeveer 0,3KW zal zijn . Door dat dan relatief te nemen tot het benodigde voorstuwingsvermogen kun je dan de remwerking in knopen berekenen.
Ad
Laatst bewerkt: 19 sept 2021 16:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 16:53 #1326375

Yellow Boat schreef :
gewicht maakt wel veel uit voor het benodigde vermogen ( motor of eiloppervlak) om een bepaalde snelheid te kunnen halen en dat gaat vrijwel linear met het gewicht.
Sorry, dit is echt volkomen uit de duim gezogen. Gewicht doet er echt helemaal niet toe als je voortstuwing of weerstand en dus benodigd vermogen wilt uitrekenen. Als je dit soort berekeningen maakt dan komt de factor gewicht er niet eens in voor. Ik heb je dat al een keer of 4-5 eerder geprobeerd uit te leggen maar je blijft er toch hardnekkig aan vast houden. Je bent dus andere mensen op het verkeerde been aan het zetten en dat vind ik jammer. Ik ga het hier niet nogmaals uitleggen, je bent handig genoeg met de zoekfunctie of met google om het zelf terug te vinden. Voor dit topic doet het er verder ook niet toe.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 19 sept 2021 17:02 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 16:58 #1326379

Ik vind het een mooi apparaat!

Jammer voor de kleine-bootjes-vaarders onder ons dat je aardige snelheden moet bereiken om een goede opbrengst te hebben. Volgens mij wordt het leuk vanaf 6 knopen toch? (Wij varen eerder 4 a 5 knopen max)

Maar voor een groter schip een mooie en betrouwbare manier van stroomopwekking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 17:00 #1326381

FKZ schreef :
Watt and sea doet het niet eens veel beter

Volgens de watt and sea site
Technische eigenschappen

Productie bij 5 knopen

8 A bij 12 V (100 W) met 240 mm propeller

10 A bij 12 V (120 W) met optionele 280 mm propeller

Ik vind 8 of 10A bij 5kn STW echt dikke prima. Daar is toch snel 200 watt aan gerichte zonnepanelen voor nodig!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 17:01 #1326383

Ik kan het niet meer vinden, maar ik heb een artikeltje gelezen van een zeiler met een kleine (niet planerende) boot welke zelf een andere schroef (turbine) aan de W&S had gemaakt waardoor deze juist bij veel lagere snelheden al begon te leveren. Uiteraard remt het dan ook meer.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 17:15 #1326390

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6825
Leuk apparaat heb er met een scheef oog naar zitten kijken, geschikt voor bijvoorbeeld een oversteek.
wel een stevig prijskaartje..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 17:49 #1326405

Only Fools Rush in schreef :
FKZ schreef :
Watt and sea doet het niet eens veel beter

Volgens de watt and sea site
Technische eigenschappen

Productie bij 5 knopen

8 A bij 12 V (100 W) met 240 mm propeller

10 A bij 12 V (120 W) met optionele 280 mm propeller

Ik vind 8 of 10A bij 5kn STW echt dikke prima. Daar is toch snel 200 watt aan gerichte zonnepanelen voor nodig!

Akkoord. Is zeker netjes. (Al is 5 knopen al best wel wat voor een klein bootje).
Maar las in de reactie van Erik dat iemand ze ook al ongebouwd heeft voor lagere snelheden.

Het blijft een mooi concept. Ben benieuwd naar de verdere ervaring met dit apparaat van de TS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 18:23 #1326413

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3425
Jaap-Kaag schreef :
Leuk apparaat heb er met een scheef oog naar zitten kijken, geschikt voor bijvoorbeeld een oversteek.
wel een stevig prijskaartje..

Ik vind het teveel geld voor wat(t) je krijgt en het levert niets als je stil ligt
Ik heb een ‘medevertrekker’ hier mee geholpen om hem een beetje in te stellen (wat een ellende was dat) na problemen maar ik vind 8-10A veel te weinig voor het betaalde geld
Ook lig je meer stil dan dat je vaart en dan doet hij niets , dan kun je beter een windmolen plaatsen (waar ik ook al geen goede ervaringen mee heb)

Als je iets ‘nodig’ hebt voor lange stukjes varen , in gebieden waar de zon schijnt, denk ik toch eerst aan
1) zon
2) extra (of grotere) alternator
3) koffer model Honda 10/22i

Dan een hele tijd niets en daarna de wind gen en W&S
Maar zoals altijd is dit mijn mening , en als je vaargebied in gebieden is waar de zon niet overwegend schijnt en je >50% vd tijd vaart en in beweging bent kan een W&S misschien een keuze zijn
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 18:49 #1326419

Wat ik me afvraag: Wat maakt zo’n ding nou zo duur, eigenlijk? Zoveel techniek zit er toch niet in, of wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 19 sept 2021 20:01 #1326441

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2211
De kosten van R&D en het distributie-, service- en garantie-netwerk moeten verdiend worden met een relatief beperkte oplage; denk dat dat de grootste reden is dat dit spul zo prijzig is/lijkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 20 sept 2021 07:34 #1326484

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5698
Er wordt links en rechts ook geexperimenteerd met een trollingmotor.
Zou in principe heel goed moeten kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 20 sept 2021 09:45 #1326508

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6077
De uma heeft een poepsjiek Oceanvolt ServoProp met variable pich en ook stroom opwekt(re-gen). Zag er erg hoopgevend uit, tijdens het zeilen de re-gen aan en uit had nagenoeg geen effect op de snelheid.

Volgens mij als je het goed wil doen is dit toch the way to go..



edit: vanaf 20k... :dry:
Laatst bewerkt: 20 sept 2021 09:47 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 20 sept 2021 10:07 #1326520

  • baggah
  • baggah's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Zag er wel mooi uit die Oceanvolt ServoProp, maar voor de zekerheid hebben ze toch maar zo'n Honda generator gekocht.
Voornamelijk doordat je toch moet zeilen om iets op te wekken. Maar vind het wel mooi spul, ook dat van Watt & Sea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.341 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl