Booty24 schreef :
Na de meterkasten thuis terug on topic:
Google: Victron IP22 12/30 harbour fuse: commentaar in Victron community:
Blue Smart IP22 charger trips automatic fuse: inrush 60A! In dit voorbeeld gaat de bootautomaat eruit en die kan je zelf weer omzetten. Voorstel en voorbeeld voor een 8A inrush limiter, zoals eerder al voor 6A is voorgesteld.
Ben zelf benieuwd of de IP65 12/25 dit in dezelfde mate doet. Probleem nog niet ondervonden, maar ik denk dat ik nog niet in 6A of 10A gezekerde havens ben geweest. Meestal kan in de haven het kastje niet open.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb zelf al met Victron Nederland contact opgenomen en ben teruggebeld door een dealer. Gedrag van mijn Smart IP22 12/30 schijnt normaal te zijn en ze zeggen nog geen verdere klachten te hebben ontvangen. Ook gaf de technicus aan dat een oudere zekeringautomaat op de steiger gevoeliger kan zijn en eerder er uit slaat.
In mijn haven worden de nieuwe steigers uitgerust met een 10A zekering en ik heb nu een aanvraag gedaan om de 6A zekering bij mijn ligplaats te vervangen door een 10A zekering. Als ik het verhaal op het Victron forum lees, dan zou dat zelfs niet genoeg kunnen zijn. Aan de andere kant zullen er geen klachten zijn van mensen die achter een 16A zekering liggen, dus hopelijk is een 10A zekering genoeg.
@Koko: Ik heb de lader mee naar huis genomen en daar heb ik geen problemen met de 16A zekeringen.
Ik wacht nu af tot ik een nieuwe 10A zekering bij mijn ligplaats. Als dat niet helpt kan ik alsnog een softstarter installeren zoals Rooiedirk aangeeft, of zelf een schakeling (laten) maken, zoals in de draad op het Victron forum staat (en Calidris in eerdere post aangaf). Gelukkig heeft de electrokast op de steiger een klepje ter plekke van de zekeringautomaten, dus ik kan de mijne gemakkelijk weer omhoog zetten.