Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Acculader aangesloten laten ?

Acculader aangesloten laten ? 28 jan 2022 15:53 #1363705

Cornelus schreef :
Hoi,Sailingcamelot, uit de accu komt waterstofgas. En de lucht Is rotte eierlucht. Maar iedereen heeft een eigen geur en idee. Effe wat te vertellen. Iedereen neen zijn kussen en dekens mee naar huis. Maar niet de gasflessen en de accu’s naars huis. Alls je kijkt op intranet boot brand. Dan krijg je meer intressen. En niemand kan het uitrekenen hoe groot de accu bank moet zijn.

Hi Cornelus,
Ik zie dat je een HR29 hebt. Super mooie boot!! Wij hebben zelf ook twee HR's gevaren. Steeds met hoogwaardige acculaders die we steeds aan de walstroom hebben gehad. Nooit iets gebeurt.
Nu hebben we een Contest. In dit schip heb ik de accukabels zelf vernieuwd (50mm met goed passende einden hydraulisch aangeperst. Ook zitten er zekeringen op (250A) zowel startaccu als huishoudaccu.

Het is volgens mij bijzonder zinvol om netjes met je spullen om te gaan en te zorgen voor afdekken van risico's, zeker met stroom. Wel is het zo dat niet iedereen het op jouw manier doet. ALs jij de spullen thuis neerzet dan is dat uiteraard prima! Maar niet iedereen heeft die optie (omdat de boot bv ver weg ligt).

Wij zijn ook niet in staat om spullen mee naar huis te nemen, daarom hoogwaardige laders (walstroom en solar) die onderling in een netwerk werken en de accu's goed gezekerd. Die opstelling heeft zich de afgelopen jaren bewezen; net verloop van de min-max accuspanning en de accu's na een paar jaar nog bijzonder krachtig. Op die manier kan het dus ook.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 30 jan 2022 16:10 #1364274

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi Sailingcamelot. Leuk verhaaltje van jou. Ik neem aan dat je ook heb gelezen wat ik geschreven heb. Iedereen probeer om brand te voorkomen. Maar de gasflessen en de accu’s blijven op de boot,helaas. Door het vocht ( waterdamp)kan er brand komen in de elektrische installatie, ook als het nieuwe is. En vaak gaan er meer boten in de brand. En als er een lege gasflessen op de boot blijven en er is een brand dan is er een grote knal/ explosie. En als je met je boot in een loost staat dan met een brand en er zijn geen mensen binnen dan gaan de brandweermannen niet naar binnen om te blussen, dat is levensgevaarlijk. P.s ik ben geen brandweerman. Hopelijk is het nu duidelijk. Bij mijn op de jachthaven was er ook een boot brand helaas.
Effe wat nieuws kijk is op internet naar E-fiets, I-pad, telefoontje , branden afbeelding. Dat zijn de nieuwe type accu’s. Kijk er maar is op het internet. Groetjes aan alle lezers. Ik hoop dat het duidelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 30 jan 2022 16:34 #1364286

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
"Door het vocht ( waterdamp)kan er brand komen in de elektrische installatie, ook als het nieuwe is"

Dat is qua 12V installatie nogal far fetched. Vocht bij zulke lage spanningen is totaal oninteressant wat mij betreft.
En natuurlijk zet ieder weldenkend mens een Maeco DD8L op zijn boot...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 30 jan 2022 17:33 #1364301

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi het is duiklijk niet interssant voor jou,. Ga maar permanent laden en de lege gasflessen op de boot laten staan. Hoe meer boten verbrand hoe meer nieuwe boten er komen door de verkopers. Effe een opmerking de anwb hebben de grooste omzet vo orde start accu’s in de winter. Ga je naar Noorwegen dan zie je geen outo’s buiten staan. Omdat het ook vocht is. W :)M.a.w ik ga er mee stoppen.
Laatst bewerkt: 30 jan 2022 17:35 door Cornelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 30 jan 2022 17:57 #1364308

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
valt reuze mee hoor , vocht en een 12volts installatie, dagelijks rijden er miljoenen auto,s in de regen. :whistle:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 30 jan 2022 18:05 #1364310

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Ja dat klop de auto’s hebben meer wint op de accu dan op jou boot. Het vocht op jou boot gaat niet weg.
Laatst bewerkt: 30 jan 2022 18:13 door Cornelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 30 jan 2022 20:50 #1364347

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Cornelus schreef :
Hoi het is duiklijk niet interssant voor jou,. Ga maar permanent laden en de lege gasflessen op de boot laten staan. Hoe meer boten verbrand hoe meer nieuwe boten er komen door de verkopers. Effe een opmerking de anwb hebben de grooste omzet vo orde start accu’s in de winter. Ga je naar Noorwegen dan zie je geen outo’s buiten staan. Omdat het ook vocht is. W :)M.a.w ik ga er mee stoppen.

tut, tut. Ik praat vanuit kennis, niet vanuit "gehoord van" of denken dat je er verstand van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 30 jan 2022 21:17 #1364356

Airgead schreef :
[…]
En natuurlijk zet ieder weldenkend mens een Maeco DD8L op zijn boot...

Hmm, ik ben blijkbaar geen weldenkend mens. Boot staat op de kant, alle losse kussens eruit, enkele vochtvreters erin. Gisteren nog aan boord geweest en nog geen schimmel te bekennen. Ja een deur is iets uitgezet van het vocht en klemt daardoor, maar dat was aan het eind van het seizoen ook al zo in het water.

Maar volgende winter is het plan om de boot vaarklaar in het water te laten, dan wil ik wel zo’n Maeco plaatsen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 30 jan 2022 21:23 #1364357

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Orange Sunset schreef :
Airgead schreef :
[…]
En natuurlijk zet ieder weldenkend mens een Maeco DD8L op zijn boot...

Hmm, ik ben blijkbaar geen weldenkend mens. Boot staat op de kant, alle losse kussens eruit, enkele vochtvreters erin. Gisteren nog aan boord geweest en nog geen schimmel te bekennen. Ja een deur is iets uitgezet van het vocht en klemt daardoor, maar dat was aan het eind van het seizoen ook al zo in het water.

Maar volgende winter is het plan om de boot vaarklaar in het water te laten, dan wil ik wel zo’n Maeco plaatsen.

was een beetje tongue in cheek bedoeld, maar je gaat veel plezier beleven aan de Maeco.
Voorheen kon je bijvoorbeeld al aan schrijfpapier voelen dat het vochtig was, nu niet meer. Kussens en dergelijke kan je dan gewoon in je boot laten wonen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 30 jan 2022 21:40 #1364361

Airgead schreef :
[…]

was een beetje tongue in cheek bedoeld, maar je gaat veel plezier beleven aan de Maeco.
Voorheen kon je bijvoorbeeld al aan schrijfpapier voelen dat het vochtig was, nu niet meer. Kussens en dergelijke kan je dan gewoon in je boot laten wonen.

Dat het niet helemaal serieus was had ik al gedacht hoor Airgead ;)

In de stalling mogen we niet zonder toezicht apparatuur aan de walstroom laten hangen, dus dat respecteer ik dan ook maar. Desondanks valt mij valt wel op dat enorm veel boten stroomkabels naar een meterkast hebben lopen, ook mijn boot eerlijk gezegd, maar die gebruik ik voor gereedschap of een kacheltje als ik aan het werk ben daar.

Het zou wel fijn zijn als de kussens en zeilzakken lekker op de boot konden blijven. Die nemen behoorlijk veel plaats in in onze kelder.

Ik heb wel gemerkt dat na het verwijderen van de saildrive dat er enorm veel vocht door de vochtvreters uit de lucht werd gehaald. Dus toen maar even het saildrive gat en overige gaten dichtgeplakt, gisteren nog wezen kijken en bleek weer ‘onder controle’ :whistle:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 31 jan 2022 14:59 #1364598

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi Airgead, sorry ik heb een verkeerde antwoord gegeven. Gelukkig ben Ik ben niet de enige die er wat er van weet. Maar mijn indruk is dat er 99.9% mensen het niet begrijpen dat het vocht en elektrische installatie een brand kan komen. Ik heb in andere verhaaltje ook wat tips geven maar toen ben ik onderuit geschopt.
Groetjes
Laatst bewerkt: 31 jan 2022 18:04 door Cornelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 06 feb 2022 16:23 #1366471

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi lezers, ik heb een verhaaltje gemaakt over de accu’s iedereen kan het lezen. Ga maar Naar internet wsvw/ haven/ technische invormatie accu’s
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 06 feb 2022 16:54 #1366484

@ Cornelus: wat is het website adres?

is het deze?

www.wsvw.com/assets/files/Haven/VeiligheidAccus.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 06 feb 2022 17:34 #1366493

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi wat is je vraag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 06 feb 2022 17:39 #1366496

je verhaal is onvindbaar zo. Het internet is nogal groot.. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 06 feb 2022 17:58 #1366506

Een denk wel dat het die link is die je zelf geeft.

@Cornelus: ik ben er nog niet doorheen gegaan maar wil je sowiezo bedanken voor de moeite die je genomen hebt om een zo te zien compleet stuk te maken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 06 feb 2022 21:38 #1366569

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Mooi verhaal, respect.
Alleen de uitleg van de waterstof gaat steeds de mist in.
Maar ik zeg er niks meer van :)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 06 feb 2022 21:51 #1366573

hoef je geen scheikundige voor te zijn:

wat er niet klopt:

-waterstofgas is geen combinatie van zuurstof en waterstof, maar gewoon h2 (gasvormige waterstof)
-waterstofgas ruikt niet naar rotte eieren (dat is H2S, waterstofsulfide)

Verder vond ik de rest best goed, maar ben geen deskundige dus kan het niet allemaal 100% op waarde schatten
Laatst bewerkt: 06 feb 2022 21:54 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 09 feb 2022 09:55 #1367074

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
Een heel mooi opgezet document, wel spijtig van een aantal foutjes.
Het loont zeker de moeite om dit aan te passen.
Mijn opmerkingen staan hieronder.
Mijn bedoeling is niet afbreuk te doen maar om met mijn opmerkingen het nog beter te maken

Er staan nog wel een paar andere foutjes in de tekst.
En deze zouden beste aangepakt worden.

Pagina 4 onderaan:
- De levensduur van de accu gaat achteruit bij de te lage temperatuur. Vandaar dat de wegenwacht bij lagere temperaturen veel werk heeft met startaccu’s.

Door de lage temperatuur gaat het chemisch proces langzamer, en kan een accu minder goed stroom leveren. Daardoor zal een zwakke accu bij vrieskou mogelijk niet meer in staat zijn de auto de laten starten. Waardoor de wegenwacht dan extra werk heeft met auto's die niet starten.
( Het is niet de vrieskou die de boosdoener is, maar een reeds verzwakte accu die bij koude niet voldoende energie kan leveren. Door het volledig leegtrekken bij het proberen te starten gaat de accu nog verder achteruit. )

-pagina 5 Ontgassen
Als de accu gaat ontgassen, komt er rotte eieren lucht uit. De rotte eierlucht is waterstofgas. Het is giftig, lichter dan de lucht en explosief.

( ontgassen komt door overladen of defect in accu ) De rotte eierlucht is waterstofsulfide zoals al eerder opgemerkt. Watertofgas is reukloos en niet giftig wel ontploffingsgevaar.
Rest klopt.

onderaan pagina 6 Hoeveel zit er in een accu .

Om een juiste meting te doen moeten er geen verbruikers aanstaan en moet men 15 tot 20 minuten wachten, dan is het chemisch proces van de accu in rust.
Een accu is maar in rust na een periode van 10 tot 12 uur. Pas dan kan een juiste bepaling gedaan worden via de spanning op de accupolen van de resterende energie.
(Maar dit is afhankelijk van hoe groot gedeelte van de platen nog in goede toestand zijn want die spanning is afhankelijk van hoe sterk het accuzuur is, het is eigenlijk een onrechtstreekse meting van het zuur. Als de actuele capaciteit van de accu gekend is kan het een redelijke indicatie geven over het beschikbare vermogen aan elektriciteit. ) Het geeft dus geen absolute zekerheid, wel een goede indicatie.

In de volgende pagina's wordt er veel en vooral theoretische berekeningen gemaakt over hoe lang er geladen moet worden. Mijn ervaring is dat dit meestal niet klopt met de praktijk, omdat men meestal niet nauwkeurig genoeg weet of kan meten hoe ver een accu ontladen is.
Deze berekeningen moeten dus met een ruime marge worden genomen. Slimme laders doen hier echter zeer goed hun werk, zolang je maar niet 2 laders tegelijk gebruikt op dezelfde accu, want dit verstoord de goede werking, zoals terecht ook vermeld werd.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 18 feb 2022 15:24 #1369956

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi lezer, leuke antwoorden. Hoi Tonny Ik ben inderdaad geen scheikundige. Als de accu gaat ontgassen dan komt er een lucht er uit wat stinkt. Ik denk nu dat het plastic van de accu stinkt. En effe over de temperatuur. In de winter in Noorwegen en in Zweden zie je geen auto’s niet buiten staan. Maar standaard hebben die auto’s en vrachtwagens grotere accu’s. Toch gaat de theorie en de praktijk door elkaar. Het verhaaltje wat ik heb gemaakt ga ik nog niet aangepasten. Ik ben wel blij dat jullie het heb gelezen. M.a.w bedankt voor jullie antwoorden. Maar standaard weet er veel mensen niet de risico’s met het vocht en de accu’s en de gasflessen op de bootjes.
Effe een stapje verder. De mensen die hun werk op een boot hebben moeten regelmatig gemeggerd worden . Kijk maar op internet naar meggeren
Laatst bewerkt: 18 feb 2022 15:57 door Cornelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 18 feb 2022 19:20 #1370051

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Cornelus schreef :
..... De mensen die hun werk op een boot hebben moeten regelmatig gemeggerd worden .
Als er kandidaten zijn, wil ik met alle soorten van genoegen de meggertest uitvoeren.
500V voor de watjes en op 1000V voor de echte kerels. :evil:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 18 feb 2022 20:36 #1370070

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
@Cornelus
leg eens uit, wat is meggeren?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 18 feb 2022 21:03 #1370077

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
sy helios schreef :
@Cornelus
leg eens uit, wat is meggeren?

Vooral als het over meggeren van personen gaat :woohoo: :woohoo:

( ik heb de indruk dat je het wel weet hans ;) )
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 19 feb 2022 00:27 #1370109

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Cornelus schreef :
De mensen die hun werk op een boot hebben moeten regelmatig gemeggerd worden. Kijk maar op internet naar meggeren
Ik ga het niet opzoeken maar de term meggeren ken ik wel. Uit mijn hoofd heeft meggeren te maken met het meten van de weerstand naar aarde. In een huis kun je die weerstand meten. Die weerstand moet erg laag zijn, laten we zeggen 0,001 ohm of zo.
Met een normale multimeter kun je zo'n lage weerstand niet goed meten maar gelukkig heeft men een passende meter uitgevonden: de megger of meggeraar of iets dergelijks. (megger komt van mega; 106)
Dat mensen ook gemeggerd kunnen worden is nieuw voor me. Een deskundige mag het verder uitleggen.

Toevoeging: de stelling "Kijk maar op internet naar meggeren" vind ik niet kunnen. Je vraagt mij om bewijs te zoeken voor jouw stelling. Maar bewijs leveren voor jouw stelling moet je zelf doen.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 19 feb 2022 00:32 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 19 feb 2022 04:08 #1370111

Meggeren is het testen van de isolatiewaarden in een kabel tussen al haar aders en evt shield, screen indien aanwezig. Een multimeter doet deze meting met een hele lage stroom en spanning, een megger-apparaat (Megger is een merk maar wordt, net als “geef mij de Bahco eens”, ook als type apparaat beschouwd) doet deze meting onder veel hogerecepanning. Voor 24 V signaalkabels gebruikten wij 500 V geloof ik als test spanning, voor powerkabels veel hoger. Testcriterea waren zowel testspanning als weerstandswaarde. Een kabel kon ook “doorslaan” (vocht, zout, kink, degradatie isolatiemateriaal) en kapot gaan dóór die test. Dat hield dan serieus grondwerk in. De Megger werd gevreesd ;)

Bij de werkspanningen op onze bootjes is een multimeter prima overigens, voor zovercz’n meetbereik dit haalt. De vereiste isolatiewaarden weet ik niet precies meer - ordegrootte mega-gigaohms.

Een earth-resistance test is wat anders maar werd vaak bedonderd door (als ik er niet bij was) naast het meetpunt te plassen of een flesje water leeg te gooien. Als die test faalde moest een aardpen bij geslagen (of nog dieper) worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl